• Ναυτιλία

    Μαρινάκης και Οικονόμου πρωταγωνιστούν στις επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε πλοία μεταφοράς αμμωνίας

    • Bloomberg
    Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιώργος Οικονόμου

    Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιώργος Οικονόμου


    Μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ναυτιλίας επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς ενός τύπου αμμωνίας που έχει ελάχιστη παραγωγή σήμερα – στοιχηματίζοντας ότι θα αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της προσπάθειας απαλλαγής της βιομηχανίας από τον άνθρακα.

    Εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Maersk Tankers, TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου και Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη καθώς και δύο κορυφαίων ιαπωνικών ναυτιλιακών, έχουν παραγγείλει συνολικά πλοία αξίας 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πολλά από τα οποία θα μπορούν να μεταφέρουν αμμωνία, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης VesselsValue.

    Η αμμωνία, που παράγεται με τον συνδυασμό αζώτου με υδρογόνο, θεωρείται ζωτικής σημασίας για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα, ιδιαίτερα στις πιο καθαρές μορφές της που έχουν χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, αναφέρει το Bloomberg.

    Ο στόλος – ο οποίος σήμερα μεταφέρει κυρίως υγροποιημένο αέριο που χρησιμοποιείται στη θέρμανση και την πετροχημική βιομηχανία – έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια λόγω της άνθησης των εξαγωγών των ΗΠΑ και της αυξανόμενης ζήτησης της Κίνας. Η προσθήκη αμμωνίας χαμηλότερου άνθρακα θα μπορούσε να δημιουργήσει μια νέα πηγή φορτίων έως το 2027.

    «Το επόμενο στάδιο είναι η ιστορία της αμμωνίας», δήλωσε ο Kristian Sorensen, διευθύνων σύμβουλος της BW LPG Ltd., της κορυφαίας ναυτιλιακής πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου στον κόσμο. «Αυτός είναι ο λόγος κατασκευής τέτοιων πλοίων αυτή την περίοδο. Αν θα είναι για αυτή τη δεκαετία ή για την επόμενη δεκαετία, αυτό πρέπει να το δούμε», πρόσθεσε.

    Orders of LPG and Ammonia Carriers Are Rising | A significant number of new vessels will be delivered in the coming years
    Οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγραερίου και αμμωνίας αυξάνονται

    Η ανάγκη για καθαρή αμμωνία χαμηλού άνθρακα ως καύσιμο για τα πλοία έγινε πιο επιτακτική φέτος, καθώς οι επιθέσεις των Χούτι στο εμπόριο ανάγκασαν τον εμπορικό στόλο να διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα γύρω από την Αφρική, αυξάνοντας ραγδαία τις ήδη μεγάλες εκπομπές του κλάδου.

    Υπάρχουν δύο φιλικοί προς το περιβάλλον τρόποι για την παραγωγή του καυσίμου, κυρίως ανάλογα με τον τρόπο παραγωγής του υδρογόνου. Η πιο πράσινη ποικιλία χρησιμοποιεί υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ η μπλε αμμωνία στηρίζεται στο φυσικό αέριο και στη δέσμευση του άνθρακα. Και οι δύο χρειάζονται τεράστιες ποσότητες ενέργειας.

    Παρά τις πολύ μεγάλες δαπάνες για νέα πλοία – το μεγαλύτερο μέρος των οποίων πρόκειται να ενταχθεί στους στόλους σε δύο ή τρία χρόνια – δεν είναι ακόμη σαφές ότι θα υπάρχει άφθονη προσφορά αμμωνίας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι τη στιγμή που θα δρομολογηθούν.

    Η παραγωγή πράσινης και μπλε αμμωνίας προβλέπεται να φτάσει τους 9,9 εκατομμύρια τόνους το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία Wood Mackenzie Ltd. Η ποσότητα αυτή ισοδυναμεί με περίπου 200.000 βαρέλια την ημέρα – ή 0,2% της τρέχουσας παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο.

    Clean Ammonia Production Should Surge | But ships may be delivered before the boom gets underway
    Η παραγωγή καθαρής αμμωνίας αναμένεται να εκτοξευθεί | Αλλά τα πλοία μπορεί να παραδοθούν πριν αρχίσει η αύξηση

    Αντιπροσωπεύει επίσης περίπου το 7% της ζήτησης για τον τρέχοντας στόλο LPG carrriers και θα προστεθεί στην αναμενόμενη επέκταση των ροών συμβατικών φορτίων LPG τα επόμενα χρόνια. Μέχρι το 2027, ο στόλος των πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν και τα δύο φορτία θα αυξηθεί κατά περίπου ένα τέταρτο, εφόσον δεν αποσυρθούν παλαιά πλοία, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του για την παραγωγή αμμωνίας για χρήση στη ναυτιλία και την ηλεκτροπαραγωγή, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι σχεδόν τα 2/3 των έργων που έχουν ανακοινωθεί βρίσκονται σε πρώιμα στάδια ανάπτυξης, ενώ για ορισμένα από αυτά δεν έχουν καν ξεκινήσει μελέτες σκοπιμότητας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το εάν οι προβλέψεις παραγωγής μπορούν να επιτευχθούν.

    ‘Aνθηση στις αγορές VLGC

    Ακόμα και αν προκύψουν δυσκολίες στην παραγωγή καθαρής αμμωνίας, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα προκαλέσει προβλήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες. Όπως αναφέρει το bloomberg, η αυξανόμενη ικανότητα εξαγωγής καυσίμων των ΗΠΑ και η αυξανόμενη ζήτηση φυσικού αερίου για μαγείρεμα έχουν επίσης συμβάλει στις παραγγελίες.

    Οι αγορές VLGC έχουν ανθίσει την τελευταία δεκαετία, καθώς οι αυξανόμενες εξαγωγές υδρογονανθράκων των ΗΠΑ και η αυξανόμενη παραγωγική ικανότητα πετροχημικών της Κίνας οδήγησαν στην ραγδαία ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών.

    Στο μεταξύ, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας επισημαίνει ότι το υγραέριο θα αποτελέσει το κύριο μέσο με το οποίο εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θα είναι σε θέση να μαγειρεύουν με καθαρότερο καύσιμο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας.

    Το αποτέλεσμα είναι να έχει δημιουργηθεί ένα βιβλίο παραγγελιών για μεγάλα νέα πλοία που επισκιάζεται – ως ποσοστό επί του υπάρχοντος στόλου – μόνο από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

    Τα ισχυρά ονόματα

    Μεταξύ των εταιρειών που έχουν πραγματοποιήσει παραγγελίες για πλοία μεταφοράς αμμωνίας είναι η TMS Cardiff Gas και η Capital Maritime, που ανήκουν στους Έλληνες επενδυτές Γιώργο Οικονόμου και Ευάγγελο Μαρινάκη αντίστοιχα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Clarkson.

    Επίσης, οι ιαπωνικοί κολοσσοί Mitsui OSK Lines Ltd. και Nippon Yusen Kaisha έχουν παραγγελίες για παράδοση από το 2026 και μετά.

    Η ναυτιλιακή εταιρεία πετρελαιοειδών και χημικών προϊόντων Maersk Tankers, της οποίας η μητρική εταιρεία A.P. Moller Holding είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος του κολοσσού της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων A.P. Moller – Maersk, έχει 10 πλοία υπό κατασκευή.

    Η εταιρεία Trafigura έχει παραγγείλει κάποια μικρότερα πλοία μεταφοράς αμμωνίας, ενώ η ανταγωνίστρια Gunvor Group έχει τέσσερα VLGC που θα ναυπηγηθούν αργότερα αυτή τη δεκαετία και θα μεταφέρουν υγραέριο.

    Αλλά για να ενισχυθεί πραγματικά η αγορά μεταφοράς εμπορευμάτων και για να αρχίσει η βιομηχανία να καταπολεμά τις εκπομπές της, το εμπόριο καθαρής αμμωνίας πρέπει να απογειωθεί.

    «Ο στόλος που έχει αναπτυχθεί σήμερα έχει απορροφηθεί με άνεση», δήλωσε ο Jonathan Fancher, διευθύνων σύμβουλος της Petredec, μιας εταιρείας εμπορίας υγραερίου και ιδιοκτήτριας πλοίων για τη διακίνησή του.

    «Το μελλοντικό βιβλίο παραγγελιών, ενώ αντικατοπτρίζει την γνωστή, υγιή ανάπτυξη της παραγωγής LPG και την επέκταση των εξαγωγών, βασίζεται και στο εμπόριο αμμωνίας».

    Διαβάστε επίσης:

    Icon Energy: Πρεμιέρα στο Nasdaq για την τρίτη εισηγμένη ναυτιλιακή της οικογένειας Παναγιωτίδη

    Ελληνική σημαία: Αυξάνονται τα επιβατηγά, μειώνονται τα ποντοπόρα πλοία

    Ελένη Κορωνάκη: Δημιουργούμε Mega Center για την εξυπηρέτηση των Ναυπηγείων



    ΣΧΟΛΙΑ