«Κρυφτό» με την Ευρώπη παίζουν Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι όχι μόνο συνεχίζουν να μεταφέρουν εκατομμύρια τόνους ρωσικού πετρελαίου, αλλά έχουν διπλασιάσει τις μεταφορές τους παρά τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, υποστηρίζουν βρετανικά μέσα.

Δημοσιεύματα επικεντρώνονται στις δραστηριότητες των εφοπλιστών Ανδρέα Μαρτίνου και Γιώργου Οικονόμου, και επικαλούμενοι δημοσιογραφική έρευνα, κάνουν λόγο για «κόλπα» με τα οποία έχουν αυξήσει μεταφορές και κέρδη, χωρίς όμως να επιβεβαιώνουν ότι αψηφούν τις ευρωπαϊκές κυρώσεις.

1

Reuters, The Independent και Sunday Times του Λονδίνου ασχολούνται εκτενώς σε δημοσιεύματά τους στην δραστηριότητα τριών χωρών, της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας.

«Τρεις μεγάλες ναυτιλιακές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ελλάδα, Μάλτα και Κύπρος έχουν διπλασιάσει τη ποσότητα ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρουν από την εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου και μετά», ανέφερε η εφημερίδα The Independent.

Αντίστοιχα, το πρακτορείο Reuters έκανε λόγο για ναυτιλιακές εταιρείες και πλοία που συνδέονται με τις τρεις χώρες και διακινούσαν κατά μέσο όρο 58 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου εντός του Μαΐου, επικαλούμενο στοιχεία της Global Witness, μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης.

Οι αριθμοί του Μαΐου είναι διπλάσιοι από τους τόνους ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρθηκαν τον Φεβρουάριο πριν τη ρωσική εισβολή.

Η μέθοδος

Σύμφωνα με δημοσίευμα των Sunday Times, στο ρωσικό λιμάνι του Kavkaz, τα ρωσικά πλοία ξεφορτώνουν το πετρέλαιο σε ένα άλλο πλοίο ουδέτερης εταιρείας, μια τακτική πολύ «δημοφιλής» από τον Φεβρουάριο, που έγινε η ρωσική εισβολή μέχρι και σήμερα.

Μάλιστα, από το ρεπορτάζ της εφημερίδας προκύπτει ότι τα λιμάνια των χωρών αυτών έχουν εξελιχθεί σε hotspot, παρουσιάζοντας ως παράδειγμα το λιμάνι της Καλαμάτας, στο οποίο η κίνηση μέσα σ’ ένα μήνα έχει αυξηθεί κατά 20%.

Το «κρυφτό»

Ο Ανδρέας Μαρτίνος, ιδιοκτήτης της Minerva Marine, σύμφωνα με το δημοσίευμα, αποκόμιζε μεγάλα κέρδη, μεταφέροντας το ρωσικό πετρέλαιο με αυτόν τον τρόπο.

Πάντως, σημειώνει ότι δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι η εταιρεία του, Minerva Marine, παραβίασε τις ευρωπαϊκές αυστηρές κυρώσεις και γι’ αυτό όπως εξηγεί δεν υπήρξε καμία κίνηση από την πλευρά της εταιρείας να «καλύψει» τα νώτα της, σημειώνουν οι Sunday Times.

Το ρεπορτάζ συνεχίζει με στοιχεία και για τον Γιώργο Οικονόμου, τον «δισεκατομμυριούχο Έλληνα», όπως τον χαρακτηρίζει, και ιδιοκτήτη της Cardiff Marine, ο οποίος μετέφερε με τα πλοία του 1,9 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου απευθείας από τέσσερα ρωσικά λιμάνια εντός του Απριλίου.

«Τα πλοία από την Ελλάδα, τη Μάλτα και την Κύπρο «κοροϊδεύουν» την προσπάθεια της Ευρώπης να επιβάλλει κυρώσεις στη Ρωσία, διατηρώντας την εισροή χρημάτων προς τη χώρα που συνεχίζει να χτυπάει την Ουκρανία», σχολίασε ο  Louis Goddard, ερευνητής δεδομένων στην Global Witness, στην Independent.

Τα βρετανικά μέσα υπενθυμίζουν ότι οι τιμές στο πετρέλαιο έχουν χτυπήσει ρεκόρ 14ετίας και η Ρωσία, παρά τις κυρώσεις, κερδίζει 800 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα από τις εξαγωγές πετρελαίου, την ίδια ώρα που οι χώρες της Δύσης προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτηση τους από τη ρωσική ενέργεια.

Διαβάστε επίσης:

Πετρέλαιο: Διακυμάνσεις μετά το υψηλό τριών μηνών

ΗΠΑ: Πράσινο φως σε ENI και REPSOL να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα στην Ευρώπη