Ο κύριος στόχος είναι η ανανέωση και το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου που δραστηριοποιείται σε άγονες γραμμές.

Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθεί καινοτόμες λύσεις για την ανάπτυξη πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων και τη χρήση μη ορυκτών καυσίμων, χρησιμοποιώντας τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με πολυετείς συμβάσεις.

Το σχέδιο αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής του Υπουργείου να προωθήσει την πράσινη μετάβαση στον κλάδο της ναυτιλίας, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ακτοπλοΐας και ενισχύοντας την αειφορία στον τομέα των θαλάσσιων συγκοινωνιών.

Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», με εξασφαλισμένα 80 εκατομμύρια ευρώ και τη δυνατότητα υπερδέσμευσης που μπορεί να φτάσει έως και τα 360 εκατομμύρια ευρώ.

Η καινοτομία του έργου έγκειται στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων, δηλαδή πλοίων με χαμηλές εκπομπές αερίων ρύπων, τα οποία θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές και θα συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ακτοπλοΐας.

Η μετάβαση στην πράσινη ακτοπλοΐα είναι προτεραιότητα για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα μας έχει ηγετικό ρόλο στον τομέα της ναυτιλίας. Στόχος είναι η προσαρμογή στις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις ευρωπαϊκές στρατηγικές για τη μείωση των εκπομπών CO2.

Η ναυπήγηση των πλοίων θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από πόρους του ΕΣΠΑ, ενώ το υπόλοιπο κόστος θα καλυφθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Αυτές οι εταιρείες θα υποχρεούνται να δρομολογούν τα πλοία σε συγκεκριμένες άγονες γραμμές για τουλάχιστον 12 χρόνια και να τα συντηρούν.

Ως ανταπόδοση, θα λαμβάνουν σταθερό μίσθωμα κάθε μήνα και απόδοση επένδυσης για την εκτέλεση των γραμμών.

Μέσω του ΣΔΙΤ, το Υπουργείο επιδιώκει να συνδυάσει τη βιωσιμότητα και την οικονομική αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητα, με την αναγκαία περιβαλλοντική ευθύνη, προωθώντας ταυτόχρονα την πράσινη ναυτιλία.

Ο στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι να κατατεθούν όλες οι σχετικές αιτήσεις και να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες μέχρι το τέλος του 2027.

Διαβάστε επίσης 

Στυλιανίδης: Το σύστημα χρονοθυρίδων θα βελτιώσει την ασφάλεια στις θαλάσσιες συγκοινωνίες

Στυλιανίδης: Τα Clusters θα συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της ναυπηγοεπισκευής

Η Πράσινη Μετάβαση στη Ναυτιλία: Απανθρακοποίηση, Βιωσιμότητα και ο Καθοριστικός Ρόλος των Ψηφιακών Τεχνολογιών