«Πρόσω ολοταχώς» με νέες επενδύσεις αξίας άνω των 266 εκατ. δολαρίων, σε όλα τα μέτωπα αλλά και έξυπνες πωλήσεις που αποφέρουν κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων, έχει βάλει από τις αρχές της χρονιάς, ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές ο κ. Νίκος Βαφειάς. Ο οικογενειακός όμιλος διαχειρίζεται σήμερα ένα στόλο 90 πλοίων όλων των τύπων.

Μετά από ένα διάστημα «αναμονής» προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις στην αγορά, τα τελευταία δύο χρόνια ο κ Βαφειάς έχει επιστρέψει δυναμικά, ενώ από τις αρχές του χρόνου έχει επιδοθεί σε σειρά συμφωνιών για νέες ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων, καθώς και πωλήσεις που αποδίδουν υψηλά κέρδη.

Άριστος γνώστης του asset play ο κ. Βαφειάς έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο ρεκόρ όταν το 2016, είχε αγοράσει τα δυο φθηνότερα capesize φορτηγά που είχαν πουληθεί τα τελευταία 20 χρόνια, τα ‘Monegasque Eclat’ & ‘Tigerlily’ 177.000 dwt το καθένα, χτισμένα τα 2006 και 2008 αντίστοιχα προς 22 εκατ. δολάρια συνολικά. Τρεις μήνες μετά τα πουλάει για 30 εκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας κέρδος 8 εκατ. δολαρίων.

Οι κινήσεις στη σκακιέρα

Η πρώτη φετινή του κίνηση ήταν να υπογράψει μέσω της Brave Maritime Corporation, ένα συμβόλαιο για την κατασκευή ενός fully refrigerated 40.000 κυβικών μέτρων LPG, με δυνατότητα dual fuel στο ναυπηγείο HYUNDAI της Νότιας Κορέας. Η παράδοσή του αναμένεται τον Ιανουάριο του 2023. Πρόκειται για την πρώτη παραγγελία για το ναυπηγείο για το 2021. Το κόστος ήταν σχεδόν 50 εκατομμύρια δολ..

Το ίδιο διάστημα παρέλαβε σήμερα από τα Ιαπωνικά Ναυπηγεία της ECO BLIZZARD, fully pressurized LPG, το οποίο είναι το πρώτο πλοίο παγκοσμίως αυτού του μεγέθους που είναι Ice Class. Το κόστος του ήταν σχεδόν 30 εκατ. δολάρια. Αυτό ήταν το τριαντακοστό newbuilding που παραλαμβάνει ο όμιλος από την Ιαπωνία.

Επίσης, o Νίκος Βαφειάς αγόρασε μέσα σε μια εβδομάδα τέσσερα μοντέρνα φορτηγά 33.000-38.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας το καθένα, κατασκευασμένα στην Ιαπωνία από το 2012 έως το 2015, με την επένδυση να φτάνει στα 56 εκατ. δολάρια.

Ο κ. Βαφειάς επέστρεψε στα Νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Hyundai για νέα παραγγελία, τριών LPG 40.000 κυβικών μέτρων έκαστο eco newbuilding fully refrigerated στο ναυπηγείο για παράδοση το 2023.

Παράλληλα, αγόρασε ένα aframax δεξαμενόπλοιο το ‘CAPRICORN VOYAGER’ 107.000 τόνων ναυπήγησης στα ναυπηγεία της Samsung στην Ν. Κορέα το 2007. Το πλοίο άνηκε σε Γιαπωνέζους, αλλά το διαχειρίζεται η Chevron.

Τέλος, πούλησε το MGC fully ref υγραεριοφόρο GASCHEM HAMBURG, 35.000 κυβικά μέτρα χτισμένο το 2010 Hyundai σε Γιαπωνέζους αγοραστές προς 34 εκατομμύρια δολάρια, ενώ το είχε αγοράσει πριν έντεκα μήνες έναντι 26 εκατομμύρια δολαρίων.

H οικογένεια

Ο Χαράλαμπος Βαφειάς (1913 -1993) γεννήθηκε στον Αη Γιώργη τον Συκούσι, ένα μικρό ορεινό χωριό της κεντρικής Χίου σε οδική απόσταση 12 χιλιομέτρων από την πόλη.

Οι κάτοικοι από τα παλιά χρόνια ήταν γεωργοί. Αρκετοί επίσης ασχολούνται με το ζωεμπόριο, τη γεωργία, την καλλιέργεια ελαιόδεντρων, μαστιχόδενδρων και αμυγδαλιών.

Το 1955 σε μικρή ηλικία ο Χαράλαμπος Βαφειάς έφυγε για την Αργεντινή και διέπρεψε στο εμπόριο κρεάτων.

Από την πρώτη στιγμή που εγκαταστάθηκε στην Αργεντινή και προόδευσε αποκτώντας χρήματα, έστελνε εμβάσματα στο χωριό βοηθώντας συγχωριανούς που είχαν ανάγκη.

Ο γιός του Χαράλαμπου, Νικόλαος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949 αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1968 και σπούδασε οικονομικά στην Ανωτάτη Εμπορική.

Τελειώνοντας το Πανεπιστήμιο ασχολήθηκε με την οικογενειακή επιχείρηση Αδελφοί Βαφειά που έκανε εισαγωγές κρεάτων από την Αργεντινή.

Η διορατικότητα του τον οδήγησε στην ναυτιλία ιδρύοντας το 1972 την Triaina αγοράζοντας το πρώτο του πλοίο, το tweendecker «TRANSWORD NAVIGATION» 3.500 τόνων χτισμένο το 1960. Η Triaina μετονομάστηκε το 1986 σε Brave Maritime Corporation Inc. Σε σύντομο χρονικό διάστημα ο Νίκος Βαφειάς σχημάτισε ένα στόλο από 6 πλοία ξηρού φορτίου παρ’ όλη τη κρίση της ναυτιλίας που είχε αρχίσει ένα χρόνο πριν το 1986.

«…Όταν κάποτε σε μια συνάντηση επενδυτών στην Νέα Υόρκη ένας από αυτούς ρώτησε τον Νίκο Βαφειά, ποια είναι τα τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά ενός πετυχημένου εφοπλιστή, εκείνος απάντησε αφοπλιστικά.

Το πρώτο είναι το DNA, το δεύτερο η εμπειρία, το τρίτο η φιλοδοξία και το τέταρτο η εργατικότητα».

Η δεύτερη σε μέγεθος επενδυτική επιχειρηματικότητα της οικογένειας Βαφειά είναι το Real Estate ,τομέας που έχουν επενδύσει με επιτυχία κεφάλαια. Μια αγορά που συζητήθηκε, πραγματοποίησε ο Νίκος Βαφειάς όταν αγόρασε το παλαιότερο κτήμα της Χίου από τον 16ο αιώνα, που ανήκε στην πριγκιπική οικογένεια Καστέλι.

Το κέντρο ειδικών ατόμων «Η ΧΑΡΑ» φιλοξενεί στο ιδιόκτητο οικοτροφείο της Παλλήνης, παιδιά με πολύ χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη για ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσης.

Εδώ και δέκα χρόνια μεγάλος χορηγός του Ιδρύματος είναι ο Νίκος Βαφειάς.

Μια από τις τελευταίες δωρεές του είναι ένα σχολικό λεωφορείο χρήσιμο για την μεταφορά των παιδιών.

Το κέντρο «ΧΑΡΑ» ανήκει στα δέκα μεγαλύτερα ιδρύματα της χώρας.

Στις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 η οικογένεια Βαφειά δίνει χρήματα στις οικογένειες των πυροσβεστών που έχασαν τη ζωή τους η τραυματίστηκαν σοβαρά. Το ποσό αυξάνεται ανάλογα του αριθμού των παιδιών κάθε οικογένειας. Για την προσφορά της, η οικογένεια Βαφειά βραβεύτηκε από το Πυροσβεστικό Σώμα.

Το 2012 ο Νίκος Βαφειάς είναι ο μεγαλύτερος δωρητής των συσσιτίων για τους άπορους του Δήμου Κηφισιάς – Ερυθραίας – Εκάλης και θα συνεχίσει την χορηγία του , όσο υπάρχει πρόβλημα.

