Από τους δεκατρείς Οργανισμούς Λιμένων, το 2023, κίνηση κρουαζιέρας εξυπηρέτησαν οι εννέα. Αναλυτικότερα, εξυπηρετήθηκαν 2,7 εκ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 43,1% σε σχέση με το 2022.

Ωστόσο, ανάμεσα στους εννέα Οργανισμούς Λιμένων, ο μεγαλύτερος αριθμός κινήσεων επιβατών πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, δεδομένου ότι εξυπηρετήθηκαν 1,5 εκ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 68,65% σε σχέση με το 2022, τοποθετώντας το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση στο σύνολο της χώρας.

1

Η εμπεριστατωμένη μελέτη των καθηγητών Γιώργου Βαγγέλα και Θάνου Πάλλη, επισημαίνεται ότι στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κέρκυρα και στην τρίτη το Ηράκλειο εξυπηρετώντας 667 χιλ. και 383 χιλ. επιβάτες αντίστοιχα. Ενθαρρυντικό γεγονός ότι οι τάσεις ανά τα χρόνια παρουσιάζουν σημαντικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα την δεκαετία 2014-2023 η συνολική κίνηση κρουαζιέρας στους Οργανισμούς Λιμένων εμφανίζει αύξηση κατά 31,5%, ενώ η πενταετία 2019-2024 σημείωσε εξίσου σημαντική αύξηση κατά 23,8 %. Οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο σύνολο των Οργανισμών Λιμένων της χώρας το 2023 ήταν αυξημένη κατά 4,9% σε σύγκριση με τις προσεγγίσεις του 2022, με τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τους λιμένες της χώρας μας να φτάνουν τα 1.623.

Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για το 2023 είναι η λειτουργία Οργανισμών Λιμένων ως αφετηριακών λιμανιών (home-ports). Το λιμάνι του Πειραιά κατέγραψε 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες.

Υγρό φορτίο

 

Η διακίνηση χύδην υγρού φορτίου εξυπηρετήθηκε από τέσσερις Οργανισμούς Λιμένων. Το 2023 σημειώθηκε μικρή αύξηση κατά 1,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς διακινήθηκαν 324.870 έναντι 319.262 τόνων συγκεντρωτικά.

Συγκρίνοντας τις εξελίξεις της πενταετίας 2019-2023, η συνολική διακίνηση χύδην υγρού φορτίου στους Οργανισμούς Λιμένων Θεσσαλονίκης Πάτρας, Ελευσίνας και Ηρακλείου, παρουσίασε συνολικά εξαιρετικά σημαντική αύξηση, κατά 91,6%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διακίνηση αυτή αποτελεί μικρό μόνο ποσοστό της συνολικής διακίνησης χύδην υγρών φορτίων πανελλαδικά, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των χύδην υγρών φορτίων, διακινείται από ιδιωτικές λιμενικές εγκαταστάσεις που διαθέτουν τα διυλιστήρια της χώρας.

Το γεγονός επέβαλε και την αναπροσαρμογή του GrePort Liquid Index (GLI) που παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά την τελευταία εικοσαετία. Ειδικότερα, ο δείκτης αναπροσαρμόζεται λόγω μεταβολής του τρόπου μέτρησης των χύδην υγρών φορτίων από τους Οργανισμούς Λιμένων – και ειδικότερα των διαχωρισμό των φορτίων που διακινούν τα διυλιστήρια από ιδιωτικές πλωτές νησίδες φορτώσεων. Με βάση τον GrePort Liquid Index (GLI), σε σχέση με το 2011, οι Οργανισμοί Λιμένων εξυπηρετούν σήμερα τριπλάσια ποσότητα χύδην υγρών φορτίων. Ανάμεσα στους Οργανισμούς Λιμένων, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατέχει την πρώτη θέση στη διακίνηση χύδην υγρού φορτίου για το 2023, διακινώντας 119 χιλ. τόνους, με την Πάτρα και την Ελευσίνα να ακολουθούν στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα, ενώ συγκριτικά μικρές ποσότητες χύδην υγρών φορτίων εξυπηρετεί ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Ακτοπλοϊκή κίνηση

Κατά τη δεκαετία 2014-2023 η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αύξηση κατά 5,9%. Όπως τονίζουν οι καθηγητές, Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης, η ετήσια αύξηση το 2023 ανήλθε σε 10,8%, με τους 13 Οργανισμούς λιμένων να εξυπηρετούν 31,7 εκ επιβάτες. Επτά από τους 13 οργανισμούς Λιμένων εξυπηρέτησαν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως (Πειραιάς, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Ραφήνα, Καβάλα, Κέρκυρα, Εύβοια). Σε εύρος πενταετίας (2019-2023) η κίνηση εμφανίζεται αυξημένη κατά 1,4%, έχοντας ξεπεράσει τις δυσκολίες και τα περιοριστικά μέτρα που συνόδεψαν την πανδημία που εκδηλώθηκε το 2020. Όσον αφορά τα μερίδια αγοράς, το 2023 ο Πειραιάς παραμένει στην πρώτη θέση εξυπηρετώντας το 50,9% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης των 13 Οργανισμών Λιμένων. Τη δεύτερη θέση της σχετικής λίστας καταλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας με 9,4%, ενώ την τρίτη θέση ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας με 7,9%. Το 2023 η Ελλάδα ήταν μια από τις 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου το εθνικό λιμενικό σύστημα εξυπηρέτησε περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες. Η επιβατική κίνηση στο σύνολο των ελληνικών λιμένων ανήλθε σε 75 εκατομμύρια επιβάτες, ή 19% του ευρωπαϊκού συνόλου, και βρέθηκε το 2023 στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, μετά από την Ιταλία. Το λιμάνι του Πειραιά, ήταν τρίτο ανάμεσα στα λιμάνια της ΕΕ, μετά από τους λιμένες Μεσσίνα και Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία, ενώ στη 10η θέση βρέθηκε και ένα δεύτερο ελληνικό λιμάνι που περιλαμβάνεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, τα Παλούκια Σαλαμίνας. Συνολικά, το 2023, τα λιμάνια της ΕΕ κατέγραψαν 395,3 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, σε Ευρωπαϊκό πλαίσιο ο αριθμός των επιβατών ήταν 5,5% χαμηλότερος σε σχέση με το 2019, πριν από την πανδημία. Συγκρίνοντας το 2023 με το 2022, ο αριθμός των επιβατών που μετακινήθηκαν με πλοίο αυξήθηκε σε 16 από τις 21 χώρες της ΕΕ για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στην Ιταλία (+6,5 εκ. επιβάτες), στην Ελλάδα (+4,8 εκ. επιβάτες) και στη Γαλλία (+3,2 εκ. επιβάτες).

Το χύδην ξηρού φορτίου

Το 2023 η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου εξυπηρετήθηκε από εννέα Οργανισμούς Λιμένων της χώρας, με τη συνολική διακίνηση να παρουσιάζει μείωση 6,1% σε σύγκριση με το 2022. Σε ετήσια βάση, η συνολική διακίνηση στα λιμάνια της χώρας που αναλύει το GREPORT άγγιξε του 5,6 εκ. τόνους χύδην ξηρών φορτίων. Σε βάθος χρόνου, τόσο σε επίπεδο πενταετίας (2019-2023) όσο και δεκαετίας (2014-2023), η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου εμφανίζει πτωτικές τάσεις με τις μεταβολές να φτάνουν στα -3,5% και -16% αντίστοιχα. Ανάμεσα στους Οργανισμούς Λιμένων που εξυπηρετούν διακίνηση χύδην ξηρών φορτίων, η Θεσσαλονίκη παραμένει στην πρώτη θέση, με διακίνηση 2,1 εκ. τόνους το έτος 2023, και μερίδιο αγοράς 38,7%. Ο Βόλος ακολουθεί στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 19,6%. Την διετία 2022-2023 και οι δυο αυτοί λιμένες καταγράφουν αρνητικές τάσεις όσο αφορούν στην εξυπηρέτηση χύδην ξηρών φορτίων, με την μείωση στη περίπτωση της Θεσσαλονίκης να ανέρχεται το 2023 σε -24,2% σε σύγκριση με το 2022 και την αντίστοιχη μείωση στο Βόλο να ανέρχεται σε -10%. Αντίθετα, ιδιαίτερα δυναμική ήταν η αγορά στους λιμένες του Λαυρίου, της Αλεξανδρούπολης, της Ελευσίνας και της Πάτρας.

Η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων

Το 2023, η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων εξυπηρετήθηκε από έξι Οργανισμούς Λιμένων. Συνολικά, διακινήθηκαν 5,6 εκ. TEUs, αριθμός ελαφρώς αυξημένος κατά 2,9% σε σχέση με το έτος 2022. Στη λιμενική αγορά εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να κυριαρχεί το λιμάνι του Πειραιά. Οι δύο σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων του λιμένα διακινούν σχεδόν το 90% του συνόλου της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων της χώρας– αν και την τελευταία δεκαετία το ποσοστό αυτό μειώθηκε από 91,7% το 2019 σε 89,8% το 2023. Με βάση τα εξυπηρετούμενα φορτία, ο Πειραιάς κατέλαβε την 4η θέση το 2023 – από την 5η θέση το 2022- ανάμεσα στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, καθώς ξεπέρασε τo λιμάνι της Βαλένθια ενώ στην πρώτη τριάδα βρίσκουμε τα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου. Ο Πειραιάς παραμένει ο δεύτερος μεγαλύτερος λιμένας συνολικά στη Μεσόγειο (μετά το Tangier Med στο Μαρόκο). Σε παγκόσμια κλίμακα, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας υποχώρησε το 2023 στη 37η θέση παγκοσμίως, από την 26η θέση το 2019 και την 33η θέση το 2020. Στο λιμένα του Πειραιά, η διακίνηση στο σύνολο των Σ.ΕΜΠΟ. (Προβλήτες Ι, ΙΙ & ΙΙΙ) το 2023 αυξήθηκε κατά 2% σε σχέση με το έτος 2022, αγγίζοντας τα 5,1 εκ. TEUs. Σε επίπεδα διαχειριστών τερματικών λιμένων, οι τάσεις ήταν διαμετρικά αντίθετες. Η αυξητική τάση κατά την περίοδο 2022-2023 στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων είναι εμφανής σε τρεις από τους υπόλοιπους Οργανισμούς Λιμένων που εξυπηρετούν εμπορευματική κίνηση. Στο λιμένα Θεσσαλονίκης διακινήθηκαν το 2023 520 χιλ. TEUs, αριθμός αυξημένος κατά 12,3% σε σχέση με το 2022. Αύξηση σημειώθηκε και στον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων που εξυπηρετήθηκαν και στους μικρότερους (όσο αφορά το σύνολο των εξυπηρετούμενων εμπορευματοκιβωτίων) λιμένες του Ηρακλείου, της Πάτρας και του Λαυρίου. Τόσο στο λιμένα του Πειραιά, όσο και στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, οι δύο διαχειρίστριες εταιρίες αναζητούν την επέκταση της δυναμικότητάς τους, μέσω νέων συμφωνιών με ναυτιλιακές εταιρίες τακτικών γραμμών, όσο και μέσω νέων επενδύσεων σε εξοπλισμό διαχείρισης φορτίων. Μερίδιο αγοράς 2023 Σ.Ε.Π. Α.Ε. 80,7% Θεσσαλονίκη 9,2% Ο.Λ.Π. Α.Ε. 9,1% Βόλος 0,3% Ηράκλειο 0,3%.

Η διακίνηση των εμπορευμάτων

Τη διετία 2022-2023 η διακίνηση των εμπορευμάτων στους Οργανισμούς Λιμένων επηρεάστηκε σε σημαντικό βαθμό από τις ευμετάβλητες συνθήκες της ελληνικής και της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή.

