Η οικογένεια Σούτου ήρθε στο προσκήνιο με αφορμή τον πλειστηριασμό που έγινε πρόσφατα για την εκποίηση των διαμερισμάτων που διέθετε ο Αλέξανδρος Σούτος στο πρώην ξενοδοχείο «Blue Spell» στην Βουλιαγμένη, σε μια περιοχή από τις ακριβότερες της Αττικής.

Κάτοχος των ιδιοκτησιών αυτών ήταν ο Αλέξανδρος Σούτος, εφοπλιστής και πρώην πρόξενος της Λιβερίας, γιος του Νικολάου Αλ. Σούτου.

1

Η παρέμβαση στον πλειστηριασμό του εφοπλιστή Δημήτρη Μελισσανίδη, έστρεψε όλων τα βλέμματα και το ενδιαφέρον για το ακίνητο της οδού Λητούς 1 στον Λαιμό της Βουλιαγμένης, πλησίον του εμβληματικού και προνομιακού χώρου που στεγάζει τον Αστέρα Βουλιαγμένης.

Υπενθυμίζεται ότι ο Δημήτρης Μελισσανίδης απέκτησε το ακίνητο, 283 τ.μ., στην τιμή των 11,09 εκατ. ευρώ, με πάνω από 4 εκατ. ευρώ από την τιμή εκκίνησης.

Ποιος είναι ο Νίκος Σούτος

Ο Νικόλαος Σούτος, γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου του 1932 στο Καρλόβασι Σάμου. Είναι γιος του Αλέξανδρου Σούτου. Νυμφεύθηκε την Μαρία Φίσσερη με την οποία απέκτησε ένα γιο τον Αλέξανδρο.

Τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο Σάμου και στη συνέχεια φοίτησε σε Γυμνάσιο στην Αθήνα. Αποφοίτησε του St. John College Blackheath του Λονδίνου.

Έγινε πλοίαρχος στα 26 του χρόνια και στα 30 του, αρχιπλοίαρχος. Υπηρέτησε επί 15ετία στην εταιρεία των αδελφών Χανδρή και ήταν υποπλοίαρχος στο “Πατρίς” που πήγαινε μετανάστες στην Αυστραλία.

Αποφοίτησε επίσης από την Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πολεμικού Ναυτικού το 1965 ως αρχηγός της τάξεως και στη συνέχεια έγινε έφεδρος Σημαιοφόρος διετέλεσε κυβερνήτης σε διάφορες πολεμικές μονάδες, ναρκαλιευτικά, αεροναυαγοσωστικά και τέλος κυβερνήτης εκπαιδευτικού.

Το 1964 απέκτησε τις πρώτες μετοχές σε πλοίο, του οποίου πλοιάρχευσε. Το 1969 δημιούργησε την δική του αυτόνομη επιχειρηματική ναυτιλιακή δραστηριότητα με την Soutos (Hellas) Maritime Corporation, ενώ στη συνέχεια ίδρυσε τις εταιρείες Soutos Hellas Ferry Services Co Ltd, Soutos (Hellas) Maritime Agencies Co Ltd, Greek Container Lines Inc, Technomar Co Ltd, Technopyr S.A, Navalco Ltd, Soutos (Hellas) Travel Agencies Co Ltd.

Οι εταιρείες αυτές ασχολήθηκαν με τον ναυτιλιακό τομέα, όπως εκπροσώπηση μεγάλων ναυπηγείων και άλλων ναυτιλιακών οίκων, με τον μεγαλύτερο εκείνη την εποχή ιδιωτικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και με την ίδρυση σύγχρονου εργοστασίου στην Ελλάδα κατασκευής ειδών πυρασφάλειας.

Η αντιπρόεδρος του Σώματος και πρόξενος της Τουρκίας, Oya Yazar, ο Αλέξανδρος Σούτος, πρόξενος της Λιβερίας στην Αθήνα με τη σύζυγό του Ράνια
Η αντιπρόεδρος του Σώματος και πρόξενος της Τουρκίας, Oya Yazar, ο Αλέξανδρος Σούτος, πρόξενος της Λιβερίας στην Αθήνα με τη σύζυγό του Ράνια

Εμπνεύστηκε, σχεδίασε και υλοποίησε την θαλάσσια γραμμή Βόλου – Λατάκιας Συρίας, το 1978 με όραμα να μετατραπεί η Ελλάδα “Η πύλη της Ευρώπης προς τον Αραβικό Κόσμο”.

Υπήρξε αθλητής ιστιοπλοΐας και κάτοχος κυπέλλου Ελλάδος το έτος 1951. Είναι επίσης, επίτιμος πολίτης της Πόλεως του Πυθαγορείου Σάμου.

Έχει παρασημοφορηθεί από τον πρόεδρο της Λιβερίας με την ανωτάτη διάκριση, τον Μεγαλόσταυρο του Αφρικανικού Αστέρος.

Υπήρξε για δεκαετίες Πρόξενος της Λιβερίας στην Ελλάδα και διετέλεσε αντιπρόεδρος και πρόεδρος του Προξενικού Σώματος Ελλάδος και μέλος της διοίκησης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Ωστόσο, στις 5 Νοεμβρίου 2021, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, απόφαση της κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Λιβερίας με την οποία διορίστηκε καπετάν Δημήτρης Λεμονίδης ως Επίτιμος Πρόξενος της Λιβερίας στην Ελλάδα, με έδρα τον Πειραιά και δικαιοδοσία στην περιφέρεια Αττικής.

Με την εξέλιξη αυτή, τόσο ο Νίκος Σούτος, όσο και ο Αλέξανδρος Σούτος ολοκλήρωσαν τη θητεία τους ως πρόξενοι της Λιβερίας στην Ελλάδα.

“Η κυβέρνηση της Λιβερίας έχει απαλλάξει τους καπτ. Νικόλαο Σούτο και Αλέξανδρο Σούτο εκ των καθηκόντων τους ως Επίτιμους Προξένους της Λιβερίας στην Ελλάδα και οι απαιτούμενες πληροφορίες διαβιβάστηκαν στις Ελληνικές Αρχές. Καθώς αποσύρεται από τον ρόλο του στο Προξενικό Σώμα της Λιβερίας, η κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Λιβερίας ευχαριστεί τον καπτ. Νικόλαο Σούτο για την πολυετή υπηρεσία του”, κατέληγε η σχετική ανακοίνωση της κυβέρνησης της Λιβερίας.

Σε μια αυτοβιογραφική αφήγηση, για τη σχέση του με την Λιβερία, ο Νίκος Σούτος, είπε:

“Πάντοτε παρακολουθούσα την εξέλιξη του Νηολογίου της Λιβερίας από την ίδρυσή του το 1948, το οποίο είχε άμεση σχέση με την ελληνική ναυτιλία.

Για την ιστορία, σας αναφέρω ότι η ίδρυση του Νηολογίου της Λιβερίας ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας του τότε υπουργού Εξωτερικών των Ην. Πολιτειών και του κ. Ωνάση, βεβαίως με την έγκριση και συνεργασία του τότε προέδρου της Λιβερίας κου Tubman.

Σε ένα ταξίδι μου από Dakar για Λάγος Νιγηρίας, το 1969, τυχαίνει δίπλα μου στο αεροπλάνο να κάθεται ένας κύριος ο οποίος μου συστήθηκε ως νομικός σύμβουλος του τότε προέδρου της Λιβερίας και ο οποίος αργότερα έγινε υπουργός εξωτερικών. Το όνομά του ήταν CecilDennis. Ανταλλάξαμε κάρτες και μου είπε ότι αν χρειαστώ κάτι από Λιβερία ευχαρίστως θα συνεργαστεί μαζί μου, το ίδιο έκανα και εγώ.

Μετά περίπου από 3 μήνες έλαβα ένα τηλεγράφημα από τον κ. Cecil Dennis, ο οποίος μου ζήτησε να συναντήσω στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας τον πρέσβη της Λιβερίας στο Λονδίνο κ. DudleyLawrence και αν μπορούσα να τον βοηθήσω για ένα σοβαρό θέμα που ήταν και η αιτία του ταξιδιού του στην Ελλάδα.

Πράγματι τον συνάντησα και είχε έρθει στην Ελλάδα για ένα προσωπικό θέμα του προέδρου της Λιβερίας. Ενήργησα άμεσα και εδόθη άμεση και σωστή λύση για το θέμα που είχε έρθει στην Ελλάδα.

Μετά από 10 μέρες περίπου της αναχώρησής του από Ελλάδα για Λονδίνο, έλαβα ένα προσωπικό τηλεγράφημα από τον τότε πρόεδρο της Λιβερίας κο Tubman για να με ευχαριστήσει και ταυτόχρονα με προσκαλούσε να επισκεφτώ την Λιβερία ως προσωπικός προσκεκλημένος του.

Δοθείσης της ευκαιρίας ενός ταξιδιού μου στην Αφρική, επισκέφθηκα την Λιβερία ειδοποιώντας ταυτόχρονα τον Πρόεδρο. Βεβαίως σαν προσωπικός προσκεκλημένος του Προέδρου, φτάνοντας στην Μονρόβια είχε ρυθμιστεί ανάλογη υποδοχή και φιλοξενήθηκα στο guesthouse του Προέδρου τις 2 ημέρες που έμεινα εκεί.

Είχα επανειλημμένες συναντήσεις με τον Πρόεδρο τόσο στο γραφείο του όσο και στο σπίτι του.

Την τελευταία μέρα πριν αναχωρήσω από την Μονρόβια και κατά την διάρκεια του γεύματος που είχαμε μου είπε ότι: Ως γνωρίζεις η Λιβερία έχει άμεσα και μεγάλα συμφέροντα με την διεθνή ναυτιλία λόγω σημαίας και ειδικότερα με την Ελλάδα και τους έλληνες πλοιοκτήτες και τους άλλους ναυτιλιακούς φορείς που και εσείς ασχολείστε άμεσα και επαγγελματικά.

Έχω διάφορα αιτήματα από συμπατριώτες σου να εκπροσωπήσουν την Λιβερία στην Ελλάδα. Μάλιστα μπροστά του είχε ένα φάκελο γεμάτο και μου λέει εδώ είναι όλοι όσοι ενδιαφέρονται για το θέμα που σου ανέφερα. Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στον φάκελο είδα και ορισμένα πολύ γνωστά και μεγάλα ονόματα που είχαν ενδιαφερθεί εδώ στην Ελλάδα.

Γυρίζοντας προς εμένα ο πρόεδρος μου είπε : Αυτός είναι ο φάκελος με τους κυρίους που έχουν ασχοληθεί και θέλουν να εκπροσωπήσουν την Λιβερία, δεν τους ξέρω και ασφαλώς ο φάκελος θα έχει και επώνυμους μέσα αλλά και άλλους. Δεν θέλω να διακινδυνεύσω κάποιος άγνωστος σε μένα τελείως να εκπροσωπήσει την χώρα μου στην Ελλάδα.

Εσύ, χωρίς να σε ξέρω , όταν σου ζήτησε ο κος Cecil Dennisνα συνεργαστείς και να βοηθήσεις για ένα προσωπικό μου θέμα στην Ελλάδα το έκανες άμεσα, σωστά και με πολύ καλό αποτέλεσμα, χωρίς να ζητήσεις οποιοδήποτε αντάλλαγμα , για αυτό σε παρακαλώ να δεχτείς την θέση του Γενικού Προξένου της Λιβερίας στην Ελλάδα.

Έτσι άρχισε η ιστορία μου με την Λιβερία και είμαι πολύ χαρούμενος και υπερήφανος που έχω την τιμή να την εκπροσωπώ τα τελευταία 47 έτη, κατά την διάρκεια των οποίων είχα την τιμή να γνωρίσω 7 προέδρους.

Τελειώνοντας θέλω να επισημάνω ότι για να κάνεις δουλειά στην Αφρική πρέπει οπωσδήποτε να έχεις τοπικό partner ο οποίος θα είναι σε θέση να σου ανοίξει όλες τις πόρτες που χρειάζονται.

Η προσπάθεια να πάει κανείς στην Αφρική μόνος του να κάνει οποιαδήποτε δουλειά είναι λάθος κατά την γνώμη μου”.

Πρωτοπόρος στα κοντέινερ

Ο πλοίαρχος Νίκος Σούτος, προέβλεψε έγκαιρα ότι τα εμπορευματοκιβώτια θα αποτελούσαν τα σημαντικότερα μέσα μεταφοράς και αποθήκευσης, όχι μόνο αναφορικά με ευαίσθητα φορτία, αλλά και με κάθε αγαθό γενικότερα.

Έτσι, το 1977, δημιούργησε απο την εταιρεία “GREEK CONTAINER SERVICES, μία εταιρεία που πλέον επεκτείνει τις δραστηριότητες της και στον τομέα των logistics, με στεγασμένες αποθήκες 3000 τετραγωνικών μέτρων επιπλέον της δυνατότητας αποθήκευσης προϊόντων σε εμπορευματοκιβώτια εντός των εγκαταστάσεων της κεντρικής αποθήκης.

Στη συνέχεια άλλη εταιρεία του ομίλου, “η TECHNOPYR Α.Ε. “, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην αγορά, πώληση και ενοικίαση εμπορευματοκιβωτίων όλων των τύπων.

