Συμπληρώθηκαν στις 22 Δεκεμβρίου 2022, 140 χρόνια από την γέννηση του μεγάλου εθνικού ευεργέτη και ιδρυτή του Ιδρύματος Ευγενίδου και εφοπλιστή, Ευγένιου Ευγενίδη.

Ο Ευγένιος Ευγενίδης γεννήθηκε στο Διδυμότειχο της Θράκης στις 22 Δεκεμβρίου 1882 και σπούδασε στην αμερικανική Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης απ’ όπου αποφοίτησε το 1902.

Σε ηλικία μόλις 24 ετών αναλαμβάνει τη διεύθυνση του ναυτικού πρακτορείου Reppen στην Κωνσταντινούπολη, του οποίου λίγο αργότερα γίνεται συνεταίρος.

Παράλληλα κατασκευάζει 24 φορτηγίδες σε δικό του ναυπηγείο στον Κεράτιο Κόλπο. To 1907 ιδρύει το Σκανδιναβικό Πρακτορείο Εγγύς Ανατολής.

Με την Μικρασιατική Καταστροφή εγκαταλείπει την Κωνσταντινούπολη, όπου με την ευρύτατη επιχειρηματική του δράση είχε καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αξιόλογους οικονομικούς παράγοντες, και εγκαθιστά την έδρα του εμπορικού του οίκου στον Πειραιά αναλαμβάνοντας τη γενική για την Ελλάδα πρακτόρευση της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής».

Το Σκανδιναβικό Πρακτορείο, το οποίο διαχειριζόταν τα συμφέροντά της, γίνεται ο μεγαλύτερος πρακτοριακός οργανισμός σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Για την περαιτέρω ανάπτυξη της «Σουηδικής Ανατολικής Γραμμής» το 1924 επιδίδεται στην εισαγωγή σουηδικής ξυλείας στην Ελλάδα και εξελίσσεται στον μεγαλύτερο εισαγωγέα ξυλείας.

Με το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μεταφέρει τις δραστηριότητές του στη Νότιο Αφρική, όπου οργανώνει τακτική γραμμή μεταξύ Ν. Αφρικής και Ν. Αμερικής χρησιμοποιώντας το πρώτο πλήρως ιδιόκτητο φορτηγό πλοίο του, το Αργώ.

Προβλέποντας την αύξηση του μεταναστευτικού ρεύματος από την Ελλάδα και την Ιταλία προς τη Β. Αμερική μετά τον πόλεμο, ιδρύει την επιβατηγό εφοπλιστική εταιρεία Home Lines στην Ελβετία δρομολογώντας πλοία αρχικά προς τη Ν. Αμερική και την Αυστραλία και κατόπιν προς την Β. Αμερική.

Το 1953 δωρίζει 1 δισεκατομμύριο δραχμές υπέρ των πληγέντων από τους καταστροφικούς σεισμούς στα νησιά του Ιονίου, καθώς επίσης και ένα πλήρως εφοδιασμένο νοσοκομείο και λυόμενα οικήματα. Την ίδια χρονιά ιδρύει τη νέα τακτική γραμμή Ελλάδας-Ν. Αμερικής διαθέτοντας το πρώτο επιβατικό πλοίο με ελληνική σημαία.

Το 1954 πεθαίνει ξαφνικά στο γραφείο του, στο Vevey της Ελβετίας. Με την διαθήκη του συνιστά ίδρυμα στην Ελλάδα, το οποίο θα συμβάλλει στην εκπαίδευση των νέων στο τεχνικό και επιστημονικό πεδίο.

Σε μια αυτοβιογραφική αφήγηση του, περιέγραψε τις μεγάλες του αγάπες:

«… Υπήρχαν ακόμη πολλές γυναίκες στη δεξίωση και μία από αυτές με ρώτησε γιατί δεν είχα παντρευτεί και πότε σκόπευα να το κάνω. Αμέσως απάντησα “Γιατί πρέπει να παντρευτώ; Είμαι πολύ καλύτερα σε σχέση με τον μέσο άνδρα, αφού έχω υιοθετήσει τη συνήθεια των ναυτικών να έχουν μία ‘sweetheart’ σε κάθε λιμάνι που επισκέπτονται”. Κι ενώ ο κύριος Brostrom κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να κρύψει την έκπληξή του, οι κυρίες συνέχιζαν να ρωτούν: “Είναι ξανθιές ή μελαχρινές;”, “Πόσες είναι;” (“Ω, τι αριθμός!”), “Πού είναι;” “Παντού!”), “Δεν ζηλεύουν η μία την άλλη;”. Αλλά όταν η τελευταία μου δήλωση ότι “κάθε χρόνο έχω και διαφορετική ‘sweetheart’” κόντεψε να τινάξει τη δεξίωση στον αέρα, κατάλαβα ότι ήταν η στιγμή να σταματήσω. Ωστόσο, μια περίεργη αλλά γοητευτική κυρία επέμενε να μάθει τα ονόματα των ‘sweethearts’ μου, κι έτσι εγώ της τα είπα… “ERLAND, DALAND, ROLAND, SMALAND αλλά και οι πιο πρόσφατες: VASALAND, VIKINGLAND κ.λπ. κ.λπ”. Στο άκουσμά τους ο οικοδεσπότης κύριος Brostrom, ένιωσε ανακούφιση (γνωρίζοντας πως επρόκειτο για τα ονόματα των πλοίων μου)…»

Διαβάστε επίσης:

Ο όμιλος Βαρδινογιάννη πουλάει δεξαμενόπλοιο με κέρδος 135%

Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος: Η αξία των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν παγκοσμίως προσεγγίζουν τα 25 τρισ. δολ.