Για ένα εν δυνάμει σημείο ναυαγίου και περιβαλλοντικού ατυχήματος στη νότια πλευρά της εισόδου του λιμανιού του Πειραιά, έκανε λόγο ο Νίκος Μπελαβίλας, επικεφαλής του «Πειραιάς για Όλους», μιλώντας στο δημοτικό ραδιόφωνο Κανάλι Ένα-90,4 και στον δημοσιογράφο Γιάννη Κλάδη.

Όπως εξήγησε «η καθυστέρηση των έργων στον προβλήτα κρουαζιέρας και τα συσσωρευμένα υλικά κατασκευής έχουν δημιουργήσει μία επικίνδυνη ξέρα στην είσοδο του λιμανιού, η οποία είναι επικίνδυνη για πρόκληση τραγωδιών. Ταυτόχρονα, τα υλικά της -ποντισμένα κεσόν που περιέχουν βυθοκορήματα- αν ανοίξουν, θα προκαλέσουν τεράστια ζημιά στο θαλάσσιο περιβάλλον».

Και βέβαια είναι χρέος του Δήμου Πειραιά και της Περιφέρειας Αττικής να ζητήσουν εξηγήσεις από την Cosco για την ολιγωρία της στην προστασία ανθρώπων και περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις της εργολαβίας της που βρίσκεται στον αέρα.

Να θυμίσουμε ότι η Cosco, με τη σύμπραξη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ανέλαβε να κάνει κάτι πρωτοφανές: Να ξεκινήσει χωρίς άδειες ένα γιγαντιαίο έργο, χρηματοδοτούμενο από ευρωπαϊκά κονδύλια. Το έργο σταμάτησε, όταν αυτό αποκαλύφθηκε και το αποτέλεσμα φαίνεται στην είσοδο του λιμανιού μας. Μία θεόρατη επιμήκης ξέρα -οι μπετονένιοι τεχνητοί ογκόλιθοι (κεσόν) που μόλις διακρίνονται στην επιφάνεια του νερού- επικίνδυνη για τη ναυσιπλοΐα.

Αφορμή γι’ αυτή τη συζήτηση, στο πλαίσιο της εκπομπής «Στον παλμό του Πειραιά» (04.03.2023), ήταν το θέμα που απασχόλησε το συνέδριο για την προστασία του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος από τις εκπομπές ρύπων που προκαλούνται από τη λειτουργία των μηχανών των ελλιμενισμένων πλοίων -κρουαζιέρας ή ακτοπλοΐας- στο λιμάνι του Πειραιά. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά.

Όπως ανέφερε ο Νίκος Μπελαβίλας, σύμφωνα με ενδελεχή έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», που είχε ζητηθεί από τον προηγούμενο αντιπεριφερειάρχη Γιώργο Γαβρίλη, πέντε είναι οι βασικές πηγές ρύπανσης στο ευρύτερο λιμάνι του Πειραιά, με την ακόλουθη σειρά βαρύτητας:

  • Κρουαζιέρα
  • Ακτοπλοΐα
  • Κυκλοφορία οχημάτων
  • Oil One
  • Δεξαμενές καυσίμων Περάματος

Ο Δήμος Πειραιά ομόφωνα -και με την καθοριστική παρέμβαση της παράταξης «Πειραιάς για Όλους»- από το 2019 είναι ξεκάθαρος στο ζήτημα του ελέγχου της ρύπανσης. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται οι δήμοι Περάματος και Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Η αυτοδιοίκηση έχει δημιουργήσει ένα ενιαίο μέτωπο που θέλει να βάλει σε τάξη το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που προέρχεται από το λιμάνι.

Στην ευρωπαϊκή οδηγία να ηλεκτροδοτούνται μέχρι το 2030 κατά 80% από τη στεριά τα αγκυροβολημένα πλοία στα λιμάνια των κρατών-μελών, δεν φαίνεται να μπορεί να ανταποκριθεί το λιμάνι του Πειραιά. Για την παροχή αυτής της υπηρεσίας αποκλειστικά υπεύθυνη είναι η Cosco, καθώς η ηλεκτροδότηση από ξηράς συνιστά ένα από τους όρους της συμφωνίας παραχώρησης. Η εταιρεία δεν έχει κάνει ούτε ένα βήμα προς την κατεύθυνση της παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης και του μηδενισμού των εκπομπών αέριων ρύπων από τις μηχανές των πλοίων.

Οι παραλήψεις και οι αστοχίες στο λιμάνι έδωσαν έναυσμα στον Νίκο Μπελαβίλα να αναφερθεί στην πολιτική που ακολούθησε το ελληνικό κράτος τα τελευταία 70 χρόνια με την υποβάθμιση των σιδηροδρόμων και του τραμ, στην πίεση και στη διάθεση πόρων από την πλευρά της ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό των τρένων, στη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου δικτύου σιδηροδρομικών υποδομών και στο απότομο σταμάτημα της ολοκλήρωσής του με την άνοδο της ΝΔ στην εξουσία το 2019, αφήνοντας το έργο χωρίς σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.

Τέλος, ο κ. Μπελαβίλας αναφέρθηκε στον ρόλο των σιδηροδρομικών· από την προστασία και προβολή του μέσου μέχρι την ανάδειξη των προβλημάτων ασφάλειας και τo «καμπανάκι» που έκρουαν και το οποίο σχεδόν κανείς δεν άκουγε.

Διαβάστε επίσης:

Κορκίδης: Ο Πειραιάς μπορεί να γίνει το «Dry Port» μεταξύ Κίνας και Ελλάδας, μεταξύ Ασίας και Ευρώπης

Δεν προσέγγισε τα Ψαρά το πλοίο «Νήσος Σάμος» – Δεν αποβιβάστηκαν 18 επιβάτες και δεν επιβιβάστηκαν άλλοι 11