Στο συνέδριο «Πειραιάς Επιχειρείν: Προς ένα ανθεκτικό, βιώσιμο και καινοτόμο οικοσύστημα  επιχειρείν στο Δήμο Πειραιά», που διοργανώνει ο Δήμος Πειραιά, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ, μίλησε σήμερα ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Βουλευτής ΝΔ Α’ Πειραιώς και  Νήσων, Κώστας Κατσαφάδος.

Ο κ. Κατσαφάδος μεταξύ άλλων τόνισε στην παρέμβασή του:

1

«Ο Πειραιάς και η ελληνική ναυτιλία κατέχουν ηγετική θέση παγκοσμίως. Το λιμάνι του Πειραιά είναι παγκόσμιος παίκτης σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ενώ αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της ανατολικής Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας στην Ευρώπη.

Ο Πειραιάς αποτελεί έναν τόπο με πολλές μεγάλες ευκαιρίες, όπου συναντώνται δύο σημαντικά σημεία της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας: ο ελληνικός εφοπλισμός και το «one belt one road», ο νέος δρόμος του μεταξιού, όπου η μεγαλύτερη εξαγωγική βιομηχανία, η Κίνα, έχει επιλέξει τον Πειραιά ως το σημείο που συναντά τον μεγαλύτερό της πελάτη, την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρόσθεσε αναφερόμενος στην ναυπηγοεπισκευαστική στρατηγική ότι:

«Η στήριξη της κυβέρνησης στα Ναυπηγεία που επιστρέφουν δημιουργώντας θέσεις εργασίας δημιουργούν κίνητρο για το «κτίσιμο» πλοίων σε μια χώρα που είναι παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία».

Αναλυτικά, ο Κώστας Κατσαφάδος είπε:

“Θα ήθελα πρώτα από όλα να συγχαρώ το Δήμο Πειραιά, τον Γιάννη το Μώραλη, αλλά και το στενό του συνεργάτη τον Δημήτρη Καρύδη, γιατί συνειδητά έχουν χαράξει μια στρατηγική που αφορά τη Γαλάζια Οικονομία και τη σύνδεσή της με την πόλη του Πειραιά.

Και αυτό το Συνέδριο είναι ένα ακόμη βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Και είμαι πραγματικά ικανοποιημένος γιατί η κυβέρνηση, της οποίας είμαι μέλος όχι μόνος πιστεύει στην Γαλάζια Οικονομία και στην πράσινη ανάπτυξη, αλλά και γιατί πιστεύει στη δυναμική της ναυτιλίας μας αλλά και του Πειραιά, ως βασικού παίκτη αυτής της στρατηγικής ανάπτυξης που δημιουργεί θέσεις εργασίας και προσφέρει στην εθνική οικονομία.

Ιδιαίτερα σε μια περίοδο, όπως και αυτή που βιώνουμε μια σειρά από γεωπολιτικές αναταραχές, πολλαπλές κρίσεις, όπως ήταν η υγειονομική, όπως είναι η ενεργειακή αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από αναγκαία η Γαλάζια Ανάπτυξη και η προώθηση της έξυπνης, βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης και των ευκαιριών απασχόλησης στην ευρωπαϊκή θαλάσσια και ναυτιλιακή οικονομία.

Σήμερα, τα πλοία μας συνδέουν κάθε γωνιά του πλανήτη, αντιπροσωπεύοντας το 1/5ο της παγκόσμιας χωρητικότητας. Επικαλούμαι αυτό το στοιχείο γιατί θεωρώ ότι δείχνει την ζωτική σημασία της ναυτιλίας μας στη διεθνή συγκυρία: τον καθοριστικό ρόλο της στον εφοδιασμό της Ευρώπης, τις ανάγκες της οποίας καλύπτει κατά 60%. Την κρίσιμη συμμετοχή της στην παγκόσμια διακίνηση καυσίμων. Για αυτό καθίσταται κομβική η σημασία της θάλασσας και στη διακίνηση φυσικού αερίου καθώς γίνεται ασπίδα στις παράλογες αυξήσεις των τιμών που ήδη εκτροχιάζουν τους κρατικούς και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Πρόκειται για πεδίο που δηλώνει την κοινωνική διάσταση της ναυτιλιακής δράσης. Αλλά και μία καινούργια πρόκληση για τα ελληνόκτητα πλοία μεταφοράς LNG. Οι κινήσεις της Ελλάδας προς την ενεργειακή της αυτάρκεια είναι ταχύτατες: προ μηνός βρεθήκαμε στο έργο για τον νέο τερματικό σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης στην Αλεξανδρούπολη. Αυξάνουμε, επίσης, τη χωρητικότητα των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, που θα μπορούν, πλέον, να υποδέχονται και πλοία με υγροποιημένο αέριο. Ενώ επιταχύνουμε την ανάπτυξη αγωγών οι οποίοι θα μας διασυνδέουν με τα Βαλκάνια και ηλεκτρικών δικτύων που θα μας ενώνουν με τη Βόρεια Αφρική. Η πατρίδα μας γίνεται, έτσι, ενεργειακή πύλη προς την Ευρώπη και κρίσιμος κόμβος για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Με σταθερούς πυλώνες της, αυτό που αποκαλούσε ο Θεμιστοκλής ως «ξύλινα τείχη».

Το στοίχημα των καιρών είναι διπλό και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε κατάματα. Ο πόλεμος της Ουκρανίας άνοιξε το ζήτημα της ενέργειας και επιτάχυνε τη συζήτηση για την «πράσινη μετάβαση». Σήμερα το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και τα χημικά προϊόντα αντιστοιχούν στο 1/3ο των θαλάσσιων μεταφορών. Όμως, όσο η σημασία τους για τις εθνικές οικονομίες θα υποχωρεί, τόσο λιγότερο θα αποτελούν φορτία με ενδιαφέρον για τα ποντοπόρα πλοία. Είναι βέβαιο, συνεπώς, ότι σύντομα θα αναδυθούν νέοι εμπορικοί δρόμοι, αλλά και διαφορετικές ανάγκες για νέα σκάφη. Τώρα, τα δεξαμενόπλοια μεταφέρουν αέριο, πετρέλαιο ή λιθάνθρακες. Αύριο στις δεξαμενές και στα αμπάρια τους θα υπάρχει υδρογόνο και αμμωνία, ακόμη και διοξείδιο του άνθρακα που θα ταξιδεύει προς αποθήκευση. Αλλά και ηλιακά πάνελ ή στρόβιλοι ανεμογεννητριών. Ενώ θα αυξηθεί το εμπόριο κρίσιμων μετάλλων, όπως ο χαλκός, το κοβάλτιο, το νικέλιο, το λίθιο και οι σπάνιες γαίες. Με άλλα λόγια, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών μεταβάλλεται, επιβάλλοντας τον συνολικό αναπροσανατολισμό και της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Και οι πρώτοι που θα το αντιληφθούν θα είναι και οι κερδισμένοι. Όπως συνέβη και άλλοτε: Τον 19ο αιώνα, όταν οι Έλληνες εφοπλιστές εκμεταλλεύτηκαν την τεχνολογική επανάσταση της μετάβασης από το ιστίο στον ατμό. Ε, λοιπόν, σήμερα καλούνται να πορευθούν τον αντίστροφο δρόμο: να επιστρέψουν σε μια ναυτιλία ενεργειακά ουδέτερη.

Και εδώ θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, ο  κλάδος αντιπροσωπεύει το 2,5% των συνολικών εκπομπών αεριών του θερμοκηπίου. Ένα μέγεθος αρκετά μεγάλο για να αγνοηθεί, και εξόχως σημαντικό για να αναδείξει τη δυναμική σας να συμβάλλετε στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ένας πιο «πράσινος» στόλος, άλλωστε, δεν αφορά μόνο την προστασία της φύσης. Αλλά αποτελεί και μια σημαντική επένδυση.

Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση έχει βάλει τέσσερις στόχους:

Πρώτον, να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων που θα είναι συμβατά με το περιβάλλον. Ασφαλή για τα πλοία. Και βιώσιμα για την οικονομία. Δεύτερον, να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να διασφαλίζονται ίσοι όροι ανταγωνισμού στις Μεταφορές. Τρίτον, να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών-μελών τα έσοδα απ’ το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο. Και τέταρτον, να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Αναγνωρίζοντας ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί είναι μοχλοί της ευρωπαϊκής οικονομίας με μεγάλο δυναμικό για καινοτομία και ανάπτυξη, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο της στρατηγικής για τη Γαλάζια Ανάπτυξη την προώθηση της έξυπνης, βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης και των ευκαιριών απασχόλησης στην ευρωπαϊκή θαλάσσια και ναυτιλιακή οικονομία.

Ο Πειραιάς και η ελληνική ναυτιλία κατέχουν ηγετική θέση παγκοσμίως. Το λιμάνι του Πειραιά είναι παγκόσμιος παίκτης σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ενώ αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της ανατολικής Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια κρουαζιέρας στην Ευρώπη. Ο Πειραιάς αποτελεί έναν τόπο με πολλές μεγάλες ευκαιρίες, όπου συναντώνται δύο σημαντικά σημεία της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας: ο ελληνικός εφοπλισμός και το «one belt one road», ο νέος δρόμος του μεταξιού, όπου η μεγαλύτερη εξαγωγική βιομηχανία, η Κίνα, έχει επιλέξει τον Πειραιά ως το σημείο που συναντά τον μεγαλύτερό της πελάτη, την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Από κοντά και η στήριξη της κυβέρνησης στα Ναυπηγεία που επιστρέφουν δημιουργώντας θέσεις εργασίας αλλά και αποτελούν κίνητρο για το «κτίσιμο» πλοίων σε μια χώρα που είναι παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία. Παράλληλα, ο Πειραιάς αποτελεί μία ανεπτυγμένη και με υψηλή ειδίκευση και παραγωγικότητα συστάδα θαλάσσιας οικονομίας με παγκόσμιες διασυνδέσεις, παράμετρος η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της Γαλάζιας Ανάπτυξης.

Παρά τις σημαντικές αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία, την εγχώρια ύφεση και τις αλλαγές στους κλάδους που είναι συνυφασμένοι με τη Γαλάζια Οικονομία, ο Πειραιάς απέδειξε ότι αντέχει. Συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων που αφορούν στη Γαλάζια Οικονομία και κατά συνέπεια, είναι ο υποδοχέας και ο επιταχυντής των αλλαγών που φέρνει η τεχνολογική πρόοδος και οι οικονομικές εξελίξεις. Ακόμη και ο ερχομός του μετρό στην πόλη μας θα ενισχύσει τις προσπάθειες της ανάπτυξης.

Για αυτό και πιστεύω ότι μέσα σε αυτό το ρευστό και εξελισσόμενο περιβάλλον ο Πειραιάς και μπορεί και πρέπει να είναι πρωταγωνιστής”.

Διαβάστε επίσης

Στην Strix Holdings το 91,22% της Attica Group – Ποιος είναι ο ρόλος του Mubashir Mukadam – Υπάρχει «Λευκός Ιππότης»;