Τέλος αποπεράτωσε με δικά του έξοδα εξ ολοκλήρου την ανακατασκευή του παλαιότερου ναού στον Αι Γιωργη τον Σικούση (κατασκευής τον 15 αιώνα) και για αυτή του την πράξη του απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Άγιου Ισίδωρου

Το ναυτιλιακό DNA

Την δική του ιστορία γράφει στα ναυτιλιακά πράγματα και ο γιος του κ. Βαφειά, ο Χάρης Βαφειάς, ο οποίος μόλις σε ηλικία 27 ετών έκανε μια από τις πλέον επιτυχημένες εισαγωγές ναυτιλιακών εταιρειών στην χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης. Ήταν ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος σε ναυτιλιακή εταιρεία που οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο Nasdaq.

Ο Χάρης Βαφειάς τελείωσε το Κολλέγιο Αθηνών το 1996,σπούδασε διοικητικές επιστήμες στο City University Business School στο Λονδίνο. Το 1999 πήρε πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και στην συνέχεια το 2000 , Master Ναυτιλίας Εμπορίου και Μεταφορών από το Metropolitan University.

Μετά τις σπουδές του εργάστηκε σε δύο ναυλομεσιτικά γραφεία του Λονδίνου, στη Braemar και στη Seascope, στα τμήματα μεσιτείας πλοίων και ναυλώσεων δεξαμενοπλοίων. Στη συνέχεια εργάστηκε στην οικογενειακή Brave Maritime.

Πριν ακόμη τελειώσει το Master, ο Χάρης Βαφειάς είχε ιδρύσει την Stealth Maritime αγοράζοντας σαν αρχή ένα πλοίο aframax μονού τοιχώματος του 1980, που κόστισε 4 εκατομμύρια δολάρια, κάνοντας έτσι ο όμιλος τα πρώτα βήματα στα tankers.

Στην συνέχεια η Stealth Maritime εκμεταλλευόμενη τη αγορά – οι τιμές των crude oil tankers ήταν εξαιρετικά χαμηλές – ανανεώνει τον στόλο με έμφαση στα πλοία aframax και τα VLCC και το 2003 γίνεται μια από τις μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες εταιρίες δεξαμενοπλοίων έχοντας στη διαχείριση της 7 aframax, 2 panamax και 6 VLCC’S.

Το 2004 κάνοντας ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό βήμα πούλησε 11 πλοία της Stealth με ένα εντυπωσιακό καθαρό κέρδος. Η επιτυχημένη αυτή κίνηση του Χάρη οδήγησε τη οικογένεια Βαφειά να του εμπιστευθεί την διαχείριση του 25% των κερδών. Σήμερα η Stealth Maritime Corp. ελέγχει ένα στόλο από 23 δεξαμενόπλοια τα περισσότερα μεταφοράς αργού πετρελαίου με μέση ηλικία τα 4 έτη.

Μελέτησε την αγορά και τους τύπους των πλοίων και αποφάσισε ότι μακροπρόθεσμα τα πιο θετικά στοιχεία θα είχε μια επένδυση στην αγορά πλοίων μεταφοράς υγραερίου.

Τον Δεκέμβριο του 2004 ιδρύθηκε η StealthGas και μετά από 10 μήνες τον Οκτώβριο του 2005 εισήλθε στο χρηματιστήριο του NASDAQ συγκεντρώνοντας 116 εκατομμύρια δολάρια με την πώληση του 50% της εταιρίας, επίσης συγκέντρωσε 150 εκατομμύρια δολάρια το 2007, 140 εκατομμύρια δολάρια το 2013, και άλλα 100 εκατομμύρια δολάρια το 2014 καλωσορίζοντας ως δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο τον κύριο Michael Dell έναν από τους πιο πετυχημένους και πλουσιότερους Αμερικανούς επιχειρηματίες!

Σήμερα η Stealth Gas κατέχει το 20% του παγκοσμίου στόλου LPG και το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο σε αριθμό πλοίων, ανεξαρτήτως μεγέθους, υγραερίου (55 LPG , 4 tankers) αξίας 1,1 δις δολαρίων.

Επίσης το 2005 ίδρυσε την Estates Corporation Inc μια εταιρία ακινήτων, επενδύοντας στην Ελλάδα, στο Λονδίνο, στην Νέα Υόρκη και στην Γενεύη.

Το 2008 τιμήθηκε από την NASDAQ σαν ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρίας παγκοσμίως.

Το 2010 εξελέγη αντιπρόεδρος της Intertanko και την ίδια χρονιά βραβεύτηκε από το περιοδικό Seatrade ως Νέος Επιχειρηματίας της Θάλασσας για το 2010.

Το 2012 βραβεύτηκε από τα Lloyds List Greek Shipping Awards ως ‘newsmaker of the year’ ενώ την επόμενη χρονιά η εταιρεία του κέρδισε το βραβείο της καλύτερης εταιρείας δεξαμενοπλοίων της χρονιάς.

Το 2015 επίσης βραβεύτηκε από την GEF ως η καλύτερη εταιρεία μεταφοράς ενέργειας στα Βαλκάνια.

Ο Χάρης Βαφειάς συνεχίζει το φιλανθρωπικό έργο του πατέρα του ενισχύοντας οικονομικά τα ιδρύματα ΑΡΓΩ, ΦΛΟΓΑ ενώ είναι και ο μεγάλος χορηγός της ομάδας μπάσκετ του Λαυρίου που παιζει στα σαλόνια της μεγάλης εθνικής κατηγορίας.

Ο Χάρης Βαφειάς ανακηρύχθηκε επίτιμος πρόξενος των Φιλιππίνων στην Ελλάδα, μια εξέλιξη που σχετίζεται άμεσα με τις σχέσεις που έχει αναπτύξει η οικογένειας με την ναυτομάνα αυτή χώρα, από το 1950. Αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 1.500 Φιλιππινέζοι εργάζονται στις τέσσερις ναυτιλιακές εταιρείες του ομίλου..

Οι νέες παραγγελίες

Μιλώντας στο mononews ο κ. Χάρης Βαφειάς εξηγεί τις τάσεις στην αγορά, και τους λόγους οι εφοπλιστές επιστρέφουν στα ναυπηγεία για νέες κατασκευές. «Μέσα στο 2020 είχε επικρατήσει η άποψη ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων, ήταν μια κίνηση υψηλού ρίσκου. Και αυτό γιατί από τη μια οι περισσότερες αγορές της ναυτιλίας ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, και από την άλλη κυριαρχούσε η αμφιβολία για το ποιο είναι το σωστό πλοίο να παραγγείλει κανείς, αφού στο πλαίσιο των νέων κανονισμών που βγαίνουν για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ένα νέο πλοίο με συμβατικές μηχανές μπορεί να είναι εκτός αγοράς σε μια δεκαετία όταν ο κύκλος ζωής ενός πλοίων ξεπερνά τα 20 χρόνια».

Ωστόσο συμπληρώνει ο κ. Βαφειάς από τις αρχές του νέου έτους η ψυχολογία των εφοπλιστών έχει αλλάξει, οι αγορές ανεβαίνουν και για το λόγο αυτό καταγράφεται μαζική επιστροφή στις παραγγελίες. «Ο χρόνος θα δείξει εάν οι κινήσεις αυτές θα είναι κερδοφόρες ή όχι».

Όσον αφορά το asset play, ο Χάρης Βαφειάς υπογραμμίζει ότι ¨Παραδοσιακά οι Έλληνες εφοπλιστές κέρδιζαν από τη ναυτιλία αγοράζοντας χαμηλά και πουλώντας ακριβά, και όχι τόσο από την δραστηριοποίηση των πλοίων». Το γνωστότερο στη ναυτιλιακή γλώσσα asset play, στο οποίο και η οικογένεια Βαφειά χρησιμοποιεί από τη δεκαετία του 80’. Μάλιστα ο κ. Βαφειάς σημειώνει ότι υπάρχουν περιπτώσεις που πλοία αγοράζονταν και μετά άλλαζαν πάλι χέρια μετά από ένα ταξίδι. Και σήμερα, υπογραμμίζει ο κ Βαφειάς το asset play αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της δραστηριοποίησης του ομίλου. Τα τελευταίο δύο χρόνια μάλιστα, ο όμιλος, έχει εντείνει τις κινήσεις σε όλες τις αγορές.

Διαβάστε ακόμη:

Επενδύσεις 266 εκατ. δολαρίων από τον εφοπλιστή Νίκο Βαφειά

Ένα ακόμη νεότευκτο για τον Όμιλο Βαφειά

Οι τελευταίες κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών στην second hand αγορά – Τι αγόρασαν και τι πούλησαν

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση