ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Η εφοπλιστική οικογένεια Βερνίκου είναι γνωστή τα τελευταία εκατό χρόνια για την ενασχόληση της κυρίως με τα ρυμουλκά, αλλά με τα κοινά της ναυτιλίας και με την πολιτική.
Ο πατέρας Αλέξανδρος Βερνίκος διετέλεσε βουλευτής, τα δύο παιδιά του, ο Νίκος, επί δεκαετίες συμμετέχει ενεργά στο Ναυτικό Επιμελητήριο και είναι πρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, αλλά και ο Γιώργος, είχε παρουσία στον αντιδικτατορικό αγώνα, στην κατάληψη της Νομικής, στο Πολυτεχνείο, έγινε αντιδήμαρχος Αθηναίων και υφυπουργός Ναυτιλίας στην κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου.
Αλλά η επιχειρηματική κίνηση που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή είναι ότι ο Γιώργος μαζί με το αδελφό του Νίκο Βερνίκο, σε μια εποχή που διεξάγονταν συζητήσεις για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο Αθηνών και συναντούσαν έντονες αντιδράσεις από τις τότε διοικήσεις και τους αρμόδιους υπουργούς, σκέφτηκαν και υλοποίησαν ένα μεγαλοφυές σχέδιο:
Να αγοράσουν τους “Κυλινδρόμυλους Αττικής” και να την μετατρέψουν σε Holding και να εντάξουν στη συνέχεια την εταιρεία “Βερνίκος Κότερα”. Τότε, οι “Κυλινδρόμυλοι Αττικής” ήταν μια εισηγμένη εταιρεία χωρίς αντικείμενο εργασίας. Με άλλα λόγια ήταν ένα “κουφάρι” που ο Γιώργος και ο Νίκος Βερνίκος αξιοποίησαν για να υπερβούν τα εμπόδια της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που ήταν επιφυλακτική με την είσοδο των ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο.
Η υλοποίηση του σχεδίου του Γιώργου και του Νίκου Βερνίκου έγινε το έτος 1992. Η συγκυρία τους ευνόησε, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή ο Περικλής Παναγόπουλος αναζητούσε και σχεδίαζε την είσοδο του στις θαλάσσιες συγκοινωνίες ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία. Τον πλησίασαν και τον έπεισαν ότι οι “Κυλινδρόμυλοι Αττικής” θα μπορούσαν να μετατραπεί σε μια εταιρεία Συμμετοχών και να ασχοληθεί, με τον θαλάσσιο τουρισμό και γενικότερα με την ναυτιλία.
Εκείνη την εποχή από κοινού ο Γιώργος Βερνίκος, ο Περικλής Παναγόπουλος, μαζί με τον Διονύση Μελισσηνό και τον Κώστα Ματαράγκα και τον Τριαντάφυλλο Λυσιμάχου αγόρασαν τον “Ελληνικό Νηογνώμονα”.
Με βάση το σχέδιο αυτό, δημιουργήθηκαν οι “Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε.” και μετέπειτα “Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε. Συμμετοχών”.
Από την Σίφνο και την Κωνσταντινούπολη
Γενάρχης της οικογένειας είναι ο καπετάν Μανώλης Βερνίκος που γεννήθηκε το 1835 και πέθανε το 1915.
Από πολύ μικρή ηλικία άφησε το νησί του και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Από το 1852 ασχολήθηκε με την μεταφορά ανθρώπων και βαρελιών πετρελαίου στις απέναντι όχθες του Βοσπόρου, με κωπηλάτες και ιστιοφόρες λέμβους και στη συνέχεια με ρυμουλκά.
Θεωρείται πρωτοπόρος και δημιουργός του ναυτιλιακού κλάδου των ρυμουλκών και αργότερα των ναυαγοσωστικών.
Το 1896, ο Νικόλαος Βερνίκος, που γεννήθηκε το 1869 και πέθανε το 1947, μεγάλος γιος του Μανώλη Βερνίκου, ανέλαβε κυβερνήτης ρυμουλκού της οικογενειακής επιχείρησης. Από το έτος αυτό αρχίζει μια νέα εποχή. Το 1906 απέκτησε το πρώτο του φορτηγό πλοίο, το α/π “Βαρβάρα”, πρώην “Σοφία”.
Ο δυναμισμός του Νικολάου Βερνίκου καθιέρωσε τον ομώνυμο ναυτικό οίκο, ως μια μεγάλη δύναμη στην Κωνσταντινούπολη. Μετά την Μικρασιατική καταστροφή και τις διώξεις των Ελλήνων από τους Τούρκους, ο Νικόλαος Βερνίκος μετέφερε με ρυμουλκό την οικογένεια με οκτώ παιδιά στη Σίφνο και εγκατέστησε την έδρα της εταιρείας του στον Πειραιά, δημιουργώντας συγχρόνως ναυπηγείο στο Πέραμα.
Με την βοήθεια των γιων του Εμμανουήλ (1901-1947), Δημητρίου (1907 -), Κωνσταντίνου (1910 -1984) και Αλέξανδρου (1916 -1991), παρόλο που καταστράφηκε ο στόλος κατά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η εταιρεία αναπτύχθηκε και έτσι στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια έγινε η πρώτη του κλάδου εταιρεία στην Ελλάδα θέση που κρατάει και σήμερα στις ρυμουλκήσεις λιμένων και ναυαγιαιρέσεις.
Ο Αλέξανδρος Βερνίκος (1916-1991)
Ο Αλέξανδρος Βερνίκος του Νικόλαου, μέλος της εφοπλιστικής οικογένειας, γεννήθηκε το 1916. Νυμφεύθηκε την Μαρίνα Γεωργίου Κανάκη και απέκτησαν τρία παιδιά: τον Νικόλαο, την Αικατερίνη (Κίτυ) και τον Γιώργο.
Ακολούθησε νομικές σπουδές, ασχολήθηκε επαγγελματικά με τις οικογενειακές ναυτικές επιχειρήσεις και διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών την πενταετία 1950-1955.
Πολιτεύθηκε μεταπολεμικά στην περιφέρεια Κυκλάδων με τον συνασπισμό της Εθνικής Προοδευτικής Ένωσης Κέντρου (ΕΠΕΚ) στις εκλογές του 1950 και πολιτεύθηκε στην ίδια περιφέρεια με την ΕΠΕΚ το 1951 χωρίς να εκλεγεί.
Πολιτεύθηκε και εξελέγη πρώτη φορά βουλευτής Πειραιώς με την ΕΠΕΚ στις εκλογές του 1952, ωστόσο η εκλογή του ακυρώθηκε στις 5 Μαρτίου 1953 με απόφαση του Εκλογοδικείου, και στις επαναληπτικές εκλογές της 29ης Μαρτίου δεν κατάφερε να εκλεγεί.
Στις εκλογές του 1956 πολιτεύθηκε στην περιφέρεια Κυκλάδων με τη Δημοκρατική Ένωση και σε αυτές του 1958 με το Κόμμα Φιλελευθέρων χωρίς να εκλεγεί. Στη συνέχεια προσχώρησε στην Ένωση Κέντρου, με την οποία πολιτεύθηκε στην Α΄ περιφέρεια Δήμου Αθηναίων στις εκλογές του 1961 και του 1963 χωρίς να εκλεγεί.
Πολιτεύθηκε με το ίδιο κόμμα στις εκλογές του 1964 χωρίς να εκλεγεί, ανακηρύχθηκε ωστόσο βουλευτής Αθηνών στις 15 Απριλίου 1964 στη θέση του παραιτηθέντος Γεώργιου Μαύρου. Ανέλαβε υπουργός Εμπορίου (16.8.1965-20.8.1965) στην κυβέρνηση του Γεώργιου Αθανασιάδη-Νόβα και στις 8 Νοεμβρίου 1965 ανεξαρτητοποιήθηκε και στις 23 Μαΐου 1966 προσχώρησε στο Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κέντρο υπό τον Στέφανο Στεφανόπουλο.
Μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας πολιτεύθηκε, για τελευταία φορά, στην Α΄ Αθηνών στις εκλογές του 1977 με τη Νέα Δημοκρατία χωρίς να εκλεγεί. Ο Αλέξανδρος Βερνίκος απεβίωσε το 1991.
Ο Νικόλαος Βερνίκος
Ο Νικόλαος Βερνίκος γεννήθηκε το 1945. Κατάγεται από τη Σίφνο και είναι Οικονομολόγος και Εφοπλιστής. Είναι πρόεδρος Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου- Ελλάς (ICC-Hellas). Επίσης, είναι Επίτιμος Πρόξενος Μεξικού Πειραιώς και Νήσων.
Μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, καθώς και μέλος της διοίκησης του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και Πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Δραστηριοτήτων και Μεταφορών.
Είναι επίσης Πρόεδρος της Ναυτικής Εταιρείας «ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ε. ΒΕΡΝΙΚΟΣ» Ρυμουλκά – Ναυαγοσωστικά που ιδρύθηκε στη Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα. Κατά καιρούς υπηρετεί από την θέση του προέδρου ή του μέλους διοικητικών συμβουλίων των Ναυτιλιακών και Εμπορικών Εταιρειών Ομίλου Βερνίκου.
Είναι Πρόεδρος ΑΧΕΠΑ, Τμήμα Πειραιά «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ».
Εκτός από τις επαγγελματικές του δραστηριότητες ασχολείται με θέματα πολιτισμού και περιβάλλοντος. Διετέλεσε μέλος Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και της Εταιρείας για τη Δημιουργία Νέου Κτιρίου Ελληνικής Λυρικής Σκηνής και της Ακαδημίας «Μαρία Κάλλας».
Είναι ιδρυτής του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Καστέλλας.
Τιμήθηκε το 2019 με το βραβείο «Πρόσωπο της Χρονιάς» στη διάρκεια του 70ου γκαλά του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (Hellenic American Chamber of Commerce – HACC), που πραγματοποιήθηκε στο Μανχάταν.
Έχει διατελέσει: Νομαρχιακός Σύμβουλος Αττικής και Πειραιώς επί σειρά ετών (1982-95) και Πρόεδρος της Ολυμπιακής Τουριστικής Α.Ε. Υπήρξε μέλος Δ.Σ. και Εκτελεστικής Επιτροπής Ολυμπιακής Αεροπορίας, καθώς και της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας. Διετέλεσε Πρόεδρος (εκτελεστικός) της Minion A.E., της Olympic Catering A.E., καθώς και των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Διετέλεσε Πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (Γαλλία) Α.Ε., των καταστημάτων αφορολογήτων ειδών Α.Ε. (Hellenic Duty Free Shops) καθώς και της Κλωστοϋφαντουργίας Ευρυτανίας (Evritex). Επίσης υπήρξε πρόεδρος του ABEE EMSU- HELLAS, του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών (1995-99), της Ελληνικής Εταιρείας Πολιτισμού & Περιβάλλοντος (1996-2004), Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. Διετέλεσε Αντιπρόεδρος και Ταμίας του Ομίλου Επικοινωνίας Πολιτισμού & Οικονομίας και Αντιπρόεδρος και Γενικός Γραμματέας της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς. Τέλος, υπήρξε μέλος του Δ.Σ. της Ε.Π.Ο. και μέλος του Ολυμπιακού Σ.Φ.Π.
Έχει συμμετάσχει ως μέλος της Ελληνικής αντιπροσωπείας σε Διεθνείς Διασκέψεις του Ο.Ο.Σ.Α. και Ο.Η.Ε. και σαν μέλος του World Economic Forum στις περισσότερες ετήσιες συναντήσεις του Davos από το 1988.
Ο Γιώργος Βερνίκος
Ο Γιώργος Βερνίκος, κατάγεται από εφοπλιστική οικογένεια της Σίφνου. Η οικογένειά του άρχισε να ασχολείται με τον χώρο της ναυτιλίας από τον 19ο αιώνα. Η μητέρα του, Μαρίνα Κανάκη, έχει καταγωγή από το Ηράκλειο Κρήτης. Είναι γιός του Αλέξανδρου Βερνίκου (1916 – 1991) δικηγόρου, εφοπλιστή, βουλευτή και υπουργού.
Φοίτησε στο Κολλέγιο Αθηνών και στο Λύκειο της Λεοντείου και στη συνέχεια σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά και στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.
Έχει μια κόρη, τη Μαρίνα, που είναι παντρεμένη από το 2005 με τον επιχειρηματία Μίλτο Καμπουρίδη.
Είναι Πρόεδρος της Βερνίκος Yachts, εταιρίας που ιδρύθηκε το 1975, και είναι η πρώτη στον τομέα του θαλάσσιου ελληνικού τουρισμού. Επιπλέον, ήταν η πρώτη εταιρία του ελλαδικού χώρου η οποία εκμεταλλεύτηκε σκάφη αναψυχής, και η οποία μπήκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Ο Βερνίκος είναι μέλος της διοίκησης του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Πρόεδρος της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος και Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΣΕΤΕ.
Σε νεαρή ηλικία είχε αναπτύξει σημαντική δράση για την εδραίωση της Δημοκρατίας συμμετέχοντας στον αντιδικτατορικό αγώνα. Φυλακίστηκε και βασανίστηκε. Για τη δράση του αυτή έχει τιμηθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.
Στη δεκαετία του 1980, ως μόνιμος κάτοικος Παγκρατίου, είχε εκλεγεί Δημοτικός Σύμβουλος και Αντιδήμαρχος του Δήμου Αθηναίων. Διετέλεσε Πρόεδρος του Ιδρύματος Παιδικής Μέριμνας Γ. και Α. Χατζηκώνστα.
Έχει διατελέσει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού και της εταιρείας Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης της Αθήνας. Υπήρξε επίσης συνδημιουργός και πρώτος Πρόεδρος της εταιρείας Attica Group που με πρωτοποριακές κινήσεις συνέβαλε στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου.
Το 1990 ήταν συνιδρυτής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace του οποίου διετέλεσε Πρόεδρος μέχρι τον Ιούνιο του 2012 και σήμερα είναι Επίτιμος Πρόεδρος.
Το 2003 εξέδωσε το βιβλίο «Όταν θέλαμε να αλλάξουμε την Ελλάδα» από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Το βιβλίο αναφέρεται στον αγώνα για αξιοπρέπεια, ελευθερία και δημοκρατία της νεολαίας στην περίοδο της Δικτατορίας.
Το 2013 υπήρξε συνιδρυτής της “Πρωτοβουλίας των 58” για τη συνένωση των κομμάτων και των κινήσεων της Δημοκρατικής Παράταξης.
Το 2014 ήταν υποψήφιος Ευρωβουλευτής με το συνδυασμό ” Ελιά – Δημοκρατική Παράταξη”.
Το 2017 εξέδωσε το βιβλίο «Σχεδιάζοντας το μέλλον- Δημοκρατία και ανάπτυξη σε δύσκολους καιρούς» από τις εκδόσεις “ΑΩ”.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καναδάς: Ο πρωθυπουργός Τριντό εγκαταλείπεται από το κόμμα του, εν μέσω πολιτικής κρίσης
- Λ. Συγγρού: Μηχανή γνωστού ηθοποιού παρασύρθηκε από αυτοκίνητο (βίντεο)
- Τραμπ: Πρώην πρόεδρος Διαμερικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης ειδικός απεσταλμένος στη Λ. Αμερική
- ΦΠΑ: Αυτόματα πρόστιμα για εκπρόθεσμες δηλώσεις από το 2025– Πώς θα βεβαιώνονται από την ΑΑΔΕ