ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στέφανος Γκίκας στην εκδήλωση του Propeller Club Πειραιά: Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ βρίσκονται σε εξαιρετικά υψηλό επίπεδο
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι σε εξέλιξη, μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών, των Κινέζων και των Ιαπώνων.
Οι Κινέζοι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, είναι πρώτοι σε αριθμό πλοίων, στη συνολική αξία των πλοίων, στα φορτηγά πλοία και στα κοντέινερ.
Οι Ιάπωνες κρατούν τα πρωτεία στα LNG και στα LPG και εφοπλιστές των ΗΠΑ στα κρουαζιερόπλοια.
Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι πρώτοι σε αξία πλοίων στα δεξαμενόπλοια, σε μεταφορική ικανότητα και στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων κατά το προηγούμενο έτος 2024.
Αυτή την πρωτιά υπερασπίστηκε ο
, πρόεδρος του Propeller Club, στην εκδήλωση που έγινε πριν λίγες ημέρες:
“Η χώρα μας αποδεικνύεται πυλώνας πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και με αναβαθμισμένη θέση διεθνώς, με μια οικονομία που συνεχίζει την ανοδική της πορεία και μια εμπορική ναυτιλία που συνεχώς μεγαλώνει και ηγείται. Μου δίνεται εδώ η ευκαιρία να πω κατηγορηματικά, πως παρά τις φήμες που κυκλοφορούν από το καλοκαίρι, οι οποίες δυστυχώς ανακυκλώνονται και εσωτερικά, η Ελληνική Ναυτιλία δεν έχασε ποτέ την πρωτοκαθεδρία της. Το αντίθετο μάλιστα. Με 395 εκατομμύρια τόνους dwt( Deadweight Tonnage ) ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει πρώτος παγκοσμίως σε μεταφορική δυναμικότητα, με διαφορά 30% από τη δεύτερη Κίνα και με διαφορά 60% από την τρίτη Ιαπωνία”.
Οι παραγγελίες πλοίων
Οι Έλληνες εφοπλιστές της ναυτιλίας βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων το 2024. Η Veson Nautical υποστηρίζει ότι ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσώπευε πάνω από το ένα τέταρτο όλων των παραγγελιών στον τομέα αυτό.
Το έτος 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές έκλεισαν συμφωνίες για την ναυπήγηση 435 πλοίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, έχοντας μια αύξηση περίπου 31% από έτος σε έτος. Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην «Έκθεση τέλους του έτους 2024» της Veson Nautical.
Η έκθεση, που συντάχθηκε από τον κλάδο δεδομένων και πληροφοριών της VesselsValue, αναφέρει ότι η ανάπτυξη στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων οδηγήθηκε από την υψηλή ζήτηση, την ανανέωση του στόλου με συμμόρφωση στους πράσινους κανονισμούς καθώς και στη συνεχιζόμενη αυξημένη ζήτηση τονομιλίων για αυτόν τον τομέα και ισχυρές αξίες μεταπώλησης.
«Ο τομέας νεότευκτων δεξαμενόπλοιων ήταν πολύ δραστήριος το 2024, ειδικά το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς οι ιδιοκτήτες έψαχναν για μελλοντική συμμόρφωση του στόλου τους με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και καυσίμων», επισημαίνει ο Thomas Zwick, Senior Maritime Analyst της Veson Nautical.
«Ωστόσο, ενώ το 2025 ξεκίνησε πιο αργά, οι παραγγελίες αναμένεται να αυξηθούν καθώς υπάρχει ζήτηση, αλλά η εξομοίωση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2024 είναι απίθανη».
Η έκθεση προσθέτει ότι η πλειονότητα των παραγγελιών που έγιναν ήταν στον τομέα της κατηγορίας Handy, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 47% του συνολικού αριθμού με 204 παραγγελίες τέτοιων πλοίων.
Στη δεύτερη θέση, με 101 παραγγελίες ήταν ο τομέας Aframax/LR2, μετά οι Very Large Crude Carriers (VLCCs) στην τρίτη θέση με 57 παραγγελίες, η κατηγορία Suezmax στην τέταρτη με 45 νέα πλοία και η Panamax/LR1 στην πέμπτη με 28 νέες παραγγελίες.
Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι η Ελλάδα ήταν η πιο ενεργή στον τομέα των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, με 113 παραγγελίες που αναφέρθηκαν το 2024. Η Κίνα ήταν στη δεύτερη θέση, με 75 παραγγελίες, η Σιγκαπούρη στην τρίτη με 43 παραγγελίες, το Ηνωμένο Βασίλειο στην τέταρτη με 42 παραγγελίες και Η Ιαπωνία στην πέμπτη με 18 νέες παραγγελίες.
Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριάρχησαν στην αγορά παραγγελιών νεότευκτων δεξαμενόπλοιων με 322 παραγγελίες. Η Νότια Κορέα κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 74 παραγγελίες, το Βιετνάμ τρίτη με 25 παραγγελίες και την Ιαπωνία την τέταρτη με 12 παραγγελίες.
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το 2024 ήταν μια ισχυρή χρονιά για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων, αλλά μέχρι το τέλος του έτους, τα κέρδη είχαν διορθωθεί χαμηλότερα και οι πωλήσεις μεταχειρισμένων επιβραδύνθηκαν ως αποτέλεσμα των πολύ υψηλών τιμών και της χαμηλής ζήτησης από την Κίνα. Τα πολεμικά γεγονότα, ειδικά γύρω από την εκεχειρία Ισραήλ -Χαμάς και το απρόβλεπτο της επιστροφής του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να οδηγήσει σε κάποια αστάθεια.
Αν και το 2024 είχε τον μεγαλύτερο αριθμό παραγγελιών δεξαμενόπλοιων εδώ και χρόνια, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο ρυθμός παραγγελιών μειώθηκε κατά τη διάρκεια του έτους με μικρή δραστηριότητα το τέταρτο τρίμηνο σε σύγκριση με το πρώτο.
«Μια πρόσφατη μείωση στις αξίες των πλοίων και στις τιμές των νεότευκτων, σε συνδυασμό με τους τρέχοντες μεγάλους χρόνους παράδοσης και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες είναι πιθανό να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στη δραστηριότητα και την διάθεση των επενδυτών το 2025», καταλήγει ο Τ. Zwick. «Ωστόσο, η δραστηριότητα εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλότερη από ό,τι κατά τα πρόσφατα χαμηλά σημεία το 2021 και το 2022».
Έντονος προβληματισμός
Οι Έλληνες εφοπλιστές διατηρούν τον μεγαλύτερο στόλο, όσον αφορά την χωρητικότητα σε dwt, ωστόσο οι Κινέζοι κατέχουν την πρωτιά, αν η σύγκριση γίνει με βάση την αξία των πλοίων. Όμως, οι Έλληνες εφοπλιστές, στον τομέα των δεξαμενοπλοίων διατηρούν ακόμη τα πρωτεία και σε χωρητικότητα και σε αξία πλοίων.
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, είναι αισιόδοξη για την διατήρηση της πρωτιάς και επισημαίνει:
“Για εμάς, η ναυτιλία είναι τρόπος ζωής. Αυτό είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, η ιστορική μας υπεροχή, που καθιστά την ποντοπόρο ναυτιλία μας, πρωτοπόρο και ηγέτιδα. Η ναυτιλία των Ελλήνων είναι η ανθρωποκεντρική ναυτιλία. Και αυτή είναι η δύναμη μας!”.
Για την ενίσχυση της παγκόσμιας πρωτιάς, ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, Χαράλαμπος Φαφαλιός, παροτρύνει την κυβέρνηση να λάβει έγκαιρα μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου και για το ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει τα γραφεία και τα πλοία και τονίζει:
“Εξακολουθούμε να προτρέπουμε την ελληνική κυβέρνηση να κάνει περισσότερα για τη ναυτική εκπαίδευση, να αναβαθμίσει τις υποδομές, το εκπαιδευτικό προσωπικό και αν
και αναγνωρίζουμε την πρόοδο που επιτεύχθηκε, η ελληνική σημαία πρέπει να γίνει λιγότερο γραφειοκρατική για να προσελκύσει τους πλοιοκτήτες για να χρησιμοποιούν το εθνικό νηολόγιο. Έχουμε διατυπώσει αρκετές προτάσεις τα τελευταία χρόνια. Είμαστε ηγετική θαλάσσια δύναμη της Ευρώπης και χρειαζόμαστε περισσότερη μόνιμη εκπροσώπηση στον Ι.Μ.Ο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.Το Λιμενικό Σώμα, θα πρέπει να παραμείνει ένα πολύ σημαντικό στοιχείο του, για την ελληνική ναυτιλία, το ελληνικό σύστημα θαλάσσιας ασφάλειας και πρόληψης της θαλάσσιας ρύπανσης και πρέπει επίσης να ενισχυθεί σημαντικά ”.
Ωστόσο, έντονος είναι ο προβληματισμός για τις εξελίξεις στον παγκόσμιο στόλο, ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές.
Τους φόβους για την στρατηγική των Κινέζων, εξέφρασε ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, ο οποίος διατυπώνοντας τις ανησυχίες του είπε: “Η ελληνική ναυτιλία για πρώτη φορά στην ιστορία της κινδυνεύει από την Κίνα και θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε τόσο μεγάλο κίνδυνο”.
Ανάλογες ανησυχίες διατύπωσε και ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος συχνά διαφοροποιείται με προχωρημένες σκέψεις. Πρόσφατα, επισήμανε:
“Η ελληνική ναυτιλία δεν θα είναι πρώτη για πολύ καιρό και για αυτό τον λόγο θα πρέπει να ρίξουμε το βάρος των επενδύσεων στην τεχνολογία παρά στον αριθμό των καραβιών. Όλα αυτά λοιπόν είναι θέματα που πρέπει να τα συζητήσουμε και να τα αντιμετωπίσουμε. Το να αλληλοσυγχαιρόμαστε και να καμαρώνουμε είναι καλό αλλά όταν συγχαίρεις κάποιον είναι σαν να του λες, είσαι μέχρι εδώ δεν μπορείς να κάνεις παραπάνω. Πάντα υπάρχει για εμάς του Έλληνες κάτι παραπάνω. Και όχι μόνο στη δουλειά μας και στη ναυτιλία μας αλλά και σε άλλα πράγματα. Είναι πολύ ευχάριστο τα τελευταία δύο χρόνια σε δύσκολες συνθήκες που αντιμετώπισε η Ελλάδα, ο εφοπλισμός ανταποκρίθηκε πάρα πολύ γενναιόδωρα στα προβλήματα της πατρίδας”
Ο Πάνος Λασκαρίδης, που διακρίνεται για τις δωρεές του προς το Πολεμικό Ναυτικό, στο Λιμενικό Σώμα, στον Πολιτισμό και στα θέματα της Υγείας, με ιδιαίτερη υπερηφάνεια, τόνισε:
“Όλοι οι Έλληνες αλλά εμείς περισσότερο από τους άλλους έχουμε ένα ιδιαίτερο χρέος για την πατρίδα γιατί έχουμε πολύ περισσότερες δυνατότητες. Στεναχωριέμαι πολύ και εκνευρίζομαι όταν ακούω λέξεις όπως ευεργέτης, είστε ευεργέτης. Ευεργέτες πραγματικοί ήταν εκείνοι οι οποίοι πριν από 100-150 χρόνια άφησαν όλη την περιουσία τους στην πατρίδα. Εμείς απλώς βοηθάμε εδώ και εκεί απλώς για να βουλώσουμε ορισμένες τρύπες. Και θα ήθελα να θυμίσω ότι το χρέος αυτό είναι σαν τα χρέη τα οποία δεν διαπραγματεύονται, δεν παζαρεύονται και πρέπει πάντα να εξοφλούνται στο ακέραιο. Δεν είναι μόνο η κοινωνική προσφορά. Υπάρχουν πολλοί τομείς που μπορούμε να προσφέρουμε όσοι είχαμε την ευκαιρία να κερδίσουμε πολλά χρήματα. Είναι η υγεία, η εκπαίδευση οι ένοπλες δυνάμεις, επίσης, όλοι βλέπετε τι γίνεται γύρω μας. Νομίζω ότι πρέπει να το πάρουμε πιο ζεστά να εκπληρώσουμε αυτό το χρέος με το οποίο γεννιέται κάθε Έλληνας”.
Οι Κινέζοι κατακτούν πρωτιές
Τα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα ο ναυλομεσιτικός οίκος VesselsValue δεν επιδέχονται αμφισβήτηση. Οι κινέζοι διαθέτουν πλοία με την μεγαλύτερη αξία, ακολουθούν οι Ιάπωνες και τρίτοι έρχονται οι Έλληνες εφοπλιστές.
Στην πρώτη θέση είναι η Κίνα με στόλο αξίας 255,2 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία με στόλο αξίας 231,4 δισ. δολαρίων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν πλοία που η αξία τους προσεγγίζει τα 188,1 δισ. δολάρια. Όμως, διατηρούν την πρώτη θέση στα δεξαμενόπλοια με στόλο αξίας, 71,3 δισ δολάρια, δεύτεροι στα πλοία μεταφοράς LNG carriers, με αξία του στόλου τους να ανέρχεται στα 32,4 δισ. δολάρια, είναι στην τρίτη στα πλοία LPG carriers, με αξία στόλου στα 7 δισ. δολάρια και τρίτοι στα bulk carriers, με αξία των πλοίων στα 54,4 δισ. δολάρια.
Αξιοσημείωτο στοιχείο που αναφέρει η Petrofin είναι ότι ο δανεισμός των Ελλήνων εφοπλιστών, με στοιχεία του 2023, ήταν 50, 89 δισ. δολάρια.
Στο τέλος Αυγούστου του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, του Τεντ Πετρόπουλου, ανεβάζει τον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων σε 6.494 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 475 εκατ. dwt.
Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν πλοία που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 188,1 δισ. δολάρια και βρίσκονται στην τρίτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη σύμφωνα με ενημέρωση από την VesselsValue.
Στην πρώτη θέση είναι η Κίνα με στόλο αξίας 255,2 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ιαπωνία με στόλο αξίας 231,4 δισ. δολαρίων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές, ωστόσο, κατέχουν την πρώτη θέση στον τομέα των δεξαμενοπλοίων που η αξία τους είναι 71,3 δισ δολάρια.
Αναλυτικότερα, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, με τον στόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών να αποτελείται από tankers συνολικής αξίας 71,3 δισ. δολάρια.
Οι Κινέζοι ακολουθούν με tankers, των οποίων η αξία τους φτάνει τα 48 δισ. δολάρια.
Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, όσον αφορά την αξία στόλου σε πλοία μεταφοράς LNG carriers, με αξία του στόλου 32,4 δισ. δολάρια.
Στην τρίτη θέση είναι οι Έλληνες εφοπλιστές στα πλοία LPG carriers, με αξία στόλου 7 δισ. δολάρια.
Στα bulk carriers, οι “Γκρικς” βρίσκονται στην τρίτη θέση με αξία 54,4 δισ. δολάρια.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο στόλος των Ιαπώνων πλοιοκτητών αξίας 40,9 δισ. δολάρια.
Στα LPG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην τέταρτη θέση μετά την Ιαπωνία,την Σιγκαπούρη και την Κίνα, με αξία στόλου 7 δισ. δολάρια.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών ανέρχεται σε αξία τα 18,3 δισ., δολάρια.
Στον στόλο των bulk carriers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην τρίτη θέση με αξία 54,4 δισ. δολάρια, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 61,9 δισ. δολάρια και στην πρώτη η Κίνα με αξία 68.5 δισ. δολάρια.
Η διαφορά της αξίας των πλοίων της Κίνας και της Ιαπωνίας με την Ελλάδα είναι μεγάλη, ωστόσο περιορίζεται αρκετά εφόσον περιοριστούμε στα ποντοπόρα πλοία, δηλαδή των bulk carriers, tankers, containerships, LNG carriers και LPG carriers.
Στην περίπτωση αυτή, ο στόλος των Κινέζων έχει αξία 216,1 δισ. δολάρια, που αντιστοιχεί στο 85% των συνολικών πλοίων, των Ιαπώνων 191,2 δισ. δολάρια, που αντιπροσωπεύει το 83% του στόλου τους και των Ελλήνων πλοιοκτητών 183,4 δισ. δολάρια, που εκπροσωπεί το 98% του συνολικού στόλου.
Οι διαφορές είναι μικρότερες σε αυτή την σύγκριση, όμως, η απόσταση των Ελλήνων εφοπλιστών από τους Κινέζους είναι 32 δισ. δολάρια και από τους Ιάπωνες 7 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, η τάση είναι να μεγαλώνουν συνεχώς οι στόλοι της Κίνας και της Ιαπωνίας, που διαθέτουν και ναυπηγικές μονάδες και πιστωτικά ιδρύματα που χρηματοδοτούν τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Επισημαίνεται, όμως, ότι στην ετήσια έκθεση Review of Maritime Transport 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν στην κορυφή, τόσο σε χωρητικότητα στόλου. Αναλυτικότερα, με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε, τον Οκτώβριο του 2024, η UNCTAD Review of Maritime Transport 2024, ο στόλος ελληνικής πλοιοδιαχείρισης αριθμεί 4.992 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 394,98 εκατ. dwt, που αντιστοιχούν σε 16,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.
Σε ετήσια βάση, ο στόλος ελληνικών συμφερόντων σημείωσε άνοδο 0,5% σε όρους χωρητικότητας.
Η Κίνα, με την ίδια λίστα, βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 9.418 πλοία, χωρητικότητας 309,87 εκατ. dwt, δηλαδή 13,3% του παγκόσμιου στόλου. Σε ετήσια βάση, ο κινεζικών συμφερόντων στόλος σημείωσε άνοδο 2,6% σε όρους χωρητικότητας.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία, με στόλο 4.104 πλοίων χωρητικότητας 242,37 εκατ. dwt, δηλαδή 10,4% του παγκόσμιου στόλου, στην τέταρτη θέση η Σιγκαπούρη με στόλο 2.824 πλοίων χωρητικότητας 145,05 εκατ. dwt (6,3%), ενώ στην πέμπτη θέση το Χονγκ Κονγκ με στόλο 2.000 πλοίων χωρητικότητας 135,59 εκατ. dwt (5,8%).
Στην τελευταία έκθεση της, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, που δόθηκε στη δημοσιότητα τον περασμένο Μάϊο επισημαίνει ότι “για ακόμα μια χρονιά, τα διαθέσιμα δεδομένα αναδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ναυτιλίας των Ελλήνων διεθνώς” και τονίζει: “Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν περισσότερα από 5.500 πλοία και ελέγχουν πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, καθιστώντας τη χώρα μας τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο. Πάνω από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση,ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα”.
Οι 10 κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες
Αξιοποιώντας τη βάση δεδομένων VesselsValue, εξετάστηκαν οι συνολικές αξίες των πλοίων ανά χώρα έχουν αλλάξει σημαντικά τους τελευταίους 12 μήνες.
Από τις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, η Ιαπωνία κατέχει τους στόλους υψηλότερης αξίας για πλοία LNG και LPG με συνολική αξία, 37,8 δισεκατομμυρίων και 13,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αντίστοιχα και κατ’ όγκο με 202 πλοία LNG και 344 πλοία LPG. Η Ιαπωνία κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο και πιο πολύτιμο στόλο για μεταφορά οχημάτων με 334 πλοία και συνολική αξία 22,9 δισ. δολάρια.
Για άλλη μια φορά, η Κίνα διατηρεί την κορυφαία θέση της ως προς την ιδιοκτησία πλοίων, με συνολικά 6.084 πλοία και τρέχουσα αξία στόλου. Η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο Bulker, τόσο σε πλοία όσο και σε αξίες.
Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων και εμπορευματοκιβωτίων. Ο στόλος Tanker αποτελείται από 1.576 πλοία συνολικής αξίας 47,4 δισ. δολαρίων και ο στόλος Container έχει 1.011 πλοία, αξίας 42,6 δισ. δολαρίων. Αν και ο στόλος των εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί από την τελευταία φορά που συντάχθηκε η έκθεση, η αξία του στόλου μειώθηκε κατά περίπου 23,8%. Αυτό συμβαίνει καθώς η αγορά έχει επιβραδυνθεί σημαντικά από τα υψηλά του 2022 και αυτό είχε αντίκτυπο στις αξίες που έχουν πέσει σε πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, οι τιμές για πλοία 20YO Handy Container των 1.750 TEU έχουν μειωθεί κατά 20,1% σε ετήσια βάση από 8,55 εκατ. δολάρια σε 6,76 εκατ. δολαρίων.
Η Ελλάδα έχει διατηρήσει τη θέση της ως η τρίτη χώρα κατάταξης τόσο από τον συνολικό αριθμό των πλοίων στο στόλο της όσο και από τη συνολική αξία. Ενώ η Κίνα κατέχει περισσότερα Tankers, ο ελληνικός στόλος Tanker έχει την υψηλότερη αξία στα 69,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας την Κίνα κατά 22,1 δισ. δολάρια.
Τα τελευταία δύο χρόνια, οι συνεχιζόμενες ρωσικές κυρώσεις και η επακόλουθη άνοδος της ζήτησης τονομιλίων συνέχισαν να ενισχύουν τα κέρδη για τα Tankers. Επιπλέον, η κατάσταση που εκτυλίσσεται στην Ερυθρά Θάλασσα παρέχει περαιτέρω στήριξη στα κέρδη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Αυτό έχει διατηρήσει τις αξίες Tanker να κυμαίνονται γύρω από τα υψηλότερα επίπεδα από το 2010 για τους περισσότερους τομείς, για παράδειγμα, οι τιμές για 15YO Suezmaxes των 160.000 DWT είναι επί του παρόντος αυξημένες κατά 20,62% από την ίδια περίοδο πέρυσι, από 38,37 εκατ. δολάρια σε 46,28 εκατ. δολάρια.
Η Ελλάδα είναι επίσης πλοιοκτήτρια του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 31,1 δισ. δολαρίων. Οι αξίες σε αυτόν τον τομέα παραμένουν σταθερές σε υψηλά επίπεδα από το 2022, λόγω της αύξησης της ζήτησης.
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 4η θέση με αξία πλοίων 99,9 δισ. δολάρια, πάνω από 1 δισ. δολάρια από την τελευταία αναφορά.
Από τη συνολική αξία ενεργητικού, τα 49 δισεκατομμύρια δολάρια αντιπροσωπεύονται από κρουαζιερόπλοια, ενισχύοντας τη θέση των ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη κρουαζιέρας στον κόσμο. Αυτό είναι αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας, η Carnival και η Royal Caribbean, έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ. Παρά τη μείωση της αξίας του στόλου κατά συνολικά 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια από την τελευταία έκθεση, οι ΗΠΑ διατηρούν την κυριαρχία τους στον κλάδο της κρουαζιέρας.
Οι ΗΠΑ είναι επίσης σημαντικός πλοιοκτήτης στον τομέα RoRo, με τον μεγαλύτερο στόλο από άποψη αξίας, αξίας 2,5 δισ. δολαρίων. Ωστόσο, με 40 πλοία, οι ΗΠΑ κατατάσσονται πίσω από την Ιαπωνία, η οποία κατέχει 84 πλοία.
Η Σιγκαπούρη διατήρησε την 5η θέση για άλλη μια φορά φέτος, με αξία στόλου 85,7 δισ. δολαρίων και 4η θέση ως προς τον αριθμό των πλοίων που κατέχουν. Ο στόλος Container της Σιγκαπούρης είναι ο τρίτος παγκοσμίως, αξίας 22,1 δισ. δολαρίων, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου.
Η Νότια Κορέα διατήρησε τη θέση της στην 6η θέση φέτος και η αξία του στόλου της ανέρχεται πλέον στα 67 εκατ. δολάρια, μια αύξηση λίγο περισσότερο από 1 δισ. δολάρια από την ολοκλήρωση της τελευταίας έκθεσης.
Ωστόσο, η χώρα έχει υποχωρήσει από τις 10 πρώτες σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πλοίων που κατέχει, που ξεπεράστηκε από νεοεισερχόμενους όπως τα ΗΑΕ, τη Ρωσία και την Ολλανδία.
Οι επενδύσεις της Νότιας Κορέας στον τομέα του LNG συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες για αυτόν τον τομέα να παραμένουν σταθερές και σε υψηλά επίπεδα.
Η Νότια Κορέα έχει διατηρήσει έναν κεντρικό ρόλο ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων και έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των νέων κατασκευών. Η HMM έδωσε μια παραγγελία έξι πλοίων LCTC και μια επιλογή για άλλα τέσσερα πλοία που θα ναυπηγηθούν στο Guangzhou CSSC και θα παραδοθούν μεταξύ 2026-2028.
Η Νορβηγία ανέβηκε στην 7η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία, με συνολική αξία στόλου 59,3 δισ. δολάρια. Αυτό οφείλεται κυρίως στις επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου και η αξία του νορβηγικού στόλου LNG αυξήθηκε κατά 16,7% από την τελευταία αναφορά από 12,2 δισ. δολάρια σε 14,2 δισ. δολάρια. Η αξία του στόλου υγραερίου αυξήθηκε κατά περίπου 55% από 2,9 δισ. δολάρια σε 4,5 δισ. δολάρια, με αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων μεταχειρισμένων και των παραγγελιών νεότευκτων. Κατά τη διάρκεια του 2023, η Νορβηγία πρόσθεσε 10 πλοία LPG στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, συμπεριλαμβανομένης μιας en bloc συμφωνίας από τη Solvgang ASA που παρήγγειλε πέντε πλοία VLGC LPG 88.000 CBM από την Hyundai Heavy Industries και έχει προγραμματιστεί για παράδοση το 2026-2027.
Η Νορβηγία είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης μεταφορέων οχημάτων. Η τρέχουσα αξία αυτού του στόλου ανέρχεται σε 9,2 δισ. δολάρια, από 8,2 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση περίπου 13% σε σχέση με την τελευταία έκθεση.
Μετά από μια σύντομη περίοδο στην 9η θέση, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει πλέον ανέβει στην 8η θέση με αξία 53,8 δισ. δολάρια. Ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ο πιο πολύτιμος για το Ηνωμένο Βασίλειο, σε ποσοστό περίπου 25% ακολουθούμενο από τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων με περίπου 15%. Η αξία του στόλου των δεξαμενόπλοιων του Ηνωμένου Βασιλείου αυξήθηκε κατά περίπου 36,5% από την τελευταία έκθεση, αυξάνοντας από 5,2 δισ. δολάρια τον Νοέμβριο του 2022 σε 7,2 δισ. δολάρια.
Η Γερμανία γνώρισε πτώση στην παγκόσμια κατάταξή της, πέφτοντας από την 7η θέση στην 9η θέση φέτος. Ένα σημαντικό μέρος του στόλου της αποτελείται παραδοσιακά από εμπορευματοκιβώτια και η Γερμανία κατέχει αυτήν τη στιγμή τη δεύτερη θέση ως προς τον αριθμό των πλοίων. Καθώς τα κέρδη συνεχίζουν να υφίστανται διόρθωση μετά την έκρηξη των αρχών της δεκαετίας του 2020, οι αξίες σε αυτόν τον τομέα έχουν επίσης μειωθεί. Κατά συνέπεια, η αξία του στόλου της Γερμανίας μειώθηκε από 32,1 δισεκατομμύρια δολάρια στην τελευταία έκθεση σε 17,8 δισεκατομμύρια δολάρια, που αντιπροσωπεύει μείωση περίπου 45%. Οι επενδύσεις της Γερμανίας στον στόλο LNG αυξήθηκαν σε αξία κατά 625 εκατ. USD, φτάνοντας το 1 δισ. USD.
Το Χονγκ Κονγκ είναι νέος στη λίστα με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες με συνολική αξία στόλου 44,7 δισ. δολάρια. Συγκεκριμένα, η σημαντική επένδυσή της στον τομέα Bulker έχει εκτοξεύσει το Χονγκ Κονγκ στην πέμπτη θέση της λίστας των 10 κορυφαίων χωρών. Μόνο αυτός ο τομέας συνεισφέρει πάνω από το ένα τέταρτο της συνολικής αξίας του στόλου, περίπου το 29%, που ανέρχεται σε 13 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό υποστηρίχθηκε από ισχυρές τιμές Bulker που έχουν αυξηθεί σε όλους τους τομείς για τα σύγχρονα πλοία, για παράδειγμα τα Capesizes 5YO των 180.000 DWT έχουν αυξηθεί κατά 32,14% σε ετήσια βάση από 42,53 εκατ. δολάρια σε 56,2 εκατ. δολάρια.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γαλλία: Η διευθύντρια του Λούβρου θέλει να υπάρξει ένα επιπλέον εισιτήριο για την Τζοκόντα πέραν εκείνου για την είσοδο στο μουσείο
- Εγκεφαλικά νεκρός ο 3χρονος Άγγελος – Δεν ανταποκρίθηκε στα τεστ
- Θεοδωρικάκος για την υπόθεση των Τεμπών: Αλήθεια και δικαιοσύνη, ναι – Κομματική αξιοποίηση, όχι
- Χρυσοχοΐδης: Θα υπάρξουν πλήρεις απαντήσεις για την υπόθεση των Τεμπών