ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι κάτοικοι στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα κινητοποιούνται με ένα βασικό στόχο: να βελτιώσουν τις συνθήκες της ζωής τους και ένα από τα προβλήματα που θέτουν σε πρώτη προτεραιότητα για να επιλύσουν, είναι να περιορίσουν την έλευση των κρουαζιερόπλοιων στα ύδατα τους.
Η επιτροπή αγώνα που έχουν συγκροτήσει προτάσσει το αίτημα ότι δεν μπορούν να φιλοξενήσουν παρά μόνο ένα πλοίο την ημέρα. Ήδη όμως έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να προσεγγίσουν μέσα στο τρέχον έτος 460 κρουαζιερόπλοια.
Το σύνθημα τους είναι: «Όχι περισσότερο από ένα πλοίο την ημέρα». Η επιτροπή πολιτών που αγωνίζεται εδώ και αρκετό καιρό ενάντια στην κίνηση της κρουαζιέρας στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, υψώνει ξανά τη φωνή της.
Η ένωση πολιτών επικρίνει έντονα τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Αμβούργο μεταξύ της κυβέρνησης των Βαλεαρίδων και των βασικών ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στα νησιά, υποστηρίζοντας ότι η πόλη «δεν μπορεί να υποστηρίξει περισσότερα από ένα κρουαζιερόπλοια την ημέρα».
«Εισβολή στην πόλη»
«Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τη συνεχή εισβολή στο κέντρο της πόλης και στους δημόσιους χώρους μεγάλου αριθμού τουριστών» επισημαίνουν και τονίζουν ότι «ο μέγιστος αριθμός ατόμων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 4.000».
Το ερώτημα τέθηκε μετά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τη γενική διευθύντρια τουρισμού, Rosana Morillo, τον πρόεδρο της Λιμενικής Αρχής των Βαλεαρίδων, Francesc Antich και τον διευθυντή της CLIA Ισπανίας, Alfredo Serrano.
Στα τέλη Δεκεμβρίου συμφωνήθηκε ότι, από εφέτος, το λιμάνι της Πάλμα θα μπορεί να φιλοξενεί το πολύ τρία κρουαζιερόπλοια με όχι με περισσότερους από 500 επιβάτες την ημέρα και ότι μόνο ένα θα μπορεί να υπερβαίνει τις 5.000 θέσεις, με εξαίρεση 20 ημέρες στη διάρκεια του 2022.
Επισημαίνεται ότι άρχισαν ήδη πολίτες να ορίζουν τους μηχανισμούς εφαρμογής αυτής της συμφωνίας. Όμως η επιτροπή έχει ήδη ξεκαθαρίσει ότι δεν σκοπεύει να παραδοθεί: «Αυτή η συμφωνία υπογράφηκε με την πλάτη στους πολίτες, σε μια ξένη χώρα και αγνοώντας τα αιτήματα της επιτροπής που αποτελείται από τριάντα περιβαλλοντικούς συλλόγους».
Η επιτροπή ζητά την εφαρμογή του ίδιου νόμου που διέκοψε την κίνηση της κρουαζιέρας λόγω της πανδημίας (Νόμος 14/2014 για τη θαλάσσια ναυσιπλοΐα), ο οποίος ορίζει στο άρθρο 7 ότι «η είσοδος πλοίων στα ισπανικά λιμάνια μπορεί να απαγορευτεί ή να εξαρτηθεί για λόγους έκτακτης ανάγκης ή ειδικούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία ή για την περιβαλλοντική αειφορία».
Σε ανακοίνωσή της, η επιτροπή διαβεβαιώνει ότι το άρθρο αυτό είναι «πλήρως έγκυρο», τόσο από άποψη δημόσιας υγείας, για «τη συνεχή ανάφλεξη των εστιών Covid σε κρουαζιερόπλοια σε όλο τον κόσμο», όσο και για την «περιβαλλοντική βιωσιμότητα».
Τι προβλέπει η συμφωνία
Σύμφωνα με τους πολίτες, μέχρι να υπάρξουν μελέτες για τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, «η πόλη δεν θα μπορεί να υποστηρίξει περισσότερα από ένα κρουαζιερόπλοια την ημέρα», ενώ η συμφωνία «περιλαμβάνει έως και τρεις κρουαζιέρες και φέτος θα υπάρχουν ημέρες με τέσσερα πλοία».
Η συμφωνία προβλέπει ότι οι 8.500 ημερήσιοι επιβάτες κρουαζιέρας στην Πάλμα δεν μπορούν να ξεπεραστούν, αλλά η επιτροπή επιμένει να ζητά ο μέγιστος αριθμός να είναι 4.000 άτομα, «προκειμένου να μην κορεστούν οι δημόσιες υπηρεσίες, να αλλάξει η ζωή στη γειτονιά και να προκληθούν σημαντικές αλλαγές στον εμπορικό ιστό».
Φέτος έχουν προγραμματιστεί 460 πτήσεις στο λιμάνι της Πάλμα, η επιτροπή πολιτών ζητά μορατόριουμ και «να μην φτάσουν άλλα κρουαζιερόπλοια μέχρι τις μελέτες περιβαλλοντικών, δημόσιας υγείας, οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων αυτού του τύπου μαζικού τουρισμού».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τραμπ: Πρώην πρόεδρος Διαμερικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης ειδικός απεσταλμένος στη Λ. Αμερική
- ΦΠΑ: Αυτόματα πρόστιμα για εκπρόθεσμες δηλώσεις από το 2025– Πώς θα βεβαιώνονται από την ΑΑΔΕ
- Επίδομα θέρμανσης: Σήμερα η πρώτη δόση – Τα ποσά ανά κατηγορία – Τι θα ισχύσει για τους νέους δικαιούχους
- Υπουργικό συμβούλιο: Η ατζέντα για το 2025 – Στο τραπέζι και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων