Με αφορμή το τραγικό περιστατικό με τον θανάσιμο τραυματισμό ενός 33χρονου άνδρα στην Κρήτη από φωτοβολίδα ναυτικού τύπου (Φωτιστικά Σήματα Κινδύνου Ναυτικού Τύπου κατά την ειδική ναυτική ορολογία), αισθάνομαι την υποχρέωση ως επιστήμονας αλλά και ως άνθρωπος, ορμώμενος από το ηθικό μου φορτίο, να τονίσω και να καταστήσω σαφές το γεγονός της επικινδυνότητας τέτοιου τύπου προϊόντων, επισημαίνει σε άρθρο του ο Νικόλαος Ι. Σπανός Ναύαρχος Λ.Σ- ΕΛ.ΑΚΤ. (εα) – Διευθυντής Κλάδου Ναυτιλίας Εβεταμ/Mirtec (Φορέας Γενικής Κυβέρνησης) – Διεθνής Πραγματογνώμονας Επιστημών Ναυτιλίας.

Η ασφαλής και νόμιμη κατασκευή, χρήση, εμπορία και διακίνηση των ναυτικών φωτοβολίδων έχει θεσμοθετηθεί εντός αυστηρού νομικού πλαισίου σύμφωνα με τον Νόμο 456/1976, μέσα στον οποίο διαβάζουμε τα εξής:

1

• Στο άρθρο 4 § 1 σχετικά με την εμπορία φωτοβολίδων ότι επιτρέπεται κατόπιν άδειας της κατά τόπο αρμόδιας Αστυνομικής Αρχής και ισχύει για ένα χρόνο.

• Επίσης, στο ίδιο άρθρο § 3 αναφέρεται ρητά ότι η πώληση τέτοιων προϊόντων επιτρέπεται μόνο προς τους κατόχους σκαφών θαλάσσης αφού πρώτα προσκομίσουν οι ιδιοκτήτες των σκαφών ειδική άδεια που λαμβάνουν από την κατά τόπο αρμόδια Αστυνομική Αρχή. • Ειδικότερα, για τις φωτοβολίδες ναυτικού τύπου, η ειδική άδεια εκδίδεται κατόπιν σχετικής βεβαίωσης της κατά περίπτωση Περιφέρειας της Λιμενικής Αρχής.

• Στο άρθρο 5 § 1 σχετικά με τις απαγορεύσεις και τους περιορισμούς χρήσης και κατοχής φωτοβολίδων κι άλλων παρόμοιων ειδών αναφέρεται ότι απαγορεύεται γενικώς η κατοχή και χρησιμοποίηση φωτοβολίδων. Επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, μόνο για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, της πολιτικής αεροπορίας και των θαλάσσιων πλωτών μέσων.

• Στο άρθρο 5α το οποίο προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 30 του Ν.2168/1993 (ΦΕΚ Α 147) αναφέρει ρητά στην § 2α ότι η εισαγωγή, κατασκευή και εμπορία συσκευών εκτόξευσης φωτοβολίδων επιτρέπεται μόνον κατόπιν άδειας των αρμόδιων Αστυνομικών Αρχών.

• Κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι οι έμποροι και κατασκευαστές των ανωτέρω συσκευών τηρούν βιβλία, στα οποία καταχωρούν τα στοιχεία των εισαγόντων, κατασκευαστών και εμπορευόμενων φωτοβολίδες ναυτικού τύπου. Επίσης, τα εν λόγω βιβλία σελιδομετρούνται και θεωρούνται από την κατά τόπο αρμόδια Αστυνομική Αρχή.

• Στην παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου δηλώνεται ρητώς ότι φωτοβολίδες κι άλλα παρόμοιου τύπου και χρήσης προϊόντα, όταν καθίστανται άχρηστα ή επικίνδυνα, για οποιονδήποτε λόγο, καταστρέφονται. Ο τρόπος και η διαδικασία καταστροφής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση των Υπουργών Δημόσιας Τάξης και Εμπορικής Ναυτιλίας.

• Κάτι τελευταίο σχετικά με το νομικό πλαίσιο που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά και η διαδικασία χορήγησης των αδειών που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο καθορίζονται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού.

Ολοκληρώνοντας την σταχυολόγηση, ακροθιγώς, των κυριότερων σημείων του ανωτέρω Νόμου θα ήθελα να επισημάνω την επιτακτική ανάγκη επικαιροποίησης των άρθρων που περιέχονται σε αυτόν, όσον αφορά τον σύγχρονο τρόπο εμπορίας, διακίνησης και πώλησης των φωτοβολίδων και τέτοιου είδους προϊόντων γενικότερα, που είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο και κάθε είδους χρηματική συνδιαλλαγή με σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία.

Εν αναμονή της Γιορτής του Πάσχα, θα έλεγα ότι οι έλεγχοι κατοχής και χρήσης φωτοβολίδων οφείλουν να ενταθούν με γνώμονα πάντα την διασφάλιση της ζωής των πολιτών και την πάταξη του παράνομου εμπορίου και διάθεσης αυτών των προϊόντων. Οι φωτοβολίδες ναυτικού τύπου προορίζονται για να σώζουν ζωές. Όχι να τις αφαιρούν!

Διαβάστε ακόμη:

Άγιος Νικόλαος: Νεκρός από φωτοβολίδα 33χρονος, δύο συλλήψεις

Στυλιανίδης: Χρειάζεται συνεργασία για την αντιμετώπιση των απειλών για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα

Αυγερινοπούλου: Πρόσκληση για επενδύσεις στη γαλάζια οικονομία της Ελλάδας