Οι θεσμικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει, αλλά και η κινητικότητα που παρουσιάζει η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρίνα Χατζημανώλη, έχει ένα στόχο: στην προσέλκυση πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο.

Αυτό αποδείχθηκε στα πρόσφατα ταξίδια της στο Μαϊάμι, όπου συνάντησε στελέχη δύο μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας, της Royal Caribbean και της Norwegian Cruises Lines, στο Λονδίνο για τις εργασίες του ΙΜΟ και στην Αθήνα, στη συγκέντρωση – δεξίωση προς τιμήν των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά και στο συνέδριο της Capital Link που έγινε στη Λεμεσό.

1

Η Μαρίνα Χατζημανώλη, σε όλες αυτές τις συναντήσεις, αποσαφήνισε: “Η περαιτέρω ενίσχυση του Κυπριακού Νηολογίου αποτελεί σαφέστατα ένα από τους πρωταρχικούς στόχους της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη και του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας την εθνική διάσταση, μια μικρή σε έκταση χώρα, να διατηρεί ένα ισχυρό και ποιοτικό νηολόγιο”.

Παράλληλα, διευκρινίζει: “Ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής ταυτότητας, αντανακλώντας τους ιστορικούς δεσμούς και την οικονομική μας δύναμη. Με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους, η Κύπρος συμβάλλει σημαντικά στο παγκόσμιο ναυτιλιακό τοπίο, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ευημερία.

Με την προληπτική εμπλοκή της Κύπρου σε κρίσιμες διαδικασίες λήψης αποφάσεων που διαμορφώνουν άμεσα τις ναυτιλιακές υποθέσεις, όχι μόνο εδραιώνεται το καθεστώς της Κύπρου ως ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα, αλλά και αποδεικνύεται η ακλόνητη δέσμευσή της Κύπρου στην παγκόσμια ναυτιλιακή διακυβέρνηση”.

Αναλύοντας το θεσμικό πλαίσιο της Κυπριακής Ναυτιλίας, η Μαρίνα Χατζημανώλη, επισημαίνει:

“Το πλαίσιο των υπηρεσιών και πλεονεκτημάτων που παρέχονται από το Κυπριακό Νηολόγιο, όπως είναι το σταθερό και ανταγωνιστικό σύστημα φόρου χωρητικότητας, τα μηδενικά τέλη νηολόγησης, η υπηρεσία 24/7, η εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού, τα υψηλά πρότυπα ασφάλειας, η αποτελεσματικότητα και ευελιξία, καθώς και η φήμη ενός κυρίαρχου κράτους σημαίας, μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτιμώ ότι ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες και το πλαίσιο λειτουργίας μιας σύγχρονης ναυτιλιακής εταιρείας. Παρόλα αυτά, η περαιτέρω απλούστευση και βελτίωση των υπηρεσιών αποτελεί προτεραιότητα μας:

Πρώτο: Προς αυτή την κατεύθυνση έχει δημιουργηθεί και ήδη λειτουργεί η μονοθυριδική εξυπηρέτηση ή αλλιώς “One-Stop-Shipping Centre”, προς εξυπηρέτηση των ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η πλήρης ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών που παρέχονται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας.

Δεύτερο: Επιπρόσθετα, αξιολογώντας ότι η συνεργασία μαζί σας είναι απαραίτητο συστατικό της προόδου και της λήψης βιώσιμων και ορθολογιστικών αποφάσεων, έχουμε προχωρήσει στη σύσταση δύο συμβουλευτικών επιτροπών, της Ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας και της Ποιότητας της Κυπριακής Σημαίας καθώς επίσης και για την Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Ναυτιλιακού πλέγματος-Cluster. Συμμετοχή σε αυτές τις επιτροπές θα έχετε εσείς, όπου μέσω των εμπειριών και των γνώσεων σας, θα είναι δυνατή η παραγωγή συμβουλευτικών προτάσεων προς τον εκάστοτε Υφυπουργό Ναυτιλίας.

Επίσης, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link στη Λεμεσό, η Μαρίνα Χατζημανώλη, τόνισε με έμφαση ότι δεδομένου ότι η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία, είναι πιο ευάλωτη στις γεωπολιτικές εξελίξεις και προκλήσεις.

Το προηγούμενο έτος δεν αποτέλεσε εξαίρεση, καθώς ζήσαμε πρωτοφανή και απρόβλεπτα γεγονότα θέτοντας την παγκόσμια ναυτιλία υπό πίεση και πρόσθεσε: “Είναι πιθανό ορισμένες από αυτές τις προκλήσεις να παραμένουν ή να εξελιχθούν εντός του 2024 και αναμένεται ότι το τρέχον έτος που διανύουμε θα είναι και πάλι γεμάτο προκλήσεις.

Από τις αρχές του 2022, ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε τη ναυτιλία και το θαλάσσιο εμπόριο.

Τους τελευταίους μήνες, η διεθνής ναυτιλία βρέθηκε αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που οδήγησε μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν τα δρομολόγια των πλοίων τους και να αναστείλουν τις μεταφορές φορτίων.

Οι επιθέσεις αυτές ώθησαν το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, να υιοθετήσει άμεσα ειδικά μέτρα ασφαλείας για την προστασία των κυπριακών πλοίων και να ενημερώσει αναλόγως τη ναυτιλιακή κοινότητα. Επιπλέον, την προηγούμενη εβδομάδα η Κυπριακή Κυβέρνηση ανακοίνωσε, τη συμμετοχή της στο “ASPIDES” μαζί με άλλα μέλη της ΕΕ, για την προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας”.

Ο ρόλος της Κύπρου

Στη συνέχεια, η Μαρίνα Χατζημανώλη, ανέφερε ότι ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής ταυτότητας, αντανακλώντας τους ιστορικούς δεσμούς και την οικονομική μας δύναμη και συμπλήρωσε, λέγοντας:

“Με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους, η Κύπρος συμβάλλει σημαντικά στο παγκόσμιο ναυτιλιακό τοπίο, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ευημερία.

Με την προληπτική εμπλοκή της Κύπρου σε κρίσιμες διαδικασίες λήψης αποφάσεων που διαμορφώνουν άμεσα τις ναυτιλιακές υποθέσεις, όχι μόνο εδραιώνεται το καθεστώς της Κύπρου ως ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο ναυτιλιακό σύμπλεγμα, αλλά και αποδεικνύεται η ακλόνητη δέσμευσή της Κύπρου στην παγκόσμια ναυτιλιακή διακυβέρνηση.

Κρίσιμη καμπή

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς παρακολουθούμε την έναρξη μιας μεταβαλλόμενης εποχής στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία χαρακτηρίζεται από πολύπλοκες προκλήσεις.

Τα καύσιμα και η τεχνολογία, η ψηφιοποίηση και η αυτόνομη ναυτιλία, σε συνδυασμό με την πράσινη χρηματοδότηση, είναι οι κύριες προκλήσεις του κλάδου που καθορίζουν τις βασικές τάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας.

Και οι προκλήσεις αυτές είναι αλληλένδετες, τονίζει η Μαρίνα Χατζημανώλη και υπογραμμίζει: το καύσιμο θα πρέπει να είναι διαθέσιμο, οικονομικά αποδοτικό, συμβατό με την υπάρχουσα και τη μελλοντική τεχνολογία και να συμμορφώνεται με τις τρέχουσες και μελλοντικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Οι ψηφιακές τεχνολογίες και λύσεις, χρησιμοποιούνται για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και τη βελτίωση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας.

Ταυτόχρονα, προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους με τη βελτίωση της αποδοτικότητας του στόλου, ώστε να συμβάλουν στην επιτάχυνση της απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα.

Όλα τα παραπάνω, δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς χρηματοδότηση. Η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διευκόλυνση αυτής της μετάβασης, προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αναδεικνύεται ως η σημαντικότερη πρόκληση και ευκαιρία για τον τομέα μας.

Η επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής έχει θέσει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, το θέμα απαλλαγής της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τις εκπομπές άνθρακα.

Αισθανόμαστε πολύ έντονα το χρέος και την ευθύνη, να συμβάλουμε εποικοδομητικά και αποτελεσματικά, στις συλλογικές προσπάθειες που γίνονται για τη μετάβαση σε μια πράσινη ναυτιλία.

Καταδεικνύοντας την προσήλωση της κυπριακής ναυτιλίας στον πράσινο μετασχηματισμό, θεσπίσαμε μια σειρά πράσινων κινήτρων από το οικονομικό έτος 2021, τα οποία, από τον μήνα αυτό, έχουν αναθεωρηθεί και εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ως κορυφαίος υποστηρικτής της βιώσιμης ναυτιλίας, πιστεύουμε ότι απαιτούνται ολοκληρωμένα και ποικίλα μέτρα τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών και της διασφάλισης ενός βιώσιμου μέλλοντος για τον κλάδο.

Αυτό προϋποθέτει την υιοθέτηση καθαρότερων καυσίμων, τη δημιουργία αναγκαίων και υποστηρικτικών υποδομών, την αυτοματοποίηση των πλοίων και τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών. Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας να δοθούν κίνητρα στους πλοιοκτήτες, για τις επενδύσεις τους σε βιώσιμες πρακτικές, ώστε να επιταχυνθεί η υιοθέτησή τους.

Σε μια εποχή όπου η αποδοτικότητα είναι το κλειδί της επιτυχίας και ο ανταγωνισμός αυξάνεται, η σημασία της ορθολογικής και αποτελεσματικής διαχείρισης του στόλου δεν μπορεί να υπερτονιστεί.

Αυτό όχι μόνο ενισχύει τη λειτουργική αποδοτικότητα, αλλά συμβάλλει και στη μείωση του κόστους, μια κρίσιμη παράμετρος ενόψει του έντονου ανταγωνισμού.

Επιπλέον, η βελτιστοποίηση των επιδόσεων του στόλου συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής απόδοσης, ευθυγραμμίζοντας τις πρακτικές μας με τους στόχους βιωσιμότητας και διατηρώντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Προσηλωμένοι στην πρόοδο, ενθαρρύνουμε την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για αυτοματοποίηση και βελτιστοποίηση, ώστε να αναβαθμίσουμε τις πρακτικές διαχείρισης πλοίων.

Η βελτιστοποίηση των επιδόσεων του στόλου αυξάνει την επιχειρησιακή αποδοτικότητα, μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ενισχύει τη θέση της Κύπρου ως σημαία αριστείας στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή.

Η χάραξη της πορείας προς ένα βιώσιμο μέλλον δεν αποτελεί απλά ευθύνη μας, αλλά κληρονομιά προς τις μελλοντικές γενιές. Η διατήρηση αυτής της κληρονομιάς μέσω της συνεργασίας, της καινοτομίας και της τήρησης των διεθνών προτύπων είναι υψίστης σημασίας.

Απόλυτα συνυφασμένοι με το θέμα της φετινή χρονιάς, ως “Εθνικό Έτος Νεολαίας”, δεσμευόμαστε να ενισχύσουμε τη ναυτική εκπαίδευση, να δρομολογήσουμε πρωτοβουλίες για την προσέλκυση νέων ταλέντων και να ενισχύσουμε το διαθέσιμο εργατικό δυναμικό. Η πρωτοβουλία αυτή υπογραμμίζει τη σημασία της ενδυνάμωσης της νέας γενιάς, ώστε να συμβάλει στην ανάπτυξη, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα του κλάδου.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται στα πρόθυρα μιας μεταβαλλόμενης εποχής, καθώς αντιμετωπίζει την επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπίσει τις περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Μπροστά στις αντιξοότητες, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι προκλήσεις δημιουργούν και ευκαιρίες. Δεσμευόμαστε να αγκαλιάσουμε αυτές τις προκλήσεις και να τις μετατρέψουμε σε ευκαιρίες για βιώσιμη ανάπτυξη.

Η ναυτική μας κληρονομιά έχει βαθιές ρίζες και ο ναυτιλιακός τομέας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας μας.

Η Κύπρος, με τη στρατηγική της θέση και τη ζωντανή ναυτιλιακή της κοινότητα, είναι έτοιμη να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου.

Η ευθύνη βαραίνει τους ώμους μας να διασφαλίσουμε ότι οι ναυτιλιακές μας δραστηριότητες ευθυγραμμίζονται με τους παγκόσμιους στόχους βιωσιμότητας.

Επίσης, η Μαρίνα Χατζημανώλη, αναρωτήθηκε: Θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι; Εγώ αυτό θέλω.

Αλλά δεν πρόκειται για το ταξίδι μιας γυναίκας μόνο.Είναι το δικό μας ταξίδι. Με τον καθένα και την καθεμιά από εσάς, που συμμετέχεται στην άνοδο του κυπριακού νηολογίου.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών άκουσα με προσοχή τις ανησυχίες σας και παρατήρησα ένα πάθος που δεν παρατηρείται σε καμία άλλη βιομηχανία.

Ας ενδυναμώσουμε αυτό το πάθος και ας ταξιδεύσουμε, επενδύοντας στο μοναδικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα που διαθέτει μόνο η Κύπρος.

Aς στείλουμε το πιο ισχυρό μήνυμα, ότι όταν η κυπριακή σημαία υψώνεται σε όλο τον κόσμο, με την τεχνογνωσία ενός νηολογίου 60 ετών, και μαζί με το μέγεθος του ισχυρότερου και μεγαλύτερου κέντρου πλοιοδιαχείρισης, μαζί με τον τεράστιο αριθμό εταιρειών που εδρεύουν στο νησί μας και παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες προς τον τομέα, καμία πρόκληση δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο.

Επειδή είμαστε η ΝΑΥΤΙΛΙΑ της ΚΥΠΡΟΥ, και είμαστε μοναδικοί!”

Τα κίνητρα

Υπενθυμίζεται ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κύπρου προσφέρει περιβαλλοντικά κίνητρα σε υποστηρίξη πλοιοκτητών στην προσπάθεια τους για την απαλλαγή από εκπομπές άνθρακα.

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο της συνεχούς παρακολούθησης των περιβαλλοντικών εξελίξεων τόσο σε Διεθνές όσο και σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο και συμβάλλοντας στην προσπάθεια για απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας, ανακοινώνει αναθεωρημένη σειρά πράσινων κινήτρων για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων του Θερμοκηπίου.

Από τον Ιανουάριο του 2024, ο ετήσιος φόρος χωρητικότητας θα μειωθεί έως και 30% για κάθε πλοίο που επιδεικνύει μέτρα για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες επιβραβεύονται για βιώσιμες ναυτιλιακές προσπάθειες.

Το υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κύπρου έχει θέσει ως προτεραιότητα του την υποστήριξη της βιώσιμης ναυτιλίας.

Πιστεύει ότι απαιτούνται μια σειρά διαφορετικών μέτρων σε παγκόσμιο και σε περιφερειακό επίπεδο για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών και για ένα βιώσιμο μέλλον για τη βιομηχανία.

Περιλαμβάνει τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων, την ανάπτυξη σχετικών υποδομών, την ηλεκτροδότηση των πλοίων και τη χρήση τεχνολογιών ενεργειακής απόδοσης.

Ο συνδυασμός όλων αυτών των επιλογών παρέχει τη δυνατότητα βελτίωσης της εμπορικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της βιομηχανίας, και ταυτόχρονα οι πλοιοκτήτες να ανταμείβονται για τις επενδύσεις σε βιώσιμες πρακτικές.

Οι «εκπτώσεις» στο φόρο χωρητικότητας απευθύνονται σε πλοιοκτήτες Κυπριακών και Κοινοτικών πλοίων που πληρούν τις προϋποθέσεις των περιβαλλοντικών κινήτρων:

• EEXI – πλοία που έχουν επιτύχει μείωση του Επιτευχθέντος Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Υπάρχοντος Πλοίου σε σχέση με τον Απαιτούμενο Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Υπάρχοντος Πλοίου σε ποσοστό πέραν του 10%, (κανονισμοί 19, 23 και 25 / Παράρτημα VI της αναθεωρημένης MARPOL) θα λάβουν την αντίστοιχη ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας μεταξύ 5 – 25%.

• IMO DCS – το περιβαλλοντικό κίνητρο που σχετίζεται με το Σύστημα Συλλογής Δεδομένων (IMO DCS) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ισχύει για πλοία 5.000 ολικής χωρητικότητας και άνω με δηλωθείσες ώρες εν πλω τουλάχιστον 4.380 ετησίως και συμμορφώνονται με τον κανονισμό 27 του Παραρτήματος VI της αναθεωρημένης MARPOL. Τα πλοία που επιτυγχάνουν μείωση του λόγου της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου προς τη συνολική διανυόμενη απόσταση μεταξύ δυο διαδοχικών περιόδων αναφοράς, πέραν του 4%, θα λάβουν ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας μεταξύ 10 – 20%

• CII – το περιβαλλοντικό κίνητρο σχετίζεται με τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) του ΔΝΟ και εφαρμόζεται σε πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 GT και άνω, τα οποία υπόκεινται στις διατάξεις του Κανονισμού 28 του παραρτήματος VI της τροποποιημένης Σύμβασης MARPOL. Τα πλοία που επιτυγχάνουν λειτουργική ένταση άνθρακα κατηγορίας A ή B σε ένα έτος, με δηλωθείσες ώρες εν πλω τουλάχιστο 4.380 ετησίως θα λάβουν ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας της τάξης του 10% – Κατηγορία Β και 20% – Κατηγορία Α.

Πλοίο που κρατείται για οποιονδήποτε περιβαλλοντικό λόγο κατά την επιθεώρηση ΕΚΛ, ή το οποίο παραβιάζει οποιονδήποτε κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος ή βρίσκεται παροπλισμένο κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους δεν θα είναι επιλέξιμο για το κίνητρο.

Η Κύπρος πιστεύει ότι τα περιβαλλοντικά κίνητρα θα ενισχύσουν την στροφή της Κυπριακής σημαίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού μας Συμπλέγματος στη χρήση πλοίων και μεθόδων φιλικών προς το περιβάλλον, γεγονός που αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο της εθνικής μας ναυτιλιακής πολιτικής η οποία επιχειρεί να εδραιώσει την σημαντική θέση της Κύπρου ως ναυτιλιακού κράτους σε τομείς όπως το περιβάλλον.

Καταδεικνύει επίσης την προσήλωση της Κυπριακής Ναυτιλίας στον πράσινο μετασχηματισμό η οποία αποτελεί βασική προτεραιότητα της ΕΕ και αντανακλάται στην “Πράσινη Συμφωνία”.

Διαβάστε επίσης:

Νικόλας Μουνδρέας: Πούλησε δύο πλοία με κέρδος 39,5 εκατ. δολάρια μέσα σε ένα δίμηνο

Νέο ρυμουλκό για την Vernicos Scafi Tugs με ελληνική σημαία

Τραυλού: Η συμμετοχή των γυναικών, στη θάλασσα και στη στεριά, ενισχύει και εξελίσσει τη ναυτιλία