Η τρίτη κλειστή συζήτηση που διοργάνωσε η NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS, στο πλαίσιο του 22ου NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM, “Master the Change”, πραγματοποιήθηκε στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, με τη συμμετοχή τριών Ελληνικών Think Tanks.

ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ, ΕΛΙΑΜΕΠ & ΙΟΒΕ, έδωσαν την ευκαιρία για την ανταλλαγή γνώσεων και ιδεών σχετικά με θέματα που αφορούν το παγκόσμιο γίγνεσθαι και κατ’ επέκταση είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ναυτιλία, όπως η πράσινη μετάβαση, τα γεωπολιτικά τεκταινόμενα, η μεταβολή – εξέλιξη των απόψεων και του αξιακού συστήματος των Ελλήνων μετά το πέρας πολλαπλών κρίσεων.

1

Συνολικά 100 συμμετέχοντες, μεταξύ των οποίων Πρόεδροι ή εκπρόσωποι Ναυτιλιακών Οργανισμών, μαζί με στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας, και χορηγοί της εκδήλωσης, παρακολούθησαν την εκδήλωση.

Η Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants, καλωσόρισε τους συμμετέχοντες τονίζοντας ότι “όλος ο κόσμος αμφιταλαντεύεται μεταξύ προκλήσεων και διλημμάτων, το ίδιο και η ναυτιλία. Έτσι, για πρώτη φορά η παρουσία των τριών μεγάλων Think Tanks της Ελλάδας και η ανταλλαγή απόψεων είναι πολύ σημαντική και σίγουρα θα έχει πολλά να προσφέρει”.

Στις μελλοντικές προκλήσεις για την Ελλάδα αναφέρθηκε η Δρ. Μακαντάση Φαίη, Διευθύντρια Ερευνών του ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις. Πέραν των οικονομικών προκλήσεων και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που χρειάζεται να γίνουν για τον εκσυγχρονισμό της χώρας επισήμανε ότι δυο σημαντικές προκλήσεις είναι η κλιματική αλλαγή και το δημογραφικό. Εξήγησε με απλά λόγια τι σημαίνει κλιματική αλλαγή για την χώρα μας και πώς αυτή επηρεάζει νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Επίσης, τόνισε πως ο πληθυσμός της Ελλάδας στο μέλλον μειώνεται σύμφωνα με όλες τις δημογραφικές προβολές και βαίνει γηράσκων, επηρεάζοντας όχι μόνο τις εργασιακές και εκπαιδευτικές πολιτικές, την κοινωνική πρόνοια, το ασφαλιστικό αλλά και την γεωπολιτική στρατηγική και ασφάλεια της.

Ενδιαφέρον στοιχείο από όσα είπε είναι πως εσφαλμένα το δημογραφικό θεωρείται πρόβλημα των τελευταίων δεκαετιών καθ’ ότι από το 1940 καμία γενιά δεν αναπληρώθηκε, αφού βρισκόμαστε κάτω από το 2,1 παιδιά ανά γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας, που συνιστά το όριο αναπλήρωσης των γενεών. Τέλος, αναφέρθηκε σε μελέτες που έχει εκπονήσει η διαΝΕΟσις και αφορούν στην γαλάζια οικονομία.

Η Μαρία Γαβουνέλη Γενική Διευθύντρια, ΕΛΙΑΜΕΠ & Καθηγήτρια, Νομική Σχολή, ΕΚΠΑ, μίλησε για την ελληνική ναυτιλία, ως πρωταρχικό ζήτημα ασφάλειας και την ανάγκη να καθοριστούν με σαφήνεια οι θαλάσσιες διαδρομές, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική ναυτιλία.

Η κυρία Γαβουνέλη αναγνώρισε τις τρεις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία, την εφαρμογή του ψηφίσματος του ΙΜΟ για τις ναυτιλιακές εκπομπές, την οδηγία της ΕΕ για τη δέουσα επιμέλεια στο ευρύτερο πλαίσιο των εκτιμήσεων για το ESG και τις ευρύτερες συζητήσεις για μια ναυτιλιακή λωρίδα στον Ινδό-Ειρηνικό για να αντισταθμίσει την κινεζική πρωτοβουλία Belt & Road. Όπως είπε συγκεκριμένα, όλα αυτά είναι ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια και νοούνται με την ευρύτερη δυνατή έννοια, τα οποία αναδεικνύουν τον ουσιαστικό ρόλο που έχει διαδραματίσει και θα συνεχίσει να διαδραματίζει η ναυτιλία στη διεθνή σκηνή.

Τη συζήτηση έκλεισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο ΟΠΑ, ο οποίος μίλησε για το πώς η ελληνική ναυτιλία μπορεί να βοηθήσει με τρεις πρακτικούς τρόπους την παγκόσμια οικονομία. Ο ένας είναι η εξαγωγή υπηρεσιών σε παγκόσμιο επίπεδο, ο δεύτερος είναι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας και ο τρίτος είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας στη χώρα. Ανέφερε πως ο κόσμος διανύει μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών και πως είναι σημαντική η εξειδικευμένη γνώση και η κατεύθυνση για το πώς διασυνδέονται οι τομείς και ποιες είναι οι προτεραιότητες.

Πιο συγκεκριμένα, ο κύριος Βέττας εστίασε στις τάσεις που υπάρχουν στην παγκόσμια οικονομία και τις προκλήσεις που αναμένονται, όπως και για το πώς μπορεί να επηρεαστεί ο ρόλος της ναυτιλίας από αυτές και ειδικότερα την επιβράδυνση της μεγέθυνσης των οικονομιών της Ευρώπης, τις γεωπολιτικές προκλήσεις για τις επιδράσεις της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών. Αναφέρθηκε επίσης στην εγχώρια οικονομία και στο ρόλο που παίζει η ναυτιλία σε αυτήν, με βάση προηγούμενες και τρέχουσες ειδικές μελέτες του ΙΟΒΕ. Συσχέτισε, τέλος, την δυναμική της ελληνικής οικονομίας όπως αυτή έχει διαμορφωθεί από τις εξελίξεις των τελευταίων ετών, καθώς και τις ευκαιρίες που υπάρχουν τα επόμενα χρόνια αλλά και τις συνθήκες ώστε να τεθεί μεσοπρόθεσμα σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης.

Μετά τις πολύ σημαντικές τοποθετήσεις τους διεξήχθη ένας πολύ ενδιαφέρον διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων και των ομιλητών του πάνελ, και τέθηκαν ζητήματα σχετικά με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, τις γεωπολιτικές και δημογραφικές προκλήσεις, την τεχνολογική ανάπτυξη και τις παγκόσμιες οικονομικές τάσεις.

Τα αποτελέσματα και τα τελικά συμπεράσματα αυτών των συζητήσεων θα παρουσιαστούν στο 22ο NAVIGATOR 2023 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM, με θέμα: “Navigate the Change”, την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023 στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος!

Διαβάστε επίσης:

ΕΕΝΜΑ: Προκηρύχθηκαν οι υποτροφίες για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024

Ο Ριάντ Ζέιν (Naftomar) αγοράζει, ο Νικόλας Ιγγλέσης (Alberta) πουλάει

Στυλιανίδης: Επίσκεψη στο Λονδίνο και συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας της Βρετανίας