Η αποθήκευση πετρελαίου εν πλω μπορεί να καλύψει το 1/3 της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ και να ωθήσει τα ναύλα σε επίπεδα που έχουν να διαμορφωθούν πάνω από μία δεκαετία, εκτιμά η Evercore ISI.

Το τμήμα ανάλυσης της επενδυτικής τράπεζας προβλέπει ότι θα υπάρξουν 1,5 δισεκατομμύρια βαρέλια υπερπροσφοράς στο δεύτερο τρίμηνο τα οποία δημιουργήθηκαν από τον πόλεμο των τιμών του πετρελαίου του Μαρτίου και από τις επακόλουθες περιορισμένες περικοπές που αποφάσισε ο ΟΠΕΚ+, με τους αποθηκευτικούς χώρους της ξηράς να γεμίζουν με γρήγορους ρυθμούς και τα αποθέματα να αυξάνονται.

Ο αναλυτής Jonathan Chappell εκτιμά ότι περίπου 900 εκατομμύρια βαρέλια θα πρέπει να αποθηκευτούν στη θάλασσα, που αντιστοιχούν περίπου στο 33% της χωρητικότητας του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού, παγκοσμίως.

“Αν γυρίσουμε έξι μήνες πίσω, όταν επιβλήθηκαν κυρώσεις σε μία κινεζική εταιρεία με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός αγοράς το 3% του παγκόσμιου στόλου, θα θυμηθούμε ότι τα ναύλα αυξήθηκαν”, επισήμανε ο Chappel, αναφερόμενος στην υπόθεση των αμερικανικών κυρώσεων σε βάρος της Cosco Shipping Tanker (Dalian), που οδήγησε τα ναύλα στα 300.000 δολάρια ημερησίως.

“Μιλάμε για ένα άνευ προηγουμένου επίπεδο πλωτής αποθήκευσης που θα καλύψει μεγάλος μέρος της χωρητικότητας της αγοράς και οι τιμές των ναύλων μπορούν να φτάσουν σε επίπεδα που δεν έχουμε δει από το 2007, ίσως και νωρίτερα”, τονίζει.

Στοιχεία από την Clarksons δείχνουν ότι 136 τάνκερ αργού πετρελαίου χρησιμοποιούνται για αποθήκευση του εμπορεύματος στη θάλασσα, θέτοντας εκτός αγοράς τα πλοία και δίνοντας ώθηση στις τιμές.

Ήδη τα ναύλα έχουν εκτοξευτεί και πάλι πάνω από τα επίπεδα των 200.000 δολαρίων ημερησίως για τα δεξαμενόπλοια VLCC, αναφέρουν αναλυτές. Στα suezmax τα ναύλα κυμαίνονται σε 87.000 δολάρια ημερησίως και στα aframax στα 58.000 δολάρια την ημέρα.

Σε report της, η Arrow Research εκτιμά ότι το περιβάλλον θα παραμείνει ισχυρό στην αγορά των τάνκερ για τους επόμενους 2-3 μήνες. Παράλληλα, προβλέπει ότι η παγκόσμια χωρητικότητα αποθήκευσης πετρελαίου στην ξηρά θα καλυφθεί μέσα στις επόμενες 4 έως 6 εβδομάδες κατά 100%.

Σύμφωνα με το Bloomberg, πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν ποσότητα αργού πετρελαίου που θα μπορούσε να καλύψει το 20% της παγκόσμιας ημερήσιας κατανάλωσης βρίσκονται ανοικτά των ακτών της Καλιφόρνια, καθώς δεν έχουν πού να πάνε, με την ζήτηση για καύσιμα να έχει καταρρεύσει.