Χωρίς τους περιορισμούς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, και την επακόλουθη κρίση στο διεθνές εμπόριο, που είχε επιφέρει η εμφάνιση της πανδημίας την αμέσως προηγούμενη δεκαετία, οι λιμένες λειτούργησαν σε ένα πιο ομαλό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Την περίοδο 2022-2023 ελληνική οικονομία κινήθηκε σε συνθήκες άρσης των δημοσιονομικών περιορισμών, γνώρισε την άνοδο και την προοδευτική αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, αλλά και την επιβράδυνση της ανάπτυξης.

Παράλληλα, δεν έλειψαν οι διαδοχικές προκλήσεις που συνδέονται με την ολοένα πιο περίπλοκη αλληλεπίδραση των οικονομικών συνθηκών, των κλιματικών αλλαγών και των γεωπολιτικών εντάσεων και κινδύνων.

Τη μακρά περίοδο αρνητικής πορείας της εθνικής οικονομίας (δεκαετία 2010-2019), την επιβράδυνση του παγκοσμίου εμπορίου, διαδέχθηκαν οι δυσμενείς υγειονομικές συνθήκες (2020-2021), επηρεάζοντας σημαντικά όλους τους τύπους φορτίων που διακινούνται στους ελληνικούς λιμένες – με εξαίρεση τα εμπορευματοκιβώτια. Τη διετία 2022- 2023 η συνολική διακίνηση φορτίων από τους Οργανισμούς Λιμένων της χώρας παρουσιάζει διακυμάνσεις, με διαφορετικές κατευθύνσεις ανά λιμενική αγορά.

Tο χύδην ξηρό φορτίο κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα και σήμερα βρίσκεται σε χαμηλά 5ετίας.

Το χύδην υγρό φορτίο παρέμεινε στα επίπεδα που διαμορφωθήκαν το 2021, με οριακές θετικές μεταβολές. Αντίθετα, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την προ-πανδημίας περίοδο, όταν και είχε σημειώσει θεαματική αύξηση.

Το 2023, η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους ελληνικούς λιμένες αυξήθηκε κατά 2,9% σε σύγκριση με το 2022, παραμένοντας όμως σε χαμηλότερα επίπεδα από τα μεγέθη της περιόδου 2019-2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιδόσεις αυτές σημειώθηκαν σε ένα δύσκολο περιβάλλον για την Ευρωπαϊκή λιμενική αγορά εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι λιμένες Πειραιά, Gioia Tauro (Ιταλία), και Sines (Πορτογαλία) αποτέλεσαν τα τρία από τα 15 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια στα οποία παρατηρήθηκε αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2023 σε σχέση με το 2022. Αξιοσημείωτη την τελευταία διετία ήταν και η αύξηση του μεριδίου στην ελληνική αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του, διαφορετικού μεγέθους, λιμένα της Θεσσαλονίκης ο οποίος κατέλαβε το 2023 το 9,3% του συνόλου της διακίνησης. Παρά την κάμψη των τελευταίων ετών, αξιοσημείωτη παραμένει η αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίστηκαν οι Οργανισμοί Λιμένων σε μακροπρόθεσμη βάση. Τη δεκαετία 2014-2023, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα τέλη του 2023 σε σύγκριση με το 2014 είναι αυξημένη κατά 42,9%. Η ετήσια αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, οφείλεται κυρίως στην αύξηση της δυναμικότητας του λιμένα του Πειραιά και της ενισχυμένης δραστηριότητας της Σ.Ε.Π. Α.Ε. στην δεκαετία 2010.

Το 2019 παραμένει μέχρι σήμερα η χρονιά με την υψηλότερη συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους ελληνικούς λιμένες. Ο λιμένας του Πειραιά, πάρα την πτωτική πορεία κατά τη τελευταία πενταετία (η διακίνηση μειώθηκε κατά -9,7% μεταξύ 2019 και 2023), εξακολουθεί σε βάθος χρόνου (περίοδος 2014-2023) να καταγράφει την καθόλα εντυπωσιακή αύξηση στα διακινούμενα εμπορευματοκιβώτια της τάξης του +42,3%.

