ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Από 27 Νοεμβρίου έως 6 Δεκεμβρίου 2023 θα πραγματοποιηθεί η 33η σύνοδος της Συνέλευσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Η Συνέλευση είναι το ανώτατο όργανο του Οργανισμού, συνεδριάζει μία φορά κάθε δύο έτη και είναι αρμόδια για την υιοθέτηση αποφάσεων που αφορούν την αποστολή και τη λειτουργία του Οργανισμού.
Κυριότερα θεματικά αντικείμενα της 33ης συνόδου αποτελούν:
(α) Στρατηγικό Σχέδιο του Οργανισμού περιόδου 2024-2029 – Πυλώνες δράσης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρεχουσών και μελλοντικών προκλήσεων της ναυτιλίας.
(β) Σύστημα ελέγχου των Κρατών Μελών του Οργανισμού (IMSAS) – Διασφάλιση ότι τα Κράτη Μέλη του Οργανισμού εκπληρώνουν αποτελεσματικά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Διεθνείς Συμβάσεις που έχουν κυρώσει.
(γ) Έγκριση αποτελεσμάτων των Επιτροπών του Οργανισμού – Ενημέρωση και έγκριση υιοθέτησης Αποφάσεων των Οργάνων του ΙΜΟ, οι οποίες θα ενισχύσουν σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος
(δ) Εκλογή νέων μελών Συμβουλίου- Η χώρα μας έχει υποβάλει υποψηφιότητα στη Κατηγορία «Α» με στόχο την επανεκλογή της.
(ε) Ρωσο-Ουκρανική κρίση – Προτεραιότητα η διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής, η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
(στ) Έγκριση διορισμού νέου Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ κ. Arsenio Antonio Dominguez Velasco (Πάναμάς) για την πενταετία 2024-2029.
Η εκπροσώπηση των ΚΜ πραγματοποιείται σε υψηλό πολιτικό επίπεδο από αρμόδιους Υπουργούς, Γενικούς Γραμματείς κλπ, των ναυτιλιακών διοικήσεων των ΚΜ. Ο Έλληνας Υπουργός πραγματοποιεί ομιλία στην Ολομέλεια την πρώτη ημέρα των εργασιών.
Παράλληλα, κατά την εκεί παραμονή του πραγματοποιεί πληθώρα διμερών συναντήσεων συμπεριλαμβανομένων με τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού και τους ομολόγους του, με αντικείμενο θεματικά πεδία και προτεραιότητες κοινού ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και την προώθηση της Ελληνικής υποψηφιότητας για επανεκλογή στην Κατηγορία «Α» του Συμβουλίου του Οργανισμού.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ιδρύθηκε το 1948 και αποτελεί εξειδικευμένο Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών με κύρια αποστολή την υιοθέτηση διεθνών κανόνων για την ασφάλεια & προστασία της διεθνούς ναυτιλίας και την πρόληψη της προερχόμενης από τα πλοία ρύπανσης, τη διευκόλυνση της διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας καθώς και τις νομικές πτυχές της διεθνούς ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων ευθύνης και αποζημίωσης από ναυτικές απαιτήσεις.
Ο ΙΜΟ έχει 174 Κράτη Μέλη και 3 Συνδεδεμένα Μέλη. 63 Διακυβερνητικοί Οργανισμοί έχουν υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας και 80 ΜΚΟ έχουν συμβουλευτικό καθεστώς.
Ο Οργανισμός αποτελείται από τη Συνέλευση (Assembly), το Συμβούλιο (Council) και πέντε κύριες Επιτροπές: την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC), την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), τη Νομική Επιτροπή (LEG), την Επιτροπή Τεχνικής Συνεργασίας (TC) και την Επιτροπή Διευκόλυνσης (FAL). Υπάρχει, επίσης, ένας σημαντικός αριθμός υποεπιτροπών, που υποστηρίζουν το έργο των κύριων τεχνικών επιτροπών.
Αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο του ΙΜΟ στη ρύθμιση όλων των θεμάτων που αφορούν τη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα, ως ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη, συμμετέχει ενεργά και πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής νομοθεσίας με συνεχή παρουσία στο σύνολο των εργασιών των επιτροπών – υποεπιτροπών του Οργανισμού, υποβάλλοντας συγκεκριμένες και επεξεργασμένες προτάσεις, που ρυθμίζουν τη ναυτιλιακή δραστηριοποίηση με ρεαλιστικό τρόπο. Σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η καθολική ισχύς τους για όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας (flag neutral), καθώς και η διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού (level playing field).
Διαβάστε ακόμη:
Ποντοπόρα πλοία: Συνεχίζεται η φυγή τους από την ελληνική σημαία στο 12μηνο
Propeller Club: Μεγάλη συμμετοχή στο Δείπνο για την Ημέρα των Ευχαριστιών