Όλοι οι άνθρωποι της ναυτιλίας ομολογούν ότι η «προσφυγοπούλα» από την Αμμόχωστο είναι η μεγάλη έκπληξη της κυβέρνησης του Νίκου Χριστοδουλίδη.

Από την πρώτη ημέρα, που η Μαρίνα Χατζημανώλη. τοποθετήθηκε, στο υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κύπρου, κέρδισε τις θετικές εντυπώσεις.

Η απόφαση της για επίσπευση των διαδικασιών ψηφιοποίησης του Κυπριακού Νηολογίου, καθώς και η θεσμοθέτηση κινήτρων νηολόγησης πράσινων πλοίων στην σημαία της Κύπρου, σε συνδυασμό με τις συναντήσεις που επιδίωξε και είχε με κορυφαίους εφοπλιστές της παγκόσμιας ναυτιλίας, απέδωσαν άμεσα αποτελέσματα.

Η έλευση νέων πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο και η εγκατάσταση ναυτιλιακών γραφείων στη Λεμεσό και στη Λευκωσία, ενίσχυσε περαιτέρω τον ρόλο της ναυτιλίας στην ενίσχυση της οικονομίας της Κύπρου.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες εφοπλιστές, σε μεγάλο αριθμό, εμπιστεύονται την Κυπριακή σημαία, όπως και προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Πρόσφατα, η Μαρίνα Χατζημανώλη, συναντήθηκε με τον ιδρυτή και Πρόεδρο του ομίλου MSC (Mediterranean Shipping Company) Capt. Gianluigi Aponte και συμφωνήθηκε όπως ενισχυθεί ο στόλος της εταιρείας με πλοία υπό Κυπριακή σημαία, “εφόσον το πλαίσιο των υπηρεσιών και πλεονεκτημάτων που παρέχονται από το Κυπριακό νηολόγιο, ανταποκρίνεται πλήρως στις προϋποθέσεις και τα πρότυπα τα οποία θέτει η εταιρεία”.

Η Μαρίνα Χατζημανώλη συναντήθηκε επίσης και με τον Πρόεδρο της MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, και άλλα διευθυντικά στελέχη της εταιρείας, όπου συζήτησαν θέματα που άπτονται του τομέα της κρουαζιέρας και τις προοπτικές ενίσχυσης της συνεργασίας της εταιρείας με το Υφυπουργείο Ναυτιλίας.

Η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου συναντήθηκε και με τον John Fredriksen, ο οποίος είναι ένας από τους πιο ισχυρούς εφοπλιστές στον κόσμο και στη συνάντηση αυτή ο Νορβηγός εφοπλιστής επισήμανε ότι σκέφτεται σοβαρά να μεταφέρει σημαντικό μέρος, ίσως και όλες, τις ναυτιλιακές του δραστηριότητες από τη Νορβηγία στην Κύπρο.

Η Μαρίνα Χατζημανώλη, μετέβη και στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, μετά από πρόσκληση που της απηύθυνε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου DP World, Sultan Ahmed Bin Sulayem.

Επίσης, η Μ. Χατζημανώλη, σε άλλο ταξίδι της, συναντήθηκε με τους εκτελεστικούς διευθυντές των εταιρειών κρουαζιέρας Royal Caribbean Group, MSC Cruises, Carnival Corporation, Norwegian Cruise Line, Disney Cruise Line και Celestyal.

Η Μαρίνα Χατζημανώλη, επαναλαμβάνω ότι ήταν έκπληξη, δεδομένου ότι μέχρι να ορκιστεί υπουργός, ήταν δημοτική σύμβουλος στο Δήμο Λεμεσού και διευθύντρια της προεκλογικής εκστρατείας του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Χριστοδουλίδη και δεν είχε σχέση με την ναυτιλιακή κοινότητα και τις δραστηριότητες της.

Ωστόσο, οι πολύχρονες σπουδές της στο εξωτερικό και η εργασιακή της εμπειρία, που απέκτησε ως νομικός σύμβουλος σε σημαντικές εταιρείες ήταν τα εφόδια για μια επιτυχημένη ρότα στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας της Κύπρου.

