ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τεράστια προβλήματα αντιμετωπίζουν πλέον οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, δεδομένου ότι δεν μπορούν πλέον να διακινούν χρηματικά ποσά σε συνεργάτες τους που είναι εγκατεστημένοι στη Ρωσία, στην Ουκρανία, αλλά ακόμη και σε άλλες χώρες, σε Ρώσους και Ουκρανούς ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία τους.
Ήδη από χθες τα λογιστήρια των ναυτιλιακών εταιρειών διατύπωναν συνεχώς ερωτήματα προς την Τράπεζα της Ελλάδος για ποιο καθεστώς ισχύει στις συναλλαγές τους, προκειμένου να αποφύγουν εμπλοκές των εταιρειών τους με τις κρατικές αρχές.
Σε αρκετές περιπτώσεις, χθες, είχαμε μπλοκάρισμα σε μεταφορές χρημάτων και πρωτοφανή γραφειοκρατική διαδικασία με αποτέλεσμα να επικρατεί πανικός στα ναυτιλιακά γραφεία.
Όμως, το σημαντικότερο θέμα είναι η ομαλή διαχείριση των πλοίων, ιδιαίτερα στα πλοία που είναι ναυτολογημένοι Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί σε διάφορες ειδικότητες. Αλλά ακόμη σε πλοία που είναι μόνο Ουκρανοί, υπάρχουν περιπτώσεις που οι οικογένειες των Ουκρανών ναυτικών είναι εγκλωβισμένοι σε περιοχές που γίνονται εχθροπραξίες. Η όλη κατάσταση επηρεάζει την ψυχολογία των ναυτικών.
Σε μεγάλο αριθμό πλοίων βρίσκονται και Ρώσοι και Ουκρανοί μέσα στα πλοία, γεγονός που η συνύπαρξη τους είναι δύσκολη, αλλά δυσκολότερη είναι η ομαλή πλοήγηση των πλοίων.
Επίσης, υπάρχει πρόβλημα με την ομαλή επιβίβαση και αποβίβαση ναυτικών στα πλοία που είχαν προγραμματίσει αντικαταστάσεις ναυτικών σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Να επισημανθεί ότι, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή που έγινε στα πλοία με ελληνική σημαία, υπηρετούσαν 47 Ρώσοι ναυτικοί και 514 Ουκρανοί, όμως στα ελληνόκτητα πλοία εκτιμάται ότι εργάζονται πάνω από 4.000 μέχρι 5.000 ναυτικοί από την Ρωσία και την Ουκρανία.
Συνολικά στην παγκόσμια ναυτιλία είναι ναυτολογημένοι 198.123 Ρώσοι ναυτικοί και 76.442 Ουκρανοί ναυτικοί.
Φόβοι για την διακοπή της εφοδιαστικής
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), το οποίο αντιπροσωπεύει το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, διατυπώνει τον φόβο για τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας εάν παρεμποδιστεί η ελεύθερη κυκλοφορία των Ουκρανών και Ρώσων ναυτικών .
Η Έκθεση Εργατικού Δυναμικού Seafarers, που κυκλοφόρησε το 2021 από την BIMCO και την ICS, αναφέρει ότι 1,89 εκατομμύρια ναυτικοί λειτουργούν επί του παρόντος σε περισσότερα από 74.000 πλοία στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο.
Από αυτό το συνολικό εργατικό δυναμικό, 198.123 (10,5%) των ναυτικών είναι Ρώσοι, εκ των οποίων οι 71.652 είναι αξιωματικοί και οι 126.471 είναι πληρώματα. Η Ουκρανία έχει 76.442 (4%) ναυτικούς, εκ των οποίων οι 47.058 είναι αξιωματικοί και οι 29.383 είναι πληρώματα. Μαζί αντιπροσωπεύουν το 14,5% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού στη ναυτιλία.
Η ναυτιλία διακινεί σχεδόν του 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Οι ναυτικοί ήταν στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης της πανδημίας, διασφαλίζοντας ότι οι βασικές προμήθειες τροφίμων, καυσίμων και φαρμάκων συνεχίζουν να φτάνουν στους προορισμούς τους.
Για να διατηρηθεί αυτό το εμπόριο ελεύθερο, οι ναυτικοί πρέπει να μπορούν να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται ελεύθερα από πλοία (αλλαγές πληρώματος) οπουδήποτε στον κόσμο . Με τις πτήσεις που ακυρώνονται στην εμπόλεμη περιοχή, αυτό θα γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Η ικανότητα πληρωμής των ναυτικών πρέπει επίσης να διατηρηθεί μέσω των διεθνών τραπεζικών συστημάτων.
Η ICS έχει προειδοποιήσει προηγουμένως για έλλειψη ναυτικών για τον εξοπλισμό εμπορικών πλοίων, εάν δεν ληφθούν μέτρα για την αύξηση του αριθμού, αυξάνοντας τους κινδύνους για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Αυτό επιδεινώθηκε από τους δρακόντειους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, που προκλήθηκαν από την πανδημία, που οδήγησε τους ναυτικούς να μην μπορούν να αλλάξουν πλήρωμα και είχε ως αποτέλεσμα 100.000 ναυτικοί να παραμείνουν στη θάλασσα.
Μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την ICS δείχνει ότι κατά μέσο όρο σε ένα πλοίο υπάρχει ένας συνδυασμός τουλάχιστον τριών εθνικοτήτων και μερικές φορές ομιλούν τουλάχιστον τρεις γλώσσες και σε κρουαζιερόπλοια πάνω από τριάντα γλώσσες.
Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου δήλωσε : « Η ασφάλεια των ναυτικών μας είναι η πρώτη μας προτεραιότητα. Καλούμε όλα τα μέρη να διασφαλίσουν ότι οι ναυτικοί δεν θα αποτελέσουν παράπλευρη ζημία σε οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να λάβουν οι κυβερνήσεις ή άλλοι.
«Οι ναυτικοί ήταν στην πρώτη γραμμή της διατήρησης της ροής του εμπορίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ελπίζουμε ότι αυτή τη στιγμή όλα τα μέρη θα συνεχίσουν να διευκολύνουν την ελεύθερη διέλευση των εμπορευμάτων και αυτών των βασικών εργαζομένων».
Διαβάστε επίσης
Euroferry Olympia: Νεκροί και οι τρεις Έλληνες οδηγοί – Παραμένουν αγνοούμενοι άλλοι τρεις
Δέκα υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές από την ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ
Thenamaris: Παρέλαβε δύο πλοία LPG και ναυπηγεί άλλα επτά πλοία