Η νέα ανακοίνωση από την κυβέρνηση Τραμπ περιλαμβάνει αλλαγές στην αρχική πρόταση για την επιβολή τελών στα πλοία που ναυπηγήθηκαν ή ναυπηγούνται στην Κίνα.

Η μείωση των προτεινόμενων λιμενικών τελών σε πλοία που ναυπηγούνται και λειτουργούν στην Κίνα και μεταφέρουν αγαθά στις ΗΠΑ μείωσε τον κίνδυνο σοβαρής συμφόρησης και ανοδικής πίεσης στους ναύλους.

1

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, επισημαίνει ότι ο πυρήνας της πολιτικής στηρίζεται στην επιβολή λιμενικών τελών για τις θαλάσσιες μεταφορές που συνδέονται με την Κίνα και εξηγεί:

Τα πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας και εκμετάλλευσης θα χρεώνονται με 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο από τον Οκτώβριο του 2025, και θα κλιμακώνονται ετησίως στα 140 δολάρια έως το 2028. Για τα πλοία κινεζικής κατασκευής, ανεξαρτήτως ιδιοκτησίας, μια πιο ήπια δομή τελών ξεκινά από 18 δολάρια ανά καθαρό τόνο και αυξάνεται στα 33 δολάρια. Εναλλακτικά, οι χρεώσεις ανά κοντέινερ είναι επίσης μια επιλογή, που ανεβαίνουν από 120 δολάρια σε 250 δολάρια. Η πολιτική αποφεύγει την τιμωρία ολόκληρων στόλων με πλοία κινεζικής κατασκευής, επιλέγοντας αντ’ αυτού να χρεώνει ανά σκάφος, που ερμηνεύεται ως μια μικρή υποχώρηση από το προηγούμενο, πιο επιθετικό μέτρο.

Το σχέδιο των προτεινόμενων τελών που αποκαλύφθηκε στον ιστότοπο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών (USTR) προσέφερε περίοδο χάριτος 180 ημερών.

Η Emily Stausbøll, ανώτερη ναυτιλιακή αναλύτρια της Xeneta, δήλωσε: «Πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά τον πιθανό αντίκτυπο των αναθεωρημένων λιμενικών τελών, αλλά οι αλλαγές θα γίνουν ευπρόσδεκτες από τη βιομηχανία θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων, δεδομένης της σημαντικής κριτικής που ασκήθηκε στην αρχική πρόταση κατά τη δημόσια ακρόαση. Το γεγονός ότι δεν θα επιβάλλονται τέλη σε κάθε λιμάνι είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί μειώνει τον κίνδυνο συμφόρησης εάν οι μεταφορείς αποφάσισαν να μειώσουν τον αριθμό των προσεγγίσεων στις Η.Π.Α. Παρά την πιο ήπια προσέγγιση στην αναθεωρημένη πρόταση, το κόστος θα μπορούσε να είναι ακόμη πολύ υψηλό για τους κινέζους μεταφορείς και τους μεταφορείς που εκμεταλλεύονται πλοία κινεζικής κατασκευής, ιδιαίτερα για πλοία με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα. Οι 180 ημέρες πριν από την έναρξη ισχύος των τελών είναι μια ευκαιρία για αυτούς τους μεταφορείς να αναθεωρήσουν τον τρόπο χρήσης του στόλου μεταξύ των εταίρων. Εάν μπορέσουν να αποφύγουν τη χρήση των μεγαλύτερων πλοίων που ναυπηγήθηκαν στην Κίνα στις υπηρεσίες των ΗΠΑ, θα μπορούσαν να ελαχιστοποιήσουν σημαντικά τον αντίκτυπο”.

Η τελευταία ανακοίνωση πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο της αρχικής πρότασης, η οποία είχε τρομερές συνέπειες. Η κατάσταση έχει αλλάξει προς το καλύτερο, αλλά δεν είναι μια μεγάλη νίκη για τη βιομηχανία θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων, επειδή αυτά τα τέλη εξακολουθούν να προσθέτουν περαιτέρω πίεση σε μια εποχή που οι επιχειρήσεις προσπαθούν ήδη να ακολουθήσουν τους σπειροειδείς δασμούς που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τραμπ, τονίζουν οι αναλυτές της ναυτιλίας.

Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ οριστικοποίησε την περασμένη Πέμπτη τα λιμενικά τέλη για τα κινεζικά πλοία που ελλιμενίζονται στις ΗΠΑ, μια κίνηση που έρχεται ως συνέχεια των ανακοινώσεων των ΗΠΑ και της Κίνας, που έχουν εγκλωβιστεί σε μεγάλο εμπορικό πόλεμο για τους δασμούς και θα μπορούσε να οξύνει περαιτέρω τις εντάσεις.

Το σχέδιο στοχεύει σε πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας, εκμετάλλευσης και κατασκευής, και τα τέλη θα αυξηθούν σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Οι νέες προτάσεις δεν θα τεθούν σε ισχύ για 180 ημέρες, αλλά μετά από αυτήν την περίοδο, θα επιβάλλονται τέλη σε πλοία που ανήκουν στην Κίνα  με βάση την καθαρή χωρητικότητα ανά ταξίδι στις ΗΠΑ και θα αυξηθούν σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Θα ισχύουν επίσης τέλη για τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων κινεζικής ναυπήγησης με βάση την καθαρή χωρητικότητα ή τα εμπορευματοκιβώτια, τα οποία θα αυξηθούν επίσης σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Ένα τέλος θα επιβάλλεται  επίσης σε πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων αλλοδαπής κατασκευής, με στόχο να δοθούν κίνητρα σε πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων αμερικανικής κατασκευής.

Η πρώτη φάση της πολιτικής των τελών θα τεθεί σε ισχύ σε 180 ημέρες. Μια δεύτερη φάση, που στοχεύει τα ξένης κατασκευής πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), έχει προγραμματιστεί να εφαρμοστεί σε τρία χρόνια.

Οι ηγέτες των United Steelworkers και της International Association of Machinists and Aerospace Workers, δύο συνδικάτων -μεταξύ άλλων- που ζήτησαν τη διερεύνηση που οδήγησε στην ανακοίνωση της Πέμπτης, επικρότησαν το σχέδιο και δήλωσαν έτοιμοι να συνεργαστούν με το Κογκρέσο για την αναζωογόνηση της εγχώριας ναυπηγικής και να συνεχίσουν να αγωνίζονται για θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας στη ναυπηγική βιομηχανία σε ολόκληρη τη χώρα.

«Η Ένωση IAM είναι στην ευχάριστη θέση να βλέπει ουσιαστικά διορθωτικά μέτρα που προτείνονται για την αναζωογόνηση της εγχώριας ναυπηγικής», δήλωσε ο Πρόεδρος της IAM International, Brian Bryant, ο οποίος πρόσφατα κατέθεσε στην ακρόαση του USTR σχετικά με τα προτεινόμενα διορθωτικά μέτρα του άρθρου 301.

«Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι πολιτικές εφαρμόζονται σωστά, ώστε να έχουμε επιτυχία στη δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλής ποιότητας για τα μέλη του IAM στη ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία», είπε ο Μ. Μπράιαντ.

Με βάση τα δεδομένα από τα λιμάνια των ΗΠΑ, φαίνεται ότι η νέα πρόταση USTR θα επηρεάσει μόνο ένα μικρό ποσοστό πλοίων, λιγότερο από το 10% του ξηρού χύδην φορτίου και το 5% των προσεγγίσεων με δεξαμενόπλοια, αναφέρει η Xclusiv και καταλήγει στην ανάλυση της:

“Αν και η ανακοίνωση είναι εμπεριστατωμένη, η ασαφής γλώσσα της δημιουργεί αβεβαιότητα, καθιστώντας δύσκολη την αξιολόγηση του πλήρους πεδίου εφαρμογής και της εφαρμογής των προτεινόμενων τελών.

Εάν εφαρμοστούν αυτές οι προτάσεις, θα μπορούσαν σταδιακά να επηρεάσουν τη δομή του παγκόσμιου ναυτιλιακού εμπορίου. Τα πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος στα δρομολόγια των ΗΠΑ, δημιουργώντας δυνητικά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μη κινεζικά πλοία. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην εμφάνιση ποικίλων ρυθμίσεων από την πλοιοκτησία, όπως κοινοπραξίες ή ενδιάμεσες δομές, καθώς οι εταιρείες διερευνούν στρατηγικές συμμόρφωσης”.

Διαβάστε επίσης

Β. Κικίλιας στη συνάντηση με ΠΝΟ: Θα συνεργαστούμε με εντιμότητα και ειλικρίνεια προς όφελος των ναυτικών και της ναυτιλιακής κοινότητας

Καθελκύστηκε το Disney Adventure

Τατιάνα Βουρέκα – Πεταλά: H εγγονή του εφοπλιστή Καρρά που τιμά την ελληνική σημαία