ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μπορεί η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας να έχει δώσει εκ νέου ώθηση στα κέρδη των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο, σύμφωνα με τον εφοπλιστή Νικόλα Πατέρα, η αύξηση στα τονο-μίλια αποτελεί δίκοπο μαχαίρι για τον κλάδο.
Όπως επισημαίνει σε συνέντευξη του στο Tradewinds, ο ιδιοκτήτης της Contships, της μεγαλύτερης εταιρείας διαχείρισης containerships κατηγορίας feeder παγκοσμίως, η εξέλιξη αυτή έχει δώσει νέα πνοή στα “γερασμένα” πλοία που υπό άλλες συνθήκες θα βρίσκονταν στα διαλυτήρια.
Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα οξύ στα feeders, καθώς όπως τόνισε: «Προς το παρόν, υπάρχουν περίπου 200 πλοία άνω των 25 ετών στο δικό μας μέγεθος πλοίων, μεταξύ 1.000 teu και 1.500 teu. Αν αυτά τα πλοία δεν διαλυθούν σύντομα, θα υπάρξει υπερπροσφορά στην αγορά».
Η Contships ιδρύθηκε το 2015 με στόχο να εστιάσει στην επένδυση και διαχείριση πλοίων τύπου container feeder. Η ανάπτυξη της ήταν ραγδαία και σήμερα έχει στόλο 47 πλοίων.
Ο εφοπλιστής εμφανίστηκε ενοχλημένος που μεγάλες εταιρείες liners κατέχουν περίπου το 60% των παλιών πλοίων feeders. Όπως σχολίασε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη του: «Μερικές από τις εταιρείες που τάσσονται υπέρ της ανανέωσης του στόλου και εκφράζουν ανησυχίες για το περιβάλον, είναι αυτές που χρησιμοποιούν feeders ηλικίας 25 ή 35 ετών – είναι λίγο ειρωνικό, δεν νομίζετε;».
Μάλιστα, σε μία προσπάθεια να στείλει το μήνυμα του αποφάσισε να προχωρήσει στην απόσυρση του μεγαλύτερης ηλικίας πλοίου του στόλου του. Τον Απρίλιο έκλεισε συμφωνία για την διάλυση του χωρητικότητας 1.096 teu Contship Pro, το οποίο κατασκευάστηκε το 2003.
«Πιστεύουμε ότι τα feeders θα πρέπει να έχουν διάρκεια ζωής τουλάχιστον 25 ετών, αλλά στείλαμε για scrap το Contship Pro για να δώσουμε το παράδειγμα, να παροτρύνουμε την αγορά να κάνει κάτι», είπε.
Το συγκεκριμένο πλοίο απέφερε σημαντικά κέρδη στην Contships,κάνοντας δρομολόγια στην Καραϊβική για αρκετά χρόνια και πιθανότατα θα συνέχιζε να το κάνει εάν η εταιρεία αποφάσιζε να το κρατήσει.
«Αν ψάχναμε απλώς για τα χρήματα, θα ξοδεύαμε περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια σε μια αποβάθρα εδώ στον Πειραιά και θα το πλοίο θα συνέχιζε τις διαδρομές του», είπε ο Νικόλας Πατέρας στο tradewinds.
H Contships έχει και άλλα πλοία που πλησιάζουν στην ηλικία του Contship Pro, αλλά δεν θα τα αποσύρει παρά μόνο αν δει και άλλους πλοιοκτήτες να κάνουν το ίδιο, ιδιαίτερα τις μεγάλες.
Η ναυτιλιακή αποφάσισε να αντικαταστήσει το συγκεκριμένο πλοίο αγοράζοντας ένα νεότερο, το Warnow Mate, χωρητικότητας 1,496 teu (κατασκευής 2010), το οποίο αναμένεται να ενταχθεί στο στόλο της τον Αύγουστο.
Από τότε που ίδρυσε την Contships πριν από περίπου μια δεκαετία, ο Νικόλας Πατέρας έχει αγοράσει 58 feeders στην αγορά μεταχειρισμένων, 50 εκ των οποίων ανήκαν σε Γερμανούς πλοιοκτήτες ή τις τράπεζες τους, που πουλούσαν πλοία σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές.
Αυτό έδωσε στον εφοπλιστή την δυνατότητα να πραγματοποιήσει κερδοφόρες κινήσεις asset play.
Ο στόλος της Contships, μέσοό όρο ηλικίας τα 15 έτη, διαχειρίζεται 1,5 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια σε 4.800 port calls ετησίως. Kαι όπως επισήμανε ο ίδιος, θα συνεχίσει την ίδια στρατητική, λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει για τα καύσιμα του μέλλοντος.
Μη ρεαλιστικές προσδοκίες
«Αυτή η διαδεδομένη υπερβολική αισιοδοξία ότι ο παγκόσμιος στόλος θα αλλάξει ξαφνικά ως δια μαγείας και ότι θα προχωρήσουμε σε νέα καύσιμα μέσα σε πέντε ή 10 χρόνια είναι ουτοπικό», επισήμανε ο κ. Πατέρας.
Ενώ εξέφρασε την πεποίθηησ ότι τα παραδοσιακά καύσιμα και τα μείγματα θα παραμείνουν το κυρίαρχο καύσιμο για τουλάχιστον άλλες δύο δεκαετίες. «Οι ταχύτητες θα πέσουν επίσης για να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα», υποστήριξε.
Έλληνες εφοπλιστές με παρόμοιες απόψεις παραγγέλνουν πλοία με συμβατικά καύσιμα μαζικά τον τελευταίο καιρό.
«Βλέπουμε τέτοια πλοία με συμβατικά καύσιμα αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία έχουν παραγγελθεί σε όλες τις κατηγορίες – ξηρό φορτίο, δεξαμενόπλοιο, containerships — που είναι όλες επενδύσεις για τα επόμενα 20 ή 25 χρόνια», είπε ο κ. Πατέρας.
Εν τω μεταξύ, η Contships θεωρεί ότι αδικείται από ορισμένους από τους παγκόσμιους κανονισμούς που εισάγονται για να ωθήσουν τη βιομηχανία προς την αποτροπή της εκπομπής άνθρακα.
Ο κ. Πατέρας είναι επικριτικός για τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Υποστηρίζει ότι τα πλοία του, τα οποία δραστηριοποιούνται κυρίως σε σύντομες διαδρομές στη Μεσόγειο, την Καραϊβική και τη Νοτιοανατολική Ασία και επομένως προσεγγίζουν λιμάνια πολύ συχνά, αδικούνται υπερβολικά από το μέτρο.
«Ένα πλοίο μικρής διαδρομής που προσεγγίζει λιμάνια κάθε δύο ημέρες λαμβάνει βαθμολογία D ή E, ενώ ένα πανομοιότυπο πλοίο σε μεγαλύτερη διαδρομή, ας πούμε προς τη Σαγκάη, λαμβάνει βαθμολογία A ή B», υποστήριξε.
Τελικά, αναμένει οι ναυλωτές και οι καταναλωτές να επωμιστούν το πρόσθετο κόστος.
«Αυτό θα αυξήσει την τιμή του τελικού προϊόντος που πληρώνουν οι καταναλωτές – οι μεσάζοντες απλά θα βγάλουν περισσότερα χρήματα».
Επιπτώσεις της κανονιστικής ρύθμισης της ΕΕ
Ο Νικόλας Πατέρας αναμένει παρόμοιο αντίκτυπο από τρεις άλλους κανονισμούς που εφαρμόζονται ή βρίσκονται υπό εξέταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση: το σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS), το FuelEU Maritime και τους στόχους Fit for 55.
Το ETS, το οποίο ξεκίνησε να εφαρμόζεται στη ναυτιλία φέτος, μέχρι στιγμής εφαρμόζεται αρκετά ομαλά. Ωστόσο, η Contships προβλέπει εμπορικές διαμάχες και αθέμιτες ενέργειες να ξεσπούν στο μέλλον.
Μη ευρωπαϊκές εταιρείες που κερδίζουν ευρωπαϊκές μεταφορές εμπορευμάτων κάνοντας χαμηλότερες προσφορές από τους εγχώριους ανταγωνιστές τους, μπορεί να εξαφανιστούν όταν έρθει η στιγμή να πληρώσουν το κόστος άνθρακα στις αρχές της ΕΕ.
Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να χρησιμοποιεί τα συμβατικά καύσιμα παρά τις εξελίξεις προς πιο οικολογικά καύσιμα του μέλλοντος.
Ο κ. Πατέρας ανέφερε: «Δεν θα εκπλαγώ αν οι δικηγόροι αποκτήσουν πολύ δουλειά από του χρόνου,» υπονοώντας πιθανές νομικές διαμάχες.
Οι επικείμενοι εμπορικοί πόλεμοι μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων του κόσμου αποτελούν μια ακόμη απειλή που, κατά την άποψή του, η ναυτιλία δεν χρειάζεται: «Ένας εμπορικός πόλεμος είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ο κόσμος.»
Οι συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή έχουν θέσει τον κόσμο σε εγρήγορση, και πρόσθετες εντάσεις θα επιδεινώσουν μόνο την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, η οποία παραμένει εκπληκτικά ανθεκτική.
«Αν είχα λόγο σε αυτά τα υψηλά πολιτικά επίπεδα – πράγμα που δεν έχω – θα τους έλεγα: “Χαλαρώστε, αφήστε τους ανθρώπους να δουλέψουν, να κάνουν εμπόριο και να βγάλουν χρήματα”, γιατί γύρω μας υπάρχουν πολλά προβλήματα.
«Ο κόσμος αυτή τη στιγμή κρέμεται από μια κλωστή, και δεν υπάρχει περιθώριο για ανοησίες.»
Διαβάστε επίσης:
Νικόλας Πατέρας: Ένας κατά συρροήν… ιδιοκτήτης superyacht
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Θετικό το αφήγημα και για το 2025, σύμφωνα με τους αναλυτές
- Τέλη κυκλοφορίας: Μέχρι 31 Δεκεμβρίου η πληρωμή – Δεν θα δοθεί παράταση δηλώνουν από το υπουργείο Οικονομικών
- Όλγα Κεφαλογιάννη: Νέα χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ελληνικό τουρισμό – Τα έσοδα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ
- ΑΑΔΕ: Εσωτερική έρευνα για τον εμπλεκόμενο υπάλληλο σε κύκλωμα λαθρεμπορίας ποτών διέταξε ο Πιτσιλής