Τον καπετάνιο του τάνκερ Sola TS της ναυτιλιακής Tsakos Energy Navigation (TEN), συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Τσάκου, που εμπλέκεται στο ατύχημα με τη νορβηγική φρεγάτα KNM Helge Ingstad, κατονομάζει η νορβηγική αστυνομία ως έναν εκ των υπόπτων για το συμβάν.
Η φρεγάτα του νορβηγικού ναυτικού συγκρούστηκε με το χωρητικότητας 113,000-dwt aframax τάνκερ Sola TS (κατασκευής 2017), πριν από ένα χρόνο, στις 8 Νοεμβρίου 2018, κοντά στην ακτή της Δυτικής Νορβηγίας, στη Βόρεια Θάλασσα, με αποτέλεσμα να βυθιστεί.
“Θα διερευνήσουμε την ύπαρξη ενός τέταρτου υπόπτου. Πρόκειται για τον καπετάνιο του Sola TS”, επισήμανε ο δικηγόρος της αστυνομίας, Ole Bjorn Mevatne στο νορβηγικό κρατικό κανάλι NRK.
“Η εικόνα που έχουμε διαμορφώσει μέχρι τώρα, τον καθιστά ύποπτο”. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι ο καπετάνιος προστέθηκε στη λίστα των υπόπτων λόγω της ιδιότητας του και των αρμοδιοτήτων του.
Η ομάδα έρευνας της Νορβηγίας ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή σε έκθεση της, ότι το Sola TS είχε αναμμένα τα φώτα καταστρώματος όταν έφευγε από το σταθμό Sture, στο Hjeltefjorden.
Αυτό δυσκόλεψε το πλήρωμα της φρεγάτας Helge Ingstad να δει τα φώτα ναυσιπλοΐας και να αντιληφθεί το πλοίο, σύμφωνα με την έκθεση.
“Ήταν δική του αρμοδιότητα να προετοιμάσει το πλοίο πριν αποπλεύσει από το Sture. Το ερώτημα αφορά στα φώτα καταστρώματος του Sola TS και στο κατά πόσο ήταν αυτό σημαντικό. Πρόκειται για ένα θέμα που επισήμανε η ομάδα έρευνας του ατυχήματος”, πρόσθεσε ο Mevatne.
Οι άλλοι τρεις ύποπτοι είναι ο αξιωματικός καταστρώματος του Sola TS, ένας αξιωματικός του Helge Ingstad και ένα υπάλληλος των τοπικών υπηρεσιών θαλάσσιας κυκλοφορίας.
Πάντως ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός NRK δήλωσε ότι είναι πολύ πιθανό η αστυνομία να θεωρήσει υπεύθυνο για το ατύχημα το ναυτικό. Σύμφωνα με το συμπέρασμα της έκθεσης, πολλοί παράγοντες συνέβαλαν στο ατύχημα. Ένας βασικός παράγοντας θεωρείται το γεγονός ότι ο υπεύθυνος της φρεγάτας ήταν νέος και άπειρος.
Πέντε ημέρες μετά το συμβάν, το κράτος μήνυσε τη πλοιοκτήτρια Twitt Navigation, όπως μετέδωσαν τα νορβηγικά μέσα ενημέρωσης. Η ΤΕΝ διαχειρίζεται το πλοίο.
Η φρεγάτα δεν θα επισκευαστεί. Το κόστος εξαγοράς ενός αντίστοιχου πλοίου κυμαίνεται στα 11 με 13 εκατομμύρια νορβηγικές κορώνες.
Η προκαταρκτική έρευνα τον περασμένο Νοέμβριο διαπίστωσε ότι το πλήρωμα του Helge Ingstad δεν συνειδητοποίησε ότι κατευθύνονταν προς το δεξαμενόπλοιο, μέχρι τη στιγμή που ήταν πλέον πολύ αργά.
Το Συμβούλιο Ερευνών Ατυχημάτων της Νορβηγίας δήλωσε ότι το πλήρωμα του υπερσύγχρονου πλοίου του ναυτικού, επέστρεφε από ασκήσεις του ΝΑΤΟ στις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Νοεμβρίου 2018, ενώ το δεξαμενόπλοιο της TEN ήταν ακινητοποιημένο έως ότου τα δύο βρέθηκαν να έχουν απόσταση 400 μέτρα μεταξύ τους.
Τότε το πλήρωμα της φρεγάτας επιχείρησε έναν ελιγμό αποφυγής, αλλά ήταν πολύ αργά.
Ο Oyvind Groneng, ο δικηγόρος που εκπροσωπεί την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, TEN, είχε δηλώσει κατά το προηγούμενο διάστημα: “Το ατύχημα στις 8 Νοεμβρίου 2018 που οδήγησε στη βύθιση της φρεγάτας KNM Helge Ingstad προκλήθηκε αποκλειστικά από την αμέλεια της φρεγάτας”.
Υπενθυμίζεται ότι το Sola TS υπέστη περιορισμένες, ελάσσονος έκτασης υλικές ζημιές κατά τη σύγκρουση.