ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ως την δυσκολότερη δεκαετία, για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες της χώρας, χαρακτήρισε την περίοδο 2021 – 2030 ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης στο πλαίσιο των εργασιών της γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου, καταθέτοντας πρόταση για αναστολή των περιβαλλοντικών μέτρων για τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες της Ευρώπης για μια δεκαετία μετά το 2030, η εναλλακτικά την επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλους τους επιβάτες και τα οχήματα της ακτοπλοίας, αλλά και την επιδότηση των καυσίμων.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, μετά το πολύ δύσκολο, λόγω της πανδημίας 2020, η νέα χρονιά ξεκίνησε με ζημιές στον κλάδο που ξεπερνούν τα 130 εκ. ευρώ, έναντι των οποίων οι εταιρείες έχουν λάβει ενίσχυση μόνο 31 εκ. ευρώ.
Είναι βέβαιο, συνέχισε, ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020 χωρίς να αποκλείεται να είναι και χειρότερο. Η κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%.
Υπολογίζουμε, σημείωσε ο κ. Σακέλλης, ότι οι εταιρείες μας δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκ. ευρώ μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκ. ευρώ για τα ίδια δρομολόγια.
«Είναι χαρακτηριστικό, χωρίς να υπολογίζουμε τα υπόλοιπα έξοδα, ότι το κόστος των καυσίμων των εταιρειών μας τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2021 εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις Συμβάσεις Covid ήταν 6,8 εκατ. ευρώ», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε ότι αφορά τη θερινή περίοδο οι προβλέψεις του ΣΕΕΝ, είναι ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα κυμανθεί στο 50% του 2019, χωρίς όμως αυτό να επιβεβαιώνεται λόγω των αρνητικών εξελίξεων της της πανδημίας.
Περιβαλλοντικοί κανονισμοί
Παράλληλα ο κλάδος έχει μπροστά του και τις υποχρεώσεις για την προσαρμογή των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την υποχρέωσή για βελτίωση του ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%.
Αναστολή των μέτρων
Πρόταση για αναστολή των μέτρων στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη καταθέτει ο ΣΕΕΝ. «Είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του ETS, δηλαδή την αγορά ρίπων σε κόστος που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους», σημείωσε ο κ. Σακέλλης και προσέθεσε ότι «θα παραστεί ανάγκη επενδύσεων στα υπάρχοντα πλοία και βέβαια θα επιβαρυνθεί σημαντικά το κόστος κατασκευής νέων πλοίων. Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας. Οι μελέτες τις οποίες έχουμε κάνει σαφώς αναδεικνύουν τα προβλήματα αυτά και είναι γνωστά. Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν κατανοήσει την σημασία των μεταφορών και την ανάγκη για την ελεύθερη κινητικότητα ως την απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη των Κρατών της ΕΕ, αλλά πρέπει να κατανοήσουν και τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας λόγω της νησιωτικής της υποδομής. Πρέπει λοιπόν να τους πείσουμε ότι λόγω της νησιωτικής της υποδομής, η χώρα μας πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά σε σχέση με άλλες χώρες οι οποίες είτε δεν έχουν ή έχουν περιορισμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Η αναστολή εφαρμογής των μέτρων στις εσωτερικές συγκοινωνίες της Ευρώπης για μία τουλάχιστον δεκαετία μετά το 2030 φαίνεται απαραίτητη και πρέπει να συζητηθεί. Ενώ πρέπει να προβληματιστούμε και για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και για τις Διεθνείς Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές».
Εναλλακτικά, σημείωσε, «και για την αποφυγή της αύξησης των λειτουργικών εξόδων που θα επηρεάσει και το μεταφορικό κόστος, θεωρώ βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια πρέπει πολύ σοβαρά να συζητήσουμε το θέμα της επιδότησης του κόστους των καυσίμων αλλά και της επέκτασης του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στο σύνολο των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται στις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές. Εδώ θέλω να τονίσω τη μεγάλη σημασία της εφαρμογής του μεταφορικού ισοδυνάμου που αποτελεί πρότυπο και που μελλοντικά είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο για την ενίσχυση του Κλάδου και την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών μας».
Η ανανέωση
Άλλο μεγάλο θέμα της τρέχουσας δεκαετίας είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων μας σήμερα είναι 27,32 ετών και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών, το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην Ακτοπλοΐα μας τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια.
Στην διεθνή αγορά δεν υπάρχουν πλοία μικρής ηλικίας που να πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και κατάλληλα για τις Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, πρέπει λοιπόν να κατασκευαστούν νέα πλοία. Η μελέτη του ΝΕΕ είναι η μόνη πρόταση η οποία υπάρχει όμως πρέπει άμεσα να εξελιχθεί και να διαμορφωθεί κατάλληλα για τη χρηματοδότηση νέων κατασκευών. Εδώ επαναλαμβάνουμε ότι οι 12ετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας αναμένεται να έχουν σημαντικό ρόλο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike