ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τέσσερα κρουαζιέροπλοια, αξίας στην προ πανδημίας εποχή περίπου 500 εκατ. δολαρίων, έχει αποκτήσει τους τελευταίους τρεις μήνες ο Έλληνας εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος.
Οι τιμές αγοράς των πλοίων παραμένουν «επτασφράγιστο» μυστικό, αφού σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, ο όμιλος από τον οποίο τα απέκτησε, η αμερικανική Carnival, έχει βάλει συγκεκριμένες ρήτρες στο συμβόλαιο, προκειμένου να μην διαρρεύσουν λεπτομέρειες του deal.
Παρόλα αυτά, άνθρωποι της κρουαζιέρας, με πολλά χρόνια εμπειρίας, εκτιμούν ότι η τιμή τους είναι πάνω από το scrap, που αντιστοιχεί σε περίπου 7,5 εκατ. δολάρια ανά πλοίο, αλλά ξεκαθαρίζουν ότι όποια και να είναι η τιμή, αποτελεί σε κάθε περίπτωση επενδυτική κίνηση με τεράστια περιθώρια κέρδους, εφόσον η κρουαζιέρα που σήμερα βρίσκεται στο ναδίρ, με όλα τα πλοία δεμένα, εξαιτίας της πανδημίας, επιστρέψει σε τρία με πέντε χρόνια στα επίπεδα του 2019.
Για παράδειγμα, για το πρώτο και ακριβότερο από τα πλοία που αγόρασε ο κ. Ηλιόπουλος, το Oceana, που είναι ναυπήγησης 2000, και στην αγορά της κρουαζιέρας θεωρείται καινούργιο, η αξία του, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, έφτανε τα 200 εκατ. δολάρια.
Τόσο τουλάχιστον είχε πουληθεί «αδελφό» του Oceana πλοίο (δύο χρόνια μεγαλύτερο), στις αρχές του 2019.
Μάλιστα, κύκλοι της Ακτής Μιαούλη αναφέρουν ότι ο κ. Ηλιόπουλος, επικεφαλής της SeaJets, της μεγαλύτερης ακτοπλοϊκής εταιρείας ταχυπλόων στην Ελλάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στην αγορά αναζητώντας και νέες επενδυτικές ευκαιρίες.
Όσον αφορά την επόμενη ημέρα, αποτελεί το δεύτερο επτασφράγιστο μυστικό της ιστορίας, αφού όπως λέγεται ο κ. Ηλιόπουλος δεν έχει εκμυστηρευτεί σε κανέναν τα σχέδιά του.
Εκτιμήσεις από την αγορά, αποκλείουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσει μια εταιρεία κρουαζιέρας, αφού δεν υπάρχει έτοιμο δίκτυο, και χρειάζεται χρόνια για να στηθεί.
Από την άλλη πιστεύουν ότι όταν φτάσει η κατάλληλη στιγμή, όταν ξεπεραστεί η κρίση και επανεκκινήσει η κρουαζιέρα, τότε θα κάνει ο κ. Ηλιούπολος την κίνηση του, είτε ναυλώνοντας τα πλοία σε εταιρείες κρουαζιέρας είτε πουλώντας, σε τιμές που μπορεί να προσεγγίζουν τις τιμές του 2019.
Τα πλοία
Και τα τέσσερα πλοία, αγοράστηκαν από θυγατρικές του μεγαλύτερου ομίλου κρουαζιέρας στο κόσμο, της Carnival.
Πρόκειται για έναν όμιλο με 103 κρουαζιερόπλοια στο νερό, αξίας προ COVID 19 περίπου 50 δισ. δολαρίων και με μερίδιο αγοράς που προσέγγιζε το 50% παγκοσμίως.
Ωστόσο το τεράστιο μέγεθος του στόλου αποδεικνύεται «αχίλλειος πτέρνα» τώρα που τα πλοία είναι αναγκαστικά δεμένα ή αρόδο, αφού υπολογίζεται ότι ο όμιλος μπαίνει μέσα περίπου 500 εκατ. δολάρια μηνιαίως.
Ανάλογη φυσικά είναι η κατάσταση και στις άλλες εταιρείες κρουαζιέρας.
Προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα κόστη οι εταιρείες, ειδικά η Carnival, έχουν ξεκινήσει να πουλάνε ορισμένα από τα πλοία των στόλων τους, κυρίως για εμπορική χρήση, ενώ κάποια, για πρώτη φορά στα χρονικά της κρουαζιέρας πουλήθηκαν και για scrap.
Το πρώτο από τα πλοία που αγοράστηκαν είναι το χωρητικότητας 77.500 gt Oceana ναυπηγήσεως 2000 από την P&O Cruises. Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 2.200 επιβάτες.
Στη συνέχεια απέκτησε τα Veendam, ναυπηγήσεως 1996, και Maasdam, ναυπηγήσεως 1993, από μια δεύτερη θυγατρική της Carnival, την Holland America Line.
Τα πλοία έχουν μετονομαστεί σε Aegean Majesty και το Maasdam σε Aegean Myth. Το τελευταίο απόκτημα του ομίλου Ηλιόπουλου, με τις υπογραφές να μπαίνουν πριν από λίγες ημέρες, είναι το «Pacific Aria» ναυπήγησης 1994 και μπορεί να φιλοξενήσει 1.250 επιβάτες.
Η εταιρεία broker που ανέλαβε να κλείσει τις συμφωνίες είναι το πρώτο και μακροβιότερο γραφείο που εξειδικεύτηκε στις αγοραπωλησίες επιβατικών πλοίων στην Ελλάδα, η Masters Shipping, ενώ την τεχνική διαχείριση των πλοίων έχει αναλάβει η Optimum Shipmanagement, η οποία έχει συγγενεύει με την μοναδική εταιρεία κρουαζιέρας που εδρεύει στην Ελλάδα και δραστηριοποιείται στις ελληνικές θάλασσες, την Celestyal Cruises.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike