Την  παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, προκειμένου να τεθεί σε ισχύ η πρόβλεψη του νόμου 4770/2021, για τις εξαιρέσεις πλοήγησης σε πλοία που πιάνουν ή αποπλέουν από λιμάνια, ζητά η (ΕΕΝΜΑ) Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.

Με επιστολή της η ΕΕΝΜΑ προς τον κ. υπουργό διαμαρτύρεται για το γεγονός ότι παρότι παρήλθαν επτά και πλέον μήνες από τη ψήφιση και θέση σε ισχύ του Νόμου 4770 αυτός παραμένει ανενεργός.

«Παρά τις αλλεπάλληλες συναντήσεις και συνεργασίες μεταξύ όλων των Φορέων για την διαμόρφωση των κριτηρίων/προϋποθέσεων δυστυχώς δεν έχει ακόμη εκδοθεί από το Υπουργείο ο σχετικός Κανονισμός που προβλέπεται από τις διατάξεις της πργ. 5, του άρθ. 22 του προαναφερθέντος Νόμου για την έκδοση του “Pilot Exemption Certificate”», σημειώνει ενώ προσθέτει ότι: «η αδικαιολόγητα υπέρμετρη καθυστερημένη έκδοσης του Κανονισμού δημιουργεί τεράστια προβλήματα στους κατάπλους και απόπλους των πλοίων στα Ελληνικά λιμάνια, ειδικά την περίοδο αυτή που υπάρχει αυξημένο μεταφορικό έργο όχι μόνο λόγω της θερινής περιόδου αλλά και λόγω των αναγκών που έχουν προκύψει μετά την πολύμηνη πανδημία. Η Ένωση ζητά την άμεση παρέμβαση του Υπουργού για την εφαρμογή του Νόμου χωρίς άλλες καθυστερήσεις».

Τι προβλέπει ο νόμος

Η πλοήγηση πλοίων (πλοηγός) στα λιμάνια αποτελεί μια πάγια συνθήκη δεκαετιών στη ναυτιλία, για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοίας.  Ωστόσο όσο εξελίσσεται η τεχνολογία αυξάνονται οι εξαιρέσεις στην απαίτηση αυτή. Σύμφωνα με τον νόμο για την διαδικασία εξαίρεσης πλοίων από την πλοήγηση  σε λιμένες και χορήγηση Πιστοποιητικού Εξαίρεσης από την Πλοήγηση (Pilot Exemption Certificate), προβλέπονται τα εξής:

1.Από τις αρμόδιες αρχές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά τον απόπλου ή κατάπλου του πλοίου από ή σε συγκεκριμένo λιμένα και για ορισμένο χρονικό διάστημα που δεν δύναται να υπερβαίνει τα δύο έτη, από την ημερομηνία έκδοσης, με δυνατότητα ανανέωσης, χορηγείται Πιστοποιητικό Εξαίρεσης από την Πλοήγηση (Pilot Exemption Certificate) στον Πλοίαρχο Α΄ ή Β΄ τάξης πλοίων, υπό την προϋπόθεση συνδρομής προϋποθέσεων σαφούς εμπειρικής γνώσης των λιμένων απόπλου και κατάπλου και εν γένει των συνθηκών ασφαλούς ναυσιπλοΐας σε αυτούς, οι οποίες καθορίζονται στον Κανονισμό της παρ. 5.

2.Οι ως άνω προϋποθέσεις είναι προσωποπαγείς για τον Πλοίαρχο Α΄ ή Β΄ τάξης και ισχύουν για την υπό την πλοιαρχία τους πλοήγηση πλοίων ίδιου τύπου, χωρητικότητας και χαρακτηριστικών.

3.Με την έκδοση και χορήγηση των παραπάνω Πιστοποιητικών καταργείται η καταβολή πλοηγικών δικαιωμάτων για πλοία της παρ. 2.

4.Η έκδοση του Πιστοποιητικού Εξαίρεσης δεν αναιρεί το δικαίωμα του Πλοιάρχου ως προς την αίτηση παροχής υπηρεσιών πλοήγησης, κατά την απόλυτη κρίση και διακριτική του ευχέρεια, ως μόνου αρμοδίου επί του πλοίου να εκτιμήσει τις συνθήκες ασφαλούς ναυσιπλοΐας του πλοίου του κατά την είσοδο/έξοδο και την διαδικασία παραβολής και διέλευσης και δεν καταργεί την εφαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Λιμένων ως προς τη χρήση ρυμουλκών.

6.Με Κανονισμό που εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατόπιν εισήγησης του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθορίζονται οι αρμόδιες αρχές χορήγησης, οι λιμένες εφαρμογής, οι προϋποθέσεις διαπίστωσης της εμπειρικής γνώσης των λιμένων από τους αιτούντες το Πιστοποιητικό Εξαίρεσης, ο τύπος, τα δικαιολογητικά, οι όροι, η διαδικασία χορήγησης και η διαδικασία ανανέωσης αυτού, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος.

Διαβάστε επίσης

Ναυτιλία: Απονεμήθηκαν οι υποτροφίες της ΕΕΝΜΑ