ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με αφορμή τις τελευταίες ειδήσεις, που αφορούν θανάτους Ελλήνων ναυτικών πάνω στα πλοία, θα επιχειρήσω να προσεγγίσω το θέμα, με βάση κάποια περιστατικά που έπεσαν στην αντίληψη μου.
Προηγουμένως, όμως, θα αναφέρω ορισμένα γεγονότα με αιφνίδιους θανάτους Ελλήνων ναυτικών, πάνω στα πλοία.
Στις 13 Μαΐου 2022, πέθανε ο πρώτος μηχανικός του κρουαζιερόπλοιου, Aegean Codecs, Ιωάννης Μιχαλαριάς. Είχαν προηγηθεί δύο θάνατοι ναυτικών εν πλω.
Στις 14 Νοεμβρίου 2022, άφησε την τελευταία του πνοή μέσα σε πλοίο που εργαζόταν στη Σαλαμίνα, ένας 47χρονος ναυτικός. Ο Α΄ Μηχανικός έχασε ξαφνικά τις αισθήσεις του, εντοπίστηκε από τον πλοίαρχο του πλοίου, διακομίστηκε με το ΕΚΑΒ στο Κέντρο Υγείας Σαλαμίνας, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Στις 17 Αυγούστου, έγινε γνωστό ότι ο λοστρόμος Παναγιώτης Στεργιώτης, ναυτικός της ΑΝΕΚ, ο οποίος ήταν ναυτολογημένος στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Olympic Champion, πέθανε στη διάρκεια του ταξιδιού από την Πάτρα στην Ανκόνα.
Ο 59χρονος άφησε την τελευταία του πνοή πάνω στο πλοίο, ενώ η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, σε ανακοίνωση της, αφού επισημαίνει «Δυστυχώς, ο τραγικός κατάλογος των ναυτικών ατυχημάτων και των θανάτων συναδέλφων μας, εν ώρα υπηρεσίας, συνεχώς αυξάνεται, πράγμα που πρέπει να θέσει σε συναγερμό τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, για την αναζήτηση των πραγματικών αιτιών αυτών των δυσάρεστων γεγονότων», ζητάει «την διερεύνηση των συνθηκών του θανάτου του συναδέλφου και τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την αποφυγή και μη επανάληψη παρόμοιων περιστατικών».
Ωστόσο, τον ναυτικό κόσμο συγκίνησε η περίπτωση της νεαρής δοκίμου πλοιάρχου εμπορικού ναυτικού.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, ενημερώθηκε «την 17η Αυγούστου 2023 από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αναφορικά με ασθένεια 20χρονης ναυτικού (ειδικότητας δοκίμου Πλοιάρχου), μέλους πληρώματος υπό ελληνικής σημαίας δεξαμενόπλοιου, η οποία είχε ναυτολογηθεί για την εκτέλεση του εκπαιδευτικού της πλου».
Παρέχοντας περισσότερες λεπτομέρειες, το υπουργείο Ναυτιλίας, ανέφερε και τα εξής:
«Η ανωτέρω ασθένησε μετά τον απόπλου του δεξαμενόπλοιου από λιμένα Σίκκα Ινδίας, με αποτέλεσμα να αποναυτολογηθεί σε λιμένα Σουέζ Αιγύπτου.
Η 20χρονη δόκιμος, επαναπατρίστηκε στις 02-09-2023 με μέριμνα της εταιρείας μαζί με ιατρικό συνοδό, μεταφέρθηκε σε ιδιωτική κλινική της Αττικής και εν συνεχεία σε νοσοκομείο, όπου και απεβίωσε την 17-09-2023. Διενεργείται προανάκριση».
Είναι σύνηθες φαινόμενο να πεθαίνουν Έλληνες ναυτικοί μέσα στα πλοία και εν πλω; Έχουν συμβεί αρκετά περιστατικά στο παρελθόν.
Όμως, τον τελευταίο διάστημα, έχουν καταγραφεί αρκετά περιστατικά, που προβληματίζουν.
Επίσης, πληροφορήθηκε διάφορα γεγονότα με τις ιατρικές εξετάσεις των ναυτικών πριν ναυτολογηθούν.
Ένας νεαρός ναυτικός, είχε μπαρκάρει δύο – τρεις φορές, ως δόκιμος, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα. Όμως, όταν τελείωσε την φοίτηση του και πήγε να ναυτολογηθεί σε μια μεγάλη εταιρεία, το ιατρικό της τιμ, από έξι γιατρούς, διαπίστωσε όζους στο θυραιοειδή αδένα.
Ο νεαρός υποχρεώθηκε σε περαιτέρω εξετάσεις και εγχειρήσεις. Οι ιατροί ήταν απόλυτοι: αν ο νεαρός είχε εξεταστεί επισταμένα σε προγενέστερο χρόνο, οι επεμβάσεις δεν θα ήταν τόσο επώδυνες.
Με άλλα λόγια, άφησαν να εννοηθεί ότι οι προηγούμενες εξετάσεις, πριν από τις ναυτολογήσεις του, δεν ήταν εξονυχιστικές.
Σε μια άλλη περίπτωση, άλλος ναυτικός που πήγε να ναυτολογηθεί στην ίδια εταιρεία, υπεβλήθη σε πολυήμερες εξετάσεις, γιατί στην αρχική εξέταση «κάτι δεν πήγαινε καλά».
Τα δύο τελευταία περιστατικά έγιναν με το ιατρικό team των ναυτιλιακών εταιρειών της Μαρίας Αγγελικούση που, από τις συζητήσεις που έχω κάνει με ανθρώπους της ναυτιλίας, έχει καθιερώσει ένα αυστηρό ιατρικό πρωτόκολλο.
Υπάρχουν και άλλες εταιρείες, όπως η εταιρεία των Παναγιώτη και Νίκου Τσάκου, που ακολουθούν ανάλογο ιατρικό πρωτόκολλο, που εγκαινίασε η αείμνηστη γιατρός Ειρήνη Σαρόγλου -Τσάκου.
Προφανώς, όμως, από τα διάφορα περιστατικά που έχουν γίνει, ενδεχομένως να μην ακολουθούνται οι σωστές διαδικασίες κατά τη ναυτολόγηση των ναυτικών.
Θα μου πείτε: ένας ναυτικός που έχει ανάγκη την εργασία και τους μισθούς για να θρέψει την οικογένεια του και υπάρχουν ευρήματα κατά τις ιατρικές εξετάσεις του, να μην ναυτολογείται;
Σε αυτό το ερώτημα, θα απαντούσα, αμέσως και χωρίς δεύτερη σκέψη: θα ήταν προτιμότερο στο διάστημα των έξι μηνών της ναυτολόγησης του να επιδεινωθεί ανεπανόρθωτα η υγεία του ή να οδηγηθεί στο Νοσοκομείο για άμεση αντιμετώπιση της πάθησης του;
Σίγουρα, υπάρχουν ειδικότεροι από εμένα, για να ασχοληθούν με αυτό το θέμα. Άλλωστε και η ΠΝΟ το έθεσε έμμεσα το θέμα και δεν το ομολογεί ευθέως ότι «κάτι συμβαίνει», όμως, στην σχετική ανακοίνωση της επισημαίνει με νόημα: Απαιτείται «λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την αποφυγή και μη επανάληψη παρόμοιων περιστατικών…».
Διαβάστε επίσης:
Μελίνα Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές συγκέντρωσαν ήδη 35 εκατ. ευρώ για τους πλημμυροπαθείς
Λιμάνι Πειραιά: Προ των πυλών η έναρξη των εργασιών για το νέο προβλήτα κρουαζιέρας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κικίλιας: Αναβαθμίζουμε το 112 για πρώτη φορά μετά το 2014
- Αθηναϊκός και Novibet ενώνουν τις δυνάμεις τους για την αγωνιστική περίοδο 2024-25
- Στουρνάρας: Πολύ σημαντικό ένας πολίτης να είναι οικονομικά εγγράμματος – Παρουσιάστηκε το «Αλφαβητάρι της οικονομίας για εφήβους»
- Η Novo Nordisk επενδύει σε Νέα Υπερσύγχρονη Μονάδα Παραγωγής