• Ναυτιλία

    Λασκαρίνα και Νένη Καρασταμάτη: Δωρεά στην Άνδρο στη μνήμη των γονέων τους, Γιάννη και Ερατώς

    Λασκαρίνα και Νένη Καρασταμάτη


    Δύο γυναίκες του ελληνικού εφοπλισμού, η Λασκαρίνα και η Νένη Καρασταμάτη, χρηματοδότησαν το άγαλμα που απεικονίζει την “Γυναίκα του Ναυτικού”.

    Τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού έγιναν το περασμένο Σάββατο στην Άνδρο.

    Η δωρεά αυτή έγινε στη μνήμη των γονέων τους, Γιάννη και Ερατώς Καρασταμάτη – Χατζηελευθεριάδη. Ο Γιάννης Καρασταμάτης πέθανε στις 30 Μαρτίου 2012, ενώ η γυναίκα του Ερατώ Καρασταμάτη – Ελευθεριάδη στις 22 Νοεμβρίου 2023.

    Ο Γιάννης Καρασταμάτης ήταν από τους ιδρυτές και δημιουργούς μιας από τις πιο επιτυχημένες ναυτιλιακές εταιρείες που στήριξαν επί δεκαετίες την ελληνική σημαία.

    Η Eletson, όμως, τα τελευταία πέντε χρόνια, αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα με τους πιστωτές της και αυτή η κατάσταση αντικατοπτρίζεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, όπου η τελευταία ενημέρωση έχει γίνει στις 25 Ιανουαρίου 2019.

    Ωστόσο, η Eletson λειτουργεί και διαχειρίζεται τουλάχιστον πέντε πλοία και προσπαθεί σιγά-σιγά να αποκτήσει την παλιά της αίγλη.

    Ας επανέλθουμε, όμως, στο γλυπτό που αφιερώθηκε στη “Γυναίκα του Ναυτικού” και κατασκεύασε ο γλύπτης Βασίλης Παπασάικας, ο οποίος ήταν και στενός φίλος του εφοπλιστή Γιάννη Καρασταμάτη.

    Το γλυπτό αποδίδει ύψιστο φόρο τιμής στις γυναίκες των ναυτικών, αναδεικνύοντας τον ρόλο τους ως πηγή δύναμης, αφοσίωσης και υποστήριξης για τις οικογένειές τους.

    Ο δημιουργός και καλλιτέχνης, Βασίλης Γ. Παπασάικας, αναφερόμενος στο μνημείο, επισημαίνει:

    “Εικονίζω τη νεαρή σύζυγο Ανδριώτη ναυτικού, με το μωρό στην αγκαλιά της και την πεντάχρονη κόρη της να στέκει δίπλα της τη στιγμή που έχει ανέβει σε κάποιο ψηλό πεζούλι της χώρας της Άνδρου απ’ όπου μπορεί να βλέπει το πλοίο του άντρα της καθώς αυτό αναχωρεί για μακρινό ταξίδι.

    Σχεδίασα την γυναίκα σε νεαρή ηλικία με γενναία σωματική κατασκευή να πατά δυνατά και στα δύο της πόδια, καθώς επιθυμώ να συμβολίσω τη δύναμη και την απόφαση.

    Το κοριτσάκι, τεσσεράμισι έως πέντε ετών, στο πλάι της μητέρας του έχει στο πρόσωπο την έκφραση του μικρού παιδιού που δεν κατανοεί ακριβώς τα μέτρα και τις προβολές των διατρεχόντων καθώς στέκεται εκεί που του είπε η μάνα του να σταθεί και ατενίζει αφηρημένα προς τη θάλασσα.

    Δεν θέλησα μιαν εικόνα θρηνητικής σημειολογίας, όπου για παράδειγμα το δεξί χέρι της μητέρας θα μπορούσε ν’ αγκαλιάζει την κόρη της που στέκεται δίπλα της, ή το κορίτσι να κρατιέται από το φουστάνι της μητέρας του, επιλογές που ενδεχομένως θα ταίριαζαν σε κάποιες τραγικότερες περιγραφές, όπως ας πούμε προσφυγιά, πένθος και καθ’ εξής, διότι όπως προαναφέρω βασικός άξονας της ιδέας του έργου, υπήρξε η απεικόνιση της αποφάσεως και της δυνάμεως της γυναίκας αυτής αλλά και ενός ολόκληρου Λαού”.

    Για την “Γυναίκα του Ναυτικού”, ο δήμαρχος Άνδρου, Θεοδόσης Σουσούδης, τόνισε: «Το χρέος εκπληρώθηκε! Η Ανδριώτισσα Γυναίκα, ως σύμβολο της ναυτοσύνης, δεσπόζει πλέον στην περιοχή της Αγίας Θαλασσινής».

     

    Η ρότα της Eletson

    Η ναυτιλιακή εταιρεία Eletson Corporation εξελίχθηκε σε μια από τις πιο αξιοθαύμαστες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο υπό την ηγεσία τεσσάρων πλοιάρχων. Μεταξύ αυτών ήταν ο Απόστολος Χατζηελευθεριάδης κι οι κουνιάδοι του, Γιάννης Καρασταμάτης και Ερρίκος Κέρτσικωφ.

    Για την προοδευτική κουλτούρα της εταιρείας και την επιτυχία της πιστώθηκε επίσης σε μεγάλο βαθμό και ο μικρότερος αδερφός του Απόστολου, Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης (γεννημένος το 1938), ο οποίος είναι ο μόνος εν ζωή εκ των ιδρυτών της Eletson.

    Και οι τέσσερις διακρίθηκαν ως καπετάνιοι εμπορικού ναυτικού και ίδρυσαν την Eletson το 1966 με τις συνδυασμένες οικονομίες τους περίπου 50.000 δολάρια που χρησιμοποιήθηκαν για την απόκτηση ενός πρώτου μικρού σκάφους 30 ετών.

    Σταδιακά, η εταιρεία άρχισε να επικεντρώνεται περισσότερο στα δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια αποκλειστικά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.

    Στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, η εταιρία είχε παραγγείλει τα πρώτα της νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων. Αργότερα εκείνη τη δεκαετία ήρθε στην παγκόσμια προσοχή παραγγέλνοντας την πρώτη σειρά σύγχρονων δεξαμενόπλοιων διπλού κύτους, τρία χρόνια πριν την πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez στην Αλάσκα, και τον νόμο για τη ρύπανση από πετρέλαιο των ΗΠΑ που οδήγησε στην εποχή του διπλού κύτους.

    Μεταξύ του 1989 και του 1996, η Eletson παρήγγειλε άλλα 24 νεότευκτα δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων πλοίων με διπλά καταστρώματα και άλλα που ενσωμάτωσαν διαμήκη διαφράγματα καθώς και διπλό κύτος. Μέχρι το 1996 είχε έναν από τους πρώτους στόλους που περιελάμβανε μόνο διπλού κύτους δεξαμενόπλοια.

    Οι συνιδρυτές επέμειναν στην υψηλότερη ποιότητα και υιοθέτησαν μια νοοτροπία για την εταιρεία τους που ταίριαζε με την «κουλτούρα βιομηχανικού μεταφορέα» των μεγάλων πελατών τους και τη διαφοροποιούσε έντονα από τις περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες εκείνης της εποχής.

    Οι ιδρυτές της Eletson ήταν μεταξύ των πρώτων Ελλήνων εφοπλιστών που ίδρυσαν μια σωστή εταιρεία χαρτοφυλακίου και εταιρική δομή. Ήταν ηγέτης στη μηχανογράφηση, τη διαφάνεια και το ανθρώπινο δυναμικό, με όλους τους ιδρυτές-διευθυντές να παραμένουν δια βίου συνεισφέροντες στη ναυτική εκπαίδευση.

    Η Eletson ήταν ηγέτης με πολλούς τρόπους. Το 1993 τοποθέτησε την πρώτη έκδοση ομολόγων υψηλής απόδοσης για ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εταιρεία στην αγορά δημόσιου χρέους των ΗΠΑ.

    Τα 140 εκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαιο προπληρώθηκαν 100% μέσα σε οκτώ χρόνια. Παρά τις καινοτομίες της εταιρίας, οι ιδρυτές παρέμειναν όλοι ισόβια πιστοί στην ελληνική ναυτική τεχνογνωσία και στην ελληνική σημαία για τον στόλο τους.

