ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Συρρικνώνεται ο υπό ελληνική σημαία στόλος και σε αριθμό ποντοπόρων πλοίων, άνω των 1.000 τόνων γκρος και σε χωρητικότητα DWT και σε GT, δεδομένου ότι πλέον αποτελείται από 499 πλοία, η δε χωρητικότητα του ανέρχεται σε 31.389.394 GT και σε 53.221.569 DWT.
Αυτό προκύπτει από την ετήσια έκθεση για το 2022 της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, τα πλοία με ελληνική σημαία αριθμούσαν 570 πλοία, με χωρητικότητα 35.600.214 GT και 59.614.661 DWT.
Η ελληνική σημαία, απώλεσε 71 πλοία, 6.393.092 σε DWT και 4.210.820 σε GT.
Εξάλλου, μείωση κατά 27 πλοία, εμφανίζει και ο ελληνόκτητος στόλος άνω των 1.000 gt τον Μάρτιο του 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που γνωστοποίησε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) την 1η Μαρτίου 2023 ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος αποτελούνταν από 4.113 πλοία διαφόρων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 349.963.241 DWT και 204.676.437 GT.
Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους 2021,μειώθηκε κατά 27 πλοία και σε χωρητικότητα 5.379.453 DWT και 5.400.836 GT, σε σύγκριση με τα 4.140 πλοία τον Μάρτιο του 2022.
Τα στοιχεία περιλαμβάνουν 194 σκάφη διαφόρων κατηγοριών υπό παραγγελία στα ναυπηγεία, συνολικά 15.062.722 DWT και 12.464.797 GT.
Ωστόσο, οι ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 24,61% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενοπλοίων, το 15,81% του στόλου των Ore και Bulk πλοίων και το 10,45% των πλοίων υγροποιημένου αερίου.
Ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 32 σημαίες. Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1.080 και 1.066 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγια τους.
Όσον αφορά την χωρητικότητα σε DWT, η Λιβερία με 99.165.631 αντιπροσωπεύει το 28,34% και οι Νήσοι Μάρσαλ με 84.030.818 που αντιπροσωπεύουν το 24,01% του συνολικού DWT του ελληνικού στόλου. Τα 499 υπό ελληνική σημαία πλοία αντιπροσωπεύουν το 15,21% του συνόλου DWT του ελληνόκτητου στόλου. Ακολουθεί ο Παναμάς με 327 πλοία 20.455.442 DWT, η Κύπρος με 213 πλοία 15.079.112 DWT και οι Μπαχάμες με 209 πλοία 18.295.416 DWT.
Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου σε πλοία αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά, παρόλα αυτά, εξακολουθεί να είναι κάτω από τον μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου.
Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων, ανέρχεται πλέον στα 12,6 έτη έναντι 16,7 ετών για τον παγκόσμιο στόλο. Όσον αφορά τα GT και DWT, είναι 10,8 και 10,9 έτη αντίστοιχα, έναντι 11,3 και 11,3 του παγκόσμιου στόλου.
Ο μέσος όρος ηλικίας του υπό ελληνική σημαία στόλου κατέγραψε ελαφρά αύξηση, ως προς τον αριθμό πλοίων, GT και DWT, στα 16,1, 9,5 και 9,3 έτη αντίστοιχα έναντι 14,2, 10 και 9,7 ετών το 2022.
Επισημαίνεται ότι συνολικά έξι μεγάλοι διεθνείς Νηογνώμονες παρακολουθούν την πλειοψηφία του ελληνόκτητου στόλου:
Ο Γιαπωνέζικος ClassNK προηγείται με 802 πλοία (780 πλοία το 2022) και ακολουθούν ο ABS με 755 πλοία (808 πλοία το 2022), ο Lloyd’s Register με 744 πλοία (773 πλοία το 2022), ο BV με 719 πλοία (712 πλοία το 2022), ο DNV με 592 πλοία (597 πλοία το 2022), ο RINA με 249 πλοία (237 πλοία το 2022).
Οι ναυπηγήσεις
Όσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών, σήμερα υπάρχουν 43 δεξαμενόπλοια σε παραγγελία. για λογαριασμό Ελλήνων πλοιοκτητών, τρία δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 64 δεξαμενόπλοια υγροποιημένου αερίου, 27 πλοία μεταφοράς μεταλλεύματος και χύδην φορτίου, 54 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τρία φορτηγά πλοία.
Η εξέλιξη του ελληνόκτητου στόλου
ΕΤΟΣ – ΑΡ. ΠΛΟΙΩΝ – DWT – GT
ΜΑΡΤΙΟΣ 2013 – 3.677 – 265.336.520 – 155.988.384
ΜΑΡΤΙΟΣ 2014 – 3.901 – 290.847.132 – 170.984.684
ΜΑΡΤΙΟΣ 2015 – 4.057 – 314.456.451 – 184.063.875
ΦΕΒ/ΡΙΟΣ 2016 – 4.092 – 320.597.574 – 188.904.194
ΜΑΡΤΙΟΣ 2017 – 4.085 – 328.763.767 – 192.430.519
ΜΑΡΤΙΟΣ 2018 – 4.148 – 341.925.357 – 199.286.013
ΜΑΡΤΙΟΣ 2019 – 4.017 – 339.549.357 – 198.164.080
ΜΑΡΤΙΟΣ 2020 – 3.968 – 340.823.637 – 199.693.859
ΜΑΡΤΙΟΣ 2021 – 4.038 – 350.465.999 – 205.647.569
ΜΑΡΤΙΟΣ 2022 – 4.140 – 355.342.694 – 210.077.273
ΜΑΡΤΙΟΣ 2023 – 4.113 – 349.963.241 – 204.676.437
Διαβάστε επίσης:
Η Neptune Lines της Μελίνας Τραυλού δημιούργησε εργαστήριο για τις γυναίκες της εταιρείας
Performance Shipping (Ανδρέας Μιχαλόπουλος): Ναυπηγεί πλοίο αξίας 62,6 εκατ. δολαρίων