Ο Όμιλος Εταιρειών Σούτου εκπροσωπεί και συνεργάζεται με μεγάλες και φημισμένες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων. Με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους πελάτες μας, επεκτάθηκε και στον κλάδο των έμφορτων εμπορευματοκιβωτίων (διαχείριση, αποθήκευση, μεταφορά, κλπ.).

H TITAN Containers (Hellas) συνδυάζει το διεθνές πλεονέκτημα του TITAN Group με την τοπική εξειδίκευση και τεχνογνωσία του SOUTOS Group.

Η γραμμή της Συρίας

Το 1978, ο Νίκος Σούτος οραματίστηκε να συνδέσει το λιμάνι του Βόλου με την Λαττάκεια της Συρίας με αρκετά αισιόδοξες φιλοδοξίες. Ίδρυσε την εταιρεία Soutos (Hellas) Ferry Services Co. Ltd.

Η γραμμή λειτούργησε επί διετία και σταμάτησε στις αρχές του 1980, εξαιτίας κυρίως του πολέμου του Ιράν και του Ιράκ, δεδομένου ότι ότι το 80% των φορτίων είχαν τελικό προορισμό τις δύο αυτές χώρες.

Υπενθυμίζεται ότι έκλεισαν αμέσως τα ανατολικά σύνορα της Συρίας διακόπτοντας έτσι τις διεθνείς μεταφορές προς την ενδοχώρα των άλλων χωρών. Επίσης η διέλευση από Λίβανο ήταν αδύνατος, λόγω πολεμικής εμπλοκής του Λιβάνου με το Ισραήλ.

Προς το τέλος της δεκαετίας του ’80 ο Νίκος Σούτος, μαζί με τον γιο του Αλέξανδρο, ίδρυσαν την εταιρεία Soutos Island Maritime Co, και άρχισαν την κατοχή και διαχείριση πλοίων διαφόρων τύπων, όπως ro – ro, bulk carrier, chemical tankers και reefer vessels.

Σε συνεργασία με τον εφοπλιστή Ποθητό, εξασφάλισαν άδεια σκοπιμότητας για τη γραμμή Πειραιάς, Ναύπλιο Ρέθυμνο για το πλοίο “Αλέξανδρος” (πρώην Sea Horse).

Στην παρθενική του εμφάνιση στο λιμάνι του Ναυπλίου παραβρέθηκε και ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.

Όμως, όταν την επόμενη ημέρα, κατέπλευσε στα ανοιχτά του Ρεθύμνου, υπήρξε μαζική αντίδραση των κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι με δεκάδες βάρκες, καϊκια και άλλα σκάφη, εμπόδισαν την είσοδο του “Αλέξανδρος” στο λιμάνι του Ρεθύμνου.

Στην προκυμαία είχαν συγκεντρωθεί επί διήμερο χιλιάδες Ρεθυμνιώτες και από πολίτες από όλη την Κρήτη, προκειμένου να διασφαλίσουν την βιωσιμότητα της τότε εταιρείας λαϊκής βάσης Ρεθυμνιακή Ναυτιλιακή Τουριστική Ανώνυμη Εταιρεία, αλλά και των άλλων δύο εταιρειών της Κρήτης, ΑΝΕΚ και Μινωικών Γραμμών.

Τότε πρόεδρος της Ρεθυμνιακής ΝΤΑΕ ήταν ο επιχειρηματίας σούπερ μάρκετ Γιάννης Χαλκιαδάκης και διευθύνων σύμβουλος ο καπετάνιος Γεώργιος Πορτάλιος.

Το μήνυμα ελήφθη από την τότε κυβέρνηση και τον υπουργό Ναυτιλίας Αριστοτέλη Παυλίδη και δόθηκε άδεια σκοπιμότητας για το ίδιο πλοίο στη γραμμή Πειραιάς, Σάμο, Ικαρία. Ωστόσο, το 1987, το πλοίο έπιασε φωτιά έξω από την Σύρο και εγκατέλειψε τη γραμμή.

Διαβάστε επίσης: 

Ισχυροποιείται η Intermodal του Κυριάκου Δερμάτη μετά την ενσωμάτωση της Golden Destiny

Πάνος Δικαίος (Attica Group): Έχουμε σχεδιάσει οδικό χάρτη απανθρακοποίησης των πλοίων μας με ορίζοντα 10ετία

Νεκρός στον πορθμό του Κερτς – Ζημιές λόγω καταιγίδας σε 2 ρωσικά τάνκερ και διαρροή πετρελαίου