Έντονες είναι οι αντιδράσεις των στελεχών του Λιμενικού Σώματος για την αρθρογραφία και τα ρεπορτάζ του BBC τα οποία αναφέρουν πως «το ελληνικό Λιμενικό πετάει μετανάστες στη θάλασσα για να πεθάνουν».

Ναυτιλιακοί κύκλοι της Ακτής Μιαούλη επισημαίνουν ότι “εφαρμόζοντας τις οδηγίες του Πρωθυπουργού, ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης κατάφερε να ανατρέψει την εικόνα του Λιμενικού Σώματος από το Σεπτέμβριο 2023 που ανέλαβε το Υπουργείο” ενώ τονίζουν ότι “οι καλές ελληνοτουρκικές σχέσεις – που στο μεταξύ διαμορφώθηκαν – μείωσαν τις μεταναστευτικές ροές”.

Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν επίσης ότι “η διασφάλιση των ανθρωπίνων ζωών είναι κύριο μέλημα του Πρωθυπουργού, του ιδίου και της ομάδας του. Ο Χρήστος Στυλιανίδης είναι ο Ευρωπαίος Επίτροπος που μετέφερε βοήθεια στην Αφρική και σε άλλες ρημαγμένες περιοχές του πλανήτη. Δούλευε για να διασφαλίσει την επιβίωση και αξιοπρέπεια του κάθε ανθρώπου. Δεν θα μπορούσε ποτέ να επιτρέψει το θάνατο οποιουδήποτε μετανάστη”.

Υπενθυμίζεται ότι το BBC για πρώτη φορά κατέγραψε περιστατικά κατά τα οποία προκλήθηκαν θάνατοι, ως αποτέλεσμα των ενεργειών της ελληνικής ακτοφυλακής. Από τα 15 περιστατικά που ανέλυσε το BBC συνέβησαν από τον Μάιο του 2020 έως τον Μάιο του 2023 και είχαν ως αποτέλεσμα 43 θανάτους. Οι αρχικές πηγές του BBC ήταν κυρίως τοπικά μέσα ενημέρωσης, ΜΚΟ και η τουρκική ακτοφυλακή.

Επίσης, κύκλοι της κυβέρνησης, για το θέμα αυτό υποστήριξαν τα εξής:

«Τα Στελέχη του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, ως υπεύθυνα για τη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιχειρούν ολόκληρο το εικοσιτετράωρο με αποτελεσματικότητα, υψηλό αίσθημα ευθύνης, επαγγελματισμό αλλά και απόλυτο σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και τα ανθρώπινα δικαιώματα, σύμφωνα με το διεθνές και το ενωσιακό δίκαιο.

Οι ενέργειές τους στο θαλάσσιο πεδίο είναι σύμφωνες με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, ιδίως με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS), τη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS Convention) και τη Διεθνή Σύμβαση για την Έρευνα και Διάσωση στη Θάλασσα (SAR Convention).

Καθ’ όλη τη διάρκεια της προσφυγικής/μεταναστευτικής κρίσης, εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες έχουν διασωθεί από το Λιμενικό Σώμα Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.).

Συγκεκριμένα, από το έτος 2015 έως το έτος 2024 έχουν διασωθεί από το Λιμενικό Σώμα -Ελληνική Ακτοφυλακή 251.543 υπήκοοι τρίτων χωρών που βρέθηκαν σε κίνδυνο στο θαλάσσιο πεδίο, σε σύνολο 6.185 περιστατικών. Η άψογη εκτέλεση αυτής της ευγενούς αποστολής έχει αναγνωριστεί από τη διεθνή κοινότητα.

Όσον αφορά ισχυρισμούς για παράνομες πράξεις (που περιλαμβάνουν φερόμενες επαναπροωθήσεις, βίαιη συμπεριφορά ή/και οδηγίες προς αυτή την κατεύθυνση), πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι οι επιχειρησιακές πρακτικές του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. συμμορφώνονται πλήρως με το ισχύον διεθνές και εθνικό νομικό πλαίσιο καθώς και με το ύψιστο ηθικό καθήκον της διάσωσης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Ως εκ τούτου, το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. απορρίπτει κατηγορηματικά τις κατηγορίες για παράνομες δραστηριότητες οποιασδήποτε μορφής.

Σε περίπτωση φερόμενων αποκλίσεων από την ενδεδειγμένη συμπεριφορά, ενεργοποιούνται οι μηχανισμοί εσωτερικής έρευνας και πειθαρχικού ελέγχου, ανεξάρτητα ή παράλληλα με τις δικαστικές διαδικασίες ή έρευνες που διεξάγονται από άλλες αρμόδιες Αρχές.

Το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. συνεργάζεται πλήρως με τις Αρχές αυτές, παρέχοντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και πληροφορίες. Σε κάθε περίπτωση, όλες οι ληφθείσες καταγγελίες έχουν αξιολογηθεί ως προς την επάρκεια των στοιχείων τους, αναφορικά με την εκτίμηση για περαιτέρω εσωτερική διερεύνηση ή μη της υπόθεσης.

Αναφορές, δηλώσεις ή “μαρτυρίες” που έχουν ληφθεί εκτός του πλαισίου των ανωτέρω θεσμικών διαδικασιών, στερούνται της αναγκαίας αμεροληψίας και των εγγυήσεων των επίσημων διαδικασιών.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να τονιστεί ότι, η εξομοίωση του αποτελεσματικού συνοριακού ελέγχου με “pushbacks”, αποτελεί ένα αφήγημα που τροφοδοτεί τα εγκληματικά δίκτυα που εκμεταλλεύονται τους μετανάστες, με τον χειρότερο δυνατό τρόπο.

Τα δίκτυα αυτά εφαρμόζουν εγκληματικές πρακτικές, επιβιβάζοντας τους μετανάστες σε υπερφορτωμένα και μη αξιόπλοα πλοία, στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς σωσίβια, κατά τις νυχτερινές ώρες και κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους από την πρώτη κιόλας στιγμή της επιβίβασης και καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους προς την Ευρώπη.

Από αυτή την άποψη, η δημοσιογραφική ανάδειξη και καταδίκη τέτοιων εγκληματικών πρακτικών μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ευαισθητοποίηση στις χώρες προέλευσης καθώς και των μεταναστών σχετικά με τους κινδύνους αυτών των ταξιδιών, που μπορεί να οδηγήσουν σε τραγικά περιστατικά».

Διαβάστε επίσης:

EBE Πειραιά: Η υγιής επιχειρηματικότητα αρωγός στον περιορισμό ακρίβειας και κερδοσκοπίας

Lomar Shipping (Οικογένεια Λογοθέτη): Εξασφάλισε δάνειο 30 εκατ. δολαρίων από την Macquarie

Νεκρός ναυτικός από τις Φιλιππίνες μετά την επίθεση των Χούθι εναντίον ελληνόκτητου πλοίου