ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Ισχυρό πλήγμα δέχθηκε η ακτοπλοΐα, σε Αιγαίο και Αδριατική την περασμένη χρονιά, ενώ και οι «οιωνοί» για το 2020, δεν είναι μέχρι στιγμής και οι καλύτεροι δυνατοί, με τους ακτοπλόους να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την βιωσιμότητα του κλάδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο INSETE, στην αγορά της Αδριατικής, η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 70% το 2020 ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανέρχεται σε 450 χιλ. έναντι 1,5 εκατ. το 2019.
Το 70% των επιβατών του 2019 εκτιμήθηκε από το ΣΕΕΝ ότι είναι τουρίστες. Η περίοδος αιχμής ήταν παραδοσιακά το γ’ τρίμηνο όπου καταγράφηκαν 308 χιλ. επιβάτες έναντι 841 χιλ. το 2019, σημειώνοντας μείωση 63%. Οι επιβάτες του Γ΄ τριμήνου αντιστοιχούν στο 68% του συνόλου των αφίξεων το 2020. Επιπρόσθετα, το Δ’ τρίμηνο οι καταγράφηκε μείωση 67% και οι επιβάτες εκτιμήθηκαν σε 68 χιλ. έναντι 202 χιλ. το 2019.
Αλλά και η εξαιρετικά κρίσιμη για τα μεγέθη της ακτοπλοΐας κίνηση οχημάτων στην Αδριατική, το 2020 η παρουσίασε μείωση 56% και το φορτηγών 9%. Συγκεκριμένα η εκτίμηση για τον αριθμό των οχημάτων είναι 140 χιλ. και των φορτηγών 340 χιλ. έναντι 317 χιλ. και 374 χιλ. αντίστοιχα το 2019.
Παράλληλα και στο Αιγαίο η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 50% το 2020, ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανέρχεται σε 9,4 εκατ. έναντι 18,8 εκατ. το 2019. Η περίοδος αιχμής και σε αυτή την περίπτωση ήταν το γ’ τρίμηνο όπου καταγράφηκαν 5,1 εκατ. επιβάτες έναντι 8,8 εκατ. το 2019, σημειώνοντας μείωση 42%. Οι επιβάτες του γ΄ τριμήνου αντιστοιχούν στο 55% του συνόλου των μετακινήσεων το 2020.
H μείωση της επιβατικής κίνησης μεταφράζεται σε πτώση εσόδων για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά 300 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά.
Όπως έχει επισημάνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η νέα χρονιά ξεκίνησε με «προίκα» τις μεγάλες ζημιές του 2020, με τα ταμειακά αποθέματα να έχουν εξαντληθεί και τον δανεισμό προς Τράπεζες και Δημόσιο να έχει αυξηθεί και να αυξάνεται συνεχώς, ενώ και το πρώτο εξάμηνο του 2021, θεωρείται στην ουσία χαμένο.
«Παρά τα αισιόδοξα μηνύματα σχετικά για το εμβόλιο, το οποίο πλην των άλλων θα βελτιώσει και την ψυχολογία μας που είναι σημαντικός παράγοντας για τον τουρισμό, αν όλα πάνε καλά ο τουρισμός το 2021 προβλέπεται μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το 2019, δηλαδή είναι βέβαιο ότι το 2021 θα είναι μία κακή και προβληματική χρονιά για τον τουρισμό μας», έχει σημειώσει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Μάλιστα χωρίς σειρά μέτρων ενίσχυσης του κλάδου από το κράτος,, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να πουληθούν καλά πλοία της ακτοπλοΐας. «θα οδηγηθούμε στην αποδυνάμωση του Ακτοπλοϊκού μας στόλου, ο οποίος σήμερα προσφέρει ποιοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες στα νησιά μας», σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Νομίζω πρέπει να λέμε την αλήθεια για να καταλάβουμε το μέγεθος του προβλήματος. Σε κάθε περίπτωση τα πλοία μας θα προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες. Αν όμως για να γίνει αυτό εξαντληθούν οι εταιρείες μας και υποχρεωθούμε σε απομάκρυνση πλοίων από τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές Γραμμές, τότε πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ζημιά είναι ανεπανόρθωτη.
Αν απομακρυνθούν πλοία από τις γραμμές μας αυτά θα είναι πρώτα απ’ όλα τα ποιοτικότερα. Αυτά τα πλοία δεν μπορούν να αντικατασταθούν, γιατί δεν υπάρχουν όπως είπαμε στη διεθνή αγορά διαθέσιμα και κατάλληλα, ακόμα και μεγάλης ηλικίας, για τις Ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες. Κάθε πλοίο που θα αποχωρήσει θα αφήσει ένα κενό το οποίο άμεσα δεν θα καλυφθεί, δηλαδή πάμε πολλά χρόνια πίσω».
Το υπουργείο
Συνολικά το πακέτο στήριξης της ελληνικής ακτοπλοϊας για να αντιμετωπίστουν οι αρνητικές συνέπειες της πανδημίας έχει φτάσει τα 67 εκατ. ευρώ. Παράλληλα συνεχίζεται και σειρά μέτρων για την στήριξη των ναυτικών και εργαζόμενων στον κλάδο.
Αποζημίωση ειδικού σκοπού, παράταση ασφαλιστικής ικανότητας ανέργων ναυτικών και παροχής επιδόματος ανεργίας, ένταξη της ακτοπλοΐας στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, αναθεώρηση προϋποθέσεων για την εγγραφή άνεργων ναυτικών στους καταλόγους προσφερόμενων προς ναυτολόγηση, κάλυψη μέρους των ενοικίων των ανέργων ναυτικών.
«Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», δηλώνει ο Γιάννης Πλακιωτάκης «από την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης, προχωρά με ολοκληρωμένο σχεδιασμό σε μέτρα στήριξης τόσο των εταιρειών, όσο και των εργαζόμενων. Πετύχαμε να διασφαλίσουμε αφενός την προστασία της εργασίας και αφετέρου την απρόσκοπτη επικοινωνία ανάμεσα στη ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά μας. Συνεχίζουμε, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα, στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση».
Διαβάστε επίσης:
ΟΛΠ: Πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Χρηστών Λιμένος Πειραιά
Θεοχάρης: Στόχος να ανοίξει η κρουαζιέρα το συντομότερο δυνατόν
Το «παζλ» των δύο μεγάλων ναυπηγείων της χώρας και οι φρεγάτες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