Αναμφίβολα η μεγαλύτερη αδυναμία της αγοράς τα τελευταία 14 χρόνια και κυρίως από την έναρξη της κρίσης χρέους της Ελλάδας είναι η έλλειψη επιχειρηματικών σχημάτων που θα φέρει νέα κεφάλαια σε μια αγορά που αν μη τι άλλο πρέπει να είναι επικερδής για να δικαιολογεί νέες επενδύσεις, τονίζεται στη μελέτη της XRTC για την ελληνική ακτοπλοΐα που επιμελήθηκαν οι Γιώργος Ξηραδάκης και Κατερίνα Φιτσίου.

Ωστόσο, αυτό το μεγάλο κενό επιχειρείται να καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο οποίο έχει προταθεί να δημιουργηθεί μηχανισμός χρηματοδότησης με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας και παράλληλα ειδικό καθεστώς μέσω του προγράμματος Nέαρχος, αλλά και του EΣΠA 2021-2027.

1

Επισημαίνεται ότι η Ελλάδα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση των φορέων, είναι το πρώτο κράτος – μέλος που παρουσιάζει μηχανισμό παροχής κινήτρων αντικατάστασης του ακτοπλοϊκού στόλου με περιβαλλοντικά κριτήρια.

Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος διεκδικεί για λογαριασμό της ελληνικής ακτοπλοΐας κονδύλια ύψους 4,5 δισ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών τα οποία θα δοθούν με τη μορφή υποστήριξης των επιχειρηματικών πλάνων στις εταιρίες που θα προχωρήσουν στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.

Σε αυτές σίγουρο είναι ότι θα συμπεριλαμβάνονται και νεοεισερχόμενες εταιρείες που θα πληρούν τα κριτήρια τα οποία θα γνωστοποιηθούν εν καιρώ και σίγουρα με την ολοκλήρωση του έργου.

Τα δύο δισεκατομμύρια, τονίζεται στη μελέτη της XRTC, θα πρέπει να δοθούν άμεσα και αφορούν 37 πλοία άνω των 30 ετών.

Τα άλλα 2,5 δισ. ευρώ θα δοθούν για ανανέωση 43 πλοίων ηλικίας μεταξύ 20-30 ετών. Για πλοία ηλικίας μικρότερης των 20 ετών δεν υπάρχουν εκτιμήσεις.

Επίσης, στη μελέτη αναφέρονται και τα εξής:

Η δημιουργία μιας υγιούς αγοράς δεν είναι δύσκολο να επανέλθει στη χώρα μας όπως είχε συμβεί ακριβώς πριν 30 χρόνια. Τότε η ευκαιρία ήταν η προσαρμογή της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς σε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον με την διαφαινόμενη κατάργηση του προστατευτισμού. Παράλληλα η ένταξη της χώρας στην Ευρωζώνη ήταν ένα γεγονός που επέτρεψε την άντληση κεφαλαίων από το ελληνικό χρηματιστήριο και από εταιρικά σχήματα που υιοθετήσαν τους κανόνες διαφάνειας.

Στην παρούσα φάση το αντίστοιχο περιβάλλον, προσφέρει αναγκαιότητα αφενός της αντικατάστασης ολόκληρου του στόλου και αφετέρου με την άντληση κεφαλαίων από αναπτυξιακά προγράμματα για τα οποία έχουν επανειλημμένως αναφερθεί και σε κάποιον βαθμό δεσμευτεί ότι θα φέρουν στην ελληνική αγορά οι 3 φορείς που εν μέρει είναι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη της ίδιας της αγοράς.

Αυτοί είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος ενεργώντας ως αποκλειστικός Ναυτιλιακός σύμβουλος της Κυβέρνησης και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και έχουν αναλάβει τις εξής πρωτοβουλίες:

  • «Πρασίνισμα» του στόλου της ακτοπλοΐας συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην υλοποίηση των διεθνών και ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας
  • Αναβάθμιση της διασυνδεσιμότητας και προσβασιμότητας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, είτε επιβατικές, είτε εμπορευματικές μέσω των εκσυγχρονισμών των λιμενικών υποδομών και της αναβάθμισης της ποιότητας των θαλασσίων μεταφορών
  • Εμπέδωση και εξασφάλιση της εδαφικής συνοχής υπό το πρίσμα της νησιωτικότητας, συμβάλλοντας στη διατήρηση της συνεκτικότητας του νησιωτικού χώρου με παροχές και για κατοίκους αλλά και για επιχειρήσεις.

Στη μελέτη αναφέρονται επίσης, οι αδυναμίες, οι δυνάμεις, οι ευκαιρίες και οι απειλές της ελληνικής ακτοπλοΐας, οι οποίες είναι οι ακόλουθες:

Αδυναμίες:

  • Απειλητική Γήρανση του στόλου
  • Έλλειψη αξιόλογων επενδυτικών σχημάτων που θα οδηγήσουν την αγορά στο νέον κύκλο επενδύσεων
  • Παραμονή με υψηλά επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά αποτρέπουν την είσοδο νέων επενδυτών
  • Αδιαφάνεια οικονομικών στοιχείων της αγοράς
  • Παντελής Έλλειψη βάθους χρηματιστηριακής αγοράς
  • Καθυστέρηση εφαρμογής διαχειριστικού μοντέλου με προσαρμογή σε πρότυπα ESG
  • Αδύναμη χρηματοοικονομική θέση της πλειοψηφίας των εταιριών
  • Υψηλό κόστος δανεισμού

Απειλές:

  • Συνέχιση του αβέβαιου οικονομικού περιβάλλοντος λόγω Κόστους Ενέργειας, Πληθωρισμού, Πανδημίας και κρίσης της Εφοδιαστικής αλυσίδας
  • Γεωπολιτικές επιπτώσεις από τον πόλεμο της Ρωσίας με την Ουκρανία
  • Παρατεταμένος κίνδυνος χρεοκοπίας μεμονωμένων εταιριών
  • Το επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς παραμένουν ισχυρά και αποφέρουν απειλές ολιγοπωλιακών και μονοπωλιακών επιπτώσεων
  • Δύσκολη έως αδύνατη πρόσβαση των ακτοπλοϊκών εταιρειών στην τραπεζική αγορά εκτός των εταιρειών που έχουν μετόχους τις ίδιες τις τράπεζες
  • Παραμονή κινδύνου επιθετικών εξαγορών

Δυνάμεις:

  • Αναπόσπαστος κρίκος συνοχής του Ελληνικού κράτους και της Ε.Ε.
  • Κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου μετά την ελληνική οικονομική κρίση και τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας
  • Η Ελληνική τουριστική αγορά σε πλήρη ανάκαμψη
  • Συγκέντρωση χρηματοδοτικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος
  • Αλματώδη Ανάπτυξη της νησιωτικής οικονομίας μέσω νέων επενδύσεων

Ευκαιρίες:

  • Αναγκαιότητα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του Στόλου
  • Αξιοποίηση Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη προσφέρουν νέα επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους
  • Οι Ελληνικές τράπεζες οδηγούνται προς αποχώρηση από τις μετοχικές σχέσεις με την ακτοπλοϊκή αγορά καλώντας νέους επενδυτές
  • Ένταξη του κλάδου σε αειφόρες εφοδιαστικές αλυσίδες και υποχρέωση προσαρμογής των Ελληνικών εταιριών
  • Προσαρμογή της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ελλάδας και της Ευρώπης με σκοπό την συμμετοχή στην ανανέωση του στόλου
  • Οργασμός επενδύσεων στη λιμενική βιομηχανία και συνέχιση της ιδιωτικοποίηση των λιμένων
  • Ανάπτυξη περιβάλλοντος νέων τεχνολογιών

Διαβάστε επίσης:

Attica Group: 7 βραβεία στα Health & Safety Awards 2022