Σε εξέλιξη βρίσκεται το διεθνές εμβέλειας Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» στο «Συνεδριακό Κέντρο Χαρουπόμυλοι» στη Λεμεσό.

Το Συνέδριο διοργανώνεται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών. Το θέμα του φετινού Συνεδρίου Ναυτιλιακή Κύπρος είναι «Shipping Response to the 3”C”s – Crises – Challenges – Competitiveness».

Το Συνέδριο προσέλκυσε πέραν των 900 ναυτιλιακών παραγόντων από όλο τον κόσμο καθώς προέρχονται από 35 χώρες. Το Συνέδριο το οποίο διοργανώνεται ανά διετία στην Κύπρο, πραγματοποιείται για δέκατη έβδομη φορά από το 1989.

Τις εργασίες του Συνεδρίου προσφώνησε αρχικά καλωσορίζοντας τους σύνεδρους η Πρόεδρος του Συνεδρίου Λιάνα Χαραλάμπους-Τάνου, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Η Πρόεδρος του Συνεδρίου αναφέρθηκε στη σημασία του Συνεδρίου που αποτελεί ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων επί κρίσιμων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία και ευχαρίστησε τους συνδιοργανωτές, χορηγούς, ομιλητές και συνέδρους για τη συμβολή και παρουσία τους και ιδιαίτερα τον σημαντικό αριθμό συμμετεχόντων που ταξίδεψαν από το εξωτερικό.

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης απηύθυνε τον εναρκτήριο χαιρετισμό του Συνεδρίου κατά τον οποίο αναφέρθηκε στη νέα μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη ναυτιλία «SEA Change 2030», η οποία περιλαμβάνει 35 δράσεις που έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και κατηγοριοποιούνται σε τρεις στρατηγικούς πυλώνες: Αειφορία, Εξωστρέφεια και Προσαρμοστικότητα.

Ο Πρόεδρος τόνισε ότι η Κύπρος υποστηρίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία αναφορικά με τη μετάβαση της σε μια πράσινη και ψηφιακή ναυτιλία παρέχοντας φορολογικά κίνητρα, ενθαρρύνοντας τη χρήση ενναλακτικών καυσίμων από τα πλοία με κυπριακή σημαία και παρέχοντας χρηματοδότηση για την προώθηση της καινοτομίας. Ο Πρόεδρος αναφέρθηκε επίσης στην προσπάθεια του Υφυπουργείου για προώθηση των ναυτιλιακών επαγγελμάτων και της ισότητας των φύλων στη ναυτιλία καθώς επίσης και στις άμεσες δράσεις της Κύπρου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία COVID-19 και τα πρακτικά μέτρα που έλαβε η Κύπρος για να βοηθήσει τους επηρεαζόμενους από τον πόλεμο στην Ουκρανία ναυτικούς.

Η πρώτη συζήτηση είχε θέμα «Η ετοιμότητα του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου να ανταποκριθεί στις Κρίσεις, Προκλήσεις και στην Ανταγωνιστικότητα» (“Is the Regulatory framework ready to respond to the 3Cs?”) της οποίας συντονιστής ήταν ο Βασίλειος Δημητριάδης, Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στη συζήτηση συμμετείχε ο κ. Kitack Lim, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού με την κα. Adina Vălean, Επίτροπο Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο Kitack Lim συζήτησε πως οι ρυθμιστικές αρχές τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε περιφερειακό επίπεδο πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν τις κοινές προκλήσεις. Η Adina Vălean συμφώνησε, υπογραμμίζοντας πως οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν δείξει ότι είναι ανθεκτικές και ευπροσάρμοστες, παρά την πρόσφατη ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία που ανάγκασαν την κοινότητα να επανεξετάσει τους κύριους διαδρόμους μεταφορών.

Το πάνελ αναφέρθηκε στην πανδημία του COVID-19, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις προκλήσεις της απανθρακοποίησης και της ψηφιοποίησης, και πως η από κοινού δράση υποστηρίζει την ασφάλεια, την προστασία και την αποτελεσματικότητα του κλάδου. Περαιτέρω, η συζήτηση είχε ως επίκεντρο το κατά πόσο οι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 και το 2050 είναι αρκετά φιλόδοξοι ή υπάρχει ανάγκη επαναξιολόγησης και ειδικότερα, πώς μπορούν οι ρυθμιστικές αρχές να παρέχουν κίνητρα ενθαρρύνοντας τη χρήση καυσίμων με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές άνθρακα και τεχνολογίας για τη μείωση εκπομπών έτσι ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι.

Μετά το πέρας της πρώτης συζήτησης, ακολούθησε ομιλία και παρουσίαση με θέμα «Πλοήγηση στη νέα κανονικότητα» (“Navigating the new normal”) από τον Ben Nolan, Διευθύνων Σύμβουλο της Maritime & Energy Infrastructure Research Stifel Financial Corp, σχετικά με τις προοπτικές για τις απαιτήσεις του ναυτιλιακού τομέα. Τόνισε πως, παρά την οικονομική αβεβαιότητα, οι επενδύσεις στην ενεργειακή μετάβαση δεν έχουν επιβραδυνθεί, επιταχύνοντας την πρόοδο για τη δέσμευση υδρογόνου και άνθρακα, μεταξύ άλλων λύσεων.

Η δεύτερη συζήτηση αφορούσε το θέμα «Η ετοιμότητα της διεθνούς και ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας να ανταποκριθεί στις Κρίσεις, Προκλήσεις και στην Ανταγωνιστικότητα» (“Is the International and EU shipping industry ready to respond to the 3Cs?”), είχε ως συντονίστρια την Amie Pascoe της Blue Communications και ομιλητές τον Θέμη Παπαδόπουλο, Αντιπρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον Φίλιππο Φιλή, Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Πλοιοκτητών. Ο Φίλιππος Φιλής, εστίασε στη σημασία της μη υποτίμησης της παγκόσμιας πρόκλησης αναφορικά με την απανθρακοποίηση, ενώ ο Θέμης Παπαδόπουλος τόνισε την ουσιαστική ανάγκη για επενδύσεις στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης.

Ακολούθως, ο Βασίλειος Δημητριάδης, Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας, εγκαινίασε την έκθεση για τις ναυτιλιακές υπηρεσίες που διοργανώνεται στα πλαίσια του Συνεδρίου.

Η τρίτη συζήτηση μελέτησε το θέμα «Ο Ρόλος των Πλοιοκτητών: Προς μια βιώσιμη, ασφαλή και ανθεκτική βιομηχανία» (“The Role of Shipowners: Towards a sustainable, safe and resilient industry”) με συντονιστή τον Γιώργο Μούσκα, Αντιπρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών. Η ομάδα των ομιλητών περιλάμβανε τον Ανδρέα Χατζηγιάννη, Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, τον Γιώργο Προκοπίου, Πρόεδρο της Dynacom Tankers Management Ltd, και τον Πόλυ B. Χατζηιωάννου, CEO της Safe Bulkers Ltd και Αντιπρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών.

Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης ξεκίνησε μια έντονη συζήτηση με δηλώσεις σχετικά με το πόσο διαφορετικά λειτουργεί η ναυτιλία από άλλους κλάδους και πως το EU ETS δεν αντικατοπτρίζει τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.

Ο Γιώργος Προκοπίου τόνισε ότι τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τους πλοιοκτήτες και τα παγκόσμια συμφέροντα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και με παράλληλη αποδοτική χρήση ενέργειας μέσω των διαθέσιμων τεχνολογιών και των μελλοντικών καυσίμων.

Επιπλέον, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου επισήμανε τη σημασία της διατήρησης ανταγωνιστικών τιμών φορτίου με ταυτόχρονη τήρηση των κανονισμών.

Η τέταρτη και τελευταία συζήτηση της ημέρας εξέτασε το θέμα «Συνεργασία για μια πιο πράσινη ναυτιλία» (“Collaborating Towards Greener Shipping”). Τη συζήτηση συντόνισε ο Julian Bray, αρχισυντάκτης της TradeWinds μαζί με την ομάδα που απαρτίζετο από τoν κ. George Wells, Global Head Assets & Structuring της Cargill International SA, τον κ. Nikolaus H.Schues, Πρόεδρο (President Designate) της BIMCO, τον κ.Claes Berglund, Αμέσως Προηγούμενο Πρόεδρο της ECSA και τον κ. Dieter Rohdenburg, Αντιπρόεδρο του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και CEO της Intership Navigation. Ο κ. Nikolaus H. Schües άνοιξε τη συζήτηση με την άποψη ότι το κόστος της απανθρακοποίησης δεν θα επιτευχθεί από μόνο του. Έχοντας τις ανάγκες των καταναλωτών να κατευθύνουν τη ζήτηση, ο κ. George Wells τόνισε ότι το κόστος πρέπει να μεταφέρεται σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού. Το πάνελ συζήτησε επίσης την παροχή πράσινων καυσίμων. Ο κ. Dieter Rohdenburg υπογράμμισε ότι οι ευκαιρίες υπάρχουν για να γίνουν μέρος της υποδομής πράσινων καυσίμων. Ο κ. Claes Berglund επεσήμανε την τάση για χρήση του LNG ως καυσίμου και τον τρόπο με τον οποίο η βιομηχανία μπορεί να μάθει από τη διαδικασία εισαγωγής ενός νέου καυσίμου.

Επίσης, πραγματοποιήθηκε Ημερίδα Νεαρών Στελεχών της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας όπου συζητήθηκε η συμβολή και ο ρόλος των γυναικών και των νεαρών επαγγελματιών στη ναυτιλία.

Επιπλέον, στα πλαίσια του Συνεδρίου, θα πραγματοποιηθεί στις 13 Οκτωβρίου 2022 το Κυπριακό Φόρουμ Ναυτιλιακής Τεχνολογίας 2022 (Cyprus Maritime Technology Forum 2022) στο οποίο θα συζητηθούν οι σύγχρονες τεχνολογίες στη ναυτιλία και η προώθηση της καινοτομίας.

Διαβάστε επίσης:

Μαρία Αγγελικούση: Δωρεά 2 εκατ. δολαρίων στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Daewoo Shipbuilding

Τσικαλάκης (ΠΝΟ): Απαιτούμε αναπροσαρμογή των παροχών προς τους ναυτικούς