Με σχεδόν 290 ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στη Γερμανία και στόλο 1.764 πλοίων και ολική χωρητικότητα (GT) 47,4 εκατομμυρίων, η Γερμανία κατατάσσεται για άλλη μια φορά στην έβδομη θέση μεταξύ των κορυφαίων εμπορικών ναυτιλιακών χωρών του κόσμου φέτος, σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά στοιχεία για την κατάσταση της γερμανικής εμπορικής ναυτιλίας, που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στην ετήσια διάσκεψη των γερμανικών εμπορικών ναυτιλιακών εταιρειών (DRpo).
Ο εμπορικός στόλος της Γερμανίας εξασφαλίζει περίπου 500.000 θέσεις εργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία και λειτουργεί ως ζωτικός μεταφορικός σύνδεσμος σε περιόδους κρίσης, διασφαλίζοντας την προμήθεια βασικών αγαθών, πρώτων υλών και ενέργειας στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία.
Ο Gaby Bornheim, πρόεδρος της VDR, τονίζει: «Χωρίς έναν ισχυρό και ανεξάρτητο εμπορικό στόλο, δεν υπάρχει ούτε οικονομική σταθερότητα ούτε εθνική ασφάλεια – ειδικά σε περιόδους που οι κίνδυνοι γεωπολιτικής και εμπορικής πολιτικής αυξάνονται σταθερά».
Οι αυξανόμενες εντάσεις κατά μήκος βασικών διεθνών θαλάσσιων εμπορικών οδών –από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και τα στενά της Ταϊβάν μέχρι τα ύδατα που περιβάλλουν τη Μαύρη και την Ερυθρά Θάλασσα– όχι μόνο διαταράσσουν το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, αλλά θέτουν επίσης σημαντικό κίνδυνο επιθέσεων σε γερμανικά εμπορικά πλοία και αποκλεισμούς κρίσιμων θαλάσσιων οδών για γερμανικές εισαγωγές και εξαγωγές.
Το VDR προειδοποιεί ότι τα εθνικά συμφέροντα δεν πρέπει να αποβούν εις βάρος των ελεύθερων παγκόσμιων εμπορικών ροών.
Επιπλέον, οι αυξανόμενες τάσεις προστατευτισμού στην παγκόσμια εμπορική πολιτική αποτελούν προκλήσεις για τη γερμανική ναυτιλία.
Οι υψηλότεροι δασμοί και τα περιοριστικά μέτρα που στοχεύουν στη θωράκιση των εθνικών αγορών έχουν ως αποτέλεσμα τη διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού και την αύξηση του κόστους μεταφοράς.
Η VDR εξηγεί ότι για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αυτό μεταφράζεται όχι μόνο σε δυνητικά μεγαλύτερες εμπορικές διαδρομές και υψηλότερα λειτουργικά έξοδα, αλλά και σε σημαντική αβεβαιότητα προγραμματισμού στην παγκόσμια μεταφορά εμπορευμάτων.
“Ως κορυφαίο έθνος εξαγωγών με σπάνιους φυσικούς πόρους, βασιζόμαστε σε ασφαλείς και ανοιχτούς εμπορικούς και ναυτιλιακούς δρόμους. Μια συνεπής εθνική στρατηγική θαλάσσιας ασφάλειας, ενισχυμένη ναυτική παρουσία και στενότερη συνεργασία μεταξύ των αρχών ασφαλείας και του εμπορικού στόλου είναι απαραίτητα. Η ασφάλεια έχει κόστος – ο δισταγμός κοστίζει ακόμη περισσότερο”, προειδοποιεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της VDR, Martin Kröger.
Αν και η Γερμανία παραμένει ένας ισχυρός θαλάσσιος κόμβος, οι διεθνείς συγκρίσεις αποκαλύπτουν προκλήσεις: Στον τομέα εμπορευματοκιβωτίων, η Γερμανία (30,2 εκατομμύρια GT) κατατάσσεται τώρα στην τρίτη θέση πίσω από την Ελβετία (34,7 εκατομμύρια GT) και την Κίνα (31 εκατομμύρια GT) – σαφές σημάδι του έντονου ανταγωνισμού σε παγκόσμια κλίμακα.
Ως εκ τούτου, το VDR ζητά στοχευμένα, μακροπρόθεσμα μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών και της Γερμανίας.
“Να υποστηρίξουμε με συνέπεια τις θαλάσσιες μονάδες μας, ο διεθνής ανταγωνισμός μεταξύ των εμπορικών στόλων και των ναυτιλιακών κόμβων είναι έντονος και δυναμικός, με αυξανόμενη πίεση. Πρέπει να εξασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητα του γερμανικού εμπορικού μας στόλου μακροπρόθεσμα”, σημειώνει ο Μ. Kröger.
Η πλειοψηφία των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών είναι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις. Το 80% από αυτές λειτουργούν λιγότερα από δέκα πλοία. Κάθε δεύτερο πλοίο του γερμανικού εμπορικού στόλου πλέει υπό τη σημαία μιας χώρας της ΕΕ, ιδιαίτερα της Γερμανίας και της Πορτογαλίας.
Εν τω μεταξύ, οι αριθμοί εκπαίδευσης στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχουν αυξηθεί κατά ένα αξιοσημείωτο 14% το 2024.
Με 499 νέες συμβάσεις εκπαίδευσης στη θάλασσα (προηγούμενο έτος: 418) και 214 στην ξηρά (προηγούμενο έτος: 208), είναι προφανές ότι περισσότεροι νέοι αναγνωρίζουν τις διαφορετικές ευκαιρίες και τις μελλοντικές προοπτικές στη ναυτιλία.
“Η ναυτιλία χρειάζεται νέους επαγγελματίες με όραμα και κίνητρα που όχι μόνο θέλουν να διαμορφώσουν ενεργά το μέλλον της βιομηχανίας αλλά και να κάνουν το αποφασιστικό βήμα προς μια κλιματικά ουδέτερη εποχή μαζί μας. Είναι απίστευτα ενθαρρυντικό να βλέπουμε όλο και περισσότερα νέα ταλέντα να αναγνωρίζουν τις τεράστιες ευκαιρίες στη ναυτιλία και να ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό σε αυτήν την πρόκληση”, λέει ο Bornheim.
Εκτός από τις αβεβαιότητες γεωπολιτικής και εμπορικής πολιτικής, οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν ολοένα και πιο πυκνή διοικητική γραφειοκρατία στην Ευρώπη.
Οι διπλές απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων και οι περιφερειακοί ειδικοί κανονισμοί για την προστασία του κλίματος περιπλέκουν άσκοπα τις λειτουργίες των πλοίων και αποδυναμώνουν την ανταγωνιστικότητα.
“Είναι καιρός η Ευρώπη και η Γερμανία να εγκαταλείψουν την αμφίβολη ηγεσία τους στην υπερβολική γραφειοκρατία και τους περιφερειακούς ειδικούς κανονισμούς. Οι βελτιωμένες διαδικασίες και οι παγκόσμιες συνεπείς απαιτήσεις προστασίας του κλίματος είναι απαραίτητες για τη διαφύλαξη της οικονομικής ισχύος της Γερμανίας στη θάλασσα”, λέει ο Kröger.
Διαβάστε επίσης:
Algeciras: Μείωση της διακίνησης στα κοντέινερ και σε όγκο εμπορευμάτων
Νέες οδηγίες για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μητσοτάκης από Πολιτική Προστασία: Παράταση 45 ημερών για τους καθαρισμούς οικοπέδων – Έως 15 Ιουνίου η προθεσμία
- Πλαστικά Θράκης: Ανθεκτικότητα με σύμμαχο την καινοτομία – Σημαντική η συνεργασία με την HELLENiQ ENERGY
- ΕΣΥ: Προκηρύχθηκαν 530 θέσεις γιατρών, με έμφαση στην Περιφέρεια – Έως 7 Μαΐου οι αιτήσεις
- Βάππας (ΠΟΜΙΔΑ): Να δοθεί παράταση στον καθαρισμό των οικοπέδων
