Με πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, κατά την περασμένη πενταετία διασώθηκαν 3 σκάφη, από τα 15 που επιλέχθηκαν με την αρωγή του Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, τα οποία και φιλοξενούνται στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης.

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών περίπου 12.000 αλιευτικά σκάφη έχουν διαλυθεί από το 1990 μέχρι σήμερα, με ευρωπαϊκή επιδότηση. Την ίδια στιγμή μάλιστα στιγμή που η Ελλάδα έχει εγγράψει τη ναυπηγική παράδοση στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Στο πλαίσιο ευρωπαϊκού κανονισμού του Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας για την καταπολέμηση της υπεραλίευσης, τα τελευταία χρόνια επιδοτείται η καταστροφή αλιευτικών σκαφών στην Ε.Ε. με δυσμενείς συνέπειες για την πολιτισμική μας κληρονομιά.

Πιο συγκεκριμένα, παρότι ο ρυθμός διαλύσεων τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί, εκτιμάται ότι πολλές εκατοντάδες σκάφη έχουν καταστραφεί την τελευταία πενταετία.
Σημειώνεται πως με πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, κατά την περασμένη πενταετία διασώθηκαν 3 σκάφη, από τα 15 που επιλέχθηκαν με την αρωγή του Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, τα οποία και φιλοξενούνται στο Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης.

Τα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη αποτελούν σπάνια έργα παραδοσιακής ναυπηγικής και πολύτιμη κληρονομιά ταυτότητας, ενώ η αναβίωση της ξυλοναυπηγικής ενισχύει την επαφή των νέων με την θάλασσα και αποτελεί απαραίτητο συστατικό της ναυτοσύνης και της προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Για τους παραπάνω λόγους, πάγια πρόταση του ΝΕΕ αποτελεί η ψηφιοποίηση ορισμένων σκαριών, προκειμένου να δημιουργηθούν κατασκευαστικά σχέδια σε ψηφιακή μορφή με οδηγίες, διαθέσιμα προς κάθε ενδιαφερόμενο, έτσι ώστε να είναι εφικτή η κατασκευή των σκαριών με σύγχρονες ή και πιο παραδοσιακές μεθόδους. Φυσικά, το ΝΕΕ τάσσεται υπέρ της προστασίας των θαλασσών και του περιορισμού της αλιευτικής δραστηριότητας, όχι όμως δια της καταστροφής των σκαφών, αλλά δια μέσου της δυνατότητας επιλογής από τους ιδιοκτήτες για την αλλαγή χρήσης τους, όταν αυτό είναι δυνατό.

Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος θα συνεχίζει να υποστηρίζει πρωτοβουλίες όπως η ψηφιακή πλατφόρμα woodenboats.gr της ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, του Συλλόγου Φίλων Μουσείου Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών του Αιγαίου, του Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος, του ΕΜΠ και του Παν. Αιγαίου και προσδοκά στη λήψη άμεσων πρωτοβουλιών που θα προάγουν την διατήρηση της ξυλοναυπηγικής τέχνης στη χώρα μας, που έχει ρίζες στην αρχαιότητα.

Διαβάστε επίσης:

Ο Εμμανουήλ Τσικαλάκης (ΠΝΟ) εξελέγη μέλος της Γραμματείας της ITF

Latsco: Δύο τάνκερ της ναυτιλιακής στο pool της Navig8 Group