Μπαράζ επενδύσεων δρομολογούν οι μεγιστάνες της ναυτιλίας που αποκόμισαν τεράστια κέρδη κατά την διάρκεια της πανδημίας, όταν η φρενίτιδα για διαδικτυακές αγορές εκτίναξε τα ναύλα των θαλάσσιων μεταφορών σε επίπεδα ρεκόρ.

Η συνολική περιουσία των 10 πλουσιότερων δυναστειών του κλάδου της ναυτιλίας, στους οποίους περιλαμβάνεται και η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια Μαρία Αγγελικούση, ανέρχεται σε 155 δισ. δολάρια σύμφωνα με τον Bloomberg Billionaires Index, από περίπου 60 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2020.

1

Η Μαρία Αγγελικούση είναι επικεφαλής του ομίλου Angelicoussis, που με τις τρεις θυγατρικές ναυτιλιακές του, διαχειρίζεται συνολικά 142 ποντοπόρα πλοία συνολικής χωρητικότητας 23.297.429 dwt, απασχολεί 8.461 εργαζόμενους και ναυπηγεί άλλα 17 πλοία.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η ομάδα των 10 πλουσιότερων πλοιοκτητών με κέρδη 95 δισ. δολαρίων μέσα σε τρία χρόνια, έχει εκδηλώσει μεγάλη διάθεση για επενδύσεις και διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου της.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τουρκική εταιρεία Yildirim Holding AS, η οποία έχει υπερτριπλασιαστεί σε αξία τα τελευταία τρία χρόνια, καθιστώντας τους ιδιοκτήτες της δισεκατομμυριούχους και τροφοδοτώντας τις υψηλές φιλοδοξίες τους.

Με επικεφαλής τον Robert Yuksel Yildirim, 61 ετών, η οικογένεια δημιούργησε μεγάλη περιουσία από το εμπόριο άνθρακα με τη Ρωσία μέχρι την εξόρυξη χρωμίου στο Καζακστάν και σιδηρονικελίου στο Κοσσυφοπέδιο.

Τώρα οι Τούρκοι μεγιστάνες ετοιμάζονται να επενδύσουν 10 δισ. δολάρια – περισσότερα από την εκτιμώμενη αξία της τρέχουσας επιχείρησής τους – σε ηλιακά πάρκα, εργοστάσια λιπασμάτων στις ΗΠΑ και άλλες περιοχές.

Απόδοση άνω του 800%

Τα κεφάλαια για αυτό το τολμηρό σχέδιο προέρχονται από τα απρόσμενα κέρδη που εξασφάλισαν μετά από την απόφαση τους να επενδύσουν το 2010 στον κλάδο εμπορευματοκιβωτίων, κίνηση που τους απέφερε απόδοση άνω του 800%.

Οι χαμηλού προφίλ δυναστείες των θαλάσσιων μεταφορών αγωνίζονται τώρα να αξιοποιήσουν αυτά τα κεφάλαια τόσο εδραιώνοντας την θέση τους στη βιομηχανία όσο και διαφοροποιώντας τα περιουσιακά τους στοιχεία.

Ωστόσο, ο δρόμος για την υλοποίηση αυτών των σημαντικών αλλαγών γίνεται όλο και πιο δύσβατος, αναφέρει το Bloomberg.

Tα ναύλα για την μεταφορά εμπορευμάτων δια θαλάσσης υποχώρησαν μέχρι και 77% πέρυσι μετά την εκτίναξη τους κατά την περίοδο της πανδημίας.

Την ίδια ώρα, οι παγκόσμιοι κανόνες για περιορισμό της παραγωγής άνθρακα των πλοίων τίθενται γρήγορα σε ισχύ, απαιτώντας δαπανηρές αναβαθμίσεις και μείωση των περιθωρίων κέρδους. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συνεχιζόμενες απειλές από άλλα κράτη προσθέτουν περαιτέρω πίεση.

Για τους Yildirim, λοιπόν, ο χρόνος είναι ουσιαστικός και πρέπει να αναλάβουν άμεσα δράση.

Σε ανάλογες κινήσεις προχωρά και η οικογένεια Saade της Γαλλίας, η οποία ηγείται του ναυτιλιακού κολοσσού CMA CGM.

Στο χείλος καταστροφής

Πριν από περίπου 14 χρόνια, η CMA CGM βρισκόταν στο χείλος της καταστροφής. Ο γαλλικός όμιλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με επικεφαλής τον ιδρυτή της Jacques Saade, έπεσε θύμα της παρατεταμένης ύφεσης της ναυτιλιακής βιομηχανίας και αναγκάστηκε να αναδιαρθρώσει τα χρέη του και να αναζητήσει νέα κεφάλαια.

Ο Robert Yildirim, αποφάσισε τότε να επενδύσει στην γαλλική εταιρεία 500 εκατ. δολάρια, αποκτώντας σε αυτήν ποσοστό 20%.

Το ποσοστό του αυξήθηκε λίγα χρόνια αργότερα στο 24% και του απέφερε μερίσματα 600 εκατ. δολάρια με βάση μόνο τα αποτελέσματα του περασμένου έτους.

Τώρα αποτελεί πλέον το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Yildirim Holding με διαφορά, και έχει αυξήσει την αξία της τουρκικής εταιρείας στα 6,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη πλούτου του Bloomberg, ο οποίος αποτίμησε την καθαρή αξία της περιουσία της οικογένειας για πρώτη φορά. Η περιουσία είναι μοιρασμένη μεταξύ του Robert Yildirim που είναι CEO και του αδελφού του, Ali Riza Yildirim που είναι πρόεδρος.

Το στοίχημα της τουρκικής οικογένειας στην CMA CGM αποτελεί πλέον το εφαλτήριο για την υλοποίηση των παγκόσμιων φιλοδοξιών της.

Η Yildirim Holding διαθέτει ήδη 24 τερματικούς σταθμούς λιμένων, κατατάσσεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός σιδηροχρώμιου υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα στον κόσμο, είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξορύκτες μεταλλευμάτων χρωμίου και έχει επιχειρήσεις που εκτείνονται σε 56 χώρες.

Το επενδυτικό της σχέδιο 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνει την ισχυροποίηση της θέσης της στο θαλάσσιο εμπόριο και την επέκταση των δραστηριοτήτων της, με εργοστάσια αμμωνίας και ουρίας στις ΗΠΑ και ηλιακά εργοστάσια στην Αλβανία, την Κροατία, το Ελ Σαλβαδόρ, το Κόσοβο και την Τουρκία.

Τα τελευταία έξι χρόνια επένδυσε επίσης 70 εκατομμύρια δολάρια στην τουρκική ποδοσφαιρική ομάδα Samsunspor. Η ομάδα πρόκειται να κατακτήσει το φετινό τρόπαιο της δεύτερης κατηγορίας και να πάρει το εισιτήριο για το κορυφαίο πρωτάθλημα της χώρας την επόμενη σεζόν.

Εξίσου τολμηρές κινήσεις με αυτές του Yildirim έχουν πραγματοποιήσει και άλλες δισεκατομμυριούχοι της ναυτιλίας.

Επενδύσεις σε lοgistics και αεροπορικές

Αυτή την εβδομάδα ο Rodolphe Saade, Διευθύνων Σύμβουλος της CMA CGM και γιος του Jacques, συμφώνησε να εξαγοράσει την επιχείρηση μεταφορών και logistics του συναδέλφου του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Vincent Bollore με αποτίμηση 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Οι Apontes, οι Ιταλοί ανταγωνιστές των Saade και ιδιοκτήτες του ναυτιλιακού κολοσσού Mediterranean Shipping Co., διέθεσαν 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια για το εκτεταμένο λιμενικό δίκτυο της Bollore στην Αφρική πέρυσι.

Εκτός από τις επίγειες επενδύσεις οι ισχυροί πλοιοκτήτες έχουν στραφεί και στους… ουρανούς.

Ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος Klaus-Michael Kuehne αύξησε το μερίδιό του στην αεροπορική εταιρεία Deutsche Lufthansa τον Σεπτέμβριο, οι Saades αγόρασαν το 9% της Air France-KLM και η MSC του Aponte έλαβε για λίγο μέρος στην κούρσα απόκτησης του διαδόχου της Alitalia, ITA.

Διαβάστε ακόμη:

Maran Tankers: Τρίτο νεότευκτο δεξαμενόπλοιο παρέλαβε η Μαρία Αγγελικούση

Μαρία Αγγελικούση: Με περιουσία 5,6 δισ. δολάρια επενδύει άλλα 1,4 δισ. σε 8 δεξαμενόπλοια! Διαθέτει 142 πλοία και ναυπηγεί άλλα 17 πλοία