ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αλλά και ο μετέπειτα αγοραστής του κτιρίου, Γεράσιμος Αγούδημος, είχε παρόμοια τύχη με τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, δεδομένου και αυτός είδε τα οκτώ ακτοπλοϊκά του πλοία να κατάσχονται και να έχει άδοξο τέλος η G.A. Ferries, εταιρεία που δέσποζε στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Μετά την απόφαση του Δικαστηρίου που διέταξε την σύλληψη του για φοροδιαφυγή και παραποίηση στοιχείων για το ΦΠΑ και του Κεφαλαίου Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων που αποδιδόταν στο ΝΑΤ, ο καπετάν Μάκης διέφυγε στο Λουγκάνο, όπου και άφησε την τελευταία πνοή.
Ενδιάμεσα, στις 29 Νοεμβρίου 2000, ο Παντελής Σφηνιάς, πιεζόμενος από τους μεγαλομετόχους της τότε Minoan Flying Dolphin, έπεσε από το μπαλκόνι του 7ου ορόφου όπου ήταν το γραφείο του και αυτοκτόνησε.
Αυτή η τραγική ιστορία του κτιρίου της Ακτής Κονδύλη και των τριών εφοπλιστών έχει σημαδέψει τη μνήμη των ανθρώπων της ναυτιλίας. Όμως, το δικό της εφιάλτη ζει από το 2018 η πολυμελής οικογένεια του Γεράσιμου Αγούδημου, που ανήμπορη να αντιδράσει παρακολουθεί να εκπλειστηριάζονται τα ακίνητα της. Χάθηκε το συγκρότημα κατοικιών στο Λαγονήσι, όπου βγήκε στο σφυρί για 15 εκατ. ευρώ, έναντι 48.000 ευρώ πωλήθηκε η λευκού χρώματος Porsche 911 της κόρης του Αλκμήνης, βγήκαν στη διαδικασία της εκποίησης οι οικίες στο Παλαιό Φάληρο, στη Γλυφάδα, στη Βουλιαγμένη, στην Κηφισιά, στη Οία της Σαντορίνης.
Η αστική φήμη θέλει την οικογένεια να διαθέτει πάνω από 200 ακίνητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά κανείς δεν γνωρίζει αν έχουν όλα κατασχεθεί και βρίσκονται στη διαδικασία των πλειστηριασμών.
Κανείς στην Ακτή Μιαούλη δεν μπορεί να πιστέψει πως ο ευφυής καπετάν Μάκης που πούλησε την εταιρεία G.A Ferries για 13 δισ. δραχμές στον Παντελή Σφηνιά και την επαναγόρασε περί τα 4 δισ. εκατ. δραχμές έφτασε στην χρεοκοπία. Επιπλέον να επισημανθεί ότι τα πλοία του Γεράσιμου Αγούδημου είχαν μεγάλες πληρότητες – πολλές φορές είχε καταγγελθεί ότι μετέφερε υπεράριθμους – και είχε εξασφαλίσει σημαντικό αριθμό επιδοτούμενων γραμμών.
Ο καπετάν Γεράσιμος Αγούδημος είχε έναν αυθορμητισμό που δεν τον έχω συναντήσει σε κανένα άλλο πλοιοκτήτη. Ήταν επιθετικός όταν διεκδικούσε τα αιτήματα του και γενναιόδωρος με τους πολιτικούς του φίλους. Από μικρό παιδί έδειξε ότι «δεν μασάει» όπως λένε τη λιμανιάτικη γλώσσα. Μαθητής του Δημοτικού Σχολείου στον Πειραιά, σε ηλικία 12 ετών, δεν δίστασε να πει, παρουσία των συμμαθητών του, στον δάσκαλο του, όταν του έβαλε 8 στο απολυτήριο του: «ήταν καλά όταν ο πατέρας μου σου έδινε τα πουκάμισα, τώρα γιατί μου έβαλες αυτόν τον βαθμό;».
Το περιστατικό αυτό μου το έχουν μεταφέρει όταν ζούσαν τα δίδυμα αδέλφια Αντώνης και ο Μιχάλης Ντεντιδάκης που ήταν συμμαθητές με τον Μάκη στο δημοτικό σχολείο στον Άγιο Βασίλειο στον Πειραιά. Με την ίδια συμπεριφορά αντιμετώπιζε και όλους εκείνους δεν του έκαναν τα χατίρια.
