Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Big Story

Ι. Βαρουξάκης: Οι μεγάλες δικαστικές περιπέτειες του Έλληνα εφοπλιστή

Ίων Βαρουξάκης ναυτιλία

Ίων Βαρουξάκης, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της FreeSeas

Το ανώτατο δικαστήριο της Βρετανίας αποφάσισε ότι η ασφαλιστική Griffin μπορεί να ασκήσει δίωξη στον Έλληνα εφοπλιστή Ίων Βαρουξάκη για την αδικαιολόγητη μη καταβολή πληρωμών και παράδοση φορτίου μετά από περιστατικό πειρατείας σε φορτηγό πλοίο, που συνέβη το 2012.

Το χωρητικότητας 22,056-dwt πλοίο Free Goddess (κατασκευής 1995) κατελήφθη στη Σομαλία ενώ κουβαλούσε φορτίο χάλυβα προς τη Ταϊλάνδη και στη συνέχεια ελευθερώθηκε, ωστόσο, ο δικαστής Stephen Males υποστήριξε ότι ο CEO της ναυτιλιακής Freeseas, προέτρεψε την εταιρεία να αθετήσει τους όρους της συμφωνίας που είχε συνάψει και να μην παραδώσει το φορτίο.

Ο Males αποφάνθηκε ότι πρέπει να ληφθεί σαν δεδομένο ότι ο Βαρουξάκης δέχεται τη δικαιοδοσία του βρετανικού δικαστηρίου αφού αποφάσισε να αποσυρθεί από τη νομική διαδικασία.

Ο εφοπλιστής, ο οποίος ζει στην Ελλάδα, κατηγορείται ότι παραβίασε τους όρους του συμβολαίου μέσω των εταιρειών είχε υπό τον έλεγχο του και στις οποίες ήταν ο μοναδικός διευθυντής, υποστήριξε ο δικαστής.

Η υπόθεση συζητήθηκε σε δικαστήριο της Βρετανίας σύμφωνα με τον αναθεωρημένο κανονισμό των Βρυξελλών σχετικά με τις αδικοπραξίες.

Η Griffin δήλωσε, ότι ως αποτέλεσμα της συμπεριφοράς του κατηγορούμενου, έχασε το δικαίωμα να απαιτήσει εισφορές οι οποίες καταβάλλονταν στο Λονδίνο.

Από την πλευρά του ο Βαρουξάκης αμφισβήτησε το γεγονός και υποστήριξε ότι η ζημιά την οποία επικαλείται η ασφαλιστική έπρεπε να συζητηθεί είτε στον τόπο όπου παραβιάστηκε η σύμβαση είτε στο Γκέρνσεϊ όπου βρίσκεται η Griffin.

Εναλλακτικά, ισχυρίστηκε ότι η απαίτηση της Griffin είναι “θέμα που σχετίζεται με τις ασφάλειες” και έτσι ο ίδιος μπορούσε να εναχθεί μόνο στα ελληνικά δικαστήρια, αλλά ο δικαστής το απέρριψε.

Η Griffin δήλωσε επίσης ότι η αίτηση του Βαρουξάκη ήταν εκπρόθεσμη, αλλά ο Έλληνας πλοιοκτήτης το αμφισβήτησε και αυτό.

Το ιστορικό της υπόθεσης

Η Griffin είχε ασφαλίσει την Adventure Five, ιδιοκτήτριας εταιρείας του Free Godess, για περίπτωση απαγωγής και απαίτησης λύτρων, για ένα ταξίδι μετ ‘επιστροφής 30 ημερών που περιλάμβανε τη διέλευση από τον κόλπο του Άντεν.

Η ασφαλιστική πλήρωσε σχεδόν 6,5 εκατομμύρια δολάρια για πληρωμές λύτρων, και το σκάφος τελικά απελευθερώθηκε και συνέχισε τη διαδρομή του προς Salalah, στο Ομάν.

Τον Φεβρουάριο του 2013, ενώ το πλοίο βρίσκονταν στο Salalah, συνήφθη συμφωνία διακανονισμού μεταξύ της Griffin, της Adventure Five και της διαχειρίστριας του πλοίου, μιας εταιρείας με έδρα τα νησιά Marshall.

Ο ιδιοκτήτης έπρεπε να λάβει υπόψη του τυχόν πληρωμές που ανακτήθηκαν.

Η Griffin υποστήριξε ότι με βάση τη συμφωνία η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν έπρεπε να κάνει καμία κίνηση που θα καθιστούσε την παράδοση του φορτίου αδύνατη και θα διασφάλιζε την εκτέλεση όσων προέβλεπε η σύμβαση.

Ωστόσο, σύμφωνα με το δικόγραφο, η ναυτιλιακή και συγκεκριμένα ο κ. Βαρουξάκης που υπέγραφε τόσο εκ μέρους της Adventure Five όσο και εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, παραβίασε την προαναφερθείσα σύμβαση.

Συγκεκριμένα, εκτίμησε ότι το πλοίο έπρεπε πρώτα να επισκευαστεί και στη συνέχεια να προχωρήσει στην Ταϊλάνδη για να παραδώσει το φορτίο. Έτσι παρέμεινε στο Salalah, αφήνοντας απλήρωτο το πλήρωμα και προκαλώντας αντιδράσεις.

