Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Τι έκαναν οι Ελληνες εφοπλιστές την τελευταία δεκαετία – Μερίδιο σχεδόν 50% κατέχουν τα bulkers [γραφήματα]

Γιάννης Κούστας, Aγγελική Φράγκου, Νίκος Τσάκος, Βαγγέλης Μαρινάκης, Χάρης Βαφειάς, Σεμίραμις Παληού, Γιώργος Προκοπίου, Σταμάτης Τσαντάνης, Πέτρος Παναγιωτίδης

Γιάννης Κούστας, Aγγελική Φράγκου, Νίκος Τσάκος, Βαγγέλης Μαρινάκης, Χάρης Βαφειάς, Σεμίραμις Παληού, Γιώργος Προκοπίου, Σταμάτης Τσαντάνης, Πέτρος Παναγιωτίδης

Συνεχή ανάπτυξη παρουσιάζει την τελευταία δεκαετία ο ελληνόκτητος στόλος, ο οποίος το 2023 έφτασε στα 6.494 πλοία όλων των κατηγοριών από 4.086 πλοία το 2013, αύξηση περίπου 59%.

Πέρυσι προστέθηκαν στο συνολικό στόλο των Ελλήνων εφοπλιστών 85 πλοία, ωστόσο ο ρυθμός αύξησης σε ετήσια βάση παραμένει αργός, όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα της Petrofin, με τίτλο «Βασικές εξελίξεις της ελληνικής ναυτιλίας το 2023 και προοπτικές για το 2024».

Η εξέλιξη του ελληνικού στόλου από το 2013 έως το 2023

Πτωτικά έχει κινηθεί και η μέση ηλικία του συνολικού στόλου, από 20,5 έτη το 2013, στα 14,3 έτη πέρυσι. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ανοδική πορεία από το χαμηλό του 2017, που η μέση ηλικία των ελληνόκτητων πλοίων διαμορφώθηκε στα 11,8 έτη.

Πλοία άνω των 20.000 dwt – 10ετής σύγκριση (2013-2023)

«Προκειμένου να επικεντρωθούμε στην πραγματική δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, χρησιμοποιούμε το όριο των 20.000 dwt. Mε αυτό τον τρόπο, ο ελληνικός στόλος απογυμνώνεται από μεγάλο αριθμό των συνήθων υπερήλικων πολύ μικρών πλοίων, με σχετικά μικρό αντίκτυπο, που δραστηριοποιούνται κυρίως σε τοπικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, επικεντρωνόμαστε στην παγκόσμια πτυχή του ελληνικού στόλου», αναφέρουν οι αναλυτές της Petrofin.

Στο γράφημα που ακολουθεί φαίνεται η διακύμανση του αριθμού των εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία χωρητικότητας άνω των 20.000 dwt, τον αριθμό όλων αυτών των πλοίων άνω των 20.000 dwt, την ηλικία τους και την χωρητικότητα τους.

Τα τελευταία 10 χρόνια παρατηρείται σαφώς ανοδική τάση στο μέγεθος του μεγαλύτερου ελληνικού στόλου. Επίσης, το γεγονός ότι η ηλικία του πλοίων έχει αυξηθεί από το 2016, δείχνει έντονη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, λόγω της ανασφάλειας που κρύβεται πίσω από τις νέες αποφάσεις για τα καύσιμα.

Βulkers – Η ραχοκοκαλιά του ελληνικού στόλου

Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου άνω των 20.000 dwt εξακολουθεί να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού στόλου κατέχοντας μερίδιο σχεδόν 50%. Αυτό καθιστά τις αποφάσεις για την παραγγελία πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα πιο επισφαλείς.

Στη συγκεκριμένη κατηγορία παρατηρείται αύξηση του αριθμού των εταιρειών, του αριθμού των πλοίων και της χωρητικότητας. Η ηλικία αυξήθηκε καθώς συνεχίστηκε η αναζήτηση και απόκτηση ποιοτικών φορτηγών πλοίων με γοργούς ρυθμούς.

Τα bulkers του ελληνικού στόλου αυξήθηκαν από 1.707 το 2013, σε 2.793 το 2023.

Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – Σημαντική αύξηση

Τα τελευταία 10 χρόνια ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 20.000 dwt έχει υπερδιπλασιαστεί σε όρους χωρητικότητας dwt και αριθμού πλοίων.  Η μέση ηλικία να μειώθηκε από 14,02 το 2013, σε 13,38 έτη το 2023.

Επιπλέον πέρυσι, προστέθηκαν στο συνολικό στόλο 28 containerships, με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά 6,23% η χωρητικότητα (dwt).

Eλληνόκτητα τάνκερ – Περιορισμένη κινητικότητα

Τα τάνκερ άνω των 20.000 dwt είναι η μοναδική κατηγορία στην οποία παρατηρήθηκε μείωση του αριθμού των εταιρειών, του αριθμού των πλοίων και της χωρητικότητας κατά το 2023 σε σχέση με το 2022. H μέση ηλικία κυμάνθηκε σε παρόμοια επίπεδα.

Ωστόσο, σε βάθος δεκαετίας τα ελληνόκτητα τάνκερ άνω των 20.000 dwt αυξήθηκαν από 814 το 2013, σε 980 το 2023. Ο υψηλότερος αριθμός δεξαμενόπλοιων ελληνικών συμφερόντων καταγράφηκε το 2019 (1.062), σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin.

Eλληνικός στόλος LNG carriers – Έκρηξη νεότευκτων

Σημαντική αύξηση κατά 14,6% σημείωσε το 2023 ο τομέας των LNG carriers σε όρους χωρητικότητας, με την προσθήκη 20 πλοίων.

Εντυπωσιακή είναι η πορεία του στο σύνολο της δεκαετίας, καθώς από τα 32 πλοία το 2013, οι Έλληνες εφοπλιστές έφτασαν να έχουν στους στόλους τους 164 πλοία μεταφοράς LNG πέρυσι.

Η αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου σημειώνει αξιοσημείωτη άνοδο σε παγκόσμιο επίπεδο. Καθώς ο αριθμός των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό είναι σχετικά σταθερός και η χωρητικότητας (dwt) αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς, αυτό δείχνει ότι οι στόλοι LNG των εταιρειών μεγαλώνουν με ταχύτητα. Η σχετικά νεαρή ηλικία του στόλου – 6,29 έτη το 2023- αντικατοπτρίζει τον σημαντικό αριθμό νεότευκτων πλοίων που εισήλθαν στον τομέα αυτό κατά την τελευταία δεκαετία.

Στόλος LPG carriers – Μικρό τμήμα του ελληνικού στόλου

Αν και αποτελoύν μικρό μέρος του ελληνικού στόλου, τα LPG carriers άνω των 20.000 dwt παρουσιάζουν ταχεία ανάπτυξη τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα.

Το 2023 εμφανίστηκαν 4 ακόμη εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς LPG και επιπλέον 14 πλοία.

Σε βάθος δεκαετίας, τα ελληνόκτητα LPG carriers άνω των 20.000 dwt αυξήθηκαν από 23 το 2013, σε 81 το 2023. Ενώ από μόλις 6, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυξήθηκαν πέρυσι σε 14. Πτωτική τάση σημειώνει η μέση ηλικία των πλοίων από το 2020.

O ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως και το 2023, όσον αφορά την χωρητικότητα του, με την Κίνα να ακολουθεί στη δεύτερη θέση και την Ιαπωνία στην τρίτη, σύμφωνα με την Petrofin Research.

Διαβάστε επίσης:

Petrofin: Αύξηση του ελληνόκτητου στόλου, μείωση των ναυτιλιακών – Ελληνική πρωτιά στις επενδύσεις σε «πράσινα» πλοία

Drewry: Στα 5.181 δολάρια ο μέσος ναύλος στα εμπορευματοκιβώτια

Λέων Πατίτσας: Τρία νεότευκτα πλοία μεταφοράς αμμωνίας για την Atlas Maritime σε συνεργασία με την EMF