Ο καπετάν Μάκης πριν μπει στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες διαχειρίζονταν ποντοπόρα πλοία και γύρω στο 1987 άρχισε να ασχολείται με την ακτοπλοΐα. Η εμφάνιση του στο υπουργείο Ναυτιλίας ήταν εντυπωσιακή. Τον πρωτοείδα επί υπουργίας Στάθη Αλεξανδρή. Οι άριστες οικογενειακές σχέσεις που είχε με τον πανίσχυρο τότε σύμβουλο του Ανδρέα Παπανδρέου Αντώνη Λιβάνη του «άνοιγαν όλες οι πόρτες». Ο πανέξυπνος Κεφαλονίτης, που καταγόταν από το χωριό Αγία Ευφυμία αξιοποίησε στο έπακρο τον αναπτυξιακό νόμο 1262/1982 και εξασφάλισε μεγάλες επιδοτήσεις και βέβαια και τις απαραίτητες σκοπιμότητες.
Όταν ανέλαβε υπουργός ο Γιώργος Κατσιφάρας το 1993 μπήκε δυναμικά στα Δωδεκάνησα εκτοπίζοντας σταδιακά τη ΔΑΝΕ. Στη συνέχεια κυριάρχησε σε όλες τις γραμμές και πήρε και αρκετές επιδοτούμενες γραμμές. Την περίοδο της παντοδυναμίας του Παντελή Σφηνιά πούλησε την G.A. Ferries, αλλά μετά το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» που έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου του 2000 και την αυτοκτονία του Π. Σφηνιά, που έγινε στις 29 Νοεμβρίου του ίδιου έτους «ξαναπήρε» την εταιρία μέχρι που έκανε μια νέα ρύθμιση – αγορά με την Τράπεζα Πειραιώς.
Οι κόντρες του με τον υπουργό Σταύρο Σουμάκη εκείνη την περίοδο ήταν ομηρικές και ήταν και ένας από τους λόγους που ο Στ. Σουμάκης έχασε την βουλευτική του έδρα στον Πειραιά και αποσύρθηκε από τον πολιτική.
Ο Πειραιάς γέμισε αφίσες κατά του τότε υπουργού και με προβολή των αιτημάτων του καπετάν Μάκη. Δήλωνε φίλος και οπαδός του Ανδρέα Παπανδρέου, αλλά πάντοτε «έβρισκε άκρες» όταν ερχόταν στην κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία. Ο βασικός του συνομιλητής ήταν τότε ο γενικός γραμματέας Φώτης Χρηματόπουλος.
Όμως, τα προβλήματα άρχισαν μετά την άνοδο του Κώστα Καραμανλή στην εξουσία. Ήταν η εποχή του «πολέμου κατά των νταβατζήδων». Ο Μανώλης Κεφαλογιάννης έκλεισε τις πόρτες και τα οικονομικά ζητήματα «στρίμωξαν» τον καπετάν Μάκη. Τότε βρήκαν νεκρό και τον εξ απορρήτων έμπιστο του Γιώργο Καμπαγιάννη, με μία σφαίρα στο κεφάλι πάνω στο κρεβάτι του.
Το 2009 έχασε όλες τις άγονες γραμμές, ενώ ζητούσε επίμονα και τα 9 εκατ. ευρώ που του όφειλε το Ελληνικό Δημόσιο από την εξυπηρέτηση των νησιών. Έτσι, σταδιακά ακινητοποιήθηκαν τα 8 πλοία του και οι 600 ναυτικοί και 100 περίπου υπάλληλοι του και πράκτορες μπήκαν σε περιπέτειες. Στη συνέχεια ο επιβλητικός με την εμφάνιση του Γεράσιμος Αγούδημος εξαφανίστηκε από την Ακτή Μιαούλη. Λέγεται ότι ζούσε στο Λουγκάνο της Ελβετίας τα τελευταία χρόνια μέχρι που η «πιάτσα» έμαθε ότι ο καπετάν Μάκης αναχώρησε για το τελευταίο του «μπάρκο»…
Ο Γεράσιμος Αγούδημος ήταν ένας Κεφαλονίτης εφοπλιστής που μεγάλωσε στον Πειραιά. Ξεκίνησε τη ναυτική του καριέρα ως ναύτης σε βαπόρια της Μεσογείου Σιγά – σιγά εξελίχθηκε σε όλες βαθμίδες και έγινε πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού. Σε ένα ταξίδι του στην Αίγυπτο γνώρισε τη Ροδάνθη Κωσταρά, την οποία λίγα χρόνια αργότερα νυμφεύθηκε. Μαζί απέκτησαν πέντε παιδιά. Τον Αλέξανδρο, τη Μιλένα(Αλκμήνη), την Νταλιάνα (Θάλεια), τον Νικόλαο και την Δήμητρα. Με τη βοήθεια της γυναίκας του Ροδάνθης, η οποία ήταν γλωσσομαθής, καλλιεργημένη και εργαζόταν σε ναυτιλιακό γραφείο του Πειραιά απέκτησε το πρώτο του πλοίο, στο οποίο ταξίδευε ο ίδιος. Οι λίρες που έφερε από την Αίγυπτο ήταν η «κάσα» που αξιοποίησε ο καπετάν Μάκης.
Το 1986 έγινε ιδιαίτερα γνωστός, όταν έκανε δηλώσεις με τις οποίες στήριζε τις επιλογές της κυβέρνησης και του τότε υπουργού Ναυτιλίας Στάθη Αλεξανδρή. Έπειτα από λίγους μήνες ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος έγινε υπουργός Ναυτιλίας και ο Γ. Αγούδημος εξασφάλισε δύο άδειες σκοπιμότητας και μπήκε στην ακτοπλοΐα.
Με άλλες υπουργικές αποφάσεις των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η αγορά των δύο πλοίων ενετάχθη στον αναπτυξιακό νόμο 1262/1982 και ο Γ. Αγούδημος πήρε για το «Νταλιάνα» 700 εκατομμύρια δραχμές επιχορήγηση και δάνειο 440 εκατομμύρια δραχμές, ενώ η συμμετοχή του ανήλθε στα 250 εκατ. δραχμές. Επίσης, για το «Μιλένα» ο Γ. Αγούδημος πήρε επιχορήγηση 920 εκατομμύρια δραχμές και δάνειο 314 εκατ. δραχμές, ενώ η συμμετοχή του στην επένδυση ήταν 587 εκατ. δραχμές. Το 1988 εξασφάλισε άλλες δύο άδειες και δρομολόγησε τα πλοία «Ροδάνθη» και «Δήμητρα». Το «Ροδάνθη» το πώλησε αργότερα στον Βαγγέλη Βεντούρη και το «Δήμητρα» στον Βασίλη Αγαπητό. Πήρε αργότερα επί υπουργίας Γ. Κατσιφάρα άλλες τέσσερις άδειες και κυριάρχησε στις γραμμές των Δωδεκανήσων.
Το 1993, ο τότε υπουργός Αλέξανδρος Παπαδόγγονας δεν ικανοποίησε πλήρως τις απαιτήσεις του Γ. Αγούδημου για δρομολόγηση ενός πλοίου του. Έτσι, ο Κεφαλονίτης εφοπλιστής πραγματοποίησε στις 12 Ιουλίου «τελετή υποστολής σημαίας» στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο του «Ρομίλντα» σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Η αντιπολιτευτική του αυτή κίνηση προφανώς βοήθησε όταν ήρθε και πάλι στην κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ, στο να του χορηγηθούν τρεις ακόμη άδειες σκοπιμότητας και δρομολόγησε ισάριθμα πλοία με λιμάνια προσέγγισης τη Ρόδο, την Κω, την Πάτμο την Κάλυμνο και άλλα μικρότερα νησιά των Δωδεκανήσων.
Το 1996 ο ανταγωνισμός με την ΔΑΝΕ ήταν μεγάλη και τότε ο Γ. Αγούδημος συνεργάστηκε με τον Εμμανουήλ Βαρβέρη και τον Σκουλάκη και με μια επιθετική κίνηση μέσω Χρηματιστηρίου εξασφάλισαν μεγάλο ποσοστό μετοχών της ΔΑΝΕ. Όμως, στην καθοριστική γενική συνέλευση των μετόχων που έγινε τον Ιανουάριο του 1996 έχασαν για μερικές χιλιάδες ψήφους.
Στη συνέχεια η εταιρεία του καπετάν Μάκη κυριάρχησε στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες, δεδομένου ότι όλα τα πλοία προσέγγιζαν πολλά λιμάνια και μετέφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα.
Η GA Ferries σταμάτησε τη δραστηριότητα της στα τέλη του 2009 λόγω χρεών προς το ΝΑΤ, ενώ τα πλοία της εταιρείας στη συνέχεια κατασχέθηκαν και βγήκαν στον πλειστηριασμό.
Διαβάστε επίσης:
Η οικογένεια Χανδρή στηρίζει την ελληνική σημαία και διαχρονικά την εθνική οικονομία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!