ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα ελληνόκτητα πλοία μετέφεραν περίπου το 40% των ρωσικών εξαγωγών αργού και προϊόντων πετρελαίου τον Μάρτιο, μεγαλύτερο από οποιονδήποτε άλλο στόλο, συμπεριλαμβανομένων του ρωσικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό χωρίς να παραβιάζουν τις κυρώσεις εάν το φορτίο έχει πουληθεί κάτω από την τιμή πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι, που αποφάσισαν οι χώρες της G7 τον περασμένο Δεκέμβριο.
Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε στα κράτη μέλη ότι το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου αποδεικνύεται αποτελεσματικό και πλήττει το Κρεμλίνο, χωρίς να διαταράσσει την αγορά, και θα παραμείνει προς το παρόν αμετάβλητο.
Η εκτίναξη της τιμής
Ωστόσο, η αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής από τον Μάιο που ανακοίνωσαν ορισμένα κράτη του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας, οδήγησε σε εκτίναξη των τιμών στα 85 δολάρια, γεγονός που με τη σειρά του άσκησε πίεση στα επίπεδα των ανώτατων τιμών.
Παρά το γεγονός ότι το ρωσικό αργό διαπραγματεύεται με έκπτωση σε σχέση με το πετρέλαιο άλλων περιοχών, η αύξηση του brent στα 90 δολάρια πιθανόν θα αναγκάσει τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αποσυρθούν για να μην μεταφέρουν πετρέλαιο πάνω από την τιμή του πλαφόν, δήλωσε ο αναλυτής εμπορευμάτων της Kpler, Matthew Wright, αναφέρει το tradewinds.
Mία τέτοια εξέλιξη θα επιτρέψει στα πλοία του λεγόμενου «γκρίζου στόλου» που ανήκουν ή είναι ασφαλισμένα σε εταιρείες εκτός της ΕΕ και δεν υπόκειται στις κυρώσεις, να τα αντικαταστήσουν. Αυτό θα προκαλέσει αλλαγές στην αγορά.
«Τα ελληνικά πλοία θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν αλλού, σε μη ρωσικές αγορές και σχεδόν όλο το ρωσικό αργό και τα προϊόντα θα φορτώνονται σε πλοία που μπορεί να μην έχουν επαρκή ασφαλιστική κάλυψη», επισημαίνει ο Matthew Wright.
Το μερίδιο του ρωσικού αργού που μεταφέρεται από πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας μειώθηκε σε μόλις 22% τον πρώτο μήνα εφαρμογής του ανώτατου ορίου τιμών, από 50% πριν από τις κυρώσεις, σύμφωνα με την Kpler.
Έκτοτε, το ποσοστό των πλοίων ιδιοκτησίας της ΕΕ αυξάνεται σταθερά καθώς οι ιδιοκτήτες συμβιβάζονται με τους κανόνες συμμόρφωσης.
Ο Matthew Wright, διαχωρίζει τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε δύο κατηγορίες: Στα «γκρίζα» και στα «σκοτεινά πλοία». Σύμφωνα με το CNN, τα «γκρίζα πλοία» πωλήθηκαν από Ευρωπαίους πλοιοκτήτες σε εταιρείες στη Μέση Ανατολή και την Ασία μετά την έναρξη της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022. Τα «σκοτεινά πλοία» ανήκουν σε εταιρείες του Ιράν και της Βενεζουέλας.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα «σκοτεινά πλοία» απενεργοποιούν το Automatic Identification System (AIS) και δεν αποκαλύπτουν το μέγεθος και την πορεία τους, καθιστώντας σχεδόν αδύνατο να εντοπιστούν.
Διαβάστε ακόμη:
Πετρέλαιο: Αυτές είναι οι χώρες που πληγούν περισσότερο αν φτάσει η τιμή του στα 100 δολάρια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ντόναλντ Τραμπ: Επέλεξε να τοποθετήσει τρεις από τους προσωπικούς του δικηγόρους σε θέσεις – κλειδιά στο υπουργείο Δικαιοσύνης
- Αλλάζουν όλα στη Δημοτική Αστυνομία – Νέες αρμοδιότητες και προσλήψεις με ΑΣΕΠ
- Airbnb: Όλες οι αλλαγές για την αγορά από 01.01.25 – Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες για να προλάβουν την προθεσμία
- Πέτα τον ΣΥΡΙΖΑ απ΄το τραίνο, η κατάντια του Τσίπρα, η πιστή θεραπαινίς του Στέφανος και άλλα ευτράπελα