ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένας μεγάλος «πόλεμος» έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους Έλληνες πλοιοκτήτες για τις «χρυσές» γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας. Συγκεκριμένα, ο ιδιοκτήτης της Seaejets κ. Μάριος Ηλιόπουλος και ο εκπρόσωπος της Aegean Speed Lines κ. Ιωάννης Δεπάστας έχουν στρέψει τα βέλη τους προς την Golden Star Ferries, συμφερόντων των αδερφών Στεφάνου, με αφορμή την κατάθεση φακέλου εκπρόθεσμα ώστε να πάρει δρομολόγια στο Αιγαίο.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν οι δύο ανταγωνίστριες εταιρείες της Golden Star Ferries, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που έδωσαν με θέμα «τα δρώμενα των τελευταίων 24 ωρών στην Ελληνική ακτοπλοΐα», ο νόμος δεν επιτρέπει εκπρόθεσμες δρομολογήσεις παρά μόνον εφόσον υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες, δεν διαταράσσονται οι ακτοπλοϊκές γραμμές και δεν γίνεται διάκριση σε βάρος των άλλων πλοιοκτητών.
Ο κ. Δεπάστας, εκπρόσωπος της Aegean Speed Lines, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι όταν μια εταιρεία λειτουργεί εμπρόθεσμα έχει λάβει επιχειρηματικά ρίσκα, έχει κάνει τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και τις επενδύσεις της. Δεν μπορεί εκ του ασφαλούς με αθέμιτο τρόπο να έρχεται μια εταιρεία εκπρόθεσμα, λίγο πριν αρχίσει η περίοδος και να δρομολογεί εκπρόθεσμα δρομολόγια διαταράσσοντας τις γραμμές και κάνοντας ζημιά στα επιχειρηματικά πλάνα όλων αυτών που λειτουργούν νόμιμα και έχουν αναλάβει τα επιχειρηματικά τους ρίσκα.
Ο ανταγωνισμός είναι ελεύθερος υπό την προϋπόθεση να δηλώσεις εμπρόθεσμα τα δρομολογιακά πλάνα όπως π.χ. για πλάνα του 2019.
Ο κ. Ηλιόπουλος, για λογαριασμό της Seajets, απάντησε στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων και δήλωσε τα εξής:
Η Seajets, πιστή στις 3 βασικές αρχές της που είναι η στήριξη της Ελλάδας, οι εργαζόμενοι και ο ελεύθερος ανταγωνισμός πιστεύει πως το υπουργείο θα είναι (και πρέπει να είναι) θεματοφύλακας της νομιμότητας. Αν δεν τηρείται η νομιμότητα κανείς δεν θα έρθει να επενδύσει στην Ελλάδα. Ο νόμος αναφέρει ρητά τη μη διατάραξη συγκοινωνιών και τη μη διάκριση εις βάρος άλλων εταιρειών.
Για αυτό το λόγο τα δύο αρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης θα πρέπει να διεξάγουν 2 έρευνες σε βάθος. Η 1η για το πώς λειτουργεί το ΣΑΣ (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) και ΠΡΟΣΑΣ, ποιος ο ρόλος του Γενικού Γραμματέα & πώς βγαίνουν οι αποφάσεις και η 2η για το πώς γνώριζαν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες του κ. Στεφάνου την απόφαση ΝΣΚ (Νομικό Συμβούλιο του Κράτους) ένα μήνα πριν ότι και τα 5 μέλη ψήφισαν υπέρ του (καθόσον η απόφαση δεν είχε ανακοινωθεί και η συνεδρίαση που έλαβε χώρα ήταν μυστική).
Όποια εταιρεία καταθέσει αίτημα εμπρόθεσμα θα πάρει όποιο δρομολόγιο θέλει, με όποιο πλοίο θέλει, σε όποιο λιμάνι θέλει.
Όχι διακρίσεις εις βάρος των πλοιοκτητών. Ναι στα εκπρόθεσμα δρομολόγια μόνον εφόσον υπάρχουν γραμμές που δεν εξυπηρετούνται κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση της Golden Star Ferries.
Ο κος Ηλιόπουλος τόνισε πως η ακτοπλοΐα είναι δίκτυο και δεν είναι τσιφλίκι. Η ακτοπλοΐα θέλει σταθερότητα, σοβαρότητα, προγραμματισμό και δεν της αρμόζει ερασιτεχνική προσέγγιση γιατί στηρίζει τον ελληνικό τουρισμό, την ελληνική οικονομία και το δημόσιο συμφέρον με κοινωνικές, πολιτικές, στρατηγικές και εθνικές σκοπιμότητες.
Η έλλειψη προγραμματισμού και σταθερών δρομολογίων θα οδηγήσει την ελληνική ακτοπλοΐα σε χαοτική κατάσταση με καταστροφικό domino effect. Αν εγκριθούν τα εκπρόθεσμα αιτήματα της Golden Star Ferries θα δημιουργηθεί χάος στο ακτοπλοϊκό δίκτυο και διατάραξη των γραμμών. Η Golden Star Ferries θέλει να εξυπηρετήσει και τη Σαντορίνη η οποία όμως εξυπηρετείται ήδη από 18 πλοία. Το λιμάνι της Σαντορίνης αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα αφού η προβλήτα του είναι μισογκρεμισμένη.
Η Seajets επιδοτεί κάθε χρόνο εκπτωτικές πολιτικές με σκοπό την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού και των ευπαθών ομάδων της ελληνικής κοινωνίας που υποφέρει οικονομικά αυτά τα χρόνια.
Παράλληλα, οι ίδιες πολιτικές θα εφαρμόζονται και σε κάποια μικρά νησιά που έχουν ανάγκη.
Αντίθετα, η Golden Star Ferries, εκτός από τα λιμάνια φιλέτο, δεν εξυπηρετεί κανένα μικρό νησί.
Όμως τακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού με μεθόδευση, εκπρόθεσμη δρομολόγηση, ωράρια αθέμιτων πρακτικών και πιέσεις στην ηγεσία του υπουργείου είναι ενάντια στις βασικές αρχές της Seajets. Δεν θέλουμε φαινόμενα όπως των κυριών Στέφανου να βρίζουν υπουργούς και υπαλλήλους υπουργείων στους διαδρόμους προκειμένου εκβιαστικά να τους κάνουν τα παράνομα χατίρια.
Η εταιρεία Seajets με τους 800 εργαζομένους έχει έναν και μοναδικό στόχο: Να ενισχύσει τον ελληνικό τουρισμό, τους εργαζομένους και την ελληνική ακτοπλοΐα.
Ο κ. Ηλιόπουλος, κλείνοντας, σημείωσε ότι η Seajets θα συνεχίσει να στηρίζει τις προσπάθειες όλων για την εφαρμογή της νομοθεσίας αλλά θα την βρίσκουν απέναντι όλοι όσοι θα προσπαθήσουν να καταλύσουν με οποιοδήποτε τρόπο ή επικοινωνιακά τρικ χαμηλού επιπέδου με απεργίες πείνας «μαϊμού» που διαρκούν 10 ώρες (και είναι τουλάχιστον ασέβεια στον ιερό αυτό θεσμό) και πλήττουν τα συμφέροντα της και την ελληνική ακτοπλοΐα. Οι απεργίες είναι για τους εργαζόμενους που διεκδικούν υπεραξία και όχι για τους εργοδότες και τα συμφέροντά τους.
Συνάντηση Κουρουμπλή με εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών
Σήμερα, 1 Μαρτίου 2018, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής θα έχει συνάντηση με τους εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών που εμπλέκονται στην υπόθεση των δρομολογίων των πλοίων της Golden Star Ferries.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφερε ότι, με αφορμή τη δημοσιότητα που έδωσε η εταιρεία Golden Star Ferries στο θέμα σχετικά με τα δρομολόγια των πλοίων της και μετά από ενημέρωση που είχε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τον δήμαρχο Σαντορίνης για το ζήτημα που αντιμετωπίζει το λιμάνι του νησιού, ο κ. Κουρουμπλής ζήτησε από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου να στείλει τεχνικό κλιμάκιο στο νησί, ώστε να προσδιοριστεί το πρόβλημα και να βρεθεί λύση.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «παράλληλα ακολούθησαν συσκέψεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, υπηρεσιακούς παράγοντες, αλλά και με εκπροσώπους της εταιρείας. Στις συσκέψεις αποφασίστηκε να εκδοθεί πρώτα η τεχνική έκθεση για το λιμάνι της Σαντορίνης και στη συνέχεια να αναζητηθεί λύση για το θέμα των δρομολογίων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διακοπεί η διαμαρτυρία του Γιώργου Στεφάνου στο υπουργείο. Αύριο έχει οριστεί συνάντηση των εμπλεκομένων πλευρών προκειμένου να βρεθεί συμβιβαστική λύση μεταξύ των ενδιαφερομένων εταιριών».
Να σημειωθεί ακόμη ότι νωρίς το απόγευμα έδωσε συνέντευξη τύπου ο συνιδρυτής της Golden Star Ferries Δημήτρης Στεφάνου, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στις θέσεις της εταιρείας του και επανέλαβε ότι ο κ. Κουρουμπλής μεροληπτεί σε βάρος της εταιρείας του.
Ο κ. Στεφάνου, ισχυρίστηκε πως ο αρμόδιος υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής κωλυσιεργεί στην υπογραφή δρομολογίου της εταιρείας με αποτέλεσμα η Golden Star Ferries να οδηγείται σε οικονομική καταστροφή.
Η απεργία πείνας του κ. Στεφάνου
Υπενθυμίζεται πως το απόγευμα της Τρίτης 27 Φεβρουαρίου 2018 ο επιχειρηματίας, Γιώργος Στεφάνου, ιδιοκτήτης της Golden Star Ferries, προχώρησε σε απεργία πείνας, γεγονός που γνωστοποίησε με ανακοίνωσή του και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στην ανακοίνωση του ο κ. Στεφάνου τόνισε:
«Είμαι ο Γιώργος Στεφάνου, ιδιοκτήτης της Golden Star Ferries και βρίσκομαι στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στις 17:00 ωρα αρχίζω απεργία πείνας και παραμένω στον 5ο όροφο του υπορυγείο διαμαρτυρόμενος για την επαναλαμβανόμενη αρνητική και καταστροφική στάση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής ενάντια στην ακτοπλοϊκή εταιρεία μας Golden Star Ferries.
Σας γνωρίζω οτι ο υπουργός κωλυσιεργεί/αρνείται να υπογράψει τα εγκεκριμένα από το Σ.Α.Σ δρομολόγιο μας, με αποτέλεσμα η εταιρεία μας να είναι κλειδωμένη στο να πουλάει εισιτήρια και οδηγούμεθα στην οικονομικη καταστροφή.
Ζητώ από την κυβέρνηση και αντιπολίτευση άμεση επέμβαση ώστε να εξετάσει την αρνητική στάση του κ. Κουρουμπλή προς την Golden Star Ferries και να ερευνηθούν σε βάθος τα αίτια αυτής της καταστροφικής στάσης του».
Το χρονικό της «κόντρας» για τις γραμμές του Αιγαίου:
Όλα ξεκίνησαν όταν η Golden Star Feries είχε καταθέσει στην τελευταία συνεδρίαση του ΣΑΣ τον Δεκέμβριο του 2017 αιτήματα για τη δρομολόγηση δύο συμβατικών της πλοίων από Ραφήνα για Κυκλάδες και Ηράκλειο Κρήτης και για τη δρομολόγηση δύο ταχύπλοων (τα οποία αγόρασε το Νοέμβριο του 2017), από Ραφήνα προς Κυκλάδες και Πειραιά και το αντίστροφο.
Το πρώτο αίτημα πήρε θετική γνωμοδότηση από το ΣΑΣ, έχοντας, όμως την «υποσημείωση» να συμφωνηθούν οι ώρες των αφίξεων και των αναχωρήσεων των δύο πλοίων με τις τοπικές λιμενικές αρχές και σύμφωνα με τους «κανόνες του ΣΑΣ».
Ωστόσο το δεύτερο αίτημα πήρε αναβολή μέχρι να αποφανθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κατά πόσο μπορεί να γίνει δεκτή η εκπρόθεσμη αίτηση δρομολόγησης των ταχύπλοων.
Ταυτόχρονα υπήρξε έντονη αντίδραση από άλλη ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία, αφού επικαλέσθηκε τη νομοθεσία, ανέφερε πως η έκτακτη δρομολόγηση γίνεται δεκτή από τον Υπουργό υπό προϋποθέσεις και, εφόσον υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες, υποστηρίζει ότι στις εν λόγω γραμμές υπάρχει ήδη υπερεπάρκεια πλοίων.
Βέβαια η πρόβλεψη του νόμου περί συγκοινωνιακών αναγκών προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες.
Συγκεκριμένα για τα δύο συμβατικά πλοία, η Golden Star Ferries υποστηρίζει ότι για πρώτη φορά το Υπουργείο συνεξετάζει δρομολόγια συμβατικών και ταχυπλόων από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δεν συνέβη στο παρελθόν σε άλλες περιπτώσεις.
Όμως αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον κώδικα δεοντολογίας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αυτό γιατί, όπως αναφέρει ο κώδικας, τα μέλη του δεν θα πρέπει να δέχονται την συνεξέταση αιτημάτων ταχύπλοων και συμβατικών πλοίων καθώς τα συμβατικά είναι συνήθως σε μία γραμμή όλο τον χρόνο, ενώ τα ταχύπλοα δραστηριοποιούνται συνήθως τους «χρυσούς» μήνες του καλοκαιριού.
Εδώ υπάρχει μία μεγάλη διαφορά καθώς η αρχή αυτή του ΣΕΕΝ δεν είναι και «αρχή» του ΣΑΣ, το οποίο έχει ως κανόνα ένα πλοίο που έρχεται να δρομολογηθεί σε μία γραμμή εκπρόθεσμα να φεύγει είτε μία ώρα νωρίτερα από το πρώτο δρομολόγιο πλοίου που έχει καταθέσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγια του, είτε μισή ώρα αργότερα, για να μην διαταράσσεται η λειτουργία των εταιρειών που έχουν δηλώσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγια.
Σημειώνεται εδώ ότι υπάρχουν αντιδράσεις για τη δρομολόγηση του συμβατικού πλοίου από ανταγωνίστριες εταιρείες οι οποίες έχουν καταθέσει εμπροθέσμως τα δρομολόγια τους και επισημαίνουν ότι δεν θα πρέπει σύμφωνα με τις αρχές του ΣΑΣ να εμποδίζονται στην άσκησή τους από εκπρόθεσμες δρομολογήσεις.
Στην περίπτωση, λοιπόν, της δρομολόγησης του συμβατικού πλοίου της Golden Star Ferries στη γραμμή Ηράκλειο-Κυκλάδες-Ραφήνα, λόγω της Seajets, ο κ. Κουρουμπλής πρότεινε στους αδελφούς Στεφάνου να φεύγει το πλοίο είτε στις 6.30 το πρωί (μία ώρα πριν το πρώτο ταχύπλοο) είτε στις 9.30 το πρωί (μισή ώρα μετά το δεύτερο ταχύπλοο).
Στο πρώτο ΣΑΣ, που θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Μαρτίου, η Golden Star Ferries μπορεί να έρθει και να ζητήσει τροποποίηση του δρομολογίου όπως έχει το δικαίωμα.
Η Golden Star αρχικά δεν δέχθηκε την πρόταση αυτή. Μετά όμως από ένα μήνα περίπου τελικά την αποδέχτηκε και κατάθεσε νέα πρόταση για την ώρα δρομολόγησης του πλοίου σύμφωνα με την πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας.
Ενώ λοιπόν όλα είχαν συμφωνηθεί την Τρίτη, ο κ. Κουρουμπλής ζήτησε περιθώριο δυο- τριών ημερών γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του κ. Στεφάνου.
Ο λόγος που ο κ. Κουρουμπλής ζήτησε αυτό το χρονικό περιθώριο είναι πρώτον μία επιστολή που έφτασε στο γραφείο του από την εταιρεία Hellenic Seaways η οποία υποστηρίζει ότι έτσι όπως εγκρίνονται τα δρομολόγια, για ένα διάστημα, στο λιμάνι της Σαντορίνης θα μπαίνουν ταυτόχρονα το πλοίο της HSW και της Golden Star Ferries.
Ο Υπουργός επικαλείται επίσης και μία επιστολή του δημάρχου Σαντορίνης που σημειώνει ότι έχει υποστεί καθίζηση ένας λιμενοβραχίονας στο λιμάνι του νησιού και υπάρχει πρόβλημα με την προσέγγιση των πλοίων.
Ο κ. Κουρουμπλής έδωσε εντολή να επισκεφθεί τη Σαντορίνη ειδικός λιμενολόγος να εκτιμήσει την κατάσταση και τις αμέσως επόμενες ημέρες θα λάβει τις οριστικές αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι η προσφυγή για το θέμα των ταχύπλοων στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κρίθηκε από το ΣΑΣ αναγκαία καθώς μετά την πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση για τον χρόνο δήλωσης των δρομολογίων των ταχύπλοων δημιουργήθηκε νομικό κενό που έπρεπε τυπικά να καλυφθεί με γνωμοδότηση του ΝΣΚ.
Πάντως, η γραφειοκρατία και η κωλυσιεργία κάνουν την εμφάνισή τους για άλλη μία φορά, καθώς εδώ και δύο μήνες η απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δεν έχει καθαρογραφεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Γ. Οικονόμου: Αυξημένα έσοδα και συρρίκνωση ζημιών για τη Dryship
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σε Έλληνα εφοπλιστή το ποσοστό που κατείχε η HSH Nordbank στην FSL Trust
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ευρωπαίος εφοπλιστής τινάζει την μπάνκα στον αέρα με την παραγγελία VLCCs
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας