Σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα θα βρίσκονταν σήμερα οι μετοχές του ναυτιλιακού κλάδου αν δεν είχε ξεσπάσει ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, εκτιμούν οι αναλυτές.

Η διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας ξεκίνησε τον Ιανουάριο 2018, όταν ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε δασμούς στα πλυντήρια και τους ηλιακούς συλλέκτες από την Κίνα και άλλα κράτη. Από τότε, 26 από τις 34 ναυτιλιακές μετοχές που διαπραγματεύονται στις αγορές της Νέας Υόρκης έχουν καταγράψει απώλειες, ορισμένες μάλιστα σημαντικές.

“Παρά το γεγονός ότι οι επενδυτές εξακολουθούν να έχουν κάποιες ανησυχίες αναφορικά με την διοίκηση και την εταιρική διακυβέρνηση, σε συνδυασμό με το μικρό μέγεθος του ναυτιλιακού κλάδου ξηρού φορτίου, εκτιμώ ότι οι μετοχές του συγκεκριμένου τομέα θα διαπραγματεύονταν πιο κοντά στα επίπεδα που βρίσκονταν στα μέσα του 2018, αν δεν υπήρχε ο εμπορικός πόλεμος, δήλωσε ο αναλυτής Poble Fratt της Noble Capital Markets στο TradeWinds.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μετοχή της Genco Shipping & Trading, οι μετοχές της οποία στις 8 Ιουνίου 2018 διαπραγματεύονταν στα 19,77 δολάρια και χθες, 26 Αυγούστου 2019 έκλεισαν στα 8,66 δολάρια.

Αρκετές μετοχές του κλάδου ξηρού φορτίου έχουν καταγράψει δραματικές απώλειες από τα μέσα του 2018, με τον τίτλο της Seanergy συμφερόντων της Κλώντιας Ρέστη να έχει χάσει το 96% της αξίας της από τις 2 Ιουλίου 2018 μέχρι και τις 26 Αυγούστου 2019 που έκλεισε στα 0,57 δολάρια.

Άλλη μετοχή εταιρείας που διαθέτει μεγάλο αριθμό capesize στο στόλο της και έχει δεχθεί σημαντικές πιέσεις είναι αυτή της Golden Ocean Group, που έχει υποχωρήσει κατά 42% από τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Ο εμπορικός πόλεμος ξεκίνησε σταδιακά στις 22 Ιανουαρίου 2018, ωστόσο, “οι ναυτιλιακές μετοχές επηρεάστηκαν αρνητικά κατά τον τελευταίο χρόνο, δηλαδή από το Σεπτέμβριο/Οκτώβριο 2018 και μετά”, υποστηρίζει ο Fratt.

Ben Nolan, αναλυτής Stifel

O αναλυτής της Stifel, Ben Nolan, απέδωσε τη βουτιά των ναυτιλιακών μετοχών εξ ολοκλήρου στην αρνητική ψυχολογία που προκαλεί ο απρόβλεπτος εμπορικό πόλεμος. “Όσον αφορά τις μετοχές, πιστεύω ότι ο αντίκτυπος είναι κυρίως ψυχολογικός, όσο οτιδήποτε άλλο, καθώς υπάρχουν ανησυχίες για τη μελλοντική ζήτηση και λιγότερο για τις τρέχουσες ταμειακές ροές”, τονίζει.

Από την πλευρά του ο αναλυτής της Jefferies, Randy Giveans πιστεύει ότι η διαμάχη έχει κρατήσει σε χαμηλά επίπεδα τις μετοχές, αλλά για έναν άλλο λόγο – τη ζήτηση.

 Πιέσεις και στα containerships

Εκτός από τον κλάδο ξηρού φορτίου, σε εξίσου δύσκολη θέση έχουν βρεθεί και οι μετοχές των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και επηρεάζονται από την μεταφορά αγαθών από την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Ο τίτλος της Danaos Corp, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Κούστα, έχει καταγράψει απώλειες 65% από την έναρξη του εμπορικού πολέμου και έκλεισε στις 26 Αυγούστου στα 6,97 δολάρια. Σημαντικές απώλειες έχει καταγράψει και η μετοχή της Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, που έκλεισε χθες στα 6,20 δολάρια.

“Ο εμπορικός πόλεμος έχει επηρεάσει τις μετοχές του κλάδου των τάνκερ σε μικρότερο βαθμό επειδή η ζήτηση εκεί συνδέεται περισσότερο με την επιπλέον τροφοδοσία πετρελαίου εκτός των ΗΠΑ και την ανταπόκριση του ΟΠΕΚ”, εξήγησε ο Fratt.

Είναι δύσκολο να πούμε πως ο εμπορικός πόλεμος έχει επηρεάσει όλες τις μετοχές παγκοσμίως, αλλά μια κλιμάκωση του θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά  όλους τους επενδυτές μια μέρα, εκτίμησε.

“Το κλειδί είναι η Κίνα. Αν η επιβράδυνση στη χώρα προκαλέσει ύφεση, θα επηρεαστεί η ευρύτερη αγορά”, κατέληξε.