Η διατήρηση της παγκόσμιας ηγεμονίας της ελληνικής ναυτιλίας συνδέεται αναπόφευκτα με την ικανότητα προσαρμογής στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις ως αποτέλεσμα των σύγχρονων τάσεων.
To αυξανόμενο ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας, όπως αυτό αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια του COP26, για τη συμμετοχή της ναυτιλίας στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αναδιαμορφώνει το ρυθμιστικό πλαίσιο και καθιστά την «πράσινη μετάβαση» κυρίαρχη τάση διαμόρφωσης της ναυτιλίας των επόμενων δεκαετιών.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες εφοπλιστές δραστηριοποιούνται έντονα σε αγορές υψηλής χωρητικότητας. Επιπλέον, επενδύουν σημαντικά στην ανάπτυξη του στόλου τους με νεόκτιστα πλοία, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας των ελληνικών πλοίων.
Κατά το 2021 οι εγχώριοι πλοιοκτήτες πραγματοποίησαν σημαντικές επενδύσεις για την επέκταση των στόλων τους. Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG, η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχονταν πέρυσι στα 132 δισ. δολάρια. Το 2021, οι ελληνικές ναυτιλιακές επένδυσαν 14,9 δισ. δολάρια για νεότευκτα πλοία και 5,3 δισ. δολάρια για αγορές μεταχειρισμένων.
Οι ναυτιλιακές με τα περισσότερα πλοία
Στην πρώτη θέση βρέθηκε η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου με στόλο 159 πλοίων και ακολουθούν ο όμιλος Αγγελικούση με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση, που έχει στην κατοχή του 146 πλοία, η Star Bulk συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά με 129 bulkers, η ναυτιλιακή Dynacom Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου με 118 πλοία και η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 107 πλοία.
Οι στόλοι με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα
Από πλευράς χωρητικότητας του στόλου, στην πρώτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Αγγελικούση με 26.697.213 dwt και ακολουθούν η Navios Maritime με 16.085.186 dwt, η Dynacom Tankers με 15.072.844 dwt, η Star Bulk με 14.279.542 dwt και η Cardiff Group του Γιώργου Οικονόμου με 13.354.459 dwt.
Ο Ιωάννης Μπράβος, Partner, Audit, Head of Shipping της KPMG στην Ελλάδα με αφορμή την δημοσίευση σχολίασε: «Παρότι τα δομικά στοιχεία ζήτησης και προσφοράς στην ναυτιλία παραμένουν εν πολλοίς ίδια, με κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου την κυκλικότητα, η ναυτιλία ενδέχεται τις επόμενες δεκαετίες να μετασχηματιστεί ταχύτερα από οποτεδήποτε στην περίοδο από την μετάβαση της από την ιστιοπλοΐα στην μηχανοκίνητη πλεύση και ύστερα καθώς οι ρυθμιστικές αρχές αλλά και η ευρύτερη κοινωνία εστιάζουν την προσοχή τους στην συμμετοχή του κλάδου στην έκλυση αερίων του θερμοκηπίου.
Αν και, αντίστοιχη προσοχή υφίσταται σε όλους τους κλάδους επιχειρηματικής και κοινωνικής δράσης, στην ναυτιλία δεν έχει ακόμα διαφανεί ένας καθολικά αποδεκτός τρόπος επίτευξης των στόχων απανθρακοποίησης γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα και την δυσκολία λήψης αποφάσεων. Εναλλακτικά καύσιμα, ψηφιακός μετασχηματισμός, αυτόνομα πλοία είναι μερικά από τα ζητήματα που απασχολούν την ναυτιλιακή κοινότητα και αναδιαμορφώνουν το περιβάλλον στον κλάδο. Η προσαρμοστικότητα σε κάθε δεδομένο περιβάλλον αποτελεί κυρίαρχη αρετή επιβίωσης όχι μόνο των έμβιων όντων αλλά και των επιχειρήσεων.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία αναδείχθηκε παγκόσμια ηγέτιδα κυρίως λόγω της προσαρμοστικότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών και της ικανότητας τους να προβλέπουν τις τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το περιβάλλον δραστηριοποιήσεως τους. Είμαι βέβαιος ότι ανάλογη προσαρμοστικότητα θα επιδείξουν και σήμερα προσαρμοζόμενοι στις τάσεις που η δημοσίευση μας καταγράφει ως σημαντικότερες για τον κλάδο.»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!