ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σύμφωνα με την ενημέρωση από το Ταμείο, οι πρώτες πληρωμές έχουν γίνει σε εταιρείες που ανέλαβαν τον καθαρισμό των ακτών του Πειραιά και των Νοτίων Προαστίων της πρωτεύουσας καθώς και σε αλιείς και σε επαγγελματίες του τουρισμού.
Στην περίπτωση των αλιέων, η αξιολόγηση των αιτημάτων ήταν αρκετά πολύπλοκη τόσο λόγω διάφορων θεμάτων που σχετίζονταν με τον ΦΠΑ και τις φορολογικές δηλώσεις, οι οποίες αναμένεται να κατατεθούν το επόμενο διάστημα.
Οι εμπειρογνώμονες του Ταμείου συνεχίζουν να κάνουν επιτόπιες έρευνες στους αιτούντες αποζημίωση, να αξιολογούν τα αιτήματα και να συλλέγουν πληροφορίες από διάφορες πηγές. Εκτιμάται πως πολύ σύντομα θα υπάρξουν και άλλα αιτήματα κατά κύριο λόγο από επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό αλλά και από επαγγελματίες αλιείς. Το Ταμείο μάλιστα δηλώνει πως θα προχωρήσει πολύ σύντομα στην καταβολή και άλλων αποζημιώσεων.
Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ βυθίστηκε υπό καλές καιρικές συνθήκες για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους στις 2 ώρα το πρωί στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 κοντά στη Σαλαμίνα.
Τη στιγμή του συμβάντος, στο πλοίο επέβαιναν δυο μέλη του πληρώματος, τα οποία διασώθηκαν από ρυμουλκά. Ήταν φορτωμένο με 2.914 τόνους μαζούτ και 370 τόνους πετρελαίου εσωτερικής καύσης (MGO). Μετέφερε επίσης 15 τόνους bunkers MGO, 300 λίτρα λιπαντικών και 200-300 λίτρα χημικών ουσιών.
Υπολογίζεται ότι περίπου 700 κυβικά πετρελαίου διέρρευσαν στη θάλασσα κατά τη βύθιση ή λίγο αργότερα, δημιουργώντας μεγάλες κηλίδες πετρελαίου που μόλυναν τις ακτές της Αττικής.
Αμέσως μετά το περιστατικό, ξεκίνησαν εργασίες καθαρισμού στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 400 άτομα.
Οι εργασίες καθαρισμού συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του φθινοπώρου του 2017, και ολοκληρώθηκαν στα τέλη του ίδιου έτους. Τον Νοέμβριο του 2017, το Αγία Ζώνη ΙΙ ανασύρθηκε και οδηγήθηκε για επιθεώρηση στο ναυπηγείο Σαλαμίνας, όπου και παραμένει μέχρι και σήμερα.
Το γραφείο του IOPC στην Ελλάδα ξεκίνησε να λειτουργεί την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου στην οδό Σκουζέ 26, στον 4ο όροφο στον Πειραιά και έχει δεσμεύσει κεφάλαια περίπου 280 εκατ. ευρώ για όσους επλήγησαν από την ρύπανση που προκάλεσε η βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ.
Who is Who
Το Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από πετρέλαιο (IOPC Funds) ιδρύθηκε για πρώτη φορά το 1971, μετά τη διαρροή πετρελαίου από το Torrey Canyon το 1967 κοντά στις ακτές του Ηνωμένου Βασιλείου και χρηματοδοτείται από τα 115 κράτη-μέλη, τους παραλήπτες/αποδέκτες της μεταφοράς πετρελαίου και τους πλοιοκτήτες.
Ο ρόλος του έγκειται στο να αποδίδει αποζημίωση για ζημίες που οφείλονται σε πετρελαιοκηλίδες που προέρχονται από διαρροές πετρελαίου σε ένα Κράτος μέλος, στους διεκδικητές που δεν δύναται να αποζημιωθούν πλήρως από τη ζημία λόγω ρύπανσης από τον εφοπλιστή βάσει της σύμβασης του 1992 για την Αστική Ευθύνη.
Ουσιαστικά παρέχει ένα πρόσθετο επίπεδο αποζημίωσης επιπλέον αυτού που καταβάλλεται από τον πλοιοκτήτη του πλοίου που έχει προκαλέσει τη ρύπανση.
Από το 1978 έχει καταβάλει σε αποζημιώσεις 580 εκατ. λίρες Αγγλίας και έχει διαχειριστεί 149 περιπτώσεις πετρελαϊκών ατυχημάτων.
Τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στο Ταμείο σε ευρώ
Αιτήσεις | Εγκρίθηκαν | Καταβλήθηκαν | ||||
Κατηγορία | Αριθμός | Ποσό (ευρώ) | Αριθμός | Ποσό (ευρώ) | Αριθμός | Ποσό (ευρώ) |
Καθαρισμός | 23 | 70,04 εκατ. | 7 | 9,9 εκατ. | 6 | 9,89 εκατ. |
Περιβαλλοντολογική παρακολούθηση | 4 | 94.927 | 3 | 90587 | 3 | 90587 |
Αλιεύματα (και χονδρέμποροι) | 77 | 2,47 εκατ. | 1 | 14754 | 1 | 14754 |
Ακίνητη περιουσία | 87 | 751482 | 2 | 5752 | 2 | 5752 |
Τουρισμός | 40 | 3,2 εκατ. | 7 | 176391 | 1 | 27093 |
Άλλα | 1 | 90.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Σύνολο | 232 | 80,65 εκατ. | 20 | 10,18 εκατ. | 12 | 10,03 εκατ. |
Πηγή: Ανακοίνωση IOPC Funds
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!