Η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου από τους ελληνικούς Οργανισμούς Λιμένων εξακολουθεί να παρουσιάζει αρνητικές τάσεις. Συγκεκριμένα, τη διετία 2022-2023 παρατηρήθηκε μείωση των φορτίων της κατηγορίας αυτής κατά -6,1%, ενώ η δεκαετία 2014-2023 ολοκληρώθηκε με τα χύδην ξηρά φορτία να βρίσκονται μειωμένα κατά -16,0%. Μείωση παρατηρήθηκε και στην πενταετία 2019-2023, με ποσοστό -3,5%, Αντίθετες διακυμάνσεις εμφανίζει η εξέλιξη της ετήσιας διακίνησης χύδην υγρού φορτίου. Την περίοδο 2022-2023 η διακίνηση χύδην υγρού φορτίου στους Οργανισμούς Λιμένων παρουσίασε αύξηση, και το 2023 ο όγκος των φορτίων της κατηγορίας αυτής ήταν αυξημένος σε σχέση με το 2019 κατά 91,2%.

Πρόκειται για διακίνηση ρεκόρ σε βάθος δεκαετίας, καθώς αν παρατηρήσουμε την εξέλιξη της περιόδου 2014-2023 διαπιστώνουμε τον υπερδιπλασιασμό των χύδην υγρών φορτίων (108,4%) που διακινούν οι τέσσερις Οργανισμοί Λιμένων που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά. Η ακτοπλοΐα κατέγραψε τάσεις ανάκαμψης τα τελευταία έτη, ξεπερνώντας τα δύσκολη χρόνια της πανδημίας.

Τη διετία 2022- 2023, η κίνηση επιβατών στους οργανισμούς Λιμένων παρουσίασε αύξηση 10,8%, με τους Οργανισμούς λιμένων να εξυπηρετούν το 2023 συνολικά 31,8 εκ. επιβάτες. Κατά την πενταετία 2019-2023 η αύξηση ήταν στο 1,4%, ενώ σε μακροπρόθεσμο βάση δεκαετίας (2014-2023) η άνοδος άγγιξε το 5,9%. Ιδιαίτερα θετικές είναι και οι πρόσφατες εξελίξεις και στο τομέα της κρουαζιέρας, που διαδέχθηκαν τις χρονιές σοβαρών αρνητικών επιπτώσεων λόγω της πανδημίας.

Τη διετία (2022-2023) σημειώθηκε άνοδος κινήσεων επιβατών κρουαζιέρας κατά 43,1% η οποία διαμορφώθηκε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σε σύγκριση με το 2019 οι κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας στους οργανισμούς λιμένων το 2023 ήταν αυξημένη κατά 23,8%. Σε σύγκριση με το 2014 οι δραστηριότητες κρουαζιέρας στους Οργανισμούς Λιμένων εμφανίζουν το 2023 σημαντική άνοδο, κατά 31,5%, στις κινήσεις επιβατών και κατά 4,9% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Οι τάσεις στους Ελληνικούς λιμένες ξεπερνούν και τη δυναμική της αγοράς κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η κρουαζιέρα αυξήθηκε ταχύτατα παγκοσμίως, από 29,7 εκατ. επιβάτες το 2019, σε ιστορικά υψηλά επίπεδα των 31,7 εκατ. (μοναδικών) επιβατών το 2023 (7% αύξηση). Αντίστοιχα, σε 49 ελληνικά λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός κινήσεων επιβατών κρουαζιέρας σε 7.003.150, μεγέθη που σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 αντιστοιχούν σε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών. Πρόκειται για ιστορικό ρεκόρ αφίξεων, με το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ να έχει καταγραφεί το 2011 με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6,1 εκ. επιβάτες. Σημαντικοί λιμένες (πλην Οργανισμών Λιμένων), υποδέχθηκαν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες όπως η Σαντορίνη (1.298.968) και η Μύκονος (1.192.822).

Διακίνηση οχημάτων

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. παραμένει ο μοναδικός λιμένας που δραστηριοποιείται στη διακίνηση οχημάτων, διαθέτοντας το μοναδικό εξειδικευμένο τερματικό σταθμό (car terminal) στη χώρα. Κατά το έτος 2023 διακινήθηκαν συνολικά 317.301 οχήματα, αριθμός μειωμένος κατά 9,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την πενταετία 2019-2023 η διακίνηση οχημάτων σημείωσε μείωση κατά 21,4%. Μείωση παρουσιάζεται και σε μακροπρόθεσμη βάση, με την ποσοστιαία μείωση την δεκαετία 2014-2023 να ανέρχεται σε 11,8%. Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω τάσεις επηρεάζονται σημαντικά από τις όποιες διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που συνδέεται με τον τερματικό σταθμό διακίνησης οχημάτων και τα αυτοκίνητα που μετακινούνται μέσω αυτού. Ο τερματικός σταθμός διακίνησης οχημάτων της Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε, θεωρείται τα τελευταία χρόνια ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα κίνησης transshipment, με τελικούς προορισμούς των οχημάτων σε αγορές της Ανατολικής Μεσογείου, της Αφρικής και της Μαύρης Θάλασσας. Τα οχήματα που διακινούνται στο car terminal της Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. περιλαμβάνουν όλα τα είδη τροχοφόρων και διακινούνται οχήματα από τις περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.

Η αρμοδιότητα

Την ευθύνη εκμετάλλευσης και λειτουργίας λιμένων της χώρας οι οποίοι δεν αποτελούν Ανώνυμες Εταιρείες, φέρει ένα σύνολο φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσής τους, με διαφορετικά καθεστώτα εποπτείας.

Τα Λιμενικά Ταμεία της χώρας εποπτεύονται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Τα Δημοτικά και Διαδημοτικά Λιμενικά Ταμεία εποπτεύονται από το ΥΝΑΝΠ ως προς τη διαχείριση και εκμετάλλευση των Χερσαίων Ζωνών Λιμένων τους και την εφαρμοζόμενη τιμολογιακή πολιτική.

Στα Δημοτικά και Διαδημοτικά Λιμενικά Ταμεία και τα Λιμενικά Γραφεία υπάρχει εποπτεία και του Υπουργείου Εσωτερικών σε ότι αφορά θέματα παρακολούθησης και επεξεργασίας οικονομικών στοιχείων της τοπικής αυτοδιοίκησης καθώς και σε θέματα οργάνωσης, λειτουργίας και προσωπικού.

Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Τουρισμού έχει την εποπτεία των αναγνωρισμένων τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων της χώρας (μαρίνες, τουριστικά καταφύγια, τουριστικά αγκυροβόλια). Το GREPORT 2024, στην μελέτη, παρουσιάζει όλους τους Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων που δεν λειτουργούν υπό το καθεστώς της Ανώνυμης Εταιρείας, όπως αποτυπώθηκαν τον Οκτώβριο του 2024.

Αναλυτικά, υπάρχουν:

75 Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία.

11 Κρατικά Λιμενικά Ταμεία.

12 Λιμενικά Γραφεία Οργανισμός Λιμένων Νομού Ευβοίας Α.Ε. Μία μετοχή που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο 8 Οργανισμοί Λιμένος Α.Ε. (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Ελευσίνα, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα, Ραφήνα).

Μία μετοχή ανά Α.Ε. που ανήκει στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.

Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. Βασικός μέτοχος: COSCO-China Shipping (67%) Εταιρεία εισηγμένη στο Χ.Α.Α.

Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Βασικός μέτοχος: South Europe Gateway Thessaloniki (67%) Εταιρεία εισηγμένη στο Χ.Α.Α.

Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. Βασικός μέτοχος: Συμμετοχές Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. (67%).

Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. Βασικός μέτοχος: Συμμετοχές Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. (67%).

 

Διαβάστε επίσης:

Spiegel: Αποκάλυψε το παρασκήνιο δημοσίευσης του άρθρου του Ίλον Μάσκ υπέρ της ακροδεξιάς AfD – Παραιτήσεις και διαμαρτυρίες

ΣΥΡΙΖΑ για τα περιστατικά στον ΗΣΑΠ: Η κυβέρνηση εντείνει το κλίμα ανησυχίας και οδηγεί τις δημόσιες συγκοινωνίες στην απαξίωση

Ηράκλειο: 26χρονος επιτέθηκε με μαχαίρι σε δύο γυναίκες