ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αρνητική απάντηση στο «τελεσίγραφο» του ομίλου Cosco, για την άμεση παραχώρηση του επιπλέον ποσοστού 16% των μετοχών του ΟΛΠ, έστειλε μέσω Βουλής, το ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα, μετά από πολυσέλιδη ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για θέματα που αφορούν τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, μεταξύ Cosco και ελληνικού δημοσίου, το ΤΑΙΠΕΔ απάντησε ότι αναμένει ενημέρωση από τον ανεξάρτητο μηχανικό, που ελέγχει την πρόοδο των έργων στο λιμάνι, ότι οι υποχρεωτικές επενδύσεις έχουν ολοκληρωθεί.
Ειδικότερα μετά από αίτημα του υπουργείου Οικονομικών, ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφως, που στο μεταξύ παραιτήθηκε, ενημέρωσε τo ελληνικό κοινοβούλιο ότι: «Σύμφωνα με τη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών, μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Cosco, η μεταβίβαση του ποσοστού 16% προς την Cosco, τελεί υπό την αναβλητική αίρεση, της έκδοσης από τον ανεξάρτητο μηχανικό, της δήλωσης υποχρεωτικών επενδύσεων, η οποία σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε., θα βεβαιώνει ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι υποχρεωτικές επενδύσεις της πρώτης επενδυτικής περιόδου. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναμένει την σχετική βεβαίωση του ανεξάρτητου μηχανικού, προκειμένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του απέναντι στη Cosco».
Επισημαίνεται ότι η Cosco κατέχει ήδη το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, και σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις μέχρι τον Αύγουστο του 2021, προκειμένου να παραλάβει και το υπόλοιπο 16% των μετοχών, όπως προβλέπεται στη συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο στο μεγαλύτερο έργο της περιόδου αυτής, την κατασκευή νέας βάσης κρουαζιέρας, καταγράφονται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να θεωρείται ανέφικτο τα έργα να τελειώσουν εντός χρονοδιαγράμματος.
Ωστόσο πριν από δύο μήνες περίπου τα κεντρικά της Cosco στο Χονγκ Κονγκ με επιστολή τους προς το υπουργείο Ναυτιλία και το υπουργείο Οικονομικών ζητούσαν να τους μεταβιβαστεί το 16% των μετοχών άμεσα, και επέρριπταν τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις σε φορείς του ελληνικού δημοσίου.
Πιο συγκεκριμένα σε επιστολή της, με τον χαρακτηρισμό εμπιστευτική, και με ημερομηνία 23 Νοεμβρίου, με αποδέκτες το ΤΑΙΠΕΔ τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, ζητά να της επιδοθεί το 16%, αφού θεωρεί ότι τα χρονοδιαγράμματα δεν θα τηρηθούν με ευθύνη του ελληνικού κρατικού μηχανισμού.
Στην επιστολή της μεταξύ άλλων κάνει λόγο για τις τεράστιες καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν στην έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών, αλλά και στην πρόσφατη άρνηση του Δήμου Πειραιά να αφήσει τα φορτηγά που μεταφέρουν τα «μπάζα» από τα έργα, να περάσουν μέσα από την πόλη.
Ωστόσο, το θέμα της νέας βάσης κρουαζιέρας αντιμετωπίζει νέα προβλήματα, μετά την κακοκαιρία που είχε σαν αποτέλεσμα οι επιχωματώσεις δίπλα στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή να παρασυρθούν και να πέσουν στη θάλασσα.
Σύμφωνα με προσωρινή απόφαση της διαδικασίας των ασφαλιστικών μέτρων του Πρωτοδικείου Πειραιά , το έργο επιχωμάτωσης για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιέρας δεν μπορεί να συνεχιστεί μέχρι να συζητηθεί η υπόθεση στις 14 Ιανουαρίου 2020.
Όπως επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην απόφαση: «Οι προκαλούμενες επιπτώσεις από τα έργα της καθ’΄ης (ΟΛΠ) στην αναφερόμενη περιοχή παρασύρθηκαν από τη βροχή και τους νότιους ανέμους, με αποτέλεσμα να σπάσει στα δύο και να βυθιστεί το ένα από τα δύο «κεσόν» που έχουν ήδη ποντιστεί στην περιοχή του έργου, προκαλώντας επιπλέον ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή, αφού τα άγνωστα εγκιβωτισμένα σε αυτά υλικά έχουν διαρρεύσει πλήρως στη θάλασσα αλλά και στο χώρο του ‘Ταφικού Μνημείου του Θεμιστοκλή’, με αποτέλεσμα να τροποποιηθεί η απόφαση έγκρισης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για το συνολικό έργο του Λιμένος Πειραιά».
Στην απόφασή του το πρωτοδικείο μάλιστα θέτει σειρά αυστηρών προϋποθέσεων για να αρχίσουν και πάλι τα έργα.
Η θέση των Κινέζων
Όσον αφορά το 16% των μετοχών, που είναι ένα από τα δύο βασικά ζητήματα που θέτουν οι Κινέζοι (το άλλο είναι η κατασκευή του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων), η Cosco με σημείωμά της προς το υπουργείο Ναυτιλίας επισημαίνει ότι εκτός του ότι ο όμιλος έχει κάνει ήδη συνολικές επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ, για τα υποχρεωτικά έργα έχει συμβασιοποιήσει ήδη τα 230 εκατ. ευρώ από τα 293 εκατ. ευρώ που προβλέπονται. Αναλυτικότερα επισημαίνει:
«Όπως σε κάθε περίπτωση σύναψης σύμβασης μεταξύ του ΕΔ και ιδιώτη Επενδυτή η προάσπιση του Δημοσίου Συμφέροντος επιτυγχάνεται με:
(α) τη διασφάλιση τήρησης των υποχρεώσεων αλλά και του σεβασμού των συμβατικών δικαιωμάτων και από τα δύο μέρη.
(β) μέσω της προσπάθειας επίλυσης οποιονδήποτε ζητημάτων ανακύπτουν κατά την εκτέλεσή της σύμβασης, προκειμένου να αποφευχθεί η ανώμαλη εξέλιξη της συμβατικής σχέσης που μπορεί να οδηγήσει τελικώς σε σημαντικές ζημίες του ΕΔ
(γ) την συνδρομή του επενδυτή από το ΕΔ κατά τα ήδη αναφερόμενα στη ΣΠ, σύμφωνα με την οποία:
«19.4 Το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, για να συνεργαστεί με τον ΟΛΠ και να τον συνδράμει καλή τη πίστει στη λήψη των εγκρίσεων, αδειών ή/και αδειών χρήσης, που απαιτούνται για τη λειτουργία των Στοιχείων Παραχώρησης, σε κάθε περίπτωση σε συμμόρφωση με τους ισχύοντες νόμους.
19.5 Το Ελληνικό Δημόσιο δεσμεύεται ότι ούτε το ίδιο, ούτε κανένας Κυβερνητικός Φορέας του δεν θα προχωρήσει σε ενέργεια, η οποία συνειδητά θα παρακωλύει την εκτέλεση της παρούσας Σύμβασης από τον ΟΛΠ, ή/και θα ενεργήσει με πρωταρχικό σκοπό να αποτρέψει ουσιωδώς ή να επηρεάσει αρνητικά:
(α) την ικανότητα του ΟΛΠ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του βάσει της παρούσας Σύμβασης·
(β) την ικανότητα του ΟΛΠ να λειτουργεί, να χρησιμοποιεί ή να εκμεταλλεύεται τον Λιμένα Πειραιά σύμφωνα με την παρούσα Σύμβαση (περιλαμβανομένου, ενδεικτικά, του δικαιώματος επιβολής και είσπραξης Λιμενικών Τελών από χρήστες του Χώρου του Λιμένα)· ή/και
(γ) την ανεμπόδιστη πρόσβαση χρηστών στον Χώρο του Λιμένα.»
Σε καμία περίπτωση δεν δικαιούται κανείς να μιλά για εικονικές επενδύσεις όταν ο Όμιλος COSCO έχει έως σήμερα επενδύσει άμεσα στην Ελλάδα περισσότερα από 1,2 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα η ΟΛΠ ΑΕ έχει συμβασιοποιήσει ήδη τα 230 από τα συνολικά 293 εκ ευρώ των Υποχρεωτικών Επενδύσεων και έχει αναλάβει επιπλέον επενδύσεις ύψους 200 εκ. ευρώ που περιλαμβάνονται στο Master Plan του Λιμένος (για Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας, Logistics Center, Κτίρια Στάθμευσης Αυτοκινήτων κ.α), χωρίς την ύπαρξη συμβατικής προς τούτο υποχρέωσης».
Διαβάστε επίσης:
Βολές για το «China Takes it all» στον Πειραιά από τον Αμερικανό πρέσβη
Το «ρουά» της Κίνας στο λιμάνι του Πειραιά και η απάντηση που εξετάζει η Ελλάδα
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike