Περισσότεροι από 900 επαγγελματίες της ναυτιλίας από όλο τον κόσμο, προερχόμενοι από περισσότερες από 35 χώρες, παρακολούθησαν στην Λεμεσό το Συνέδριο που έγινε στο πλαίσιο του Maritime Cyprus που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια στην Κύπρο.

Οι συζητήσεις σε πάνελ και μια παρουσίαση διερεύνησαν πώς οι μελλοντικές τάσεις και οι αναδυόμενες αγορές επηρεάζουν τη ναυτιλία, την πολυπλοκότητα της χρηματοδότησης των πλοίων στο πλαίσιο των τρεχουσών προκλήσεων της ναυτιλίας, τη ναυτιλιακή τεχνολογία και πώς μπορεί να βελτιώσει την ασφάλεια στη θάλασσα και τη μεταβαλλόμενη δυναμική της κρουαζιέρας.

1

Η εναρκτήρια παρουσίαση στο θέμα, «Εξερευνώντας τις μελλοντικές τάσεις και τις αναδυόμενες αγορές για μια δυναμική και ανθεκτική ναυτιλιακή βιομηχανία» έγινε από τον Ben Nolan, Διευθύνοντα Σύμβουλο, της Stifel.

Συζητώντας τους σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν αυτήν τη στιγμή τη ναυτιλία, διερεύνησε την ανανέωση, την ενεργειακή μετάβαση και απανθρακοποίηση, τα εξελισσόμενα δημογραφικά και πληθυσμιακά κέντρα και υψηλότερα επιτόκια και πληθωρισμό.

Εξήγησε ότι ο κόσμος εισέρχεται σε μια άλλη εποχή και επηρεάζονται έτσι οι θαλάσσιες μεταφορές. “Η ανανέωση γίνεται μια σημαντική τάση – για παράδειγμα, οι εταιρείες τεχνολογίας μεταφέρουν τις διαδικασίες παραγωγής πίσω στη Βόρεια Αμερική”, είπε.

Όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση, παρατήρησε πώς οι κεφαλαιουχικές δαπάνες που οδηγούσαν στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές ήταν σε υψηλό όλων των εποχών, με τις επενδύσεις στην καθαρή ηλεκτροκίνηση να έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Ενθαρρύνοντας μια πιο ρεαλιστική προοπτική, τόνισε πώς «υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα θα είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε ένα περιβάλλον όπου λείπει η συνεργασία». Κάλεσε για ένα αυξημένο επίπεδο «ενεργειακού ρεαλισμού».

«Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας και η ιδέα ότι όλα αυτά μπορούν να συμβούν γρήγορα είναι φαρσοκωμωδία. Είναι ευγενές και σίγουρα συμφωνώ ότι πρέπει να το κάνουμε, αλλά η ιδέα ότι θα συμβεί εν μία νυκτί δεν είναι ρεαλιστική».

Το πρώτο πάνελ συζήτησης, με τίτλο «Navigating the Seas of Capital: Exploring Ship Finance», συντονίστηκε από τον Ben Nolan, Managing Director, Maritime, Rail, & Energy Infrastructure στο Stifel, και παρουσίασε τον Χρήστο Τσάκωνα, Επικεφαλής Ναυτιλίας, της DNB Bank ASA, Mark Friedman Ανώτερος Διευθύνων Σύμβουλος, Evercore, Erik Helberg, Διευθύνων Σύμβουλος, Clarksons Securities, και την Nicole Mylona, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Transmed Shipping Co. Ltd, Χάρη Ν. Βαφειά, CΕΟ & Founder, StealthGas Inc., και τον Atef Abou Merhi, Διευθύνοντα Σύμβουλο, της Pelagic Partners.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε γύρω από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία όταν πρόκειται για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης στο πλαίσιο ενός αβέβαιου μελλοντικού τοπίου, γεωπολιτικών παραγόντων και ρυθμού τεχνολογικής ανάπτυξης.

«Η επένδυση σε όλους τους κύκλους είναι προκλητική καθώς είναι ασταθής», είπε ο Erik Helberg. «Αλλά είμαστε αισιόδοξοι λόγω της της προσφοράς. Την κατάλληλη στιγμή, υπάρχουν εκπληκτικές επιστροφές που πρέπει να γίνουν».

Υποστηρίζοντας αυτό, η κα Νικόλ Μυλωνά είπε: «Υπάρχουν διαθέσιμα κεφάλαια για έργα με καλές εταιρείες με αποδεδειγμένα ιστορικά αποτελέσματα με υγιείς ισολογισμούς και καλή, σταθερή ταμειακή ροή».

Η συζήτηση στράφηκε στο διοικητικό φόρτο που αντιμετωπίζουν οι μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες για να συμμορφωθούν με την πληθώρα των εισερχόμενων κανονισμών, σημειώνοντας ότι ενώ το λειτουργικό περιβάλλον δυσκολεύει την είσοδο νέων παικτών στην αγορά, είναι επίσης όλο και πιο δύσκολο για τις μικρότερες εταιρείες να επιβιώσουν.

«Είναι πιθανό να δούμε περαιτέρω ενοποίηση», συνέχισε ο Erik Helberg.

«Εάν μπορείτε να βρείτε έναν παράγοντα διαφοροποίησης, τότε υπάρχει ακόμα χώρος για μικρότερες εταιρείες, αλλά είναι πιο δύσκολο από ό,τι ήταν πριν». Ο Atef Abou Merhi σημείωσε πόσο οι μικρές εταιρείες αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο και τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας και θα παραμείνουν.

«Αλλά υπάρχει μεγαλύτερη εστίαση τώρα στα ναυπηγεία, όπου βλέπουμε ενοποίηση στην εμπορική πλευρά. Και οι μικρότερες εταιρείες χρειάζονται όλο και περισσότερο υποστήριξη από τους διαχειριστές πλοίων», κατέληξε.

Ο Χάρης Ν. Βαφιάς πιστεύει ότι οι ιδιοκτήτες με δύο έως πέντε πλοία, στο ξηρό φορτίο, θα συνεχίσουν να κερδίζουν τους μεγαλύτερους παίκτες καθώς ο ισολογισμός είναι το πιο σημαντικό στοιχείο, με χαμηλή μόχλευση και εστίαση στο OPEX. Καθώς η συζήτηση στράφηκε προς την ανταγωνιστικότητα στη ναυτιλία, η κα Nicole Mylona είπε: «Χρειαζόμαστε ανταγωνισμό – είναι αυτό που μας κρατά σε εγρήγορση. Εάν υπάρχουν μόνο λίγοι μεγάλοι οργανισμοί που ελέγχουν το εμπόριο, αυτό θα επηρεάσει την ασφάλεια, το κόστος, τα πάντα».

Το δεύτερο πάνελ συζήτησης, με τίτλο «Οι μελλοντικές θάλασσες: προώθηση της θαλάσσιας τεχνολογίας για ενισχυμένη ασφάλεια», συντονίστηκε από την κα Δέσποινα Παναγιώτου Θεοδοσίου, Joint CEO, Tototheo Maritime, και παρουσίασε τον Peter Broadhurst, Senior Vice President Safety and Regulatory, Inmarsat Maritime, Capt Piotr Rusinek, Master Mariner, DPA and Fleet Marine Superintendent, Intership Navigation, και τον Erwin Derlagen, COO στην ENESEL Limited.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο πώς η ψηφιοποίηση οδηγεί στην υιοθέτηση εξαιρετικά εξελιγμένων τεχνολογικών προόδων, που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους ναυτικούς στα καθήκοντα και πώς – λόγω αυτών των τεχνολογιών – έχουν γίνει εμφανείς οι πιθανές επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας στον κλάδο. Το πάνελ συμμετείχε σε μια συζήτηση σχετικά με την κατεύθυνση της αλλαγής, στοχάζοντας την πορεία που έχει ακολουθήσει η ναυτιλία ως κλάδος, τα ανεκτίμητα διδάγματα που αντλήθηκαν και τα κρίσιμα ερωτήματα και τις ευκαιρίες που βρίσκονται μπροστά μας.

«Η πραγματικότητα είναι ότι ζούμε σε έναν συνδεδεμένο κόσμο. Οι επερχόμενοι ναυτικοί είναι συνηθισμένοι σε αυτό το επίπεδο συνδεσιμότητας, και γι’ αυτό πρέπει να το αγκαλιάσουμε – και να το χρησιμοποιήσουμε για να βελτιώσουμε την ασφάλεια της ναυτιλίας», δήλωσε ο Peter Broadhurst.

Ο Erwin Derlagen τόνισε τη σημασία της εκπαίδευσης, αναφέροντας την αξία του καλά παραγόμενου περιεχομένου βίντεο που μπορεί να παραδοθεί και να καταναλωθεί από τους ναυτικούς στα πλοία.

«Πρέπει πραγματικά να αλλάξουμε την κουλτούρα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εκπαιδεύουμε τα πληρώματά μας στο πλοίο. Πρέπει να αποστασιοποιηθούμε από το παλιομοδίτικο στυλ εκπαίδευσης, όπου απλώς λέμε στους ανθρώπους τι να κάνουν και πώς να βλέπουν τα πράγματα.

Αντίθετα, πρέπει να ακούμε το πλήρωμα όταν μας λένε πού είναι τα μειονεκτήματά τους και να προσαρμόσουμε ανάλογα την εκπαιδευτική μας στρατηγική».

Η κα Δέσποινα Παναγιώτου Θεοδοσίου σημείωσε πώς ο όρος «διαταραχή» έχει αντικατασταθεί από τη «μετάβαση» από την έλευση της πανδημίας, σηματοδοτώντας μια μετατόπιση της εστίασης σε μια εσωτερική ώθηση για αλλαγή και όχι σε εξωτερικές δυνάμεις αναστάτωσης.

Η αξία των δεδομένων υπογραμμίστηκε από τον Peter Broadhurst: «Δεν νομίζω ότι πρέπει να περιοριζόμαστε – υπάρχουν περισσότερα που μπορούν να γίνουν με αυτήν την τεχνολογία, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι η τεχνολογία κερδίζει χρήματα από άλλες εταιρείες».

Ο Erwin Derlagen τόνισε ότι υπάρχουν δύο σημαντικά στοιχεία που έρχονται στη λήψη αποφάσεων στην ξηρά – «η τεχνολογία και τα δεδομένα που διατίθενται από αυτήν, και το πλήρωμα, που παραμένει τα μάτια και τα αυτιά στα πλοία, προσφέροντας μοναδικές ανθρώπινες προοπτικές των προκλήσεων επί του σκάφους».

Το τρίτο και τελευταίο πάνελ συζήτησης της ημέρας με τίτλο «Cruising Ahead: Exploring Current Developments and Dynamics in the industry», συντονίστηκε από τον Joost van Ree, Group Director Cruise & Yachts, Ocean Technologies Group, και παρουσίασε τον κ. Bert Hernandez, Senior Αντιπρόεδρος – International, Royal Caribbean International, κα Μαρία Δεληγιάννη, Εθνική Διευθύντρια, Eastern Mediterranean, Cruise Lines International Association, κ. Vincenzo Galati, Διευθυντής, Corporate Marine Technology, Carnival Corporation & PLC και ο κ. Norbert Stiekema, CCO, Explora Journeys.

Το πάνελ συζήτησε την πολυπλοκότητα του τομέα της κρουαζιέρας και τον τρόπο με τον οποίο η δυναμική αλλάζει καθώς ο ναυτιλιακός τομέας μεταβαίνει προς τη βιωσιμότητα. «Είμαστε πολύ ορατοί», είπε ο Joost van Ree. “Εξαιτίας αυτού, η βιομηχανία κρουαζιέρας είναι πάντα ένας από τους πρώτους υιοθέτες της νέας τεχνολογίας.

” Επεκτείνοντας την προβολή της βιομηχανίας κρουαζιέρας στις ευρωπαϊκές πόλεις, το παράδειγμα ήταν οι προσπάθειες του Άμστερνταμ να μειώσει τον τουρισμό απαγορεύοντας τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια από το κέντρο της πόλης.

Σχολιάζοντας από τη σκοπιά του ESG, η κα Μαρία Δεληγιάννη μοιράστηκε πώς η εταιρεία όχι μόνο συνεχίζει να επιδιώκει ουσιαστικές μειώσεις στις εκπομπές από τα συστήματα πρόωσης πλοίων, αλλά επίσης δίνει προτεραιότητα στη βιώσιμη δραστηριότητα σε προορισμούς κρουαζιέρας στους οποίους δραστηριοποιείται η εταιρεία.

Ο Bert Hernandez εξήγησε πώς ο προορισμός είναι ο πρωταρχικός καθοριστικός παράγοντας για το πώς οι άνθρωποι επιλέγουν τις διακοπές τους. «Ο προορισμός είναι το κλειδί. Ως εκ τούτου, είναι κρίσιμο τα πλοία μας να έχουν πρόσβαση σε αυτούς τους προορισμούς και αυτό μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο μέσω της συνεχούς δέσμευσης με τις τοπικές κοινότητες».

Συμφωνήθηκε ότι τα τοπικά γραφεία και οι συνεργασίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των αναγκών σε υποδομές και στην ενίσχυση της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης για την κρουαζιέρα. Ολοκληρώνοντας με θετικό τρόπο, ο Bert Hernandez εξήγησε πώς η Κύπρος έπαιξε ηγετικό ρόλο στην αρχή της πανδημίας βοηθώντας τα μέλη του πληρώματος να επιστρέψουν στο σπίτι τους. «Αυτό το μικροσκοπικό έθνος ήταν πραγματικά ο καταλύτης που επέτρεψε την επανεκκίνηση της βιομηχανίας κρουαζιέρας».

Διαβάστε επίσης:

Η Maersk εγκαθιστά το Starlink του Έλον Μασκ σε 300 πλοία της

Νίκος Τσάκος: Η ΤΕΝ έχει εξασφαλίσει έσοδα $2,5 δισ.

Αυξάνεται ο στόλος των τάνκερ, αυξάνονται και τα κέρδη για το ρωσικό πετρέλαιο