Μετά την κατάρρευση του 2022 (-3,9% σε σύγκριση με το 2021), το 2023 η κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε ουσιαστικά σταθερή (+0,6%) φτάνοντας τα 176,2 εκατομμύρια TEU.

Η σταθερότητα της κυκλοφορίας σε ολόκληρο τον κόσμο επηρέασε επίσης το επίπεδο ζήτησης και ναύλων που επιβεβαίωσε μια πτωτική τάση.

Κατά μέσο όρο το επίπεδο των ναύλων το 2023 ήταν -50% σε σύγκριση με το 2022.

Όσον αφορά τις καθυστερήσεις στα ωράρια προγραμματισμένων αφίξεων στα λιμάνια, η κατάσταση έχει βελτιωθεί σταδιακά, με σαφή μείωση,

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Sea Intelligence, αν στις αρχές του 2022 μόνο το 30,4% των πλοίων ήταν στην ώρα τους σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε τον Μάιο του 2023 στο 66,8%.

Τα στοιχεία αυτά επισημαίνονται από το Κέντρο Μελέτης Fedespedi (Εθνική Ομοσπονδία Ναυτιλιακών Εταιρειών) που δημοσίευσε την έκθεση με τίτλο «Shipping company: an Economic-Financial Analysis – Ισολογισμοί», που καταρτίζεται για ένατη συνεχή χρονιά με στόχο την ανάλυση των οικονομικών επιδόσεων – χρηματοοικονομικών εταιρειών του κύριες ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

Η φετινή έκδοση εξετάζει τις οικονομικές καταστάσεις του 2023 των δέκα κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών (Cosco, Oocl, Evergreen, Hapag-Lloyd, Hyundai MM, Maersk, Wan Hai, Yang-Ming, Zim and One) και εστιάζεται επίσης στα αποτελέσματα της το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Υπενθυμίζεται ότι η MSC δεν δημοσιοποιεί τις οικονομικές της καταστάσεις, δεν περιλαμβάνεται στην εξέταση των οικονομικών αποτελεσμάτων.

Αναλυτικότερα:

Τον Μάιο του 2024, ο στόλος που ήταν διαθέσιμος στις 12 εταιρείες που εξετάστηκαν ανήλθε σε 3.813 πλοία, το 55% του συνόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η συνολική χωρητικότητα είναι περίπου 25,4 εκατομμύρια TEU (85,4% του συνόλου), με μέση χωρητικότητα ανά πλοίο 6.679 TEU.

Οι εταιρείες που συμμετέχουν στις τρεις μεγάλες συμμαχίες (2M, Ocean Alliance και The Alliance) ελέγχουν το 81,4% της προσφοράς χωρητικότητας και το 51,3% των πλοίων.

Τον Ιανουάριο του 2025 η συμμαχία 2M (Maersk και MSC) θα διαλυθεί και στη θέση της η Maersk θα δημιουργήσει μια νέα εταιρική σχέση που θα ονομάζεται Gemini Cooperation με την Hapag Lloyd, η οποία θα αποχωρήσει από τη Συμμαχία.

Μετά από μια εξαιρετική χρονιά όπως το 2022 (με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται έως και +400%), το 2023 σημείωσε σαφή μείωση των εσόδων (που καθορίζεται από τη χαμηλότερη διακίνηση και την απότομη πτώση των ναύλων) που κατέγραψε αρνητικές διακυμάνσεις για όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες, από -36,9 % έως -65,2%.

Όσον αφορά το 2024, η έναρξη του πολέμου στη Γάζα και η συνέχιση των επιθέσεων των Χούτι της Υεμένης σε πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, οδήγησαν στην εκτροπή των διαδρομών που περνούσαν από τη Διώρυγα του Σουέζ προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, με αποτέλεσμα την ισχυρή ανάκαμψη οι ναύλοι, οι οποίοι ουσιαστικά διπλασιάστηκαν μέσα σε λίγες εβδομάδες, σε σύγκριση με τις μέσες τιμές του Δεκεμβρίου 2023.

Στο φαινόμενο αυτό προστέθηκε η ανάκαμψη της κίνησης το πρώτο τρίμηνο του 2024 (43,6 εκατομμύρια TEU έναντι 39,9 της ίδιας περιόδου του 2023, +9,2%) που οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εξαγωγών από τις χώρες της Άπω Ανατολής.

Τα αποτελέσματα των διαφόρων ναυτιλιακών εταιρειών διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους, με ορισμένες, ιδίως οι ασιατικές, αλλά και η ZIM, να καταφέρνουν να αυξήσουν τον τζίρο και τα τελικά αποτελέσματα, ανακτώντας και αρνητικές καταστάσεις το 2023.

Διαβάστε επίσης:

Το Libra Philanthropies ανακοινώνει την υποτροφία “Philippe A. Embiricos (1968)

Attica Group: Ολοκληρώθηκε η πώληση του 49% της Africa Morroco Links και δύο πλοίων της

Θεσπίζεται η ηλεκτρονική εφαρμογή “e – Ναυλοσύμφωνο”