Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Μαρία Δεληγιάννη (CLIA): Θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη δραστηριοτήτων homeporting στα ελληνικά λιμάνια;

Η επιβολή τέλους αποβίβασης επιβατών, αλλά και η αύξηση και άλλων τελών, όπως του ISPS, θα επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος της κρουαζιέρας.

Όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με την κρουαζιέρα είναι προβληματισμένοι. Μάλιστα, η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, θέτει επιπλέον ένα θέμα, αυτό της ανάπτυξης του homeporting.

Μιλώντας στο Mononews.gr, η Μαρία Δεληγιάννη, αναρωτιέται, επί της ουσίας, αν η κυβέρνηση θέλει την αύξηση της επιβίβασης των επιβατών από τα ελληνικά λιμάνια για την πραγματοποίηση κρουαζιέρας. Λέει ειδικότερα:

“Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeporting στα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού”.

Στη συνέχεια, η Μαρία Δεληγιάννη, επισημαίνει:

“Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας.

Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητούμε μετάθεση της έναρξης ισχύος του νέου τέλους κρουαζιέρας για το 2026, προκειμένου να ληφθεί πρώτα υπόψη ο αντίκτυπος από τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τους ελληνικούς προορισμούς, καθώς και να πραγματοποιηθεί η απαραίτητη αξιολόγηση των επιπτώσεων και διαβούλευση με τον κλάδο της κρουαζιέρας και όλους όσους επηρεάζονται από το νέο τέλος.

Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά τόσο με την Ελληνική Κυβέρνηση όσο και με όλους τους εμπλεκόμενους, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία, η οποία έχει οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους”.

Για την αναγκαιότητα της επιβολής τέλους κρουαζιέρας, η Μαρία Δεληγιάννη, τονίζει:

“Γνωρίζαμε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο αύξησης των λιμενικών τελών στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της συζήτησης αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών. Ο κλάδος μας αδιαμφισβήτητα αναπτύσσεται δυναμικά παγκοσμίως, και στην Ελλάδα ειδικότερα, οπότε κατανοούμε ότι οι ανάγκες εξυπηρέτησης είναι αυξημένες. Αναμέναμε ότι οποιαδήποτε αύξηση θα πραγματοποιούνταν σε λογικά πλαίσια και είχαμε τονίσει επισταμένα την ανάγκη περιόδου προσαρμογής, κατανοώντας τον τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας που είναι μία ιδιαίτερα καλά οργανωμένη δραστηριότητα.

Ωστόσο, οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Ελληνικής Κυβέρνησης σχετικά με την άμεση, από το 2025, εισαγωγή ενός νέου τέλους για τους επιβάτες κρουαζιέρας, είναι μία τελείως διαφορετική συζήτηση, καθώς εισάγεται άμεσα ένα νέο τέλος, το οποίο δεν αφορά την αύξηση των υφιστάμενων λιμενικών τελών αλλά είναι τέλος ‘επισκέπτη’ το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας.

Η εξέλιξη αυτή αιφνιδιάζει τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες σχεδιάζουν τις δραστηριότητες τους και καθορίζουν την τιμολογιακή πολιτική τους έως και δύο χρόνια νωρίτερα, επομένως έχουν ήδη πουλήσει τα εισιτήρια τους και έχουν προσαρμόσει τους προϋπολογισμούς τους για το επόμενο έτος.

Παράλληλα, έχει ήδη αποφασιστεί σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς ότι από το 2025 θα τεθούν σε εφαρμογή τα νέα συστήματα διαχείρισης ελλιμενισμού στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, τα οποία θα αποφέρουν σημαντικές προσαρμογές στην κίνηση κρουαζιέρας, οπότε είναι κρίσιμο να ληφθεί πρώτα υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των νέων μέτρων πριν από την έναρξη εφαρμογής του τέλους.

Υπάρχουν λοιπόν πολλά ερωτήματα και προβληματισμοί γύρω από αυτό το νέο τέλος, τα οποία η CLIA, ως παγκόσμιος φορέας κρουαζιέρας εκπροσωπώντας πάνω από το 90% του κλάδου, κατέθεσε στην Ελληνική Κυβέρνηση, ζητώντας διευκρινίσεις πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του νέου τέλους”.

Όσον αφορά την εφαρμογή και την είσπραξη του τέλους, η Μαρία Δεληγιάννη, τονίζει:

“Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο είσπραξης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί”.

Αλλά και για την κατανομή των χρημάτων, η Μαρία Δεληγιάννη, διατυπώνει την απορία της:

“Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης”.

Η διαδικασία που ακολουθήθηκε, χωρίς να υπάρξει διαβούλευση και εκτίμηση επιπτώσεων, είναι ένα μείζον θέμα για την Μαρία Δεληγιάννη και υποστηρίζει:

“Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται, με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου”.

Ο διαχωρισμός της Σαντορίνης και της Μυκόνου, είναι ένα άλλο ένα σημαντικό θέμα. Η Μαρία Δεληγιάννη, τονίζει:

“Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι έχει αποφασιστεί από το 2025 και στα δύο νησιά να εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδες ημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν”.

Διαβάστε επίσης:

RGC 2024: Σε πλήρη εξέλιξη η προώθηση των μεγάλων έργων υποδομών στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης

«SportPass»: Νέο επίδομα για μαθητές – Ποιοι είναι δικαιούχοι

Στα μέσα Οκτωβρίου η δεύτερη μεγάλη αντιπροσωπεία ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα