• Ναυτιλία

    Λιμενικό Ταμείο Άνδρου: Οι διαστάσεις των πλοίων ξεπέρασαν την δυνατότητα εξυπηρέτησης των λιμενικών εγκαταστάσεων

    Πλοίο δεμένο στο λιμάνι


    Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Άνδρου ως φορέας διαχείρισης των λιμένων της Άνδρου (Γαυρίου, Χώρας, Κορθίου ), με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό που συνέβη στις 15 Αυγούστου, στον λιμένα Γαυρίου κατά την επιβίβαση επιβατών και οχημάτων στο Ε/Γ-ΟΓ πλοίο΄΄ΣΑΟΝΗΣΟΣ΄΄ και σε απάντηση δημοσιευμάτων, ενημερώνει και ανακοινώνει τα εξής:

    Γενικά:

    Ο λιμένας Γαυρίου Άνδρου είναι το μεγαλύτερο και ασφαλέστερο φυσικό λιμάνι της Άνδρου ευρισκόμενο εντός της φυσικής λιμενολεκάνης του Όρμου Γαυρίου.

    Προστατεύεται από όλους τους ανέμους, Βόρειους, Ανατολικούς και Δυτικούς και πλήττεται από τους Νότιους διεύθυνσης ανέμους.

    Αυτά τα γεωγραφικά καιρικά χαρακτηριστικά του, αναφέρονται από τους πρώτους εν κατασκευή Ναυτικούς χάρτες και Ναυτικούς Πλοηγούς.

    Για τους ανωτέρω λόγους και του λόγου της εγγύτητας προς τον λιμένα Ραφήνας, σε σχέση με τους λιμένες που προσέγγιζαν προπολεμικά και μεταπολεμικά τα εμπορικά πλοία (Χώρας, Κορθίου, Μπατσίου), επιλέχθηκε ως λιμένας εξυπηρέτησης της νήσου Άνδρου όλων των επιβατικών – οχηματαγωγών πλοίων που προσέγγιζαν στο νησί.

    Δυστυχώς όμως και οι δύο προβλήτες έχουν λάθος κατεύθυνση και έτσι τα πλοία προσδένουν δύσκολα με ανέμους Βόρειους και Βορειοανατολικούς μεγάλης ισχύος, πάνω από 6 μποφώρ. Γεγονός που έχει επισημανθεί από όλους.

    Για την προστασία του λιμένα από τους Νότιους ανέμους κατασκευάσθηκε λιμενοβραχίονας προς τα νότια των εγκαταστάσεων του.

    Ο λιμένας Γαυρίου πήρε την τελική μορφή που βρίσκεται τώρα (λιμενο-βραχίονας, προβλήτες, κρηπιδώματα, χερσαίος χώρος, παραλιακή οδός Γαυρίου), στα μέσα δεκαετίας 1980, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990.

    Τα Ε/Γ–Ο/Γ πλοία που προσέγγιζαν και ήταν δρομολογημένα στην γραμμή Ραφήνας–Άνδρου και Τήνο–Μύκονο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990 ήταν μήκους 90μ, και μεταφορικής δυνατότητας μέχρι 90 – 100 οχήματα.

    Στην συνέχεια η απαίτηση για νέα ασφαλέστερα και μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας επιβατηγά πλοία, που απόρρεε από τις ραγδαίες εξελίξεις της τουριστικής και εμπορικής ανόδου των Κυκλάδων, δρομολόγησε στην γραμμή πλοία, με μήκος άνω των 120μ. και πλάτος 25μ., βύθισμα (άνω των 5μ.), καθώς και ταχύπλοα πλοία.

    Έτσι οι διαστάσεις ξεπέρασαν την δυνατότητα εξυπηρέτησης των υπαρχουσών λιμενικών εγκαταστάσεων από τις αρχές του έτους 2000.

    Περιορίστηκε σημαντικά η δυνατότητα ταυτόχρονης παραμονής δυο πλοίων και ταυτόχρονων διαδικασιών φορτοεκφόρτωσης όταν εντός του λιμένα επικρατούν άνεμοι Βορείων ή Νοτίων διευθύνσεων με ένταση άνω των έξι (06) Μποφώρ.

    Για τον ανωτέρω λόγο από εκείνη την εποχή και μέχρι σήμερα υπάρχει σχετική οδηγία της οικίας Λιμενικής Αρχής σε συνεργασία με τους Πλοιάρχους για την τήρηση ασφαλούς παράλληλης προσέγγισης και παραμονής δύο (02) πλοίων στο λιμάνι Γαυρίου.

    Παράλληλα κατά καιρούς στο λιμένα Γαυρίου, μετά από υπόδειξη και αιτήματα Πλοιάρχων και Ναυτιλιακών εταιρειών, έγιναν διορθωτικές κατασκευαστικές κινήσεις , όπως η εξομάλυνση ή ανύψωση των ραμπών κρηπιδωμάτων Βόρειας και Νότιας προβλήτας ( σημείων προσέγγισης καταπελτών των πλοίων ) για την ασφαλή φορτοεκφόρτωση τους.

    Πρέπει να επισημάνουμε το γεγονός ότι ενώ οι διαστάσεις μιας λιμενικής εγκατάστασης παραμένουν σταθερές, τα μέσα και οι τρόποι και οι συνθήκες φορτοεκφόρτωσης των πλοίων που προσεγγίζουν, διαφέρουν από πλοίο σε πλοίο. Διαφορετικοί καταπέλτες, ύψη εξάλων, γραμμές φόρτωσης του πλοίου, κινήσεις πλοίων πρυμνοδέτησης κλπ.

    Οι δε συνθήκες για να συμβεί ένα ναυτικό ατύχημα λόγω των νέων δεδομένων έχουν αυξηθεί. Στην γραμμή Ραφήνας – Άνδρου τα τελευταία χρόνια, από την δεκαετία του 2000,2010 κατά την θερινή περίοδο και κάθε Κυριακή βράδυ εκτελούνταν τρία (03) Τοπικά δρομολόγια Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων στο λιμένα Γαυρίου και διακινούνταν σε διάστημα δύο (02) ωρών περίπου 600 οχήματα και 3.500 επιβάτες.

    Ενώ συνολικά κάθε Κυριακή εκτελούνταν περί τα οκτώ (08) δρομολόγια Ε/Γ-Ο/Γ ΑΝΔΡΟ – ΡΑΦΗΝΑ με διακίνηση περίπου 7.000 επιβατών και 900 οχημάτων.

    Διακρίνουμε λοιπόν και έχει ειπωθεί επί εικοσιπενταετίας και από τους Πλοιάρχους των πλοίων που προσέγγιζαν και προσεγγίζουν τον λιμένα Γαυρίου αλλά και από συναρμόδιους φορείς ( Λιμενικές Αρχές, Ναυτιλιακές εταιρείες ) ότι η επέκταση του λιμένα Γαυρίου και ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών του υποδομών είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΝΑΓΚΑΙΑ.

    Απολύτως αναγκαία ορίζει και η πρόσφατη ένταξη του λιμένα Γαυρίου Άνδρου ως ένα από τα 35 λιμάνια της Ελλάδας, στο Διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (GREEK PORTS IN TENT – T NEW REG ) COMPREHENSIVE.

    Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Άνδρου πλέον κινείται σε κατεύθυνση ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού των λιμενικών υποδομών με συγκεκριμένους στόχους.

    Για αυτούς τους λόγους:

    1.Έχουμε ήδη πραγματοποιήσει και δρομολογήσει από την πρώτη στιγμή της θητείας μας, μια σειρά από επαφές με αρμόδιους Υπηρεσιακούς φορείς του Υπουργείου Ναυτιλίας, Ναυτιλιακούς παράγοντες όπως της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και Ναυτιλιακών εταιρειών.

    2.Έχει δρομολογηθεί για την επόμενη εβδομάδα, να πραγματοποιηθεί από ειδικό καταδυτικό συνεργείο, υποβρύχιος έλεγχος, καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, του συνόλου των κρηπιδωμάτων του λιμένα Γαυρίου.

    3.Στις 15 Σεπτεμβρίου έχουμε προγραμματίσει νέα συνάντησή μας με τον μελετητή της Γ΄ φάσης του λιμένα Γαυρίου Άνδρου, προκειμένου εκτός των άλλων, να επιταχυνθεί η αναγκαία επέκταση του λιμανιού.

    Κάτι που δυστυχώς δεν έχει γίνει μέχρι τώρα.

    4.Προχωράμε στην εκτέλεση του τεχνικού προγράμματος του Δ.Λ.Τ. ΑΝΔΡΟΥ με την πραγματοποίηση της ανάπλασης του λιμένα Γαυρίου, που αφορούσε λειτουργικές επεμβάσεις στον χερσαίο χώρο της Βόρειας προβλήτας ( τσιμεντόστρωση επιφάνειας, τοποθέτηση προσκρουστήρων, δεστρών, ράμπες ΑΜΕΑ, κά ).

    5.Έχουμε πραγματοποιήσει ήδη μικρές και αναγκαίες επεμβάσεις σωστής λειτουργίας, αλλά και ασφάλειας, στον λιμένα Γαυρίου, (Φωτισμός, Κατασκευή νέας θύρας εισόδου, συρόμενες θύρες οχημάτων, διαγραμμίσεις , επισκευές και φωτισμός των σταθμών αναμονής επιβατών, κλπ.

    6.Νέα κατασκευή των δύο Φανών (Κυματοθραύστη και περιοχής Holiday), που ήταν κατεστραμμένοι και επικίνδυνοι.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι:

    1.Οι Περιβαλλοντικοί όροι στο λιμένα Γαυρίου εκδόθηκαν στην προηγούμενη θητεία μας το 2018. Χωρίς αυτούς κανένα έργο δεν μπορούσε και δεν μπορεί να γίνει στο λιμάνι.

    Ολοκληρώνουμε το νέο καταστατικό-οργανόγραμμα του νεοσύστατου Δημοτικού Λιμενικού μας Ταμείου, αφού όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε.

    3.Προχωράμε στην μελέτη της «χερσαίας ζώνης λιμένων» και της «εξομοιούμενης ζώνης λιμένων», που δεν υπάρχουν, γεγονός που αποκλείει την δυνατότητα πραγματοποίησης σημαντικών έργων στα λιμάνια μας.

    Να σημειωθεί ότι υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Φιλόδημος» το 2020 και η προηγούμενη διοίκηση είτε δεν το ήξερε, είτε αδρανούσε σε βαθμό ανικανότητας.

    Προχωρήσαμε ήδη στην ανάθεση των μελετών και είμαστε σε επικοινωνία με το Υπουργείο για περαιτέρω διαδικασίες.

    Τέλος ενημερώνουμε όλους, ότι βασικός μας στόχος, είναι η βελτίωση των λιμενικών μας εγκαταστάσεων και άμεσα του λιμένα Γαυρίου και προς τούτο όλο το συμβούλιο και οι υπάλληλοι του Λιμενικού Ταμείου Άνδρου με την βοήθεια των υπηρεσιών του Δήμου μας, εργαζόμαστε καθημερινά για αυτό τον σκοπό.

    Η πρώτη εικόνα μας είναι τα λιμάνια μας και αυτό απαιτεί να δουλέψουμε όλοι μαζί, Λ.Τ., Δήμος, Ναυτιλιακές εταιρείες, ΕΛΙΜΕ. Γνωρίζοντας ότι τα λιμενικά έργα είναι χρονοβόρα, εν τούτοις και προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες στον λιγότερο δυνατό χρόνο, εργαζόμαστε καθημερινά για να βελτιωθεί η εικόνα των Λιμανιών μας και να γίνουν σύγχρονα και ασφαλή.

    Διαβάστε επίσης:

    Θεοδωράτος και ΣΕΕΝ στηρίζουν του πλοιάρχους και αφήνουν αιχμές για τα λιμάνια

    Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Θαλαμηγών – HYCA: Χρόνιες οι παθογένειες και η έλλειψη κατάλληλων και ασφαλών υποδομών, λιμένων και μαρινών

    ΖΙΜ: Κέρδη και 112 εκατ. δολάρια μέρισμα



    ΣΧΟΛΙΑ