    Ποιος ήταν ο καπετάν Γιάννης Καρασταμάτης

    Ο Γιάννης Καρασταμάτης γεννήθηκε σε μια φτωχή αγροτική οικογένεια στη ναυτομάνα Άνδρο. Από μικρή ηλικία σερβίριζε ποτά και φαγητό στο καφενείο των γονέων του, μερικές φορές και σε μεγάλους εφοπλιστές της Άνδρου που σύχναζαν στο καφενείο τους.

    Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Γιάννης Καρασταμάτης στράφηκε προς τη θάλασσα, διαπιστώνοντας πως η ναυτιλία είναι ο μονόδρομος για να εξασφαλίσει τα προς το ζην.

    Αμέσως μετά τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό, επιβιβάστηκε στο πρώτο πλοίο όπου εργάστηκε, στο υπερατλαντικό Neptunia της Greek Line. Μετά από δύο χρόνια θέλησε να μπαρκάρει σε ένα φορτηγό πλοίο της Greek Line, της ανδριώτικης οικογένειας Γουλανδρή.

    Αργότερα, εργάστηκε ως πλοίαρχος μιας σειράς νεότευκτων δεξαμενόπλοιων για τον όμιλο Νίκου Ι. Γουλανδρή, συμπεριλαμβανομένου του Nicholas J. Goulandris, του μεγαλύτερου πλοίου υπό ελληνική σημαία όταν παραδόθηκε το 1968.

    Η ναυτική του καριέρα συνεχίστηκε στον όμιλο Γουλανδρή ακόμα και μετά την ίδρυση της Eletson, κι υπηρέτησε για τρία χρόνια στη διαχείριση του ναυπηγείου Νεωρίου στη Σύρο που ήταν στον όμιλο Γουλανδρή.

    Το 1973 αποχώρησε από τον όμιλο Γουλανδρή και άρχισε να έχει ενεργό ρόλο στην Eletson.

    Σε όλη του την καριέρα, ο Γιάννης Καρασταμάτης παρέμεινε πιστός στην ταπεινή του καταγωγή και προτιμούσε να αυτοπροσδιορίζεται ως «ναυτικός», παρά ως εφοπλιστής. Υπηρέτησε ως εκτελεστικός πρόεδρος της ομάδας της Eletson μέχρι το 1997 και αργότερα ως chairman.

    Ο καπετάν Γιάννης Καρασταμάτης, ένας ακάματος εργάτης της θάλασσας, υπηρέτησε με εντιμότητα και περηφάνια την Ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία για περισσότερα από 65 χρόνια και δικαίως συγκαταλέγονταν στην μικρή ομάδα των πατριαρχών της.

    «Ο καπετάν Γιάννης Καρασταμάτης», είχε γράψει τον Μάρτιο του 2010 ο Βασίλης Κοραχάης στην Εστία με αφορμή την τιμητική διάκριση που του επιφύλαξε το Πανεπιστήμιο Πειραιά για την πολυετή προσφορά του στη ναυτιλία των Ελλήνων, «υπήρξε πάντα απλός αλλά ακούραστος και δυναμικός μαχητής, καβάλα στα «δελφίνια» επί εβδομήντα τόσα χρόνια, ημέρεψε και δάμασε τις θάλασσες.

    Ύψωσε το ανάστημα του μπροστά στις αντιξοότητες του κύματος. Πάλεψε και στάθηκε παλικάρι και μεγάλος καπετάνιος. Άνθρωπος της πυγμής αλλά και του πνεύματος. Έκανε το δράμα πραγματικότητα. H αξιοθαύμαστη εμμονή του στο καθήκον και στο πάθος για Δημιουργία, τον ανέδειξαν πρώτο.

    Αδιάφορος προς το «ευ ζην» κατόρθωσε, αυτό το φτωχόπαιδο της Άνδρου, να διακριθεί ανάμεσα σε κολοσσούς της Ναυτιλίας. Ελληνικής και ξένης.

    Ήταν ό πρώτος καραβοκύρης πού μπήκε με το «σπαθί» του στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ακόμη και τότε υπήρξε σεμνός, αλλά με ψυχισμό απροσπέλαστο από τους ισχυρότερους. Παροιμιώδης ο δυναμισμός και το ήθος του. Γερό μυαλό και με ψυχή πάντα κοντά στον θεό. Αυτός ο καραβοκύρης της Άνδρου, ο μικρός, ο ταπεινός, ο μέγας».

    Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη

    Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη είναι κόρη του Γιάννη Καρασταμάτη που επί σειρά ετών ήταν πρόεδρος της εταιρείας Eletson, την οποία ίδρυσε ο πεθερός του, Βασίλης Χατζηελευθεριάδης, μαζί με τον Απόστολο Χατζηελευθεριάδη, τον Ερρίκο Κέρτσικωφ και τον Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη.

    Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη, πριν ενταχθεί στην Eletson Corporation, εργάστηκε ως Νομικός Σύμβουλος και συνεργάτης με διάφορες εταιρείες νομικών συμβούλων και σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

    Έχοντας αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία σε ναυτιλιακά, νομικά και οικονομικά θέματα, από το 2006 κατέχει διοικητικές θέσεις ενώ σε αυτό το διάστημα διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Eletson Holdings και της Eletson Corporation.

    Το 2015 εξελέγη για πρώτη φορά μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και του University College of London (Νομική Σχολή).

    Μιλώντας, η Λασκαρίνα Καρασταμάτη, παλαιότερα για τον πατέρα της, είχε επισημάνει:

    «Το ότι ήταν όλοι ναυτικοί τους ένωνε. Είχαν περάσει από τα ίδια σχολεία, την ίδια εκπαίδευση, ήξεραν το πλοίο, ήξεραν το φορτίο, ήξεραν τη θάλασσα, αγαπούσαν πολύ αυτό που έκαναν. Τα κοινά στοιχεία τους ήταν ότι είχαν μεγαλώσει φτωχικά. Ο ένας καταλάβαινε τον άλλον. Καταλάβαιναν τι θα πει δυσκολία, σκληρή δουλειά, τι θα πει σεβασμός στον άλλον. Είχαν έναν στόχο. Σιγά-σιγά να πάρουν δικά τους πλοία. Βρέθηκε το “Maria T”. Είχαν συγκεντρώσει 50.000 δολάρια. Επρεπε από κάπου να αρχίσουν».

    Η Νένη Καρασταμάτη

    Η Νένη Καρασταμάτη έγινε περισσότερο γνωστή στον χώρο του τουρισμού και στις υπηρεσίες, δεδομένου ότι “πιστεύει και βρίσκει ευχαρίστηση στην κάλυψη των αναγκών και των προσδοκιών των επισκεπτών και των πελατών, προκειμένου να πετύχει το απόλυτο τελικό προϊόν είτε πρόκειται για μια υψηλού επιπέδου εταιρική εκδήλωση, είτε για έναν γάμο, μια γιορτή ορόσημο ή μια απλή συνάντηση μεταξύ οικογένειας και φίλων”.

    Η Νένη έχει μια πολυσχιδή καριέρα μέχρι σήμερα, από τον συντονισμό της πολιτικής εκστρατείας Έλληνα πολιτικού, την διοργάνωση εκατοντάδων εταιρικών υπαίθριων δραστηριοτήτων αναψυχής και εκδηλώσεων, κατασκηνώσεις για ενήλικες, πεζοπορία και κάμπινγκ, σκι, σεμινάρια, ευεξία, θεματικά Σαββατοκύριακα, εκδρομές, εργαστήρια, χριστουγεννιάτικα γκαλά και πολλά άλλα!

    Συμμετέχει ενεργά στην εταιρεία Darling Dear.

    Η Νένη είναι πιστοποιημένη θεραπεύτρια Ρέικι με εμπειρία στην ενεργειακή θεραπεία που στοχεύει στην προώθηση της ευεξίας. Διαθέτει πτυχίο της Ψυχολογίας από το NYU και πιστοποιημένη άδεια ως Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας. Είναι μητέρα δύο εφήβων και διαχειρίζεται μια βιολογική φάρμα στην Άνδρο.

    Νένη Καρασταμάτη

    Διαβάστε επίσης:

    Νίκος Τσάκος: Η ΤΕΝ παρήγγειλε άλλα 5 νεότευκτα LR1

    Ομοσπονδία Λιμενικών: Πρωτοφανής διαδικασία μεταθέσεων “τιμωρεί” τα στελέχη με περισσότερα μόρια

    Σωτηράκου Τριάντη: Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης η Q&R



    ΣΧΟΛΙΑ