Με την υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε μαζί της και να τις θέσουμε ορισμένα ερωτήματα/

Τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις μπορείτε να τις διαβάσετε στη συνέχεια:

-Ποια είναι η συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία της

Κύπρου;

«Η εμπορική ναυτιλία αναπτύχθηκε ραγδαία τις τελευταίες δεκαετίες και η

Κύπρος αποτελεί σήμερα ένα σύγχρονο, αποδοτικό και ολοκληρωμένο

ναυτιλιακό κέντρο, που συνδυάζει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο νηολόγιο

υψηλών προδιαγραφών με μία ανεπτυγμένη επιτόπια ναυτιλιακή

βιομηχανία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και

παρεμφερών υπηρεσιών, όπως, μεταξύ άλλων, η διαχείριση πλοίων, η

παροχή καυσίμων, οι ασφαλίσεις, η τεχνολογία, η ναυτιλιακή

πρακτόρευση, ναυτιλιακός εξοπλισμός και οι ναυτικές ακαδημίες.

Με αυτόν τον τρόπο, ο τομέας της ναυτιλίας συμβάλλει καθοριστικά στην

ανάπτυξη της οικονομίας της Κύπρου, συνεισφέροντας 7% στο ΑΕΠ της

χώρας, ενώ εξίσου σημαντική είναι η συνεισφορά του στην κοινωνική και

πολιτική ανάπτυξη του τόπου μας.

Με αυτή την ευκαιρία είναι σημαντικό να υπογραμμίσω ότι παραμένουμε

σταθερά δεσμευμένοι και προσηλωμένοι στην περαιτέρω ανάπτυξη και

ενίσχυση του κλάδου και στη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας της

Κυπριακής ναυτιλίας».

-Ποια από τα μέτρα που έχετε λάβει, θεωρείτε ότι προσελκύουν πλοία

στην Κυπριακή σημαία;

«Το πλαίσιο των υπηρεσιών και πλεονεκτημάτων που παρέχονται από το

Κυπριακό Νηολόγιο, όπως είναι το σταθερό και ανταγωνιστικό σύστημα

φόρου χωρητικότητας, τα μηδενικά τέλη νηολόγησης, η εικοσιτετράωρη

υπηρεσία επτά μέρες τη βδομάδα, η εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του

ανθρώπινου δυναμικού, τα υψηλά πρότυπα ασφάλειας, η

αποτελεσματικότητα και ευελιξία, τα περιβαλλοντικά κίνητρα, καθώς και η

φήμη ενός κυρίαρχου κράτους σημαίας, μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και το πλαίσιο λειτουργίας μιας

σύγχρονης ναυτιλιακής εταιρείας.

Αξίζει να αναφερθεί επίσης πως, το Κυπριακό Νηολόγιο, βρίσκεται ψηλά

στη Λευκή Λίστα του Paris MoU, λίστα η οποία αντιπροσωπεύει σημαίες

ποιότητας με σταθερά χαμηλό ιστορικό κρατήσεων. Αυτό αποδεικνύει ότι

το Κυπριακό Νηολόγιο τηρεί υψηλές προδιαγραφές ποιότητας και

ασφάλειας για τα πλοία που φέρουν την κυπριακή σημαία.

Ωστόσο, αποτελεί υψηλή προτεραιότητα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, η

περαιτέρω απλούστευση και βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Προς αυτή την κατεύθυνση πρόσφατα υλοποιήθηκε η ανάπτυξη της

μονοθυριδικής εξυπηρέτησης ή αλλιώς του “One-Stop-Shipping Centre”,

ενώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η

ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας».

Έχετε αναπτύξει πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του νηολογίου της

Κύπρου. Είστε ευχαριστημένη από τα αποτελέσματα των

συναντήσεων σας στο εξωτερικό;

Είναι γεγονός ότι με την ανάληψη των καθηκόντων μου ως Υφυπουργός

Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω της Κυπριακής Δημοκρατίας, το Μάρτιο του

2023, τέθηκε ως υψηλή προτεραιότητα η ενίσχυση του Κυπριακού

νηολογίου πλοίων. Υιοθετώντας μια στοχευμένη και πολυεπίπεδη

στρατηγική, η οποία μεταξύ άλλων περιελάβανε συναντήσεις με την

πλοιοκτητική κοινότητα της Ελλάδας και όχι μόνο, καταφέραμε σε πρώτη

φάση να ανακόψουμε την απώλεια πλοίων από το Κυπριακό νηολόγιο,

ενώ το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε με ευχαρίστηση, μια σημαντική

και αξιοπρόσεκτη αύξηση του Κυπριακού νηολογίου.

Είμαι πεπεισμένη ότι με τη συνέχιση της στοχευμένης προβολής και

προώθησης του Κυπριακού νηολογίου, η αύξηση αυτή θα συνεχιστεί.

-Σας απασχολεί το θέμα της προσέλκυσης νέων στο ναυτικό

επάγγελμα και αν ναι τι έχετε κάνει στο πεδίο για αυτό;

«Η ναυτική εκπαίδευση είναι τομέας στον οποίο αποδίδεται μεγάλη

σημασία από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, καθώς συμβάλλει στη βελτίωση

των επιπέδων ασφάλειας των πλοίων αλλά και στην ανταγωνιστικότητα

της κυπριακής ναυτιλίας. Η προσέλκυση των νέων μας στη Ναυτιλία

αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη και προς

αυτή την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια γίνονται στοχευμένες και

συντονισμένες προσπάθειες ενημέρωσης της νέας γενιάς για τις

επιλογές για μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία στο

ναυτιλιακό κλάδο.

Πέραν των διαχρονικών προσπαθειών του Υφυπουργείου, στα θέματα

προβολής, οικονομικής ενίσχυσης και προσέλκυσης περισσότερων νέων

σπουδαστών, φέτος οι προσπάθειες ενισχύονται με νέες δράσεις που

έχουν συμφωνηθεί με το Υπουργείο Παιδείας, οι οποίες στοχεύουν κυρίως

στην ενημέρωση και καλλιέργεια θαλάσσιας κουλτούρας. Συγκεκριμένα,

για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία εκπαιδευτική

Ημερίδα «Γνωρίζω τον κόσμο της Ναυτιλίας», στην οποία συμμετείχαν 100

μαθητές της Α&Β Λυκείου, στο πλαίσιο της οποίας αναδείξαμε τα

πλεονεκτήματα αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τομέα της

ναυτιλίας και ενημερώσαμε για το στρατηγικό πλεονέκτημα της ναυτιλίας

ως επαγγελματικού κλάδου, τις προοπτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά

του ναυτικού και ναυτιλιακού επαγγέλματος, ώστε να επιλέγουν συνειδητά

ένα ασφαλές και με προοπτικές εργασιακό περιβάλλον.

Επιπρόσθετα, έχουν τροχοδρομηθεί και νέες δράσεις στο πλαίσιο του

καθιερωμένου Φεστιβάλ «ΘΑΛΑΣΣΑ 2024»,που θα πραγματοποιηθεί στις

19 Οκτωβρίου, στη παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου

Χριστοδουλίδη.

Σημαντική είναι και η πρόσφατη αναγνώριση από το Υφυπουργείο

Ναυτιλίας, της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού ΤΕΕΝΣ στη Χίο, του

Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και

Παράδοσης. Η ακαδημία πιστοποιήθηκε για τα εκπαιδευτικά

προγράμματα Αξιωματικού φυλακής γέφυρας και Αξιωματικού φυλακής

μηχανής, επιβεβαιώνοντας την σταθερή στήριξη του Υφυπουργείου

Ναυτιλίας στην ναυτική εκπαίδευση, η οποία αποτελεί ένα από τους

βασικούς πυλώνες της παγκόσμιας ναυτιλίας, συμβάλλοντας στις

συλλογικές προσπάθειες της ναυτιλιακής κοινότητας για αναβάθμιση της.

Για να επιτευχθούν ωστόσο οι στόχοι που έχουν τεθεί απαιτείται

συστηματική και συνεχής προσπάθεια από διάφορους εμπλεκόμενους

φορείς της πολιτείας, γονείς και εκπαιδευτικούς, ώστε πρώτιστα να

καλλιεργηθεί η θαλάσσια κουλτούρα στον τόπο μας, να πετύχουμε την

αναβίωση της ναυτικής μας παράδοσης, την εξοικείωση με το θαλασσινό

στοιχείο, και γενικότερα να φέρουμε κοντά τους νέους μας με τη θάλασσα.

Αποτελεί δέσμευση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας να ενισχυθούν οι

προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση και να αναλάβει συγκεκριμένες

πρωτοβουλίες, έτσι ώστε η νέα γενιά να είναι σε θέση να συμβάλει στην

ανάπτυξη, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα του κλάδου».

– Η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά τη γνώμη σας, ποια μέτρα πρέπει να

λάβει για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής

ναυτιλίας;

«O κλάδος των ευρωπαϊκών θαλάσσιων μεταφορών αντιμετωπίζει

σημαντικές προκλήσεις, μεταξύ των οποίων ο διεθνής ανταγωνισμός, ο

προστατευτισμός, τα μέτρα τρίτων χωρών και οι κυρώσεις.

Αναγνωρίζοντας τη σημασία, την ιδιαιτερότητα και τη γεωστρατηγική

σπουδαιότητα της ναυτιλίας για την ΕΕ, είναι επιτακτική ανάγκη η

ενίσχυσης της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη το διεθνή χαρακτήρα της ναυτιλίας, είναι

σημαντικό, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να εργαστούν για τη διασφάλιση

ισότιμων όρων ανταγωνισμού, με τη θέσπιση και ομοιόμορφη εφαρμογή

κανονισμών και γενικότερα του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας της

ναυτιλιακής βιομηχανίας. Για αυτό τον λόγο ως Κύπρος στηρίζουμε

σθεναρά το έργο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ως ο αρμόδιος

Οργανισμός για όλα τα ρυθμιστικά ζητήματα που σχετίζονται με τη διεθνή

ναυτιλία και υποστηρίζουμε πλήρως τον ρόλο του ως το κύριο διεθνές

φόρουμ για ναυτιλιακά θέματα που επηρεάζουν τον κλάδο σε διεθνές

επίπεδο».

-Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα θεωρείτε ότι είναι

ικανοποιητική σήμερα και ανταποκρίνεται στις μεταφορικές ανάγκες;

Υπάρχουν σκέψεις για την ενδυνάμωση στο μέλλον;

«Η Κυπριακή Κυβέρνηση και το Υφυπουργείο Ναυτιλίας προσδίδει μεγάλη

σημασία στη λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου και

Ελλάδας, η οποία το 2022 έγινε πραγματικότητα. Η θαλάσσια σύνδεση

Κύπρου-Ελλάδας όντας Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος

(ΥΓΟΣ), επιδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία με αποκλειστικό σκοπό

τη μεταφορά επιβατών και των συνοδευόμενων οχημάτων τους,

εξυπηρετώντας τις ανάγκες των Κυπρίων, Ελλαδιτών και Ευρωπαίων

πολιτών οι οποίοι για διάφορους λόγους δεν επιλέγουν να ταξιδέψουν

αεροπορικώς.

Στις 23 Αυγούστου 2023, εγκρίθηκε, με απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου,

μετά από αξιολόγηση των δεικτών απόδοσης, στη βάση των αριθμών

επιβατών που μεταφέρθηκαν από το 2022 μέχρι και σήμερα, η επέκταση

της Σύμβασης για την εκτέλεση της Θαλάσσιας Επιβατικής Σύνδεσης

Κύπρου- Ελλάδας, για περαιτέρω 3 έτη (2025,2026,2027).

Η Θαλάσσια Επιβατική Σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας αγκαλιάστηκε από την

πρώτη χρονιά από το επιβατικό κοινό με τεράστια επιτυχία, ξεπερνώντας

κάθε επιθυμητή προσδοκία, δημιουργώντας ένα νέο τμήμα τουριστικής

αγοράς για τους ταξιδιώτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν από και προς

την Κύπρο και την υπόλοιπη ηπειρωτική Ευρώπη με τα ιδιωτικά τους

αυτοκίνητα και δίκυκλα.

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έδωσε από την πρώτη στιγμή ιδιαίτερη

σημασία στην εύρυθμη λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης

Κύπρου – Ελλάδας η οποία παρέχει ένα εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς

επιβατών και των συνοδευόμενων οχημάτων τους, εξυπηρετώντας

ειδικότερα τις ανάγκες όσων αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να ταξιδέψουν

αεροπορικώς, είτε για ιατρικούς λόγους είτε λόγω ηλικίας ή αεροφοβίας.

Από το πρώτο ταξίδι τον Ιούνιο του 2022 μέχρι και σήμερα έχουν ταξιδέψει

περισσότεροι από 21,000 επιβάτες, μεταφέροντας περισσότερα από 7000

αυτοκίνητα και 700 κατοικίδια. Οι αριθμοί αυτοί αποδεικνύουν ότι η

θαλάσσια επιβατική σύνδεση είναι απαραίτητη.

Η βιωσιμότητα της επιβατικής σύνδεσης Κύπρου και Ελλάδας μετά τη λήξη

της επιδότησης, είναι ένα θέμα που προβληματίζει, λαμβάνοντας υπόψη

τόσο την ιδιαιτερότητα της γραμμής αλλά και τις συνεχώς μεταβαλλόμενες

συνθήκες. Το μήνυμα που θέλω να στείλω στο επιβατικό κοινό είναι πως η

Κυπριακή Κυβέρνηση και το Υφυπουργείο Ναυτιλίας θα σταθεί αρωγός και

θα στηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια και πρωτοβουλία έτσι ώστε οι

πολίτες να συνεχίσουν να έχουν την επιλογή αυτή.

– Ποιος είναι ο επόμενος σχεδιασμός για την Κυπριακή ναυτιλία;

Πρωταρχικός στόχος είναι η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου και των

στέρεων βάσεων, τα οποία θα επιτρέψουν την ουσιώδη ενίσχυση και

θωράκιση της Κυπριακής ναυτιλίας.

Το πλάνο αυτό εδράζεται σε τρεις πυλώνες. 1.Το ανθρώπινο δυναμικό,

2.Τη θέση και παρουσία της Κύπρου στο διεθνές ναυτιλιακό χάρτη 3.Τη

συνεργασία με τη ναυτιλιακή κοινότητα.

Η συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού είναι χωρίς αμφιβολία εξαιρετικά

σημαντική και προτεραιότητα μας είναι η ενίσχυση του Υφυπουργείου με

κατάλληλα καταρτισμένους επιθεωρητές πλοίων και λειτουργούς

εμπορικής ναυτιλίας, αλλά και η πλήρης αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και

εμπειρογνωμοσύνης του υφιστάμενου προσωπικού.

Η εδραίωση της Κύπρου ως ένα σημαντικό ναυτιλιακό κράτος, με ισχυρή

φωνή στα κέντρα λήψης αποφάσεων είναι υψίστης σημασίας, για να

μπορούμε να διαμορφώνουμε πολιτικές οι οποίες να συμβάλουν μεταξύ

άλλων στη βιώσιμη ανάπτυξη της Κυπριακής ναυτιλίας.

Τέλος, η συνεργασία με τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι απαραίτητο

συστατικό σε ένα τομέα με ιδιαιτερότητες και πολλούς εμπλεκόμενους

φορείς.

Σε αυτά τα πλαίσια συνεχίζουμε τις προσπάθειες βελτίωσης και

εκσυγχρονισμού του πλαισίου που διέπει την παροχή υπηρεσιών με την

ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών που παρέχονται από το Υφυπουργείο

Ναυτιλίας, την ισχυροποίηση της φωνής και της παρουσίας της Κύπρου

στα διεθνή ναυτιλιακά φόρα και τη συνεχή εκπαίδευση του ανθρώπινου

δυναμικού. Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι έχει εγκριθεί η ανέγερση

νέων κτιριακών εγκαταστάσεων του Υφυπουργείου Ναυτιλίας και οι

σχετικές διαδικασίες έχουν ξεκινήσει και προχωρούν με εντατικούς

ρυθμούς».

– Η διοργάνωση του Maritime Cyprus το 2025 ποιους στόχους θα

βάλει;

«Το Διεθνές Συνέδριο Ναυτιλιακή Κύπρος που πραγματοποιείται κάθε δύο

χρόνια στην Κύπρο, κατατάσσεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα και

ποιοτικότερα ναυτιλιακά συνέδρια παγκοσμίως. Η επιτυχία του συνεδρίου

οφείλεται στο υψηλό επίπεδο των ομιλητών και στο μεγάλο αριθμό

ναυτιλιακών παραγόντων που παρευρίσκονται στο συνέδριο,

συμπεριλαμβανομένων πλοιοκτητών, πλοιοδιαχειριστών, υψηλόβαθμων

στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας και εκπροσώπων από διεθνείς και

ευρωπαϊκούς οργανισμούς. Οι συμμετοχές στο προηγούμενο συνέδριο,

που διοργανώθηκε το 2023, ξεπέρασαν τους 1000 σύνεδρους και

αισιοδοξούμε ότι το συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2025» που θα

πραγματοποιηθεί μεταξύ 5-8 Οκτωβρίου 2025, θα σημειώσει ακόμη

μεγαλύτερη επιτυχία. Στο πλαίσιο του συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος

2025» που θα διοργανωθεί για δέκατη ένατη φορά, οι συμμετέχοντες θα

έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να αναλύσουν τις τελευταίες τάσεις

και καινοτομίες στον κλάδο της ναυτιλίας, να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο

σε συζητήσεις για καίρια θέματα και προκλήσεις που αντιμετωπίζει η

παγκόσμια ναυτιλία και να διευρύνουν το δίκτυο επαφών τους με

εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας».

-Οι σχέσεις με το υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας είναι αρμονικές ή

υπάρχουν ανταγωνιστικές συγκρούσεις;

«Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικός πυλώνας

ανάπτυξης της οικονομίας τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κύπρο,

δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, τα οποία συνδέουν μακραίωνοι

ιστορικοί δεσμοί που εδράζονται σε κοινές αξίες και αρχές. Επομένως, η

συνεργασία δεν θα μπορούσε να είναι το λιγότερο από άριστη σε όλα τα

επίπεδα και σε καμία περίπτωση- και θα ήθελα να τονίσω το σημείο αυτό-

δεν υπάρχουν ανταγωνιστικές συγκρούσεις.

Πρόσθετα της σταθερής και συνεχούς συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα, με

τη θεσμοθέτηση του Ανώτατου Συμβουλίου Ελλάδας και Κύπρου, ενός

οργάνου διακυβερνητικής συνεργασίας, η ναυτιλία συμπεριλήφθηκε στους

τομείς που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της 1 ης συνόδου που

πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Αθήνα. Μεταξύ των

θεμάτων που συζητήθηκαν με σκοπό την προώθηση κοινών δράσεων και

πρωτοβουλιών είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής

ναυτιλίας, η προβολή και προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης, η

ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε ό,τι αφορά τη ψηφιοποίηση υπηρεσιών των

νηολογίων των δύο χωρών, καθώς και η δημιουργία προοπτικών για

βιώσιμη λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου –

Ελλάδας. Η 2 ης σύνοδος θα πραγματοποιηθεί στην Κύπρο περί τα τέλη

Νοεμβρίου».

-Ποια μέτρα έχετε λάβει για την πράσινη μετάβαση της Κυπριακής

ναυτιλίας;

«Παρόλο που οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το πιο αποδοτικό

περιβαλλοντικά μέσο μεταφοράς, αναγνωρίζουμε την ανάγκη για

περαιτέρω μειώσεις στις εκπομπές ρύπων και για την ενσωμάτωση πιο

καθαρών τεχνολογιών στις θαλάσσιες μεταφορές. Η ναυτιλία δεν πρέπει

να μείνει απλός θεατής στην παγκόσμια προσπάθεια για μείωση των

αερίων ρύπων του θερμοκηπίου.

Για εμάς, όντας νησιωτική χώρα, η ανάγκη για αποτελεσματική

αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι επιτακτική, καθώς ο τουρισμός

– ένας βασικός πυλώνας της οικονομίας μας – εξαρτάται σε μεγάλο

βαθμό από την προστασία των παραλιακών και θαλάσσιων περιοχών

μας.

Η μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία αποτελεί ένα από τα κεντρικά

θέματα στην ατζέντα της ναυτιλιακής μας πολιτικής και απαιτεί

ολοκληρωμένες στρατηγικές, οι οποίες θα εξετάζουν τόσο τις άμεσες όσο

και τις μακροπρόθεσμες ανάγκες του κλάδου. Ως μέλος της ΕΕ, η χώρα

μας δεσμεύεται από τους στόχους για ένα κλιματικά ουδέτερο περιβάλλον

έως το 2050, καθώς και από τις πρόσφατες δεσμεύσεις του IMO για την

απανθρακοποίηση της ναυτιλίας γύρω στο 2050.

Η προοπτική για μια πράσινη ναυτιλία όχι μόνο είναι εφικτή, αλλά και

απαραίτητη. Με τη συνεχή ενθάρρυνση της καινοτομίας, την ενίσχυση της

διεθνούς συνεργασίας και την υλοποίηση εφαρμόσιμων και βιώσιμων

πολιτικών, μπορούμε να καταστήσουμε την αειφόρο ναυτιλία μια

πραγματικότητα.

Η δέσμευσή μας στην αειφόρο ανάπτυξη και η προώθηση της πράσινης

ναυτιλίας είναι ουσιώδεις για τη διασφάλιση ενός θετικού και βιώσιμου

μέλλοντος για τον κλάδο μας, για τη χώρα μας, και για τον πλανήτη μας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργικό Συμβούλιο, ενέκρινε φέτος,

αναθεωρημένη σειρά πράσινων κινήτρων για την επιβράβευση πλοίων

που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων του

θερμοκηπίου. Από τον Ιανουάριο του 2024, ο ετήσιος φόρος

χωρητικότητας των εγγεγραμμένων στο κυπριακό νηολόγιο πλοία έχει

μειωθεί έως και 30% για κάθε πλοίο που επιδεικνύει μέτρα για τη μείωση

των κλιματικών επιπτώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες

επιβραβεύονται για βιώσιμες ναυτιλιακές προσπάθειες».

– Υπάρχει μέριμνα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού;

«Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε προβεί σε δράσεις που αφορούν τον τομέα

της κρουαζιέρας, ο οποίος συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα

αναπτυσσόμενους και πιο ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού και

συμβάλει σημαντικά στις τοπικές και εθνικές οικονομίες. Φυσικά, οι

προσπάθειες δεν περιορίζονται μόνο στην προσέλκυση

κρουαζιερόπλοιων στο Κυπριακό νηολόγιο, αλλά σε συνεργασία με τις

άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες με

στόχο να καταστεί η Κύπρος ελκυστικός προορισμός κρουαζιέρας.

Πρόσφατα παρευρέθηκα σε συνέδριο που διοργανώθηκε στα πλαίσια

της βδομάδας κρουαζιέρας από τη CLIA στη Γένοβα, όπου είχα την

ευκαιρία να ενημερώσω για τις ενέργειες και δράσεις της Κύπρου

προς αυτή την κατεύθυνση και για την ισχυρή στήριξη της Κύπρου

στις προσπάθειες που καταβάλλει ο κλάδος της κρουαζιέρας για να

συμμορφωθεί με τις νέες απαιτήσεις που έχουν τεθεί για την

απανθρακοποίηση, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στον

Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.

Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η κοινή δράση όλων των εμπλεκόμενων

υπηρεσιών, με συντονιστή το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, για την

ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό

της κρουαζιέρας, η οποία αναμένεται να εγκριθεί από το Υπουργικό

Συμβούλιο και να παρουσιαστεί πριν το τέλος του τρέχοντος έτους.

– Ποια η πολιτική που ακολουθείται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας

σε σχέση με την προώθηση του ρόλου της γυναίκας στη ναυτιλία;

«Η Κύπρος εργάζεται συνεχώς για την προώθηση της ισότητας των φύλων

και του ρόλου της γυναίκας. Με πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού

Συμβουλίου έχει εγκριθεί η νέα Εθνική Στρατηγική για την Ισότητα των

Φύλων 2024-2026 και όλα τα Υπουργεία και Υφυπουργεία της Κυπριακής

Δημοκρατίας προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες για να υλοποιήσουν

τις αναγκαίες δράσεις.

Η προώθηση της ισότητας των φύλων και της ενδυνάμωσης των γυναικών

στη ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί μία από τις δεσμεύσεις του

Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Για το σκοπό αυτό, έχει δρομολογηθεί ένα σχέδιο

δράσης μεταξύ του Υφυπουργείου Ναυτιλίας και της Επιτρόπου Ισότητας

των Φύλων, το οποίο ως πρώτο βήμα περιλαμβάνει τη χαρτογράφηση των

αναγκών των γυναικών στη ναυτιλία.

Στο πλαίσιο της προώθησης της ισότητας των φύλων, πραγματοποιούνται

από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας διάφορες δράσεις ενισχύοντας την

ενημέρωση για ενθάρρυνση περισσότερων γυναικών να ενταχθούν στη

ναυτιλία, τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος και την παροχή

ευκαιριών κατάρτισης και καθοδήγησης.

Στα πλαίσια των εορτασμών της Διεθνούς Ημέρας της Γυναίκας στη

Ναυτιλίας που καθιερώθηκε από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και

εορτάζεται κάθε χρόνο στις 18 Μαΐου, διοργανώνεται κάθε χρόνο ειδική

εκδήλωση στην οποία παρευρίσκονται γυναίκες που εργοδοτούνται σε όλες

τις βαθμίδες και τομείς της κυπριακής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Μεταξύ πολλών άλλων δράσεων, έχουμε θεσπίσει το Βραβείο Ισότητας των

Φύλων στην Κυπριακή Ναυτιλία, το οποίο απονεμήθηκε φέτος για πρώτη

φορά, στην πιο πάνω εκδήλωση.

Ακόμα μια σημαντική διεθνής αναγνώριση των προσπαθειών μας, είναι η

απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) να απονείμει το

πρώτο βραβείο του ΔΝΟ για την Ισότητα των Φύλων στην υποψήφια της

Κύπρου. Είμαστε περήφανοι που η Κύπρος είναι η πρώτη χώρα που

βραβεύεται στα πλαίσια του συγκεκριμένου θεσμού.

Πολύ σημαντική, επίσης, είναι και η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου,

να δίνονται κάθε χρόνο 10 υποτροφίες εις μνήμη της Δρ. Χριστιάνας Κούτα

σε γυναίκες άνω των 25 ετών που επιθυμούν να φοιτήσουν και να

παρακολουθήσουν επαγγέλματα που συνάδουν και με τα γαλάζια

επαγγέλματα. Είναι μια πρωτοβουλία της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη

που στόχο έχει την εντατικοποίηση των γυναικών σε επαγγέλματα τα οποία

ανέκαθεν θεωρούνταν ανδροκρατούμενα και ίσως κορεσμένα για γυναίκες.

Επιπλέον, παρέχουμε υποτροφίες σε σπουδαστές ναυτικών ακαδημιών σε

ολόκληρη τη χώρα και δεσμευόμαστε να επεκτείνουμε ακόμη περισσότερο

αυτά τα προγράμματα υποτροφιών, ειδικά προσαρμοσμένα για γυναίκες,

και να διευκολύνουμε την πρόσβαση σε ναυτικά πανεπιστήμια υψηλού

κύρους.

Είναι με μεγάλη χαρά που θα φιλοξενήσουμε φέτος στην Κύπρο, την Ετήσια

Γενική Συνέλευση και το Συνέδριο της Wista International για το 2024, που

θα πραγματοποιηθεί στην Λεμεσό στις 9-11 Οκτωβρίου 2024, στην

παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκου

Χριστοδουλίδη και του Γενικού Γραμματέα του ΔΝΟ κ. Arsenio Dominguez».

Ποια είναι η Μαρίνα Χατζημανώλη

Η Μαρίνα Χατζημανώλη γεννήθηκε στην Αμμόχωστο. Μετά την Τουρκική εισβολή του 1974, εγκαταστάθηκε στη Λεμεσό με την οικογένειά της.

Είναι απόφοιτος του Λανιτείου Λυκείου Β, Λεμεσού.

Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο του Leicester του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου έλαβε τον τίτλο του Bachelor of Laws (LLB Hons).

Στη συνέχεια απέκτησε τον τίτλο Barrister at Law από το Inns of Court School of Law του Λονδίνου, ως μέλος του Lincolns Inn στην Αγγλία.

Είναι μέλος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου και του Δικηγορικού Συλλόγου Λεμεσού. Εξάσκησε για πολλά χρόνια το δικηγορικό επάγγελμα, σε δικηγορικό γραφείο αλλά και σε εταιρείες ως νομικός σύμβουλος.

Διετέλεσε Δημοτική Σύμβουλος στον Δήμο Λεμεσού από το 2016 μέχρι το 2023. Συμμετείχε ενεργά σε πολυάριθμες επιτροπές του Δήμου και ως μέλος του ΔΣ του Συμβουλίου Αποχετεύσεων Λεμεσού.

Διετέλεσε ιδρυτικό μέλος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Νέων Λεμεσού, Πρόεδρος Συνδέσμου Γονέων στη Δημοτική Εκπαίδευση, Μέλος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων & Κηδεμόνων Δημοτικών Σχολείων Πόλης και Επαρχίας Λεμεσού και είναι ενεργό μέλος σε δημόσιες και ιδιωτικές φιλανθρωπικές οργανώσεις της πόλης. Έχει λάβει τιμητικές διακρίσεις για το κοινωνικό και φιλανθρωπικό της έργο.

Με δική της συμβολή διεκπεραιώθηκε στον Δήμο Λεμεσού, για πρώτη φορά, εφαρμογή Blockchain (αλυσίδα συστοιχιών) για την ηλεκτρονική έκδοση και επαλήθευση γνησιότητας εγγράφων στον Δήμο, επιτρέποντας στους κατοίκους της Λεμεσού να λαμβάνουν ποιοτική εξυπηρέτηση σε ένα ψηφιακό περιβάλλον.

Από το 2021, είναι η πρώτη γυναίκα επίτιμο μέλος του Europa Uomo Κύπρου, όπου πρωτοστάτησε στην εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση και πρόληψη για τον καρκίνο του προστάτη.

Η πολιτική της δράση άρχισε από τα μαθητικά της χρόνια ως ενεργό μέλος της Μαθητικής Κίνησης (ΜΑΚΙ) της ΝΕΔΗΣΥ Λεμεσού, ακολούθως στην Πρωτοπορία Αγγλίας και μετέπειτα στη ΝΕΔΗΣΥ και στον Δημοκρατικό Συναγερμό.

Κατά την προεκλογική εκστρατεία για τις Προεδρικές Εκλογές 2023, κατείχε τη θέση της Διευθύντριας του Πολιτικού Γραφείου του Εκλεγέντος Πρόεδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη.

Είναι μητέρα τριών παιδιών, του Χάρη, της Μέλανης και της Χριστίνας.

Διαβάστε επίσης:

Δημήτρης Κουρέτας για Βόλο: Mαζεύουμε 100 τόνους νεκρά ψάρια τη μέρα, ολοκληρώνεται την Κυριακή η αποκομιδή

Profile: Κάλυψη του Κοινού Ομολογιακού Δανείου της Profile Technologies

Βενεζουέλα: Η ηλεκτροδότηση θα αποκατασταθεί σύντομα, λέει ο υπουργός Εσωτερικών