Τα χρήματα που είχε καταβάλει η Griffin και οι ασφαλιστές του πλοίου για τις επισκευές, όπως φάνηκε δεν χρησιμοποιήθηκαν για το σκοπό αυτό, είπε ο δικαστής.

Παράλληλα, τον Απρίλιο του 2014, ο Βαρουξάκης έστειλε μήνυμα στην εταιρεία που περίμενε το φορτίο της λέγοντας: “Αποφασίσαμε να περιορίσουμε τις ζημιές μας στο Free Godess. Λυπόμαστε αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει τη συνολική απώλεια του φορτίου σας, αλλά είναι αδύνατο για εμάς να συνεχίσουμε να ξοδεύουμε χρήματα…”

Oι δικαστικές εντολές που αγνοήθηκαν 

Τον Αύγουστο 2014, δικαστήριο εξέδωσε διαταγή να προχωρήσει το πλοίο στη Μπανγκόγκ, ωστόσο παρέμεινε στη Salalah, με το εμπόρευμα και το πλήρωμα να παραμένουν πάνω σε αυτό.

Τον Απρίλιο 2015, οι κάτοχοι του εμπορεύματος ζήτησαν με δικαστική εντολή να παραλάβουν το εμπόρευμα στο Salalah. Ωστόσο, ο πλοιοκτήτης δεν συμμορφώθηκε υποστηρίζοντας ότι το πλοίο θα αναχωρήσει σύντομα για την Ταϊλάνδη.

Το Μάιο του ίδιου χρόνου, το πλοίο πουλήθηκε, με το Βαρουξάκη να υπογράφει τη συμφωνία, σε μία άλλη εταιρεία και μετονομάστηκε σε Figaro.

Ακολούθησαν και άλλες προσπάθειες του ιδιοκτήτη του εμπορεύματος μέσω της δικαστικής οδού, να ανακτήσει το φορτίου του, ωστόσο, ο κ. Βαρουξάκης δεν συμμορφώθηκε ούτε με αυτές.

Το πλήρωμα τελικά επαναπατρίστηκε το Φεβρουάριο του 2017, ενώ τον Ιούνιο 2017, οι αρχές στο λιμάνι του Salalah απαίτησαν να απομακρυνθεί από εκεί το πλοίο για λόγους ασφαλείας.

Φαίνεται τελικά ότι το εμπόρευμα εκφορτώθηκε και πωλήθηκε στα τέλη του 2017, αν και δεν είναι γνωστό σε ποιον και σε ποια τιμή, είπε ο δικαστής. Το πλοίο πουλήθηκε επίσης, για παλιοσίδερα.

Το 2016, η Griffin μήνυσε τον εφοπλιστή στο ανώτατο δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου για παραβίαση της συμφωνίας διακανονισμού. Αν και αρχικά υπερασπίστηκε τη θέση του, από το Μάρτιο του 2017 ο Βαρουξάκης αποσύρθηκε από τη διαδικασία.

Σύμφωνα με το δικαστή, η Griffin θα μπορούσε να προχωρήσει στην έκδοση απόφασης εναντίον του, αλλά δεν το έπραξε. Δεν φαίνεται πλέον να έχει η εταιρεία περιουσιακά στοιχεία έναντι των οποίων θα μπορούσε να εκτελεσθεί μια απόφαση.”

Παράλληλα, η ασφαλιστική το Φεβρουάριο του 2017 στράφηκε προσωπικά εναντίον του κ. Βαρουξάκη, ο οποίος εκπροσωπούσε τόσο την πλοιοκτήτρια  όσο και τη διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου, για παράβαση της συμφωνίας διακανονισμού.

Το Νοέμβριο του 2017, ο πλοιοκτήτης χαρακτήρισε ανυπόστατη την κατηγορία και πρότεινε νέα συζήτηση της υπόθεσης. Ακολούθησε το Δεκέμβριο του ίδιου έτους τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ των δύο πλευρών αλλά δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Σύμφωνα με το tradewinds, o δικαστής Males, αναφερόμενος στο θέμα που έθεσε ο Βαρουξάκης σχετικά με τη δικαιοδοσία ή μη του δικαστηρίου, θεωρεί ότι το έπραξε ελπίζοντας ότι με την κίνηση αυτή θα σταματούσε τη διαδικασία. Ωστόσο, δεν θεωρεί ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η κίνηση αυτή ήταν κάτι άλλο από μία σκόπιμη επιλογή του εφοπλιστή.

“Αν η υπόθεση προχωρήσει, αυτά όλα θα διερευνηθούν, συμπεριλαμβανομένου και του ισχυρισμού ότι έχει ο ίδιος προσωπική ευθύνη για την υπόθεση”, τόνισε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: A. Φράγκου: Εισαγωγή στο Nasdaq με τέσσερα νέα πλοία για τη Navios Containers

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Στ. Μόλαρης: Ξεσκαρτάρισμα στον στόλο της Empire Navigation πριν την παραλαβή οκτώ νεότευκτων

MH ΧΑΣΕΤΕ:  Γ. Χανδρής: Η ασυνήθιστη κίνηση της Chandris Hellas στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων