Το ναυτικό επάγγελμα είναι το δεύτερο σε θέση σε αριθμό αυτοκτονιών παγκοσμίως.

Την επισήμανση αυτή έκανε η Δωροθέα Ιωάννου, Deputy Chief Operating Officer του American P&I Club, στο πλαίσιο του 20ού ναυτιλιακού συνεδρίου «Navigator – The Shipping Decision Makers», στο οποίο δόθηκε έμφαση στη βιολογική και ψυχολογική υγεία των ναυτικών.

Η κ. Ιωάννου, αφού αναφέρθηκε στο λεγόμενο «ανθρώπινο λάθος», που αφορά τα περισσότερα claims που γίνονται για ατυχήματα, σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην ψυχική υγεία των πληρωμάτων και συμπλήρωσε, εφιστώντας την προσοχή όλων, πως ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί και στις νέες γενιές που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα επίπεδα τεχνολογίας και τα αυτόνομα συστήματα που θα υιοθετήσουν τα πλοία.

Προκειμένου να επιβιώσουν αυτές οι αλλαγές στη ναυτιλιακή βιομηχανία και να είναι επιτυχημένη η αλληλεπίδραση με πολύπλοκα και πολύ προηγμένα συστήματα, θα χρειαστούν οπωσδήποτε ανεπτυγμένες δεξιότητες, όπως είναι η επίγνωση της κατάστασης, η κριτική σκέψη και η αποτελεσματική επικοινωνία, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε η κ. Κατερίνα Σκουρτανιώτη, της VENLYS Maritime Specialisation Services.

Ο πρόεδρος της Navigator, που διοργανώνει το συνέδριο, Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος, καλωσορίζοντας το κοινό έκανε μια σύντομη αναδρομή στην πορεία της οικογένειας Μπεζαντάκου, η οποία μετρά μισό αιώνα στον χώρο της ναυτιλίας, υπέδειξε τον ανθρώπινο παράγοντα ως τον βασικό πυλώνα της ελληνικής ναυτιλίας ο οποίος  εξελικτικά πρέπει να αξιοποιεί την τεχνολογία και όχι να καθορίζεται από αυτή.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της Navigator, Δανάη Μπεζαντάκου, τόνισε για μια ακόμα φορά τη σημαντικότητα των συνεργιών και του διαλόγου στη ναυτιλία.

Από τη πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε την αναγκαιότητα για ρεαλιστική προσέγγιση του ζητήματος της μείωσης των ρύπων που παράγονται από τον κλάδο της ναυτιλίας και στη συνέχεια αναφέρθηκε στις συνεχιζόμενες προσπάθειες του υπουργείου αναφορικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν τις αλλαγές πληρωμάτων την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού. Προβλήματα που, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς, εγκλώβισαν εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς επί μήνες στα πλοία, ακόμα και μετά τη λήξη της σύμβασής τους. Προβλήματα που συνεχίζονται και σήμερα αναφορικά με την πορεία του εμβολιασμού των ναυτικών, μια διαδικασία που καθυστερεί επικίνδυνα.

Οι εκπρόσωποι του δικτύου Οίκων Ρυμουλκών και Πρακτόρων της Navigator Shipping Consultants τόνισαν πως για την αποφυγή ατυχημάτων όπως αυτό του Ever Given, το οποίο έκλεισε τη διώρυγα του Σουέζ για εννέα ημέρες, είναι ιδιαίτερα σημαντική η λήψη των απαραίτητων μέτρων, η επιθεώρηση όλων των πλοίων πριν από τη διέλευση τους από κανάλι και η συνοδεία από ρυμουλκά για τα μεγαλύτερα πλοία.

Αναφορικά με τις αλλαγές πληρωμάτων ανέφεραν και εδώ την κόπωση των ναυτικών, η οποία είναι πολύ σοβαρή τόσο για την ψυχική τους υγεία όσο και για την ορθή και αποτελεσματική διαχείριση του πλοίου.

Χρηματοδότηση

Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Managing Partner/Global Maritime Leader-MOORE GREECE, ανέφερε ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα επηρεάσουν και τα κριτήρια με τα οποία θα δανειοδοτούν οι τράπεζες αφού και αυτές θα υπόκεινται σε «πράσινο» έλεγχο του χαρτοφυλακίου από τις Εποπτικές τους Αρχές και αυτό θα είναι μια σοβαρή πρόκληση για την ναυτιλιακή εταιρία στην προσπάθειά της να βρει τα κονδύλια που απαιτούνται για να ανανεώσει τον στόλο της.

Επίσης εξήρε την ανησυχία των ναυτιλιακών εταιρειών για το χάσμα που δημιουργείται μεταξύ Ευρώπης και Ασίας αφού οι τραπεζικοί κανόνες που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φαίνεται να επηρεάζουν τόσο έντονα τις ασιατικές τράπεζες και έτσι η μετατόπιση του κέντρου βάρους της Ναυτιλίας προς την Ασία θα ενταθεί, που και αυτό θέτει σε κίνδυνο την αειφορία της ευρωπαϊκής αλλά και ελληνικής ναυτιλίας.

Αλλά και η Έλενα Αθουσάκη, Head of ESG, Sustainability & Climate Change της Motor Oil αναφέρθηκε στην ανησυχία που έχει προκληθεί σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί και τις αποφάσεις που πρέπει να πάρουν οι πλοιοκτήτες  για να αντεπεξέλθουν, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά των second hand πλοίων και στην αναγκαιότητα στρατηγικής, διαφάνειας και διαλόγου με όλα τα συμβαλλόμενα μέρη και τους αρμόδιους οργανισμούς για την επίτευξη των United Nations Sustainable Development Goals.

Διαβάστε επίσης:

«Μετωπική» Βρετανών-ΑΑΔΕ για τα σκάφη αναψυχής