«Χρυσή ευκαιρία», μπορεί να αποτελέσει για την ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία η διαπίστωση της Clarkson Research, ότι παρά το γεγονός ότι ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης (EEXI) τίθεται σε ισχύ σε δύο χρόνια, μόλις το 30% των εν ενεργεία bulk carriers, μπορούν να θεωρηθούν ως «eco» σήμερα.

Εξέλιξη που αν επαληθευτεί αναμένεται να εκτοξεύσει την ναυλαγορά, να δώσει νέα συμβόλαια στα ναυπηγεία, και να αυξήσει κατακόρυφα τον  όγκο εργασιών στα retrofit των πλοίων.

Ειδικότερα, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, αποφασίστηκε ο δείκτης σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης για όλα τα υπάρχοντα πλοία, να λειτουργήσει από το 2023, εκτός αν αποφασιστεί κάτι άλλο στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος τον προσεχή Ιούνιο.

Εφόσον η κατάσταση δεν αλλάξει, και με το βιβλίο παραγγελιών για νέα bulk carries να είναι σε ιστορικά χαμηλά, αναμένεται οι γιάρδες να γεμίσουν με πλοία για retrofit,  τα διαλυτήρια με το παλιότερο tonnage για scrap  τα ναυπηγεία με δεκάδες καινούργια deals για ναυπηγήσεις, και την ναυλαγορά σε νέα ιστορικά υψηλά.

Στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόνο τα ναυπηγεία Σύρου, και η επισκευαστική ζώνη του ΟΛΠ, ενώ τα ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται σε διαδικασία εξυγίανσης, και αυτά του Σκαραμαγκά σε ειδική εκκαθάριση.

Εφόσον οι διαδικασίες, αλλά και οι επενδύσεις τρέξουν, τα ελληνικά ναυπηγεία, θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν ένα κομμάτι από την τεράστια πίτα που θα δημιουργηθεί.

Τι λέει η έρευνα

Ο στόλος των bulk carriers αποτελεί το 35% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, και αντιπροσωπεύει το 0,5% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ή το 20% των εκπομπών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ διακινεί το 50% του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου, υπολογιζόμενο σε τονομίλια.

Πάντως οι εκπομπές του παγκόσμιου στόλου bulk carriers το 2020, ήταν κάτω από τα επίπεδα του 2010, σημειώνουν οι Clarksons, παρά το γεγονός ότι τα τονομίλια έχουν αυξηθεί κατά 40%, και η ταχύτητα έχει μειωθεί κατά 18% σε σχέση με το 2008.

Σύμφωνα με την έρευνα υπάρχουν σήμερα μόλις επτά πλοία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα, και ακόμα 13 υπό παραγγελία.

Επίσης 77 λιμάνια που εξυπηρετούν χύδην  φορτίο, έχουν εγκαταστάσεις για εφοδιασμό LNG στα πλοία, από τα 1.800 λιμάνια που υπάρχουν παγκοσμίως.